تفاوت بین رم تک کانال و دو کانال در چیست؟

تفاوت بین رم تک کانال و دو کانال در چیست؟

نوشته‌ی
avatar
1 سال و 11 ماه و 11 روز پیش

فهرست مطالب

رم تک کانال در مقابل رم دو کانال؛ کدام تنظیم حافظه برای رایانه‌های شخصی مخصوص بازی و دریافت عملکرد بالا بهتر است؟ اما، قبل از بررسی آن، تفاوت بین پیکربندی حافظه تک کاناله و دو کاناله چیست؟ و با تغییر به تنظیمات حافظه دو کاناله چقدر کارایی به دست می‌آورید؟ آیا کارایی نهایی به میزانی هست که برای کاربرد و مصارف مختلف به به سراغ حافظه‌های دو کاناله رفت؟ برای بررسی عمیق‌تر  تفاوت رم تک کانال و دو کانال بااین مطلب از اگزوگیم همراه ما باشید.

رم تک کانال یا دو کانال؟

اگر بخواهیم تفاوت رم تک کانال و دو کانال را در عملکرد بازی برای شما مثال بزنیم باید بگوییم که بازی‌هایی مانند مجموعه محبوب Assassins’ Creed و همچنین Fallout 4 از پیکربندی‌های حافظه دو کاناله بسیار سود می‌برند و بدون در نظر گرفتن اینکه بقیه قطعات سیستم شما چقدر گران است، اگر از راه‌اندازی حافظه تک کانالی استفاده می‌کنید، غیرممکن است که تجربه‌ای روان داشته باشید، و دقت کنید منظور ما در اینجا در مورد کارت گرافیک گران قیمت شما نیز صدق می‌کند. در بازی‌های دیگر، تفاوت عملکرد بین رم تک کاناله و دو کاناله می‌تواند از نامحسوس تا بسیار متفاوت باشد.

تفاوت رم تک کانال و دو کانال

تاثیر سرعت حافظه بر عملکرد بازی

سرعت رم از نظر فرکانس در  تفاوت رم تک کانال و دو کانال نیز می‌تواند بر تجربه بازی شما تأثیر بگذارد. هرچه فرکانس بالاتر باشد، پهنای باند حافظه بیشتر است. با ساختار DDR4، 3200 مگاهرتز هدفی ایده آل است. یک نکته کوچک در میان این مطلب اینکه رم با کلاک پایین را از سازندگان بزرگی مانند سامسونگ انتخاب کنید. احتمال زیادی وجود دارد که بتوانید سرعت کلاک را روی ماژول‌ها افزایش دهید.

محصول مرتبط:

خرید انواع رم کامپیوتر

من (نویسنده مقاله) قبلاً 4 ماژول رم داشتم که شامل یک جفت ADATA با فرکانس 2400 مگاهرتز و یک ماژول سامسونگ در 2100 مگاهرتز می‌شد. هر چهار ماژول به راحتی و آسانی در 2933 مگاهرتز کار کردند. رم با فرکانس بالا مخصوصاً اگر گرافیک یکپارچه دارید مهم است: زیرا iGPU شما حافظه را با CPU به اشتراک می‌گذارد و این یعنی برای کار در این سیستم تا جایی که می‌توانید به پهنای باند حافظه خود نیاز دارید.

حافظه تک کاناله در مقابل حافظه دو کاناله

اما یک نگرانی دیگر نیز در مبحث تفاوت رم تک کانال و دو کانال و حافظه آن‌ها وجود دارد که اغلب نادیده گرفته می‌شود؛ و قابل ذکر است که تأثیر بسیار بیشتری بر پهنای باند حافظه نسبت به اورکلاک کردن ماژول‌های رم شما دارد. ما در مورد رفتن به حافظه‌ا‌ی با پیکربندی دو کاناله صحبت می‌کنیم. پیکربندی حافظه دو کاناله چیست و چه تفاوتی بین پیکربندی دو کاناله و تک کاناله وجود دارد؟

تفاوت رم تک کانال و دو کانال

سخت افزار RAM از طریق کنترلر حافظه روی CPU با CPU ارتباط برقرار می‌کند. اکثر مادربردهای مدرن و قدرتمند امروزی دارای دو کانال 64 بیتی (در مجموع 128 بیتی) بین CPU و حافظه هستند. با بررسی  تفاوت رم تک کانال و دو کانال دریافتیم که در پیکربندی تک کانال، تنها یکی از آن‌ها کاربردی است. این کار توان حافظه را در عمل به سرعت کندترین ماژول رم نصب شده محدود می‌کند، چیزی که هیچ گیمری برای سیستم خود نخواهد خواست.

در تنظیمات حافظه دو کاناله، کنترلر حافظه از هر دو کانال برای ارتباط با CPU استفاده می‌کند که اساساً پهنای باند را دو برابر می‌کند. اما در مورد تنظیمات چند کاناله چطور؟ از نظر فنی، سیستم‌های چهار کانالی وجود دارند، اما عمدتاً در بردهای سرور محور و عجیب و غریب یافت می‌شوند که یعنی در استفاده روزمره واقعا به سیستم‌هایی با پیکربندی رم چند کاناله نیازی نیست. برای اکثر مردم، چند کاناله به معنای همان حافظه دو کاناله است.

رم دو کاناله = حافظه دو برابر

با بررسی تفاوت رم تک کانال و دو کانال باید به این نکته مهم اشاره کنیم که یک حافظه DDR4 تک کاناله 2133 مگاهرتز، پهنای باند حافظه 17 گیگابایت بر ثانیه را ارائه می‌کند. اگر یک جفت ماژول 2133 مگاهرتزی DDR4 دو کاناله دارید، پهنای باند حافظه شما دو برابر می‌شود و به 34 گیگابایت بر ثانیه می‌رسد. تنها راه رسیدن به این سطح از عملکرد در حالت تک کانال، استفاده از ماژول‌های حافظه است که با فرکانس 4000 مگاهرتز یا بالاتر کار می‌کنند که قیمتی بسیار بالاتر دارند.

تفاوت رم تک کانال و دو کانال

در ادامه بررسی  تفاوت رم تک کانال و دو کانال باید به یک نکته مهم دیگر تأکید کنیم: برای استفاده از حافظه دو کاناله به ماژول‌های RAM در مضرب دو نیاز دارید. اکثر بردها از رده بندی مقرون به صرفه تا رده بندی متوسط ​​دارای دو یا چهار اسلات حافظه خواهند بود. من یک گیگابایت B450 DS3H با 4 اسلات حافظه و پشتیبانی از دو کانال داشتم. اگر دو اسلات دارید و مادربرد شما از دو کانال پشتیبانی می‌کند، تنظیم آن اغلب به آسانی وارد کردن یک ماژول حافظه دوم و راه اندازی آن است و نیازی به انجام تنظیمات پیچیده نیست.

تفاوت رم تک کانال و دو کانال

با این حال، اگر 4 اسلات دارید، همه چیز کمی پیچیده‌تر است. اگر می‌خواهید حافظه دو کاناله را فعال کنید، دفترچه راهنمای مادربرد به شما می‌گوید که ماژول‌های رم خود را در کدام اسلات قرار دهید. یا فقط می‌توانید 4 ماژول رم دریافت کنید و آن را به طور پیش فرض اجرا کنید. این موضوع می‌تواند کمی گیج کننده باشد زیرا معمولاً برای حافظه دو کاناله "on switch" وجود ندارد. همانطور که شعار Hardware Times می‌گوید، "این به هر حال کار می‌کند." و برای ما هم همین مهم است که کار کند پس خود را درگیر جزئیات و پیچیدگی‌های آن نکنید!

اگر از فعال بودن یا نبودن دو کانال مطمئن نیستید، CPU-Z را دانلود کنید، سپس روی بخش حافظه کلیک کنید. این نشان می‌دهد که آیا حافظه خود را در پیکربندی به صورت دو کاناله یا تک کاناله اجرا می‌کنید.

تفاوت رم تک کانال و دو کانال

عملکرد بازی با رم تک کاناله AMD Ryzen 7 3700X

تفاوت رم تک کانال و دو کانال در تجربه عناوین بازی های مختلف چیست؟ البته که این موضوع از بازی به بازی دیگر متفاوت است، اما چندین عنوان افزایش قابل توجهی در حداقل و میانگین نرخ فریم شما با پیکربندی دو کاناله نشان می‌دهند. سری Assassin’s Creed و Fallout 4 نمونه‌های قابل توجهی از این عناوین هستند. همانطور که قبلاً ذکر شد، Assassin's Creed Origins و Assassin's Creed Odyssey تقریباً روی رایانه شخصی بدون پیکربندی حافظه دو کاناله قابل تجربه و اجرا نیستند.

تفاوت رم تک کانال و دو کانال

در نگاه اول، ممکن است  تفاوت رم تک کانال و دو کانال در عملکرد بازی چندان زیاد به نظر نرسد؛ به هر حال، میانگین نرخ فریم ریت تحت تاثیر زیادی قرار نمی‌گیرد، اما پایین بودن و سرعت فریم ریت ضربه بزرگی را به تجربه بازی شما وارد می‌کند. تأخیر CPU در حافظه تک کاناله تا 50 درصد افزایش می‌یابد. این به این دلیل است که تنها یک کانال 64 بیتی بین CPU و حافظه وجود دارد (در دو کانال، دو کانال بین CPU و حافظه وجود دارد)

تفاوت رم تک کانال و دو کانال

بازی‌های دیگری مانند The Division 2 و Shadow of the Tomb Raider تأثیر کمتری بر میانگین نرخ فریم ریت دارند، اما پایین بودن و ثبات آن به شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

تفاوت رم تک کانال و دو کانال

در حالت تک کاناله، نرخ فریم ریت اغلب در بخش 2 به زیر 60 می‌رسد، اما در دو کانال، در طول مدت بنچمارک بیش از 60 باقی می‌ماند. افت FPS کمتر است و 1٪ پایین به ویژه بالاتر است. این به طور مستقیم به گیم پلی روان‌تر و لحظات ناراحتی کمتر تبدیل می‌شود.

عملکرد بازی با رم دو کاناله AMD Ryzen 9 3900X

تفاوت رم تک کانال و دو کانال

بیایید آزمایش دقیق‌تری را برای بررسی  تفاوت رم تک کانال و دو کانال انجام دهیم، این بار با رم 12 هسته Ryzen 9 3900X که برخلاف Ryzen 7، 3900X دارای دو CCD است و توسط Infinity Fabric به هم متصل شده‌اند. به این ترتیب، تاثیر سرعت حافظه و حافظه دو کاناله باید در این مورد برجسته‌تر باشد. ما Assassins' Creed Origins، Ashes Escalation، The Division 2 و Metro Exodus را با بالاترین کیفیت از پیش تعیین شده در 1080p آزمایش خواهیم کرد (همراه با GeForce RTX 2080 Super):

تفاوت رم تک کانال و دو کانال

همانطور که در  تفاوت رم تک کانال و دو کانال انتظار می‌رفت، Assassins’ Creed در هنگام استفاده از پیکربندی تک کاناله 2400 مگاهرتز شرایط سختی را تجربه می‌کند. حتی 3900X قدرتمند نیز نمی‌تواند به طور متوسط FPS 60 (با RTX 2080 Ti) در 1080p در Origins، با حداقل 20 فریم بر ثانیه برسد. تغییر به پیکربندی دو کاناله، فریم ریت حداقلی را بیش از دو برابر می‌کند و میانگین فریم ریت را به بیش از 80 فریم بر ثانیه می‌رساند. جالب است بدانید که کیت دو کاناله 2400 مگاهرتز بهتر از پیکربندی تک کاناله 3600 مگاهرتز است.

عنوان Ashes Escalation نتایج مشابهی را نشان می‌دهد. این بازی با پیکربندی تک کانالی کندتر در عمل غیرقابل پخش است، اما جابجایی به یک ماژول حافظه سریع‌تر یا یک کیت ارزان قیمت دو کاناله این کار را انجام می‌دهد. یک بار دیگر، یک پیکربندی دو کاناله ارزان‌تر از یک ماژول گران قیمت تک کانالی 3600 مگاهرتز بهتر است.

تفاوت رم تک کانال و دو کانال

عناوین Division 2 و Metro Exodus کمی متفاوت رفتار می‌کنند. هر دو بازی با استفاده از پیکربندی حافظه تک کاناله 3600 مگاهرتز در مقایسه با دو کاناله 2400 مگاهرتز عملکرد بهتری دارند. صرف نظر از این، تفاوت بین حافظه دو کاناله 3600 مگاهرتز و حافظه دو کاناله 2400 مگاهرتز در بهترین حالت خود نیز نامحسوس است. این موضوع بیشتر ثابت می‌کند که بهتر است یک پیکربندی دو کاناله 3200 مگاهرتز را به جای یک ماژول تک کانال 3600 مگاهرتز گران‌تر انتخاب کنید، چون حداقل بحث هزینه را در نظر گرفته اید.

در انتهای  تفاوت رم تک کانال و دو کانال نیز این موضوع در مورد پهنای باند کلی است. اولی، داده‌های بیشتری را به CPU تحویل می‌دهد، در حالی که بودجه شما را معقول نگه می‌دارد. دو کاناله بودن یکی از ساده‌ترین و واضح‌ترین ارتقاهایی است که می‌توانید در مورد سخت افزار خود انجام دهید. شما در حال حاضر (حداقل) یک ماژول RAM دارید. می‌توانید پهنای باند حافظه‌تان را با قیمت یک عدد دیگر دو برابر کنید و در برخی بازی‌ها به همان میزانی که هنگام تهیه یک GPU جدید انجام می‌دهید، نرخ فریم خود را افزایش دهید.

تفاوت رم تک کانال و دو کانال

و اگر روی گرافیک یکپارچه بازی می‌کنید، مانند APU Ryzen، حافظه دو کاناله می‌تواند میانگین فریم ریت شما را در اکثر بازی‌ها 10 تا 30 درصد یا حتی بیشتر افزایش دهد. این ارتقا ارزان است، تنظیم آن آسان است و عملکرد قابل توجهی را افزایش می‌دهد؛ پس اگر گیمر هستید یا بهبودهای ذکر شده در بالا برای شما مهم است، بدون توجه به جزئیات و پیچیدگی‌های احتمالی که ممکن است برای آن وجود داشته باشد انجامش دهید!

نظر شما در خصوص ماژول‌های دو کاناله چیست؟ به نظر شما چه مقدار از حافظه برای انجام بازی‌های امروزی بر روی حداقل و حداکثر کیفیت بصری چه میزان است؟ نظرات خود را با به اشتراک بگذارید.

منبع: HardwareTimes

بیشتر بخوانید:

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.