هرچیزی که راجع به شوتر اول شخص باید بدانید!

هرچیزی که راجع به شوتر اول شخص باید بدانید!

نوشته‌ی
avatar
3 سال و 9 ماه و 16 روز پیش

فهرست مطالب

شوترهای اول شخص یا FPS ژانری از بازی هستند که تمرکزشان بر روی دید اول شخص و چشمان شخصیت اصلی داستان بازی است. به کمک این قابلیت می‌توان فضاسازی خیلی بهتری را برای مخاطبین ایجاد کرد. شما در سبک شوتر اول شخص (FPS) بیشتر در جریان بازی قرار می‌گیرید و می‌توانید تجربه‌ای مشابه با آن‌چه که شخصیت اصلی داستان تجربه می‌کند داشته باشید. تاریخچه‌‍‌ی بازی‌های اول شخص تیراندازی برمی‌گردد به سال 1973 و 1974 میلادی، زمانی که برای اولین بار عنوانی اول شخص با نام Maze Wars عرضه شد. کل ساختار بازی تشکیل شده از تعدادی خط سبز رنگ بود و کاراکتر بازی در محیطهای مختلف به مبارزه می‌پرداخت. با این که این بازی اولین بازی اول شخص تیراندازی در تاریخ به شمار می‌آمد، اما پایه گذار سری بازی‌های اول شخص تیراندازی نبود.

شروع پادشاهی سبک شوتر اول شخص

بعد از گذشت چند سال شاهد عرضه اولین بازی اول شخص شوتر بودیم که اساس به وجود آمدن بازی‌های اول شخص امروزی را بنا گذاشت. ولفنیشتن سه بعدی (Wolfenstein 3D) و دووم (Doom) دو عنوانی بودند که با اختلاف کوتاهی از هم عرضه شدند و از اولین سری بازی‌های شوتر اول شخص به حساب می‌آمدند که علاوه بر داستان جذاب دارای گرافیک سه بعدی، صداگذاری قدرتمند و گیمپلی مهیج و سرعتی بودند. بعد از این دو بازی تعداد زیادی بازی با سبکی مشابه و تقلیدوار عرضه شدند و از لحاظ گیمپلی کپی این دو بازی به شمار می‌آمدند.

شوتر اول شخص (FPS)

رفع ایرادات شوتر اول شخص

شاید بزرگ‌ترین مشکل این سبک از بازی‌ها محیط کوچیک آن‌ها برای گشت و کاوش بود تا این که سال 1998 شاهد عرضه‌ی بازی نیمه عمر (Half-life) بودیم. نیمه عمر اولین بازی بود که از سوی والو (Valve) عرضه شد. این بازی علاوه بر محیط‌های بزرگ، برای اولین بار المان‌های پازل و فکری را به یک بازی شوتر اضافه کرده بود. این نسخه و نسخه دوم بازی که در سال 2004 عرضه شد، با اضافه کردن سلاحی به نام اسلحه جاذبه در کنار محیط‌های بزرگ، وسیله نقلیه و خط داستانی جذاب باعث شد تا دنیا شاهد عرضه بهترین بازی‌ها در ژانر شوتر اول شخص باشد.

شوتر اول شخص (FPS)

پس از عرضه نسخه‌ی اول این بازی شاهد انتشار نسخه‌ای ماد شده از این عنوان با نام کانتر استرایک بودیم. این دو بازی یعنی کانتر استرایک و نیمه عمر به همراه دووم اولین و اساسی‌ترین المان‌های شوتر اول شخص را در دنیا پایه گذاری کردند، به گونه‌ای که امروزه هنوز شاهد عرضه آپدیت‌های متعدد برای کانتر استرایک و عرضه نسخه‌های جدید از سری دووم هستیم.

بازی شوتر اول شخص در کنسول‌های بازی

با این حال تمامی این بازی‌ها اثرهایی مختص به رایانه‌های شخصی بودند، زیرا که در آن زمان تنها تجربه‌ی بازی‌های شوتر اول شخص به وسیله موس امکان پذیر بود و تنها رایانه‌های شخصی مجهز به این سخت افزار بودند. در نهایت با عرضه عنوان جیمز باند چشم طلایی (GoldenEye 007) شاهد عرضه‌ی اولین بازی اول شخص تیراندازی بر روی کنسول‌ها بودیم. در ادامه این اتفاق مایکروسافت اولین نسخه از سری هیلو (Halo) را بر روی کنسول اکس باکس عرضه کرد و پس از گذشت زمان به ترتیب شاهد انتشار سری متروید (Metroid) بر روی کنسول‌های نینتندو و سری کیلزون (Killzone) بر روی کنسول‌های سونی بودیم و بعد از این بازی‌ها عرضه بازی‌های اول شخص شوتر بر روی کنسول‌ها به امری عادی تبدیل شد.

شوتر اول شخص (FPS)

در نهایت روند گسترش بازی‌های اول شخص تیراندازی هر روز بیشتر و بیشتر شد و تا سال 2016 این سبک 27 درصد از سهم بازار بازی‌های کامپیوتری را به خود اختصاص داد.

بازی‌های اول شخص کنونی برخلاف قدیم بیشتر تمرکز خود را بر روی بخش مولتی پلیر یا همان چند نفره متمرکز کرده‌اند. در ابتدا شاهد عرضه‌ی بازی‌های اول شخص رقابتی در محیط‌های کوچک بودیم، عنوان‌هایی مانند سری کوئک (Quake) که مبارزات بازی در محیط‌های بسته جریان داشت، سرعت بازی‌ها معمولا زیاد بود و اکثر اوقات برنده بازی کسی بود که توانایی بهتری در هدف گیری و واکنش‌های سریع داشت. با این حال پس از عرضه کانتر استرایک دیدگاه بازی‌های اول شخص چند نفره عوض شد، بازی از حالت پرسرعت و محیط کوچیک فاصله گرفت و تمرکز بر روی تاکتیک و کار تیمی بیشتر شد. نقشه‌های بازی نیز بزرگتر شدند و هدف پلیرها تنها کشتن هم‌دیگر نبود.

این سبک به قدری محبوب شد که بعدها شاهد به وجود آمدن تیم‌های مسابقاتی بزرگ و ارگان‌های مختلف و مسابقات حرفه‌ای درسطح بین المللی بودیم. تیم‌های مختلف هر روز سعی داشتند تا با ابداع تاکتیک‌های جدید و استراتژی‌های متفاوت برنده بازی باشند و به جوایز متعدد دست یابند.

شوتر اول شخص (FPS)

بعد‌ها با عرضه بازی‌های بزرگ مولتی پلیر مانند بتل‌فیلد ((Battlefield و کال آو دیوتی(Call Of Duty)  مسیر بازی‌های اول شخص تیراندازی عوض شد. این بار شاهد نقشه‌های خیلی بزرگ‌تر و حتی وسایل نقلیه جنگی بسیاری بودیم. استفاده از انواع مختلف هواپیماهای جنگی، نفربرها، تانک‌ها و قایق‌ها در کنار صدها اسلحه مختلف با قابلیت‌های شخصی سازی و تعداد زیاد پلیرها (چیزی حدود 100 نفر) در یک نقشه باعث شد تا بازی‌های اول شخص چند نفره به محبوبیت خیلی زیادی دست یابند.

اما با این حال هنوز هم بازی‌هایی بودند که بر روی بخش تک‌نفره داستانی تمرکز داشتند و سعی می‌کردند تا با ارائه داستان جذاب مخاطبان را سرگرم کنند، و به ریشه‌های بازی‌های اول شخص تیراندازی وفادار باشند. سری بازی‌هایی مانند دووم، بایوشاک (BioShock)، یا کرایسیس(Crysis)  از جمله این بازی‌ها بودند. تمرکز اصلی آن‌ها بیشتر بر روی داستان سرایی پیچیده و قدرتمند بود و چندان بر روی بخش چندنفره تاکیدی نداشتند.

در حال حاضر تعادل نسبی در شوترهای اول شخص ایجاد شده، برای کسانی که علاقه به شوترهای اول شخص پرسرعت دارند بازی‌هایی مانند تایتان فال(Titanfall) ، کوئک و کال آو دیوتی وجود دارد، و اگر علاقه به بازی‌های اول شخص بزرگ دارید آثاری مانند بتلفیلد، کال آو دیوتی وارزون (Call Of Duty Warzone) و ایپکس لجندز (Apex Legends) در بازار حاضر هستند.

بازی های شوتر اول شخص (FPS)

اگر دنبال بازی‌های اول شخص تیمی و تاکتیکی می‌گردید بازی‌هایی مانند کانتر استرایک: تهاجم جهانی (Counter-Strike: Global Offensive) و رینبو سیکس سیج (Rainbow Six: Siege) انتظار شما را می‌کشند. اگر هم هنوز مانند قدیم ترجیح می‌دهید بازی اول شخص با داستانی غنی را تجربه کنید عنوان‌هایی مانند بوردرلندز (Borderlands)، بایوشاک، دووم، ولفنیشتن و دئوس اکس (Deus EX) در دسترس قرار گرفته‌ا‌ند. با گذشت این همه زمان بازار بازی‌های اول شخص هیچ وقت خالی نیست و برای هر سلیقه و هر سبکی همیشه چندین عنوان شاهکار برای تجربه حاضر هستند.

گیم های شوتر اول شخص (FPS)

سخن پایان بررسی شوتر اول شخص

آیا شما هم به بازی‌های شوتر اول شخص علاقه دارید؟ آثار داستانی را ترجیح می‌دهید یا مولتی پلیر آنلاین؟ تجربیات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید. در ادامه در بخش اگزومگ مقالاتی بیشتری در بابت معرفی و بررسی ژانرهای بازی خواهیم داشت و انواع سبک‌ها را با خصوصیات و جزییات هر یک معرفی خواهیم کرد. با اگزوگیم همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.