تاریخچه EA | فهرست برترین بازی های EA

تاریخچه EA | فهرست برترین بازی های EA

نوشته‌ی
avatar
3 سال و 8 ماه و 21 روز پیش

فهرست مطالب

الکترونیک آرتز (Electronic Arts)، نامی که برای تمام گیمرها و اهالی هنر هشتم آشناست. شرکتی که گیم‌های زیادی را منتشر کرده و نقش به سزایی را در تاریخ صنعت گیم ایفا کرده است. در این سری از معرفی برترین ناشرین صنعت گیم سراغ الکترونیک آرتز رفته‌ایم تا با این شرکت و چند عنوان محبوب آن‌ها بیشتر آشنا شویم. با اگزوگیم در ادامه مقاله تاریخچه EA همراه باشد.

 

تاریخچه EA

 

بررسی تخصصی تاریخچه EA را شروع می‌کنیم. الکترونیک آرتز، یک شرکت فعال در حوزه‌ی بازی‌های ویدئویی می‌باشد که دفتر مرکزی آن در شهر ردوود، کالیفرنیا مستقر است. EA در سال ۱۹۸۲ توسط تریپ هاوکینگز تاسیس شد و از آن زمان تا کنون با فعالیت‌های گسترده و انتشار بازی‌های بسیاری توانسته خود را به عنوان یکی از بزرگنرین و موثرترین شرکت‌های تاریخ هنر هشتم، معرفی کند. طبق برسی‌های انجام گرفته، الکترونیک آرتز در سال ۲۰۲۰ پس از اکتیویژن بیلیزارد در رتبه ۶ام پردرآمدترین شرکت‌های فعال در صنعت گیم قرار گرفته است.

 

کارمند سابق اپل کار را آغاز کرد؛ نقطه شروع جذاب تاریخچه EA

تریپ هاوکینگز (Trip Hawkings) از سال ۱۹۷۸، یعنی زمانی که کمپانی اپل تنها ۵ کارمند داشت، برای این شرکت کار می‌کرد. سال‌ها گذشت و اپل به یکی از غول‌های دنیای تکنولوژی تبدیل شد و در سال ۱۹۸۲، هزاران کارمند در این شرکت مشغول به کار شده بودند. هاوکینگز رئیس بخش بازاریابی اپل بود.

در فوریه ۱۹۸۲، هاوکینگز یک قرار ملاقات با دون ولنتاین از شرکت Sequoia Capital، که یکی از بزرگترین شرکت‌ّای سرمایه گذاری آمریکا در زمینه تکنولوژی می‌باشد، برای صحبت و تبادل نظر در مورد سرمایه گذاری‌ها و ایده‌های جدید خود تنظیم کرد. دون ولنتاین به هاوکینز توصیه کرد تا اپل را ترک کرده و برای عملی سازی ایده‌ی جدید خود از دفتر خالی شرکت Sequoia Capital استفاده کند. ۲۷ می ۱۹۸۲ بود که هاوکینز کمپانی جدید خود را با سرمایه شخصی‌اش به ارزش ۲۰۰ هزار دلار آمریکا، تاسیس کرد.

 

تاریخچه EA

 

در هفت ماه بعدی، هاوکینگز با کمک یکی از همکاران قدیمی خود در اپل، بیزینس پلن شرکتش را طراحی کرد. سپس با اقدام به استخدام نیروهای بیشتر، افرادی را از شرکت سابق خود و یک نفر از همکلاسی‌هایش در رشته ام‌بی‌اِی دانشگاه استندفورد، را به خدمت گرفت. با این افزایش نیروها در مجموعه، آن‌ها تصمیم به نقل مکان به دفتر دیگری در سن‌ماتئو گرفتند. پس از این جابه‌جایی، آن‌ها نام الکترونیک آرتز را برای شرکت جدید خود برگزیدند. در سال ۱۹۹۵، این شرکت دفتری در ردوود خریداری کرد و به مکان فعلی خود نقل مکان کردند.

 

موتورهای توسعه بازی

از اینجا به بعد تاریخچه EA جذاب‌تر هم می‌شود. اکترونیک آرتز در سال ۲۰۰۸،. موتور بازی‌سازی جدیدی به نام ایگنات (Ignite) را عرضه کرد. آن‌ها از این موتور برای ساخت بازی‌های ورزشی خود استفاده کردند. همچنین موتور باری فراست‌بایت (Frostbite) ساخته شرکت دایس، به صورت انحصاری برای توسعه‌ی بازی های الکترونیک‌آرتز مورد استفاده قرار می‌کرد.

شرکت‌های پردآمد صنعت گیم در سال ۲۰۲۰

سونی Sony

  • درآمد گیمینگ:‌ ۲۰.۳ میلیارد دلار
  • تاسیس:‌ ۱۹۴۶
  • دفتر مرکزی: توکیو‌، ژاپن
  • بیش‌ترین سود در ۲۰۱۹: پلی‌استیشن۴

نینتندو Nintendo

  • درآمد گیمینگ:‌ ۱۱.۱ میلیارد دلار
  • تاسیس: ۱۸۸۹
  • دفتر مرکزی: کیوتو، ژاپن
  • بیش‌ترین سود در ۲۰۱۹: نینتندو سوئیچ

مایکروسافت Microsoft

  • درآمد گیمینگ:‌ ۱۱ میلیارد دلار
  • تاسیس: ۱۸۷۵
  • دفتر مرکزی: ردموند، واشنگتن، ایالات متحده
  • بیش‌ترین سود در ۲۰۱۹: ایکس‌باکس‌وان

تن‌سنت Tencent

  • درآمد گیمینگ:‌ ۹.۲ میلیارد دلار
  • تاسیس: ۱۹۹۸
  • دفتر مرکزی: شنزن، گوآندونگ، چین
  • بیش‌ترین سود در ۲۰۱۹: لیگ ستارگان

اکتیویژن بلیزارد Activision Blizzard

  • درآمد گیمینگ:‌ ۶.۵ میلیارد دلار
  • تاسیس: ۲۰۰۸
  • دفتر مرکزی: سانتامونیکا، کالیفرنیا، ایالات متحده
  • بیش‌ترین سود در ۲۰۱۹: کال آف دیوتی: مدرن وارفار

الکترونیک آرتز Electronic Arts

  • درآمد گیمینگ:‌ ۵.۱ میلیارد دلار
  • تاسیس: ۱۹۸۲
  • دفتر مرکزی: ردوود سیتی، کالیفرنیا، ایالات متحده
  • بیش‌ترین سود در ۲۰۱۹: فیفا ۲۰

باندای نامکو Bandai Namco

  • درآمد گیمینگ:‌ ۳.۲ میلیارد دلار
  • تاسیس: ۱۹۵۵
  • دفتر مرکزی: توکیو، ژاپن
  • بیش‌ترین سود در ۲۰۱۹: سوپر اسمش بروز

 

برترین بازی ساز های دنیا

 

الکترونیک‌آرتز، بازی‌های زیادی را منتشر کرده است. فیفا، ان‌بی‌ای لایو، نید فورا سپید هیت، گیاهان در برابر زامبی‌ها، NHL، Madden NFL، The Sims، جنگ ستارگان، تایتان‌فال، آپکس لجندز، Anthem، فضای مرده، Dragon Age، مَس افکت و ... از جمله عناوین منتشر شده‌ی این شرکت می‌باشد. در ادامه، ۷ مورد از این عناوین را انتخاب کرده و به اختصار معرفی می‌کنیم.

 

 فیفا یکی از بهترین بازی های تاریخچه EA است

 

فیفا (FIFA)

اگر تاریخچه EA را ورق بزنید، فیفا محبوب‌ترین بازی این شرکت است. این سری از بازی‌های EA، محبوب‌ترین و شناخته شده‌ترین بازی این شرکت می‌باشد که توسط بخش EA Sports منتشر شده است. همانطور که قبلا نیز اشاره شد، این محصول بیشترین سود را برای الکترونیک آرتز به ارمغان می‌آورد. این گیم از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که اولتیمیت تیم و کریر محبوب‌ترین بخش‌های آن می‌باشند. سالانه مسابقات جام جهانی فیفا برگزار می‌شود که توجهات زیادی را معطوف خود می‌کند و قوانین خاص خود را دارد که با قوانین حاکم بر اولتیمیت تیم متفاوت است.

 

برای مثال می‌توان به محدود بودن تعداد بازیکنان آیکون در ترکیب هر تیم اشاره کرد.  مسابقات جام جهانی فیفا سال گذشته در لندن برگزار شد و امسال به دلیل همه‌گیری کرونا ویروس این مسابقات لغو شد.  بازی فیفا هر ساله علاوه بر انتشار برای کنسول‌ها و کامپیوترهای شخصی، برای پتلفورم موبایل نیز عرضه می‌شوند.

 

بتلفیلد

 

بتلفیلد (Battlefield)

فرانچایز بتلفیلد جزو محبوب‌ترین گیم‌ها برای علاقه‌مندان به سبک شوتر اول شخص محسوب می‌شود و از زمان عرضه بتلفیلد۱ و ارائه یک بخش مولتی‌پلیر قوی به رقیب جدی برای عناوینی چون کال‌آو‌دیوتی و ... به حساب آمد. این فرانچایز در قسمت‌های زیادی عرضه شده که از سال ۲۰۰۲ شروع و جدیدترین قسمت در سال ۲۰۱۸ منتشر شده‌اند. بیشترین امتیاز ثبت شده در این فرنچایز میبوط به بتلفید۲ با امتیاز ۹۱ در سایت متاکریتیک می‌باشد. این گیم از سال ۲۰۰۸ توسط فراست‌بایت، موتور بازی سازی انحصاری الکترونیک آرتز که متعلق به شرکت دایس می‌باشد، توسعه داده می‌شود.

 

NBA

 

NBA Live

ان‌بی‌ای لایو، یکی دیگر از محصولات ea sports می‌باشد که برای علاقه‌مندان به بسکتبال به خصوص طرفداران لیگ حرفه‌ای بسکتبال آمریکا یا همان ان‌بی‌ای منتشر شده است. نمی‌توان ادعا کرد که ان‌بی‌ای لایو، همانند فیفا در زمینه‌ی مربوط به خود پیشتاز است و تقریبا قافیه را به رقیب خود یعنی NBA2K باخته است. همانند فیفا، ان‌بی‌ای نیز علاوه بر کنسول‌ها و رایانه‌های شخصی، برای موبایل نیز عرضه می‌شوند.

این بازی‌ها از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۹ و از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، منتشر شده‌اند. الکترونیک‌آرتز، برای کاور اصلی بازی خود از بازیکنان مطرح همان سال ان‌بی‌ای بهره برد که طی سالیان اخیر بازیکنان پرطرفداری چون وست‌بروک، هاردن،‌ لیلارد،‌ امبید و ... برای این امر انتخاب شده‌اند.

 

 

گیاهان در برابر زامبی‌ها (plants vs zombies)

این بازی در ماه می سال ۲۰۰۵، توسط شرکت پاپ‌کپ گیمز ساخته و توسط اکترونیک‌آرتز برای تمام پلتفورم‌ها منتشر شد. این گیم در سبک tower defence و استراتژی می‌باشد و بعد از زمان عرضه‌ی خود توجه گیمرهای زیادی را به خود جلب کرد و با استقبال مناسبی روبه‌رو شد. نسخه‌ی پی‌سی این گیم از سایت متاکریتیک نمره‌ی ۸۷ را دریافت کرده است.

 

زامبی یکی از برترین بازی ها در تاریخچه EA

 

تایتان فال (Titanfall)

تایتان‌فال در دو قسمت اصلی،‌ ساخته شده است. این بازی در ابتدا انحصاری ایکس‌باکس محسوب می‌شد ولی چند سال بعد برای پلی‌استیشن و نینتندو‌ سوئیچ نیز عرضه شد. این گیم در سبک شوتر اول شخص می‌باشد و در سال ۲۰۱۴ قسمت اول آن و ۵ سال بعد قسمت دوم آن منتشر شد. یک اسپین‌آف بسیار موفق از تایتان‌فال به نام آپکس لجندز (Apex Legends) برای کنسول‌های نسل هشتم کنسول‌های بازی و در سبک پرطرفدار بتل رویال عرضه شد که نمره‌ی ۸۹(نسخه پی‌اس۴) را دریافت کرد.

 

کرایسیس

 

کرایسیس (Crysis)

کرایسس در سال ۲۰۰۷ در سبک شوتر اول شخص توسط کمپانی آلمانی کرایتک ساخته شد که یکی دیگر از نقاط عطف در تاریخچه EA محسوب می‌شود. این فرانچایز در ۴ قسمت (۲۰۰۷، ۲۰۰۸، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳) برای کنسول‌های نسل هفتم و هشتمی عرضه شده است. این فرانچایز یکی از عنواین بسیار تحسین شده‌ی اکترونیک‌آرتز می‌باشد.

فضای مرده (Dead Space)

این فرانچایز در سال ۲۰۰۸ شروع به عرضه کرد و در سال ۲۰۱۳ آخرین قسمت آن منتشر شد. فضای مرده در ژانر ترسناک و علمی تخیلی می‌باشد و نه تنها یک سری از بازی‌های کامپیوتری می‌باشد بلکه دو قسمت فیلم سینمایی، کمیک و یک رمان می باشد.

سخن پایانی بررسی تاریخچه EA

از اینکه تا انتهای مقاله تاریخچه EA همراه اگزو بودید، متشکریم. شرکت الکترونیک آترز بی‌شک از موفق‌ترین و بزرگ‌ترین کمپانی‌های ناشر بازی در دنیاست. در میان آثار این کمپانی، عنوان محبوب شما کدام است؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط