تجربه بازیهای ویدیویی شاید یکی از لذتبخشترین و سرگرم کنندهترین تجربههایی است که ما در طول عمر خود داریم. چه یک گیمر یا استریمر حرفهای باشید یا گیمری که به صورت تفننی به تجربه چند بازی خاص میپردازد، نمیتوانید کتمان کنید که بازیهای ویدیویی به جزء جداییناپذیری از زندگیمان تبدیل شدهاند.
لذت تجربه بازیها با هر سبک و سیاق زمانی به اوج خود میرسد که سختافزار ما برای اجرای آنها توان و قدرت کافی را داشته باشد و بازیها به شکل نرم و سریعی روی نمایشگر یا تلویزیون به نمایش درآیند. قدیمی بودن کنسول یا رایانه شخصیمان میتواند در تجربه عناوین جدیدتر مشکل ایجاد کند و تجربه نهایی ما را تحت تأثیر قرار دهد. اما چه میشود اگر حتی با وجود سختافزار مدرن و قدرتمند، بازیها به نرمی اجرا نشوند و یک سری مشکلات فنی نرمافزاری در کار ما خلل ایجاد کند؟
عوامل نرمافزاری بسیاری وجود دارند که میتوانند تجربه روان و عمیق بازیها را تحت تأثیر قرار دهند. به عنوان مثال، سیستم عاملی که با مشکل مواجه شده باشد، درایور کارت گرافیکی که قدیمی شده یا درست نصب نشده باشد و البته بهینهسازی بد و ضعیف سازندگان که همه آنها کاربر و گیمر را آزار میدهند.
یکی از مشکلات و معضلاتی که در سالهای اخیر گریبان گیر بازیها، آن هم نسخه PC آنها شده، مشکل استاتر (Stutter) است. در دو - سه سال اخیر، بسیاری از بازیها که بیشتر هم با موتور آنریل انجین 4 ساخته میشوند، این مشکل استاتر را به صورت جدی در خود دارند. این مشکل تا حدی بزرگ و ادامهدار شد که هشتگی به نام #StutterStruggle در فضای اینترنت و در میان گیمرها و اهالی فن به وجود آمد و ترند شد.
اول از همه بیایید ببینیم استاتر در دنیای دیجیتال به صورت کلی چه معنایی دارد؟ زمانی که محتوایی که در حال تماشا یا تجربه آن هستید با توقفها یا سکتههای ناگهانی همراه شود (از یک تا چند ثانیه)، به این پدیده استاتر میگویند. استاتر یا سکته میتواند حال و هوای یک فیلم سینمایی یا یک بازی ویدیویی جذاب را به صورت کامل نابود کرده و شما را از جو و اتمسفر محتوای مورد علاقهتان خارج کند.
در دنیای بازیهای ویدیویی، عوامل بسیاری میتوانند باعث ایجاد پدیده استاتر شوند. به عنوان مثال، اگر درایو ذخیرهسازی شما که بازی از آن اجرا میشود، یک هارد دیسک کند و قدیمی باشد، پدیده استاتر را مرتب در طول بازی خود تجربه میکنید. با این حال، مشکل Stutter Struggle که در سالهای اخیر به وجود آمده، حتی با وجود سریعترین قطعات سختافزاری بازار نیز رخ میدهد.
اما دلیل رخ دادن این نوع از استاتر چیست؟ بازیهای امروزی برای درست اجرا شدن به شیدرهای (Shader) بسیاری در محیط نیاز دارند. این شیدرها برای نمایش در دنیای بزرگ، رنگارنگ و زیبای بازیها، باید کامپایل (Compile) یا گردآوری شوند. موتورهای گرافیکی یا APIها به انجام این کار، Shader Compilation میگویند. این کار پردازشی که بار اصلی آن به دوش پردازنده مرکزی یا CPU است، باید پیش از این که گیمر بازی را آغاز کرده و در دنیای بازی غرق شود، انجام شود و مشکل جدی ما از همین جا نشأت میگیرد! بسیاری از بازیهای جدید که اکثر آنها با موتور آنریل 4 ساخته میشوند، این شیدرها را دقیقاً در زمان مواجهی گیمر با شیدر کامپایل میکنند!
همین موضوع باعث میشود زمانی که برای اولین بار یک بازی را تجربه میکنید، به ازای هر شیدر جدید، یک استاتر مهمان بازیتان باشد. به عنوان مثال، روشن شدن یک لامپ، وارد شدن به یک محیط جدید و به دست آوردن آیتمها و اسکینهای جدید، میتواند برای بازی شما استاتر یا سکته و توقف ناگهانی به همراه داشته باشد. نکته جالب این جاست که اگر همان بازی را برای دوم تجربه کنید، هیچکدام از این استاترها رخ نمیدهند چرا که یک بار کامپایل شدهاند!
بازیهای بسیاری در سالهای اخیر در تله Stutter Struggle و بحث کامپایل کردن بد موقعِ شیدرها اسیر شدند و انتقاد گیمرهای رایانههای شخصی را نیز به جان خریدند که از میان آنها میتوان به عناوین The Callisto Protocol و Kena: Bridge of Spirits اشاره کرد. هنوز مشخص نیست که چرا سازندگان پیش از عرضه بازیهایشان، مشکل استاتری که به خاطر بارگیری نشدن شیدرها به وجود میآید را حل نمیکنند؟
با توجه به آموختهها و مشاهداتی که از نسخه PC بازیهای دیگر داریم، میتوانیم راهکارهای راحت و خوبی را به این سازندگان و توسعه دهندگان ارائه دهیم. به عنوان مثال، شیدرها میتوانند در منوی اصلی بازی و پیش از وارد شدن به گیمپلی، گردآوری و بارگیری شوند. نسخه PC بازیهایUncharted Legacy of Thieves و Call of Duty این روش را به شکل مطلوبی اجرا میکنند. شاید برای کامپایل شدن کامل شیدرها، آن هم با یک سختافزار بالارده و سریع به چند دقیقه زمان و صبر نیاز باشد، اما حداقل در زمان تجربه گیمپلی، با استاتر و توقفهای ناگهانی و اعصاب خُرد کن مواجه نمیشویم.
یک راه مدرنتر و سریعتر برای برآمدن از پس چالش استاتر استراگل، کامپایل کردن شیدرها به صورت ترکیبی است. این بدان معنی است که بخشی از شیدرها پیش از وارد شدن به گیمپلی بارگیری میشوند و بخش اعظم باقی مانده در گیمپلی مورد پردازش قرار میگیرند؛ بدون این که گیمر با استاتر متوجه این موضوع شود. این روش مدرن را به تازگی در نسخه PC بازی Spider-Man Remastered مشاهده کرده بودیم که البته به پردازنده قدرتمند و سریعی برای انجام این کار نیز احتیاج دارد.
معضلی به نام استاتر، گیمرهای پلتفرم PC را چند سالی است که آزرده خاطر کرده است. خبر بد برای گیمرها و کاربران این است که برای رفع مشکل استاتر استراگل موتور آنریل 4 یا هر موتور دیگری، هیچ کاری از دستشان برنمیآید و صرفاً باید منتظر رفع مشکل از طرف سازندگان باشند. تنها توصیهای که میتوان به گیمرها ارائه داد این است که در هر زمان مشاهده کردید بازی شما در حال نصب یا بارگیری شیدرهاست یا از شما میپرسد که برای انجام این کار کمی منتظر بمانید، جلوی رخ دادن این پروسه را نگیرید و با چند دقیقه صبر، تجربهای نرم، روان و لذتبخش داشته باشید.
تصور کنید که با گردآوری نشدن کاملِ شیدرها در یک بازی، تجربه شما با هر اتفاق جدیدی در بازی با یک توقف یک ثانیهای یا نیمثانیهای مواجه میشود. به عنوان مثال، یک صحنه ترسناک در The Callisto Protocol تمام حس ترس و اتمسفر خود را با یک استاتر فاجعهآمیز از دست میدهد. یا هنگام گشت و گذار در نیویورک در بازی Spider-Man، تصاویر نرم و رضایت بخش شما با استاتر مختل شود. یا در بازی Call of Duty فرصت تیراندازی به یک هدف را به خاطر همین استاترها از دست بدهید.. این اتفاقات بدون شک آزاردهندهاند.
امیدواریم در سال 2023 با توجه به اعتراض اهالی فن و گیمرها، مشکل Stutter Struggle به صورت کلی در بازیها رفع شود و همه بتوانند روی هر پلتفرمی بهترین و روانترین تجربه ممکن را داشته باشند.
نظر شما در مورد مشکل Stutter Struggle چیست؟ در کدام بازی استاترهای بسیاری را تجربه کردهاید؟ میتوانید به صورت دقیق دلیل استاتر بازی خود را بیان کنید؟ نظرات خوب خود را با ما به اشتراک بگذارید.
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.