چرا مایکروسافت به یک لپ‌تاپ گیمینگ Xbox نیاز دارد؟

چرا مایکروسافت به یک لپ‌تاپ گیمینگ Xbox نیاز دارد؟

نوشته‌ی
avatar
3 سال و 6 روز پیش

فهرست مطالب

در چند ماه گذشته، مایکروسافت فعالیت‌های زیادی در حوزه‌های سخت‌افزاری داشته است. سال گذشته بود که این کمپانی از Surface Book 3‌ رونمایی کرد؛ ترکیبی منحصربفرد از نوت بوک و تبلت که مایکروسافت به آن لقب «لپ‌تاپ آلتیمیت» داده است و به دنبال آن در سال جاری، لپ‌تاپ بسیار قدرتمند Surface 4 عرضه می‌شود. کنسول مورد انتظار Xbox Series X‌ نیز پاییز پارسال عرضه شد که احتمالا می‌تواند PC تان را به حاشیه براند (به خصوص اینکه در حال حاضر نمی‌توانید به یک کارت گرافیک قوی دسترسی پیدا کنید).

اما من چیزی را ترجیح می‌دهم که دو دنیای PC و کنسول را به هم گره بزند و به عنوان یک نیروی محرکه، موقعیت مایکروسافت در گیمینگ را بهبود ببخشید. من یک لپ‌تاپ گیمینگ Xbox می‌خواهم که با همان جزئیات سری Surface ‌ساخته شود و بر نوآوری‌های گیمینگ مایکروسافت و امکانات پلتفرم PC متمرکز شود. حال ممکن است شما به عنوان یک طرفداران سرسخت PC با لحنی تمسخرآمیز شکست فاجعه‌بار Games for Windows Live را یاد‌آوری کنید؛ اما قبل از آن به دقت به چیزهایی که می‌خواهیم در این مقاله توضیح دهیم توجه بفرمایید.

چرا Xbox‌ برای PC Gaming حائز اهمیت است؟

تحت رهبری فیل اسپنسر، توجه بخش Xbox کمپانی مایکروسافت به PC Gaming دوبرابر شده و ویژگی‌های جدیدی برای بهبود تجربه بازیکنان این پلتفرم معرفی شده است. بسیاری از این ویژگی‌ها و مزیت‌ها به طور اساسی مربوط به فناوری زمینه‌ای DirectX 12 می‌باشد که بین پلتفرم‌های Windows 10 و Xbox مشترک است. اما عوامل دیگری هم هستند که فراتر از بحث DirectX 12 بر تجربه گیمینگ بازیکنان تاثیرگذار هستند و مایکروسافت قصد دارد که این عوامل را ارتقا دهد.

پیش از اینکه فناوری Ray Tracing (ری تریسینگ) (به معنای رهگیری پرتو) به کارت گرافیک‌های جدید اعمال شوند، مایکروسافت DirectX Raytracing را به ویندوز اضافه کرده بود. DirectX 12 Ultimate سایر فناوری‌های پیشرفته (عمدتاً نوآوری‌های Nvidia) را به هر دو سیستم عامل ویندوز و Xbox Series X / S اعمال می‌کند تا همه‌ی گیمر‌ها (از جمله دارندگان کارت گرافیک Radeon) از آن بهره‌مند شوند.

ابتکار آینده نگرانه مایکروسافت یعنی Xbox Play Anywhere به شما این امکان را می‌دهد تا بازی را فقط یک بار خریداری کنید و با پشتیبانی بی‌نظیر این شرکت از ویژگی‌های Cross Play بتوانید هم بر روی کنسول و هم بر روی PC آن را تجربه کنید. سرویس Xbox Game Pass امروزه مقرون به صرفه‌ترین سرویس در صنعت گیم است که با پرداخت ماهیانه ۱۰ دلار می‌توانید به بیش از ۱۰۰ عنوان مختلف دسترسی پیدا کنید. حتی قابلیت Game Bar ویندوز ۱۰ نیز در حال حاضر عملکرد خیلی خوبی دارد.

از جمله موارد پشتیبانی از ری تریسینگ بر روی Xbox Series X می‌توان به عنوان Minecraft اشاره کرد که از دید بصری، به بازی زیبایی خاصی می‌بخشد.

Xbox‌ دیگر پلتفرمی برای اتاق نشیمن نیست، بلکه برندی برای بلندپروازی‌های گیمینگ مایکروسافت و عامل یگانه‌سازی PC و کنسول‌هاست. اما در لپ‌تاپ‌های جدید Surface که اخیرا به بازار عرضه شده‌اند یا به زودی عرضه می‌شوند، با این وجود که می‌توان از آن‌ها به عنوان یک دستگاه گیمینگ استفاده کرد، متاسفانه توجه زیادی به فناوری‌های گیمینگ مایکروسافت نشده است.

Surface Book 3 از ری تریسینگ پشتیبانی می‌کند، اما نه کامل

دستگاه Surface Book 3 نسبت به نسل قبلی این نوت‌بوک‌های هیبریدی توانسته به طور جدی بهبود یابد. این نسخه، با جدیدترین پردازنده نسل دهمی اینتل، پردازنده گرافیکی قدرتمند Nvidia، بهبودهایی در مموری و فضای ذخیره سازی، و حتی یک سیستم تامین برق بهتر که برای برطرف کردن برخی نقاط ضعف مدل‌های پیشین تعبیه شده، ارتقایی قابل توجه به حساب می‌آید و توانسته به خوبی انتظاراتمان را در این زمینه برآورده سازد. اما با این وجود که Xbox Series X کمک شایانی برای وارد کردن فناوری ری تریسینگ Real-Time به فناوری‌های گیمینگ مایکروسافت کرده است، عموم نسخه‌های Surface Book 3 از ری تریسینگ Real-Time پشتیبانی نمی‌کنند.

پیکربندی‌های مختلفی از Surface Book 3 در دسترس هستند و همه‌ی آن‌ها به جز دو مورد از پردازنده‌های گرافیکی GTX 1650 و GTX 1660 Ti استفاده می‌کنند که برای گیمینگ آپشن‌های مناسبی هستند (به خصوص GTX 1660 Ti)؛ اما سری ۱۶ گرافیک‌های Nvidia از سخت‌افزاری اختصاصی برای پردازش ری تریسینگ بهره‌مند نیستند. دو نسخه از سری Surface Book 3 که دارای پردازنده گرافیکی Quadro RTX 3000 هستند، از ری تریسینگ پشتیبانی می‌کنند، اما این پردازنده‌های گرافیکی ورک استیشن نمی‌توانند درایورهای Game Ready GeForce را اجرا کنند.

درایورهای GeForce برای بهینه‌سازی بازی‌های جدید، به طور مرتب آپدیت می‌شوند. کارت‌های گرافیک Quadro باید یا از درایورهای Quadro و یا از درایورهای Creation Focused Nvidia Studio استفاده کنند، که بیشتر برای موارد پیشرفته و حرفه‌ای بکار گرفته می‌شوند.

این تصمیم برای مدل بالارده Surface Book 3 منطقی بنظر می‌آید. مایکروسافت همیشه لپ‌تاپ جداشدنی (بخش مانیتور) خود را به عنوان یک نوت‌بوک با عملکرد سطح بالا برای افراد حرفه‌ای ارائه می دهد؛ یک آلترناتیو تطبیق‌پذیر برای مک‌بوک اپل.

در این شرایط استفاده از Quadro منطقی بنظر می‌آید. اما Surface Book غالباً آپدیت نمی‌شود و با این حال که دپارتمان‌های گیمینگ مایکروسافت به شدت پیگیر تکنولوژی ری تریسینگ هستند، تاسف آور است که بازیکنان قادر نیستند از بازی‌هایی با قابلیت ری تریسینگ، بر روی تنها Surface دارای گرافیک مجزا، حداکثر بهره‌وری را داشته باشند. این را هم دقت داشته باشید که Surface Book 4 از پردازنده گرافیکی مجزا برخوردار نیست، پس امکان بهره‌وری از ری تریسینگ سخت‌افزاری در این سری نیز وجود ندارد.

بهترین‌های مایکروسافت

مایکروسافت Surface‌ را برای ارائه بهترین خروجی از ویندوز خلق کرد تا نشان دهد وقتی توانایی‌های سیستم عامل با سخت‌افزار مناسبی یکپارچه شود، می‌توان تاثیر عالی آن حس کرد. به همین دلیل مایکروسافت به یک لپ‌تاپ گیمینگ Xbox نیازمند است؛ دستگاهی قدرتمند و خوش‌ساخت که با همان سطح کیفی Surface ساخته شود و به نحوی برای گیمینگ اختصاصی شود که از تمامی امکانات PC Gaming بهره‌مند و یک Xbox فراتر از کنسول‌ها تلقی شود.

این لپ‌تاپ گیمینگ می‌تواند از رنگ‌بندی سنتی Surface (نقره‌ای رنگ) فاصله بگیرد و با ظاهری مشکی، به نوعی بازتاب دهنده Xbox Series X باشد؛ همچنین به یک پردازنده‌ی گرافیکی Nvidia GeForce RTX یاAMD Rdeon RX 6000 با پشتیبانی سخت‌‌افزاری از ری تریسینگ مجهز شود و از کنترلر بیسیم Xbox برخودار باشد. در کنار این‌ها، وجود دوربین پیشرفته Surface و میکروفن‌های دوگانه برای استریم در Twitch فوق‌العاده خواهند بود. ترکیب نمایشگرهای چشم‌نواز PixelSense با نرخ فریم ۱۲۰ هرتز که در لپ‌تاپ‌های گیمینگ سری RTX 30 استفاده می‌شود نیز می‌تواند هر گیمری را وسوسه کند.

حتی اگر مایکروسافت بخواهد به سیم آخر بزند، می‌تواند لپ‌تاپ گیمینگ Xbox را طوری طراحی کند که با پشتیبانی یکپارچه از SSD های فوق سریع استفاده شده در سیستم Velocity Architecture کنسول‌ Xbox Series X، نسبت به اغلب نوت‌بوک‌های گیمینگ برتری پیدا کند. ویژگی DirectStorage API نیز می‌تواند نوعی از فناوری زمینه‌ای را برای PC به ارمغان بیاورد که به طور کلی با صفحه‌های لودینگ خداحافظی کنیم.

در حال حاضر کمبودی از بابت نوت‌بوک‌های گیمینگ در بازار وجود ندارد، و شرکای حوزه PC مایکروسافت نیز خوشحال نخواهند شد که ببینند این کمپانی توسعه دهنده ویندوز در حال ورود به قلمرو آن‌هاست. با همه این احوالات، لپتاپ مخصوص گیمینگ مایکروسافت بدون شک این پیام را خواهد رساند که Xbox برای جامعه PC Gaming نیز حائز اهمیت است. اگر یک اشتراک چند ماهه رایگان Game Pass نیز به آن افزوده شود، بلندپروازی و اشتیاق مایکروسافت برای بهبود تجربه PC Gaming‌ را به بازیکنان این پلتفرم نشان خواهد داد.

ترجمه شده از وبسایت PCWORLD

نکته: نسخه اصلی این مقاله در خرداد سال قبل نوشته شده بود، ولی پس از معرفی سری RTX-30، Radeon RX 6000، Xbox Series X و لپ تاپ Surface 4، قسمت‌هایی از مقاله توسط نویسنده‌ی آن آپدیت شد.

 

منبع: https://www.pcworld.com

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط