چرا PlayStation VR2 برای آینده گیمینگ اهمیت زیادی دارد؟

چرا PlayStation VR2 برای آینده گیمینگ اهمیت زیادی دارد؟

نوشته‌ی
avatar
2 سال و 3 ماه و 13 روز پیش

فهرست مطالب

بدون شک بدترین تجربه‌ای که بازیکنان Half-Life: Alyx با VR داشتند، به پایان رسیدن و مشاهده تیتراژ پایانی بازی بود. چرا که دیدن پایان چنین تجربه‌ی باکیفیت AAA واقعیت مجازی بسیار دل‌شکننده است و نمی‌توان گفت که چه زمانی دوباره احتمال دارد تا با چنین تجربه‌ای روبرو باشیم.

هر کسی که تا به حال از هدست VR استفاده کرده است می‌تواند به شما بگوید که این فناوری آینده‌داری است اما در مقابل آن، صنعت گیمینگ تا کنون نتوانسته در تحقق وعده‌هایی که در مورد قابلیت‌های این فناوری به ما داده شده است، به خوبی عمل کند. بازی‌های خلاقانه‌ای مانند Beat Saber، Superhot VR و Pistol Whip به ما اثبات کرده‌اند که با این فناوری می‌توان تجربه‌های فوق‌العاده‌ منحصر به فردی را به وجود آورد.

اما این عناوین، با وجود خاص بودنشان، ممکن است برای بسیاری از گیمرها دلیل کافی برای تهیه یک هدست گران قیمت VR نباشد. ما واقعاً به بازی‌های باکیفیت بیشتری مانند Half Life: Alyx احتیاج داریم. خوشبختانه، طبق اعلامیه‌های اخیر سونی در رابطه با PlayStation VR2 می‌توان امیدوار بود که به زودی عناوین AAA واقعیت مجازی بیشتری را در آینده ببینیم.

در جریان کنفرانس CES 2022، "جیم رایان" (Jim Ryan)، مدیر PlayStaion، جزئیاتی را در مورد PlayStation VR2 ارائه کرد. از جمله این جزئیات این است که PSVR2 دارای صفحه‌های نمایش OLED با رزولوشن 2000x2040 در هر چشم هستند و فرکانس 90 هرتزی یا 120 هرتزی را ارائه می‌دهند که در مقایسه با هدست‌های Quest 2 یا Valve's Index، هدست سونی از کیفیت نمایش بالاتری برخوردار است.

سیستم جدید سونی همچنین از روش رندرینگ "Foveated" استفاده می‌کند؛ به این معنی که از طریق ردیابی چشم، محیطی که مستقیماً در میدان دید شما قرار دارد بهترین جزئیات گرافیکی را خواهد داشت و هر چیزی که در حاشیه دید شما قرار دارد از شفافیت کمتری برخوردار خواهد بود. از نظر تئوری، این روش باید کیفیت ظاهری بیشتری را بدون صدمه زدن به عملکرد دستگاه ارائه دهد. علاوه بر این، سونی می‌گوید مجموعه‌اش از فناوری HDR استفاده می‌کند، که این باعث می‌شود تا بازی‌ها حتی بهتر و روشن‌تر دیده شوند.

اگر این کافی نبود، مجموعه سونی شامل فناوری "بازخورد لمسی" (Haptic Feedback) داخلی نیز خواهد بود، بنابراین هدست شما می‌تواند در پاسخ به هر انفجار مجازی یا حرکت شمشیر به سمت سرتان تکان بخورد. البته این تکنولوژی ممکن است در عمل به خوبی که فکر می‌کنید نباشد.

روی کاغذ، این قابلیت می‌تواند بازیکنان را حتی بیشتر از قبل در این دنیای مجازی غرق کند. اما با توجه به اینکه بسیاری از بازیکنان هنگام استفاده از هدست VR با "بیماری حرکتی" (Motion Sickness) مواجه هستند، این ارتعاشات ممکن است شرایط را برای چنین مخاطبانی بدتر کند. با این حال می‌توان گفت که سونی احتمالاً این موضوع را در نظر گرفته است، وگرنه پولش را برای تحقیق و تولید این قابلیت هدر نمی‌داد.

البته PSVR2 هنوز جا برای پیشرفت زیاد دارد، مانند اینکه هدست باید از طریق کابل به PS5 متصل باشد که سیمش هنگام بازی مدام زیر پا می‌رود، یا اینکه میدان دید آن می‌توانست بازتر باشد (حتی اگر 110 درجه از اکثر مجموعه‌های تجاری دیگر بیشتر است)، اما با این حال باید دید در عمل واقعاً چگونه کار خواهد کرد. سونی پول زیادی را به واقعیت مجازی خود اختصاص داده است و اگر بتواند موفق واقع شود، می‌توانیم شاهد بازی‌های خلاقانه‌‌ی بیشتری برای واقعیت مجازی باشیم.

علاوه بر تمام این اخبار در زمینه سخت افزار، سونی همچنین اعلام کرد که در حال کار بر روی چندین بازی بزرگ با بودجه‌ای بالا است، مانند بازی جدید Horizon از استودیوی Guerrilla Games و Firesprite. این تنها پروژه بزرگ PSVR2 است که تاکنون اعلام شده. اما احتمالاً تا چند ماه آینده شاهد معرفی بازی‌های بزرگ بیشتری نیز خواهیم بود.

از این گذشته، بسیاری از بازی‌های سونی مخصوص توسعه یافتن برای VR هستند. فرض کنید یک بازی جدید Uncharted که در آن آویزان شدن از لبه یک صخره‌ را کاملاً احساس می‌کنید. یا یک بازی God of War که در آن با دستان خودتان تبر کریتوس را پرت کرده و سپس بازگشت آن به دستانتان را حس خواهید کرد. یا چقدر خوب می‌شود اگر بتوانید به عنوان مرد عنکبوتی Insomniac میان آسمان خراش‌های شهر تاب بخورید. واقعاً عالی می‌شود!

هنوز خبری درباره قیمت یا تاریخ عرضه‌ PlayStation VR2 توسط سونی اعلام نشده، اما این فناوری با تمام مشخصاتش امیدوارکننده به نظر می‌رسد و امیدواریم که به توسعه دهندگان بیشتری اجازه خواهد دهد تا تجربیات VR خارق‌العاده‌ای را در نسل جدید گیمینگ ایجاد کنند.

منبع: GameInformer

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط