معیارهای انتخاب یک لپ تاپ گیمینگ

معیارهای انتخاب یک لپ تاپ گیمینگ

نوشته‌ی
avatar
1 سال و 5 ماه و 4 روز پیش

فهرست مطالب

شاید بارها از خودتان پرسیده باشید که در هنگام خرید یک لپ تاپ، باید چه معیارهایی را در نظر بگیرید. در این مقاله 6 نکته‌ای که قبل از خرید یک لپ تاپ گیمینگ باید در نظر بگیرید را به شما آموزش خواهیم داد. پس تا ادامه‌ی مطلب با ما همراه باشید.

استفاده از لپ تاپ گیمینگ روشی عالی برای لذت بردن از تجربه جدیدترین بازی‌های ویدئویی در حین حرکت یا در خانه‌ای است که فضای زیاد و قابل استفاده‌ای دارد. تهیه چنین لپ تاپی می‌‌تواند ترسناک باشد زیرا شما باید بدانید بین برندهای متعدد و پیکربندی‌های مختلف ابتدا باید به چه مواردی توجه کنید.

راهنمای خرید ما به شما کمک می‌کند تا بفهمید کدام لپ تاپ گیمینگ را باید بخرید، با توجه به نیازهای خاص، بودجه‌تان و سایر ویژگی‌هایی که ممکن است لازم باشد در نظر بگیرید.

لپ تاپ گیمینگ چیست؟

لپ تاپ‌های گیمینگ در ابتدا مانند لپ تاپ‌های معمولی به نظر می‌رسند. با این حال، لپ تاپ‌هایی که بدون در نظر گرفتن گیمینگ طراحی شده‌اند، کارت گرافیک اختصاصی را در اختیار کاربران قرار نمی‌دهند. آن‌ها اغلب سیستم‌های خنک کننده بسیار محدودی دارند، بنابراین نمی‌توانند گرمای تولید شده هنگام اجرای بازی‌های ویدئویی را تحمل کنند.

در عوض، اگر می‌خواهید آخرین بازی‌های ویدئویی را در حین حرکت تجربه کنید، به یک لپ تاپ مخصوص گیمینگ نیاز دارید. سخت افزارهایی مانند کارت گرافیک اختصاصی، خنک کننده مؤثر و مشخصات پیشرفته در تمام جزئیات به این معنی است که یک لپ تاپ گیمینگ می‌تواند همان تجربه رایانه‌های شخصی مختص گیمینگ را ارائه دهد، اما قابل حرکت است.

6 مشخصات لپ تاپ گیمینگ که باید هنگام خرید لپ تاپ گیمینگ در نظر بگیرید

خرید یک لپ تاپ گیمینگ متعادل که تمام مشخصاتی را که برای یک تجربه بازی ویدئویی خوب به آن‌ها نیاز دارید را ارائه می‌کند، ضروری است، عمدتاً زیرا اغلب پس از خرید این لپ تاپ‌ها ارتقاء سخت افزار غیر ممکن محسوب می‌شود.

در ادامه موارد کلیدی وجود دارد که باید قبل از خرید لپ تاپ گیمینگ جدید در نظر بگیرید:

  • هزینه
  • کارت گرافیک
  • پردازنده / رم
  • صفحه نمایش و ویژگی‌های آن
  • اندازه
  • صفحه کلید

هزینه یک لپ تاپ گیمینگ چقدر باید باشد؟

هزینه لپ تاپ‌های گیمینگ معمولاً بیشتر از یک رایانه شخصی دسکتاپ گیمینگ است، اما بسته به بودجه شما هم می‌توان مبلغی نسبتاً کم و هم بسیار بیشتر خرج کرد. به طور کلی می‌توان 700 تا 800 دلار برای یک لپ تاپ گیمینگ مقرون به صرفه خرج کرد، اما می‌توان 3000 دلار نیز برای یک لپ تاپ هزینه کرد.

هرچه بیشتر هزینه کنید، اجزا و سایر ویژگی‌های محصول بهتر خواهند بود. صرف هزینه بیشتر همچنین تضمین می‌کند که سیستم شما می‌تواند فناوری‌های نوظهور و چند سال آینده انتشار بازی‌های ویدئویی را مدیریت کند، بنابراین بیشتر مواقع ایده خوبی است که تا جایی که می‌توانید بودجه خود را صرف این خرید بکنید.

 محدوده قیمت و آنچه می‌توانید انتظار داشته باشید:

 500تا 1000 دلار: لپ تاپ‌هایی با این قیمت می‌توانند بازی‌های ویدئویی قدیمی‌تر و بازی‌های ویدئویی که به گرافیک سطح بالا نیاز ندارند را اجرا کنند؛ این لپ تاپ‌ها بهترین گزینه برای کاربرانی که نیازی به اجرای بازی‌های ویدئویی با وضوح یا سطح کیفی بالا ندارند هستند.

توجه: این لپ تاپ‌ها برای بازی‌های گرافیکی فشرده مانند Cyberpunk 2077 یا Forza Horizon 5 مناسب نیستند.

 1000تا 1500 دلار: لپ تاپ‌هایی با این قیمت می‌توانند بازی‌های ویدئویی مدرن‌تری را اجرا کنند و معمولاً فضای ذخیره سازی بیشتر، کارت گرافیک بهتر و سایر پیشرفت‌های جزئی را ارائه می‌دهند.

1500 تا 2000 دلار: این محصولات دارای بهبودهای بیشتری هستند و به مراتب بیشتر قادر به اجرای آخرین بازی‌های ویدئویی در سطح گرافیکی معقول هستند.

2000 تا 3500 دلار: یک لپ تاپ گیمینگ مقاوم برای آینده که می‌تواند همه آخرین بازی‌های ویدئویی را اجرا کند و در عین حال برای عناوینی که در آینده عرضه می‌شوند نیز آماده باشد. معمولاً شامل فضای ذخیره سازی فراوان و یک کارت گرافیک پیشرفته است.

برای اکثر گیمرها، محدوده قیمت ایده آل 1500 تا 2000 دلار است. اکثر لپ تاپ‌های گیمینگ در این محدوده می‌توانند جدیدترین بازی‌های ویدئویی را اجرا کنند و به اندازه‌ای پیشرفته هستند که برخی از قابلیت‌هایی که در آینده به آن‌ها نیاز خواهید داشت را در خود جای دهند.

یک لپ تاپ گیمینگ چه نوع کارت گرافیکی باید داشته باشد؟

مانند رایانه‌های شخصی گیمینگ، مهم‌ترین جزء یک لپ تاپ گیمینگ کارت گرافیک آن است. در حالی که در کنار آن به سخت افزار متعادلی نیز نیاز دارید (همان‌طور که در ادامه مقاله به آن پرداخته خواهد شد)، کارت گرافیک قلب سیستم گیمینگ است و برای اطمینان از اینکه شما می‌توانید بازی‌های ویدئویی را با وضوح بالا و بالاترین سطح جزئیات ممکن تجربه کنید، حیاتی است. کارت گرافیک معمولاً یکی از گران‌ترین اجزای یک لپ تاپ گیمینگ است، بنابراین ارزش صرف هزینه برای آن تا جایی که بودجه‌تان اجازه می‌دهد را دارد.

نکته: به دنبال کارتی باشید که بتواند حداقل با رزولوشن 1080p با وضوح 4K بازی‌های ویدئویی را اجرا کند، اگر توانایی پرداخت هزینه آن را دارید. همچنین، قوی‌ترین پردازنده گرافیکی را که می‌توانید بخرید و بالاترین رم GPU را انتخاب کنید.

برندهای کارت گرافیک

دو شرکت کارت گرافیک برای لپ تاپ‌ها ارائه می‌کنند: AMD و Nvidia. در حال حاضر Nvidia بهترین کارت‌های گرافیک را ارائه می‌کند و سری RTX 30 پیشتاز بازار است. بهترین کارت گرافیکی که می‌توانید برای لپ تاپ‌ها پیدا کنید Nvidia GeForce RTX 3080 Ti است.

لپ تاپ‌های گیمینگ معمولاً شامل کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 3070 یا 3060 هستند. اگر می‌خواهید بازی‌های ویدئویی را با وضوح 4K و یا سطح جزئیات فوق العاده بالا تجربه کنید، به کارت گرافیک سری RTX 30 نیاز دارید.

برند AMD نیز همچنین طیف وسیعی از کارت‌های گرافیکی را ارائه می‌کند که معمولاً اگر بودجه کم‌تری دارید، مناسب‌تر هستند. سری RX 6000 ارزش بررسی را دارد و در صورت تمایل به صرف هزینه بیشتر، می‌تواند سطح بالایی داشته باشد. با این حال، سری RX 6000 معمولاً برای اجرای بازی‌های ویدئویی با وضوح 1080p با جزئیات کمی پایین‌تر مورد توجه قرار می‌گیرد.

نکته: اگر می‌خواهید بازی‌هایی مانند Fortnite، جدیدترین بازی‌های Call of Duty و یا Final Fantasy XIV را بازی کنید، هر کدام از این کارت‌ها کافی است زیرا این بازی‌ها به خوبی تا 1080p کاهش می‌یابند. با این حال، اگر می‌خواهید بازی‌های پیشرفته‌تری مانند Cyberpunk 2077 را اجرا کنید، به یک پردازنده گرافیکی سطح بالاتر نیاز دارید.

انتخاب کارت گرافیک

به طور کلی، هرچه شماره کارت بیشتر باشد، عملکرد بهتری دارد. لپ تاپ‌های قدیمی ممکن است کارت گرافیک سری GeForce RTX 20 را ارائه دهند که قدرتمند اما قدیمی‌تر از سری GeForce RTX 30 است. در حالت ایده آل، شما می‌خواهید روی جدیدترین فناوری سرمایه گذاری کنید، زیرا امکان ارتقاء کارت گرافیک در لپ تاپ وجود ندارد.

پیشرفته‌ترین کارت گرافیک RTX 3080 Ti می‌تواند حدود 1000 تا 1500 دلار به قیمت لپ تاپ اضافه کند، به این معنی که اغلب برای گیمرها ارزش بیشتری دارد که کارت گرافیک RTX 3070 را انتخاب کنند که هزینه را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

هر کارت گرافیکی که انتخاب می‌کنید، میزان حافظه روی کارت را بررسی کنید. کارت گرافیکی با رم 12 گیگابایتی احتمالاً عملکرد بهتری نسبت به کارت گرافیک با رم 4 یا 8 گیگابایتی دارد. رم GPU که با نام VRAM (حافظه دسترسی تصادفی ویدئویی) نیز شناخته می‌شود، نوع خاصی از رم است که به کارت گرافیک سیستم شما کمک می‌کند.

امکان ارتقاء VRAM بعداً وجود ندارد و هرچه بیشتر باشد، کارت گرافیک شما می‌تواند سریع‌تر عمل کند.

یک لپ تاپ گیمینگ چه پردازنده و رمی باید داشته باشد؟

برندهای Intel و AMD دو گزینه برای لپ تاپ‌های گیمینگ هنگام انتخاب پردازنده هستند. هر دو پردازنده‌های قدرتمندی را برای گیمینگ ارائه می‌دهند و بودجه شما معمولاً عامل تعیین کننده بین این دو برند است.

به طور معمول، هر چه این عدد بیشتر باشد، مانند کارت‌های گرافیک، پردازنده بهتر است.

یک پردازنده CPU نیز نامیده می‌شود و مغز رایانه شما است. قبل از نمایش نتایج روی صفحه، با تفسیر و اجرای داده‌ها سر و کار دارد. پردازنده‌های مدرن چندین هسته را ارائه می‌دهند که مانند پردازنده‌های درون پردازنده کار می‌کنند. این هسته‌ها می‌توانند چند وظیفه را به صورت هم‌زمان با عملکردی مؤثرتر انجام دهند و هر هسته سرعت خاصی را ارائه می‌دهد. اکثر CPUها بین چهار تا هشت هسته دارند.

برند AMD سری Ryzen 5 خود را دارد که در محصولات گیمینگ رایج است، اما سری Ryzen 9 نیز برای بازی‌های ویدئویی سطح بالا وجود دارد. برند Intel دارای محدوده i9 برای بازی‌های ویدئویی سطح بالا است، در حالی که i5 و i7 نیز برای بازی‌های ویدئویی مقرون به صرفه‌تر وجود دارد. از نظر هسته و سرعت پردازش، تا حد امکان هدف بالایی را در نظر بگیرید.

رم رایانه مانند VRAM عمل می‌کند، اما به جای کمک به GPU به CPU رایانه کمک می کند. هرچه رم بیشتری داشته باشید، رایانه شما به طور موثرتری می‌تواند اطلاعات موقت را بازیابی کند، که سرعت و عملکرد شما را بهبود می‌بخشد. هنگام گیمینگ، این قابلیت می‌تواند به این معنی باشد که سطوح سریع‌تر بارگیری می‌شوند و جزئیات به سرعت در بازی بارگذاری می‌شوند.

نکته: برای یک لپ تاپ گیمینگ به 16 گیگابایت رم نیاز دارید. در حالی که کسانی که یک لپ تاپ گیمینگ مقرون به صرفه می‌خرند می‌توانند با رم 8 گیگابایتی کار کنند، 16 گیگابایت برای عملکرد خوب و اطمینان از عدم وجود گلوگاه در هنگام بارگذاری داده‌های جدید مورد نیاز است.

همانند رم معمولی، عملکرد رم در لپ تاپ‌های گیمینگ صرفاً به مقدار آن بستگی ندارد. سرعت نیز یک عامل با انواع مختلف رم موجود است. مدل DDR5 جدیدترین و سریع‌ترین رم موجود است، اما بسیاری از سیستم‌ها هنوز از DDR4 استفاده می‌کنند. هر چیزی کم‌تر از DDR4 برای گیمینگ خیلی قدیمی است.

یک لپ تاپ گیمینگ چه صفحه نمایشی باید داشته باشد؟

صفحه نمایش یک لپ تاپ گیمینگ در سیستم تعبیه شده است، بنابراین، مانند بسیاری از اجزای دیگر، امکان ارتقاء آن در آینده وجود ندارد. در حالی که شما می‌توانید یک مانیتور یا صفحه نمایش خارجی را به یک لپ تاپ مخصوص گیمینگ وصل کنید، بهتر است که لپ تاپ‌تان دارای یک صفحه نمایش سطح بالا باشد که با اجزای انتخابی شما مطابقت داشته باشد.

برای یک لپ تاپ گیمینگ، زمان پاسخ دهی و نرخ رفرش ضروری است. یک صفحه نمایش پایه نرخ رفرش 60 هرتزی را ارائه می‌دهد، اما یک صفحه نمایش لپ تاپ گیمینگ خوب 120 هرتز یا بالاتر را ارائه می‌دهد. همراه با زمان پاسخ کم مانند 1 تا 3 میلی ثانیه، بازی‌هایی که اجرا می‌کنید روان‌تر اجرا می‌شوند.

نرخ رفرش پایین می‌تواند هنگام اجرای بازی‌های پر سرعت باعث تاری حرکت شود و زمان پاسخ دهی بالا می‌تواند هنگام پاسخ دهی پر سرعت به اقدامات یک بازی ویدئویی، مشکلاتی ایجاد کند.

همچنین باید به پانل‌ها توجه کرد. برخی از لپ تاپ‌های گیمینگ رده بالا صفحه‌نمایش 4K با وضوح بسیار بالاتر از صفحه نمایش HD استاندارد ارائه می‌دهند. این وضوح می‌تواند قیمت را چند صد دلار افزایش دهد، اما به معنای تصویر واضح‌تر است. اگر لپ تاپ گیمینگ انتخابی شما دارای یک کارت گرافیک رده بالا باشد، اگر صفحه نمایش با کیفیت آن مطابقت نداشته باشد، یک تصویر عالی را از دست خواهید داد.

لپ تاپ گیمینگ من چقدر باید قابل حمل باشد؟

لپ تاپ‌های گیمینگ معمولاً کمی حجیم‌تر از لپ تاپ‌های معمولی هستند، زیرا سخت افزار رده بالاتر مورد نیاز است، و سیستم خنک کننده از آنچه در یک لپ تاپ معمولی می‌بینید گسترده‌تر است.

تا جایی که بودجه‌تان اجازه می‌دهد به دنبال یک سیستم باریک و سبک باشید. همچنین مراقب عمر باتری لپ تاپ باشید. اغلب، لپ تاپ‌های گیمینگ از عمر باتری نسبتاً کم رنج می‌برند.

اگر قابل حمل بودن برای شما مهم‌ترین نکته است، ممکن است لازم باشد مجموعه‌ای از مشخصات پایین‌تر را هدف قرار دهید تا اطمینان حاصل کنید که باتری بیش از چند ساعت دور از منبع تغذیه دوام می‌آورد.

صفحه کلید چطور؟

برخی از لپ تاپ‌های گیمینگ، مانند آن‌هایی که توسط Razer و یا Alienware ساخته شده‌اند، صفحه کلیدهای مکانیکی ارائه می‌کنند.

یک صفحه کلید مکانیکی دارای سوئیچ‌های فیزیکی در زیر کلیدها است، بنابراین استفاده از آن‌ها پر سر و صداتر است اما رضایت بخش‌تر (و دقیق‌تر) هستند. این صفحه کلیدها بسیار بادوام بوده و به ویژه هنگام تجربه بازی‌های ویدئویی خوب عمل می‌کنند و چنین موارد اضافی می‌توانند راه موثری برای به دست آوردن برتری هنگام اجرای بازی‌های ویدئویی رقابتی در لپ تاپ گیمینگ شما باشند.

چه کسی باید لپ تاپ مخصوص گیمینگ بخرد؟

همه افراد به یک لپ تاپ مخصوص گیمینگ نیاز ندارند، اما چند نوع کلیدی از گیمرها وجود دارند که بیشترین سود را از چنین سیستمی خواهند داشت.

دانشجویان و مسافران: اگر به طور منظم بین دو مکان، مانند مدرسه و خانه، یا به محل کار سفر می‌کنید، لپ تاپ گیمینگ به این معنی است که شما همچنان می‌توانید بازی‌های رایانه شخصی را در حین حرکت تجربه کنید. چنین اقدامی یک روش عالی برای استفاده مفیدتر از زمان سفر است؛ شما همچنین می‌توانید سیستم گیمینگ خود را هر کجا که می‌روید ببرید.

افرادی با فضای محدود: اگر با دیگران آپارتمان مشترک دارید، در خوابگاه زندگی می‌کنید و یا فضای محدودی در خانه دارید، یک لپ تاپ گیمینگ می‌تواند به شما کمک کند. به جای نیاز به یافتن اتاق دائمی برای مانیتور، کیس و لوازم جانبی، شما می‌توانید لپ تاپ را بین اتاق‌ها جا به جا کنید و مکانی ساده برای نگهداری آن پیدا کنید.

گیمرهایی که مشکلات حرکتی دارند: نشستن پشت میز در حین تجربه بازی‌های ویدئویی همیشه راحت نیست و می‌تواند برای کسانی که مشکلات حرکتی دارند مشکل ساز باشد. نشستن روی مبل با لپ تاپ گیمینگ می‌تواند راحت‌تر باشد.

بعد از خرید لپ تاپ گیمینگ چه کاری باید انجام دهم؟

پس از خرید یک لپ تاپ گیمینگ جدید، چند اقدام دیگر وجود دارد که ممکن است بخواهید انجام دهید. در ادامه یک بررسی اجمالی از این موارد خواهیم داشت.

لوازم جانبی جدید بخرید: در حالی که لپ تاپ گیمینگ شما دارای صفحه کلید و ماوس داخلی است، خرید برخی از وسایل اضافی همچنان ایده خوبی است. خرید کنترلر و هدست گیمینگ این روزها تقریباً ضروری است. این امکان وجود دارد که از کنترلرهای کنسول گیمینگ با لپ تاپ گیمینگ خود استفاده کنید و هدست‌های بی سیم یا سیمی بخرید تا بتوانید از صدای فراگیر لذت ببرید.

چند بازی ویدئویی بخرید: شما به بازی ویدئویی نیاز دارید. اگر بازی‌های ویدئویی وجود دارند که قبلاً نمی‌توانستید آن‌ها را اجرا کنید، اکنون می‌توانید به سراغ آن‌ها بروید.

کیف محافظ بخرید: یک لپ تاپ گیمینگ گران قیمت است و در عین حال تا حدودی شکننده است. اگر قصد سفر با آن را دارید، یک کیف برای ایمن نگه داشتن آن تهیه کنید. به دنبال بالشتک قابل اعتماد، محافظ درجه نظامی و تسمه باشید تا حمل لپ تاپ را برای شما آسان کنند. وسایل اضافی مانند جیب‌های اضافی یا روش‌های دیگر برای نگهداری لوازم جانبی و کابل‌ها نیز مفید هستند.

نکات بیشتر برای خرید لپ تاپ گیمینگ

قبل از خرید یک لپ تاپ گیمینگ، چند نکته نهایی وجود دارد که باید آن‌ها را در نظر بگیرید.

آیا به لپ تاپ مخصوص گیمینگ نیاز دارید؟ لپ تاپ‌های گیمینگ جذاب و باحال به نظر می‌رسند، اما همه به آن‌ها نیاز ندارند. آیا در حال حاضر یک رایانه گیمینگ در خانه راه اندازی کرده‌اید؟ در این صورت ممکن است نیازی به لپ تاپ گیمینگ نداشته باشید. فقط اگر اغلب سفر می‌کنید و یا در حال حاضر سیستم رایانه شخصی دسکتاپ ندارید، یک لپ تاپ گیمینگ تهیه کنید.

بودجه خود را برنامه ریزی کنید: مانند هر خرید مهم تکنولوژیکی، شما می‌توانید صدها و یا هزاران دلار را برای یک لپ تاپ گیمینگ خرج کنید. اگر به ندرت به سراغ بازی‌های ویدئویی می‌روید، به یک لپ تاپ 4000 دلاری نیاز ندارید، اما اگر این لپ تاپ منبع اصلی سرگرمی شما است و می‌توانید هزینه آن را بپردازید، می‌تواند در آینده ارزشمند باشد.

به دنبال ویژگی‌های اضافی باشید: برخی از لپ تاپ‌های گیمینگ بر روی ارائه خنک کننده پیشرفته و یا طراحی ارگونومیک تمرکز می‌کنند که تجربه طولانی مدت بازی‌های ویدئویی را آسان‌تر می‌کنند. اگر از آن دسته گیمرهایی هستید که یک روز کامل را صرف عناوین تازه منتشر شده می‌کنید، ممکن است هر دو ویژگی ارزش پرداخت هزینه اضافی را داشته باشند.

سوالات متداول

چگونه لپ تاپ خود را برای گیمینگ سریع‌تر کنم؟

این امکان وجود دارد که لپ تاپی را که در حال حاضر دارید، بهینه کنید تا بازی‌های ویدئویی را بهتر اجرا کند. برخی از گزینه‌ها برای ارتقاء لپ تاپ کنونی شما، شامل ارتقاء حافظه و جایگزینی کارت ویدئو می‌باشد. شما همچنین می‌توانید از برنامه‌هایی مانند CCleaner یا MSI Afterburner برای پاک کردن رجیستری و سریع‌تر کار کردن اجزای رایانه‌تان استفاده کنید.

لپ تاپ گیمینگ چقدر عمر می‌کند؟

اگر یک لپ تاپ گیمینگ دارید که می‌توانید با افزودن حافظه بیشتر و یا جایگزینی اجزای قدیمی آن را به راحتی ارتقا دهید، حتی اگر مشخصات اولیه آن‌ها بهتر باشد، بیشتر از لپ تاپ‌هایی که قابل ارتقاء نیستند، دوام خواهند آورد. عوامل اصلی موثر بر طول عمر یک لپ تاپ گیمینگ، کیفیت سخت افزار و الزامات (و سازگاری با) بازی‌های ویدئویی است که می‌خواهید تجربه کنید.

امیدواریم که از مطالعه‌ی این مطلب لذت برده باشید. لطفا نظرات خود را به اشتراک بگذارید.

منبع: LifeWire

بیشتر بخوانید:

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط