راهنمای کامل Steam Deck: مشخصات، هزینه و هر چیزی که باید درباره آن بدانید

راهنمای کامل Steam Deck: مشخصات، هزینه و هر چیزی که باید درباره آن بدانید

نوشته‌ی
avatar
2 سال و 1 ماه و 28 روز پیش

فهرست مطالب

با استیم دک، کتابخانه‌ی شما زیر و رو می‌شود!

شرکت Valve با خبری طوفانی وارد فضای بازی‌های ویدئویی دستی شد: Steam Deck. کنسول Steam Deck که به عنوان قدرتمندترین دستگاه بازی ویدئویی دستی جهان شناخته می‌شود، برای همگام شدن با حساب Steam شما طراحی شده است؛، به این معنی که در تئوری، با استفاده از این دستگاه شما می‌توانید به بهترین بازی‌های رایانه شخصی، در حال حرکت و بدون یک دسکتاپ یا لپ تاپ حجیم دسترسی داشته باشید.

با این حال، دستی بودن این دستگاه به این معنی است که برخی مبادلات ضروری و قابل درک در آن وجود خواهند داشت. دستگاه‌های بازی اختصاصی قبلی Valve، یا همان Steam Machines، کاملاً کاربردی نبودند، که به این معنی است که این شرکت احتمالاً چیزهای زیادی از اشتباهات قبلی خود آموخته و آن‌ها را در محصول جدیدش اصلاح کرده است. در این مقاله همه چیزهایی که تاکنون در مورد Steam Deck می‌دانیم را جمع آوری کرده‌ایم.

Steam Deck چیست؟

دستگاه Steam Deck یک کنسول یا کامپیوتر قابل حمل است که توسط Valve، شرکت مادر شبکه‌ی Steam طراحی شده است. کنسول Steam Deck به بازیکنان این امکان را می‌دهد تا به حساب Steam، کتابخانه و دوستان خود در یک دستگاه دستی که به حدی قدرتمند است که بازی‌های مدرنی مانند Control یا Star Wars Jedi: Fallen Order را اجرا می‌کند، دسترسی داشته باشند.

در این دستگاه، شما همچنان می‌توانید تنظیمات گرافیکی و محدودیت‌های فریم را مانند حالت عادی تغییر دهید، اگرچه طبیعتاً با توجه به قدرت محدود استیم دک در مقایسه با پردازنده‌های گرافیکی پیشرفته، بسیاری از تنظیمات سطح بالاتر در دسترس نخواهند بود. تنظیماتی که بازی‌ها را در آن اجرا می‌کنید نیز تأثیر زیادی بر عمر باتری خواهند داشت. به عنوان مثال، Valve اشاره کرده است که اگر بازی Portal 2 با سرعت 30 فریم در ثانیه بازی شود، بازیکنان احتمالاً می‌توانند حدود پنج ساعت به صورت مداوم بازی کنند. صفحه نمایش به درجه رفرش 60 هرتز محدود شده است، به این معنی که نمی‌توانید مزایای بازی‌هایی که با سرعت 120 فریم بر ثانیه اجرا می‌شوند را روی این سخت افزار مشاهده کنید.

مشخصات فنی Steam Deck

شرکت Valve لیست کامل مشخصات فنی Steam Deck را منتشر کرده است:

سیستم عامل: SteamOS 3.0 (Arch-based)

صفحه نمایش: قطر 7 اینچی، 1200x800 پیکسل

روشنایی: 400 نیت

درجه رفرش: 60 هرتز

پردازنده: AMD APU, Zen 2 4c/8t, 2.4-3.5GHz

گرافیک: 8 RDNA 2 CUs, 1.0-1.6GHz

حافظه: رم 16 گیگابایت LPDDR5

محل ذخیره: 64 گیگابایت eMMc / 256 گیگابایت SSD / 512 گیگابایت SSD

امکان افزایش محل ذخیره: بله، دارای اسلات ورودی microSD

بلوتوث: بلوتوث 5.0

وای فای: رادیو Wi-Fi دو بانده، 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز

جک هدفون: جک هدفون / هدست 3.5 میلی متری استریو

ورودی شارژ: منبع شارژ 45 واتی USB Type-C PD3.0

باتری: باتری 40 وات بر ساعت، مناسب 2 تا 8 ساعت گیم پلی

اندازه: 298 میلی متر x 117 میلی متر x 49 میلی متر

وزن: تقریباً 669 گرم

کنسول Steam Deck دارای تامب استیک‌های متقارن با دکمه‌های استاندارد A/B/X/Y، دو پد لمسی، یک پد D، دکمه پاور، دکمه‌های تنظیم صدا، تریگرهای R1/R2/L1/L2 و چهار گریپ باتن که می‌توان فرمان آن‌ها را تنظیم کرد است.

قیمت Steam Deck چقدر است؟

سه مدل مختلف از Steam Deck با گزینه‌های ذخیره‌سازی متفاوت و چند ویژگی اضافی دیگر وجود دارند، که به این معنی است که محدوده قیمتی گسترده‌ای برای افراد متفاوت وجود دارد. قیمت کنسول Steam Deck از 399 دلار برای مدل 64 گیگابایتی شروع می‌شود. قیمت آن برای مدل 256 گیگابایتی 529 دلار و برای مدل 512 گیگابایتی 649 دلار است. اندازه محل ذخیره و سرعت ذخیره سازی تنها تفاوت این مدل‌ها است، و به جز این موارد مشخصات داخلی این مدل‌ها یکسان هستند، بنابراین لازم نیست نگران تفاوت در سرعت پردازنده، قدرت پردازنده گرافیکی یا میزان رم سیستم باشید.

لازم به ذکر است که حافظه SSD که بارگیری و سرعت اجرای بالاتری دارد، قابل افزایش نیست، بنابراین هنگام فکر کردن به مدلی که می‌خواهید تهیه کنید، باید این مورد را با دقت در نظر بگیرید. بازی‌هایی که روی SSD داخلی انجام می‌شوند بسیار سریع‌تر از بازی‌های ذخیره‌شده روی کارت SD بارگیری می‌شوند و ممکن است کمی بهتر نیز عمل کنند.

مدل‌های 529 دلاری و 649 دلاری نیز شامل یک کیف حمل و یک بسته پروفایل اختصاصی Steam Community هستند، در حالی که مدل 649 دلاری دارای «شیشه قلم زده شده ضد تابش ممتاز» و تم صفحه کلید مجازی اختصاصی است.

آیا Steam Deck می‌تواند همه بازی‌های من را اجرا کند؟

کنسول Steam Deck از آخرین نسخه SteamOS استفاده می‌کند که نوعی سیستم عامل Linux است که با نرم افزاری به نام Proton کار می‌کند. نرم افزار Proton به عنوان یک لایه سازگار ساز عمل می‌کند، به طوری که حتی نسخه‌های طراحی شده برای Windows بازی‌ها نیز می‌توانند روی Linux اجرا شوند. با وجود این موضوع، هنوز هم مشکلات سازگاری وجود دارد، بنابراین پشتیبانی از تک تک بازی‌ها نمی‌تواند تضمین شود. صرف نظر از این مورد، Valve قول می‌دهد که هر بازی‌ای که شما در حال حاضر روی SteamOS اجرا می‌کنید، هیچ مشکلی در اجرا روی Steam Deck نخواهد داشت.

کنسول Steam Deck از SteamOS استفاده می‌کند

با SteamOS، بازیکنان به Steam Chat، اعلان‌ها و سایر ویژگی‌هایی که از استفاده از Steam انتظار دارند دسترسی دارند. در این سیستم، Remote Play نیز پشتیبانی می‌شود، بنابراین شما می‌توانید یک بازی را از روی رایانه شخصیتان به روی Steam Deck استریم کنید. فروشگاه این کنسول تضمین می‌کند که قبل از اینکه بخواهید بازی حود را بر روی Steam Deck اجرا کنید، مجبور نیستید هیچ چیز دیگری را از جای دیگری بخرید. شما یک تجربه راحت و روان با این کنسول خواهید داشت. وجود Cloud Saves همچنین به این معنی است که اگر یک بازی را روی رایانه شخصی معمولی خود شروع کنید، می‌توانید بدون هیچ مشکلی آن را در Steam Deck خود ادامه دهید، البته تا زمانی که آن بازی از Cloud Saves به عنوان یک ویژگی پشتیبانی می‌کند.

این نرم‌افزار همچنین از تعلیق و از سرگیری بازی‌های مختلف پشتیبانی می‌کند، و تضمین می‌کند که بازیکنان هرگز مجبور نخواهند شد مدت زیادی منتظر بمانند تا دوباره وارد هر بازی که مشغول تجربه آن بودند شوند.

البته ویژگی‌های این کنسول فراتر از این موارد هستند. شرکت Valve توضیح داده است که می‌توانید هر فعالیتی را که در یک رایانه Linux موجود است، در Steam Deck نیز انجام دهید، از جمله اینترنت گردی. شما حتی می‌توانید نرم افزارهایی که می‌خواهید را نصب کنید را بر روی این کنسول نصب کنید، درست مانند یک کامپیوتر معمولی Linux.

شرکت Valve به IGN گفته است که رابط کاربری مورد استفاده در Steam Deck یک «لیفت صورت» داشته است که استفاده از آن را با کنترلر، از پیمایش تنظیمات گرفته تا جستجوی بازی‌های خاص، بهتر می‌کند. از آنجایی که Valve در آینده ویژگی‌های جدیدی را برای Steam Deck توسعه خواهد داد، می‌توان از این ویژگی‌ها برای بهبود تجربه معمول Steam نیز استفاده کرد.

شرکت Valve همچنین افشا کرده است که بازیکنان نگران درایورهای بازی نخواهند بود. در عوض، به روز رسانی‌های نرم افزاری به سادگی در صورت نیاز منتشر می‌شوند.

آیا می‌توانم Steam Deck خود را با لوازم جانبی مورد علاقه‌ام جفت کنم؟

تا زمانی که دستگاهی از بلوتوث پشتیبانی می‌کند، می‌توانید با خیال راحت از آن در Steam Deck خود استفاده کنید. این بدان معناست که اگر هدست مورد علاقه‌تان بلوتوثی است و شما می‌خواهید آن را با این کنسول جفت کنید، یا ترجیح می‌دهید از کنترلرهایی مانند DualSense استفاده کنید، می‌توانید به راحتی این کار را انجام دهید. با این حال، با توجه به پورت‌های محدود موجود در Steam Deck، هر چیزی که نیاز به اتصال سیمی دارد، ممکن است با این کنسول سازگار نباشد. اگرچه می‌توانید از هاب USB-C در Steam Deck استفاده کنید.

داک Steam Deck چیست؟

شرکت Valve همچنین در حال تولید یک داک فرست پارتی برای Steam Deck است. این داک به کاربران این امکان را می‌دهد که پس از وصل کردن آن به دستگاه به تلویزیون یا مانیتور متصل شوند، همان‌طور که می‌توان از Nintendo Switch هم به صورت قابل حمل و هم با داک استفاده کرد. این انعطاف پذیری در نحوه استفاده از کنسول به کاربران اجازه می‌دهد در هر شرایط از بازی کردن لذت ببرند، بنابراین لازم نیست یک دسکتاپ حجیم را به تلویزیون خود متصل کنید تا بتوانید ریلکس کرده و از کتابخانه Steam خود در حالی که روی یک مبل راحتی دراز کشیده‌اید لذت ببرید.

5

در اینجا مشخصات فنی داک Steam Deck آورده شده است:

لوازم جانبی: 1 پورت USB-A 3.1، 2 پورت USB-A 2.0

اترنت: بله

نمایشگر خارجی: DisplayPort 1.4، HDMI 2.0

ورودی برق: USB-C

اندازه: 117 میلی متر x 29 میلی متر x 50.5 میلی متر

وزن: تقریباً 120 گرم

در حال حاضر، Valve قیمتی برای داک Steam Deck یا حتی یک بازه زمانی عرضه برای آن اعلام نکرده است، این بدین معنی است که هیچ تضمینی وجود ندارد که داک هم‌زمان با خود دستگاه در دسترس باشد. با این حال، Valve اشاره کرده است که اکثر داک‌های ترد پارتی که مشخصات سازگاری با این کنسول را دارند باید روی آن کار کنند.

6

تاریخ انتشار Steam Deck چه زمانی است؟

در حال حاضر تاریخ دقیقی برای عرضه Steam Deck وجود ندارد، اما Valve بیان می‌کند که سفارش‌ها در فوریه 2022 «ارسال خواهند شد». ابتدا قرار بود سفارش‌ها در دسامبر 2021 ارسال شوند، اما عرضه Steam Deck به دلیل کمبود قطعات اولیه آن دو ماه به تعویق افتاد. از 16 ژوئیه از ساعت 10:00 به وقت PT/13:00 ET. می‌توان این محصول را پیش خرید کرد. این کنسول در ابتدا در ایالات متحده، کانادا، اتحادیه اروپا و بریتانیا در دسترس خواهد بود و در زمانی در سال آینده در مناطق بیشتری ارائه خواهد شد.

ما می‌بینیم که به بسیاری از افراد با رزرو موفق گفته می‌شود که سفارشات آن‌ها در سه ماهه اول یا دوم سال 2022 ارسال می‌شود، به خصوص برای کسانی که مدل‌های بالاتر را انتخاب کرده‌اند، پس این مورد را فراموش نکنید.

چگونه یک Steam Deck رزرو کنم؟

برای رزرو یک Steam Deck پس از فعال شدن این قابلیت، باید در Steam لاگین کنید. همچنین باید اطلاعات پرداخت خود را آماده کنید، زیرا برای رزرو این محصول باید هزینه‌ای پرداخت شود. پس از رزرو موفقیت آمیز، می‌توانید ظرف 30 روز آن را لغو کنید. رزرو کردن، شما را در صف خرید نهایی Steam Deck قرار می‌دهد.

برای 48 ساعت اول رزرو در منطقه شما، رزروها به حساب‌های Steamیی که قبل از ژوئن 2021 خرید کرده‌اند محدود می‌شود. خرید کنسول Steam Deck نیز به یک رزرو در هر حساب محدود می‌شود.

منبع: WindowsCentral

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط