در این مقاله سعی داریم تا نگاهی به یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های بازی سازی نگاهی بیاندازیم، کمپانی ولو (Valve) که از زمان خیلی قدیم بر روی ساخت بهترین بازی‌ها در عرصه پی‌سی گیمینگ فعالیت داشته و توانسته تا با ایجاد استیم انقلابی را در صنعت خرید و فروش بازی بر روی رایانه‌های شخصی ایجاد کند. برای آشنایی بیشتر با این کمپانی محبوب و بزرگ تا انتهای این مقاله همراه اگزوگیم باشید.

 

تاریخ‌چه ولو - شروع از سال های 1996 تا 2003

گیب نیول (Gabe Newell) همراه با مایک هرینگتون (Mike Harrington) اشخاصی بودند که به وسیله ثروت شخصی خود استودیو ولو را به وجود آوردند. این دو فرد به مدت 13 سال در کمپانی مایکروسافت فعالیت داشتند، اما در سال 1996 تصمیم گرفتند تا از این کمپانی جدا شوند و آینده مستقل و درخشان خود را دنبال کنند.

در 24 آگوست سال 1996 گیب نیول همراه با مایک هرینگتون در مراسم عروسی گیب نیول تصمیم گرفتند تا نام‌های مختلفی را برای این کمپانی انتخاب کنند، نام هایی مانند "Rhino Scar" و "Fruitfly Ensemble" از ذهن این دو عبور کرد اما نهایتا ولو نامی بود که توسط این دو برای این شرکت انتخاب شد.

اولین عنوان ساخته شده توسط کمپانی ولو اثری اول شخص تیراندازی با المان های معمایی و ترسناک با نام نیمه عمر (Half-Life) بود. این بازی با کمک موتور بازی‌سازی شرکت id Software ساخته شده بود، اما پس از مدتی ولو تغییراتی بر روی این موتور انجام داد و نام آن را به GoldSrc تغییر داد. استودیو ولو در اوایل سال‌های کاری خود به سختی دنبال ناشری برای عرضه نسخه اول نیمه عمر می‌گشت و در نهایت طی قراردادی با ناشری با نام Sierra On-Line قراردادی را امضا کرد و نیمه عمر را در سال 1998 عرضه کرد.

این اثر به شدت موفق عمل کرد و طبق گفته ی IGN ژانر و تاریخ‌چه بازی‌های اول شخص به دو بخش قبل نیمه عمر و بعد نیمه عمر تقسیم می‌شود.

ولو پس از مدتی استودیو Gearbox Software را مسئول ساخت بسته‌های گسترش دهنده بازی نیمه عمر قرار داد. همچنین در سال 1988 استودیو TF Software را خریداری کرد که درنهایت منجر به ساخت مادی با نام تیم فورترس (Team Fortress) شد. در نهایت تا انتهای سال بعد ولو اولین نسخه از تیم فورترس را با نام تیم فورترس کلاسیک به بازار عرضه کرد، و در انتهای سال جاری ولو ابزاری با نام SDK را مختص به انجین بازی سازی آن‌ها یعنی GoldSrc به بازار ارائه داد و بسیاری از گیمرها و برنامه نویس‌ها مشغول ساخت بازی به کمک این ابزار شدند.

یکی از این مادها با نام Counter-Strike تبدیل به یکی از محبوب‌ترین مادهای عرضه شده تاکنون شد و پس از مدتی ولو تمام اشخاصی که بر روی این اثر فعالیت داشتند را به استخدام خود در آورد و اولین نسخه از بازی کانتر استرایک را به صورت رسمی عرضه کرد. با این که کمپانی موفقیت زیادی کسب کرده بود و هر روز بر ارزش و موفقیت آن افزوده می‌شد اما آقای هرینگتون در سال 2000 میلادی از این کمپانی خارج شد.

سال‌های 2003 تا 2010 - گسترش ولو، ساخت شدن انجین بازی سازی سورس و تشکیل پلتفرم استیم

در سال 2003 ولو مقر خود را به واشنگتن برد و نام خود را از استودیو ولو به کمپانی ولو (Valve Corporation) تغییر داد. پس از عرضه نسخه اول نیمه عمر و بی‌شمار آن ولو سعی کرد تا عنوان‌های فرعی مختلف و نسخه دوم بازی نیمه عمر را از طریق موتور بازی‌سازی جدید آن‌ها با نام انجین سورس یا Source engine به بازار عرضه کند.

سورس انجین نسخه‌ی بهبود یافته GoldSrc engine بود با این تفاوت که این بار علاوه بر گرافیک خیلی بهتر فیزیک باور نکردنی را به بازی‌ها افزوده بود. از طریق این موتور جدید ولو نسخه‌ی بهبود یافته از بازی تیم فورترس کلاسیک را با نام تیم فورترس 2 عرضه کرد. سپس برای گسترش داستان بازی نیمه عمر 2 سه بسته الحاقی را برای آن در نظر گرفت و کار خود را برای ساخت نیمه عمر 3 شروع کرد. با عرضه دومین محتوای الحاقی نیمه عمر 2 ولو بسته‌ی نارنجی یا The Orange Box را برای کنسول‌ها عرضه کرد.

این بسته شامل نیمه عمر 2 همراه با تمام بسته‌های الحاقی آن، تیم فورترس 2 و عنوانی با نام پورتال بود که توسط تعدادی دانش آموز ساخته شده بود. در بین این بازی‌ها پورتال سر و صدای زیادی به پا کرد،‌ برای همین ولو تیم سازنده بازی را به استخدام خود درآورد تا بر روی نسخه دوم این بازی کار کنند.

جدا از ساخت بازی‌های متنوع ولو نرم افزاری با نام استیم را خلق کرد، فروشگاهی مجازی که هدف آن عرضه بازی‌ها به صورت دیجیتالی بود،ش اما طرح اصلی آن براساس عرضه آسان‌تر بهبود دهنده‌های بازی‌ها و محتواهای اضافی آن‌ها بود، به این صورت که پلیرها می‌توانستند به صورت آنلاین محتواهای مورد نیاز خود را برای بازی موردعلاقه خود تهیه کنند.

در نهایت تا سال 2002 استیم به صورت رسمی عرضه شد و برای انجام بازی‌هایی مانند نیمه عمر 2 حتما باید این نرم افزار را بر روی سیستم خود تهیه می‌کردید. در ابتدا استیم به صورت شخصی تنها بازی‌های استودیوهای ولو را در فروشگاه خود قرار می‌داد، اما با گذر زمان بازی‌های کمپانی‌های دیگر را نیز بر روی این فروشگاه قرار دادند و در ازای فروش بازی بر روی استیم ولو مقداری از سود آن بازی را برای خود اختصاص می‌داد.

درنهایت استیم تبدیل به بزرگ‌ترین فروشگاه بازی به صورت دیجیتال بر روی رایانه‌های شخصی شد، به طوری که 70 درصد از فروش تمام بازی‌های دیجیتالی بر روی رایانه های شخصی از طریق پلتفرم استیم انجام می‌گیرد.

در سال 2005 مجله فوربز (مجله‌ای که به درآمد اشخاصی معروف و کمپانی های بزرگ می‌پردازد) پیش‌بینی کرد که تا سال 2011 درآمد ولو به بیش از 100 ها میلیون دلار برسد. سهام این کمپانی به 2 الی 4 میلیارد دلار رسید و طبق گزارشات کارکنان کمپانی ولو در آمریکا بیش‌ترین درآمد را نسبت به بقیه کارکنان در دیگر کمپانی‌ها داشتند.

جدا از بحث استیم و موفقیت‌های بی‌شمار آن، ولو در سال 2008 استودیو ترتل راک (Turtle Rock) را خریداری کرد و نام آن را به ولو جنوبی تغییر داد. این استودیو پس از مدتی نسخه اول بازی Left 4 Dead را عرضه کرد و پس از موفقیت‌های کسب شده، نسخه‌ی دوم آن را پس از چند سال منتشر کرد. اما با این حال این استودیو در سال 2010 از زیردست ولو خارج شد.

در نهایت ولو برای بیشتر کردن قدرت خود به عنوان یک استودیو بازی‌ساز و یک کمپانی بزرگ، IceFrog (شخصی که بر روی نسخه اول بازی دوتا و وارکرفت 3 کار کرده بود) را به استخدام درآورد و به کمک او دومین نسخه بازی دوتا را ساخت.