عنوان Shadow Warrior 3 یک بازی در سبک «شوتر اول شخص» از استودیوی Flying Wild Hog است که دنبالهای بر نسخهی دوم که درسال 2016 منتشر شده بود، محسوب میشود. سازندگان در این نسخه نسبت به عناوین پیشین یک سری تغییرات اساسی در زمینهی گیم پلی و موتور بازی ایجاد کردهاند. در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم این بازی چه عملکردی داشته است.
از همان ابتدای بازی متوجه لحن به شدت طنز بازی، آمیخته با مقدار زیادی دلقک بازی و بذله گویی میشوید. شخصیت اصلی نزدیک ترین تشبیه به کودک احمقی است که یک کاتانا به دست گرفته و خود را نینجا مینامد و دشمنان بخت برگشته را تکه تکه میکند. بازی از ابتدا تا انتهایش، که نهایتا هفت ساعت طول میکشد، اصلا خودش را جدی نمیگیرد و تمام المانهای داستانی با همان رنگ و بوی طنز به مخاطب ارائه میشوند.
با اینکه طول بازی به شدت کوتاه است، اما نمیشود احساس کش دار شدن بیخود را در بعضی از ماموریتها نادیده گرفت. به وضوح ،بنده طرفدار زوال عقلیای که شخصیت اصلی دچارش شده است نیستم، اما باید بگم صداگذاری کرکترها به موازات خصوصیات شخصیتیشان به خوبی انجام شده است. شاید اگر نویسندگان اصراری به جوک ساختن از تمام لحظات داستان نداشتند، تجربهی بازی با یک بالانس خوب بین جدی و طنز نتیجهی مطلوب تری میداشت.
در بحث گیم پلی و لول دیزاین، عموما کار عمدهای که بازیکنان باید انجام دهند، کشتن گروهی از دشمنان، گذراندن تعدادی ست پیس، پلتفرمینگ و رسیدن به گروه بعدی است. بازی سعی میکند از تکراری شدن این فرمول با ارائه دشمنان جدید و سلاحهای گرم متنوع در طول بازی جلوگیری کنند که گاها شکست میخورد. اگر بخواهم از گیم پلی بازی برای مخاطبینی که تا حالا هیچ نسخهای از این سری را تجربه نکردهاند تصویری رسم کنم، فک میکنم تشبیه آن به ریبوت Doom بهترین مثال است، یا چیزی که حداقل بازی سعی میکند باشد. شوتر سرعتی همراه با Hack& Slash محدود و صحنههای به خون آغشتهی فراوان.
یکی از عناصر گیم پلی که توجه بنده را جلب کرد، Gore Tool ها هستند. به این صورت که با پر شدن نوار Finisher و انجام آن بر روی دشمنان، یک آیتم یا سلاح مخصوص به آن نوع دشمن را دریافت میکنید که برای مدت کوتاهی قابلیت استفاده از آن را دارید. خارج از این موضوع Shadow Warrior 3 چیزی ارائه نمیدهد که آن را از عناوین مشابه متمایز کند.
گرچه سلاحهای بازی نسبت به نسخهی قبلی محدود تر شدهاند ولی به نظر میرسد استودیو سازنده روی هرکدام وقت بیشتری گذاشته و به قول گفتنی کیفیت را بر کمیت ترجیح دادند. کشتن دشمنان با استفاده از سلاحهای گرم لذت بخش است و Shadow Warrior 3 در بحث گان پلی سربلند بیرون آمده است.
سازندگان تصمیم گرفتند موتور نسخهی دوم،Road Hog ، را رها کرده و به سراغ Unreal Engine 4 بروند. محیطهای بازی رنگارنگ و زیبا هستند، مدل چهرهی شخصیتها خیلی خوب به نظر میرسد و گرافیک کلی بازی، جدا از مشکلات بارگذاری محیط و تکسچرها، در سطح مناسبی قرار دارد. اما عجیب است که سازندگان نسخهای مختص کنسولهای نسل نهمی ارائه نکردند و درواقع چیزی که ما بر روی Series X و PlayStation 5 میبینیم، نسخهی بکوارد از کنسولهای نسل قبلی است که طبعا فقط ثبات بالاتری در فریم ریت و بارگذاری سریعتر محیط دارد. اگر این عنوان از پایه برای کنسولهای نسل 9 بهینهسازی میشد، قطعا شاهد رزولوشن بالاتر و جلوههای گرافیکی بهتری بودیم.
اگر مثل خیلی از بازیکنان دیگر ارزش پول و مقدار محتوایی که در بازی وجود دارد را قبل از خرید میسنجید، باید بگویم که این عنوان به هیچ وجه ارزش 50 دلار را ندارد. برای 100% کردن کامل بازی و گرفتن تمامی اچیومنت/تروفیهای آن، نهایتا به هشت ساعت زمان احتیاج دارید و این قیمت گذاری جدا سوال برانگیز است. اگر سازندگان مانند پاداش پیش خرید نسخهی سوم، با این قیمت عناوین دیگر هم به صورت رایگان ارائه میدادند، این شرط قابل تحملتر بود. البته من شما را به چالش میکشم که هر سه بازی باهم هم ارزش 50 دلار را ندارند!
خلاصه نقد
عنوان Shadow Warrior 3 از لحاظ گرافیکی و گیم پلی شوتر سرعتی، یک بازی قابل قبول است. نبود یک نسخهی پایه برای کنسولهای نسل نهمی و قیمت گذاری زیاد برای یک عنوان هشت ساعته تصمیمات عجیبی بود که از سوی سازندگان شاهدش هستیم ولی با این وجود اگر طرفدار نسخههای قبلی یا ریبوت سری Doom هستید، این عنوان را به شما پیشنهاد میکنم.
نقاط قوت:
گان پلی جذاب
تنوع محیطها، رنگ پردازی و نورپردازی
گرافیک و فریم ریت با ثبات روی کنسولهای نسل نهی
نقاط ضعف:
جوکهای ضعیف در اکثر مواقع
قیمت بالا برای کانتنت کم و کوتاه بازی
رزولوشن محدود روی کنسولهای نسل نهمی به دلیل اجرای نسخهی نسل هشتمی
نمره نهایی: 10/6.5
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.