رنگ سبز و آبی هارد SSD وسترن دیجیتال چه تفاوتی دارد؟

رنگ سبز و آبی هارد SSD وسترن دیجیتال چه تفاوتی دارد؟

نوشته‌ی
avatar
2 سال و 3 ماه و 5 روز پیش

فهرست مطالب

حافظه SSD نوعی حافظه با مدارهای درهم‌تنیده است. این قطعه تمام داده‌های دستگاه شما را به طور دائم ذخیره کرده و از فلش‌ مموری استفاده می‌کند. به طور کلی SSDها بسیار سریع‌تر از هاردهای معمولی بوده، بی صدا هستند، نسبت به شوک مقاومند و تاخیر بسیار کمی دارند. این قطعه داده‌ها را در سلول‌های نیم‌رسانا ذخیره می‌کنند و برای اولین بار در سال ۱۹۹۱ توسط SanDisk منتر شدند. حالا این حافظه‌ها حجم‌های مختلفی را پوشش می‌دهند و کمپانی Western Digital نیز دو نوع SSD را تحت برچسب‌های Blue و Green عرضه می‌کند.

تفاوت میان حافظه‌های اس اس دی Blue و Green در کاربرد آن‌هاست. برای استفاده‌های کامپیوتری معمولی و کارهای روزانه اس اس دی‌های Green بهتر هستند در حالی که برای استفاده‌های بیشتر و پیشرفته‌تر، اس اس دی‌های Blue بهتر می‌باشند. به طور کلی اس اس دی‌های Blue قابل اتکا‌تر می‌باشند و تقریبا ۷۵ درصد عملکرد بهتری نسبت به اس اس دی‌های Green دارند. اس اس دی‌های Blue به طور کلی عملکرد بهتری داشته و Fail Rate کم‌تری نیز دارند.

هاردهای Western Digital Blue SSD تا ۲ ترابایت حجم دارند. این هاردها همچنین از تکنولوژی 3D NAND استفاده می‌کنند. در مقایسه با سایر اس اس دی‌ها و همچنین نسل قبلی خود، این اس اس دی‌ها تقریبا ۲۵ درصد مصرف برق کم‌تری دارند و به خاطر این مصرف برق کم، استفاده از آن‌ها روی دسکتاپ‌ها و لپ‌تاپ‌ها بسیار آسان‌تر بوده و مصرف انرژی و باتری لپ‌تاپ‌ها را کاهش می‌دهد. سرعت نوشتن متوالی این هاردها ۵۳۰ مگابایت بر ثانیه و سرعت متوالی خواندن آن‌ها ۵۶۰ مگابایت بر ثانیه است.

اس اس دی‌های Green برای استفاده‌های روزمره عملکرد بسیار خوبی دارند و نسبت به نسل قبل نیز عملکرد بهتری از خود جایگذاشته‌اند. شما با این اس اس دی‌ها می‌توانید به راحتی بازی‌ کنید، کارهای عادی را انجام دهید و به سرعت کامپیوتر خود را بوت کنید. آن‌ها همچنین در برابر شوک مقاوم بوده و بسیار سبک‌وزن هستند و داده‌های شما را در صورت وقوع اتفاقات خاص محافظت می‌کنند. مصرف انرژی آن‌ها هم بسیار کم بوده و می‌توانید به سادگی هارد کامپیوتر خود را با این هاردها ارتقاع دهید.

پارامتر مقایسه

Western Digital Blue

Green SSD

ظرفیت

250GB, 500GB, 1TB, 2TB

120GB, 240GB, 480GB

سرعت خواندن متوالی

560MB/s

545MB/s

اتصال

3D NAND

SATA III

دوام به ساعت

تا ۱.۷۵ میلیون ساعت

تا ۱ میلیون ساعت

کاربرد

پیشرفته

ساده

Western Digital Blue SSD برای کامپیوترهای پیشرفته‌ای که برای گیمینگ حرفه‌ای، ساختن ویدیوهای مختلف و پخش محتوای HD و کارهای حرفه‌ای دیگر استفاده می‌شود، کاربرد دارد. این حافظه از تکنولوژی 3D NAND SATA استفاده می‌کند که باعث می‌شود تا سرعت آن بهبود یافته و کارها و وظایف مختلف را سریعا انجام دهد. سرعت بوت شدن سیستم نیز بسیار سریع‌ است و تقریبا فوری به نظر می‌رسد. سرعت نوشتن متوالی آن ۵۳۰ مگابایت بر ثانیه بوده و سرعت خواندن متوالی آن نیز ۵۶۰ مگابایت بر ثانیه است.

اس اس دی‌های Blue همچنین تکنولوژی‌های مختلفی برای حل ارورها دارند که باعث می‌شود تا بسیار قابل اتکا باشند و سال‌های طولانی از داده‌های شما محافظت کنند. هیچ بخش متحرکی وجود ندارد که در صورت رخ داد اتفاقی مثل افتادن آسیب ببینید و به طور کلی این هارد تا ۱.۷۵ میلیون ساعت قابل اتکا می‌باشد. سازگاری این هارد نیز بسیار بالا بوده و از تست‌های مختلفی عبور کرده است. این هارد همچنین ۵ سالا گارانتی دارد و این یعنی شما می‌توانید تا زمانی طولانی از داده‌های خود استفاده ببرید.

به طور کلی هاردهای Blue دوام بالایی دارند که نسبت به نسل قبلی خود ۲۵ درصد انرژی کم‌تری مصرف می‌کنند. این هاردها همچنین اتصال SATA 6Gb/s نیز دارند و در حجم‌های مختلفی از ۲۵۰ گیگابایت تا ۲ ترابایت عرضه می‌شوند. این هارد همچنین قابلیت SMART را داشته و دما را مدیریت می‌کند تا هارد در بهترین حالت ممکن استفاده شود.

اس اس دی‌های Green نیز از ۱۲۰ گیگابایت شروع شده و تا ۴۸۰ گیگابایت می‌روند. این هارد‌ها در ظرفیت‌های ۱۲۰، ۲۴۰ و ۴۸۰ گیگابایت در دسترس هستند و از طریق SATA III به سیستم وصل می‌شوند. این هاردها همچنین فرم فاکتور ۲.۵ اینچی را داشته و ابعاد 100.5x69.85x7 میلی‌متری را دارد و همراه با یک گارانتی محدود ۳ ساله عرضه می‌شود، برعکس Blue. این اس اس دی می‌تواند وضعیت سلامت خود را از طریق نرم افزار WD SSD Dashboard نشان دهد.

اس اس دی Green برا کارهای روزانه بسیار خوب است و استفاده‌ای بسیار پایه‌ای دارد. این قطعه تقریبا با اکثر دستگاه‌ها سازگار بوده و می‌تواند به راحتی روی لپ‌تاپ‌ها یا کامپیوترهای مختلف استفاده شود و با عملکرد فوق‌العاده‌اش می‌تواند دستگاه را در ۱۵ ثانیه بوت کند و تمام اپلیکیشن‌ها مثل Chrome و اپلیکیشن‌های MS Office در کم‌تر از ۳ ثانیه اجرا می‌شوند.

به هنگام انتقال دادن فایل‌ها و داده‌ها از یک هارد درایو، پن درایو یا تلفن‌ همراه، زمان زیادی صرف نمی‌شود و در عین حال این هارد درایو بسیار دوست‌دار محیط زیست می‌باشد. قیمت آن بسیار پایین بوده و وزن کمی‌ دارد و بسیار نازک است و به طور کلی هیچ بخش متحرکی ندارد. مصرف برق آن تنها ۳ یا ۴ وات بوده و نصب آن نیز بسیار راحت است. سرعت آن نیز ۵۴۵ مگابایت بر ثانیه است که بسیار بهتر از سایر SSDها می‌باشد.  

تفاوت‌های اصلی میان Western Digital Blue و Western Digital Green

  • هارد درایوهای WD Blue در ظرفیت‌های ۲۵۰ گیگابایت، ۵۰۰ گیگابایت، ۱ ترابایت و ۲ ترابایت در دسترس است. در حالی که WD Green در حجم‌های ۱۲۰، ۲۴۰ و ۴۸۰ گیگابایت در دسترس می‌باشد.
  • سرعت خواندن متوالی WD Blue روی ۵۶۰ مگابایت بر ثانیه بوده در حالی که در این سرعت در WD Green روی ۵۴۵ مگابایت بر ثانیه است.
  • هارد WD Blue دارای اتصال 3D NAND SATA بوده و Green دارای تکنولوژی SATA III است.
  • WD Blue تا ۱.۷۵ میلیون ساعت دوام داشته در حالی که این رقم برای Green ۱ میلیون ساعت است.
  • WD Blue برای استفاده‌های پیشرفته‌تر بوده ولی Green استفاده‌هایی ساده‌تر دارد.

نتیجه‌گیری

هردوی WD Blue و WD Green فرم فاکتورهای یک‌سان ۲.۵ اینچی را داشته و هردوی آن‌ها اتصال 6Gb/s را دارند. گارانتی آن‌ها نیز مشابه بوده و Blue گارانتی ۵ ساله دارد در حالی که گارانتی Green سه ساله می‌باشد. دمای عملکردی هردوی آن‌ها از ۰ تا ۷۰ درجه بوده و عملکرد کلی و همچنین دوام Blue بهتر از Green است.

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط