سال 2020 سالِ هیجان انگیزی است! و پلتفرمهای نسل جدید سونی و مایکروسافت نیز معرفی شدهاند. با اگزوگیم همراه باشید تا به ده ترند برتر امسال بپردازیم و نگاهی داشته باشیم به آیندهای که صنعت گیم را شکل خواهد داد.
واقعیت افزوده
برای درک جذابیتِ تکنولوژی واقعیت افزوده (Agumented Reality) بیایید نگاهی به Pokemon Go داشته باشیم. این بازی زمانی موج بزرگی ایجاد کرد که برای خیلیها تازگی داشت. هرچند به علت کمبود محتوا و عدم جذابیتِ کافی افت کرد و کم کم فراموش شد، اما نشان داد که واقعیت افزوده چقدر میتواند برای عموم مرد و حتی کسانی که اهل گیم نیستند جالب باشد.
همین موج توانست رتبهی شهرت و بازدید کمپانی نیاتیک سازندهی بازی را حتی از توییتر هم بالاتر ببرد. علت این امر به خاطر شناخته شدگی فرانچایز پوکیمان بود یا جذابیتِ تکنولوژی واقعیت افزوده؟ میتوان گفت ترکیبی از هر. واقعیت افزوده میتواند در آیندهی نه چندان دور موجهای بزرگتری در صنعت گیم ایجاد کند. باید منتظر بود و دید.
واقعیت مجازی
اگر واقعیت افزوده تصاویر دیجیتالی را وارد دنیای واقعی میکند، تکنولوژی واقعیت مجازی شما را به دنیای تصاویر مجازی میبرد. هرچند که در گذشته کمی افت در تب و تابِ این تکنولوژی را در دنیا شاهد بودیم، اما به نظر میرسد که با هدست آکیلوس ریفت (Oculus Rift) و بازی جذاب و جدید استیم (Steam) با استفاده از این تکنولوژی، بازگشتِ واقعیت مجازی به ترندهای روز را شاهد باشیم. هدست واقعیت مجازی سونی که با پلتفرم پلی استیشن استفاده میشود نیز نشان داد که میتوان هزینهی معقولی از این تکنولوژی استفاده کرد.
بازیهای مشترک و غیر انحصاری
در جوامع امروز که بحث تبعیض نژادی، دیگرهراسی (مانند هراس از مردم دیگر کشورها یا دیگر مذاهب) هنوز هم بحث داغی است، دنیای بازیهای ویدئویی راهی برای برقراری ارتباط میان تمام مردم دنیا با جنسیت، سن، نژاد و زبان مختلف است. بحث بازیهای غیر انحصاری، بازیهای آنلاین کراس پلتفرم و بازیهایی با محتوای مشترک (و بدون نیاز به پرداخت هزینههای گزافِ اضافی) یکی از ترندهای مورد علاقه و مورد بحث گیمرهاست، و شاید صنعت گیم سمتی برود که در آن همه مردم بتوانند از همهی آنچه که دنیای گیم میتواند در اختیارشان قرار میدهد لذت ببرند.
کنسولهای میان نسلی و قابل ارتقا
به نظر میرسد که چرخهی هفت سالهی کنسولها در هر نسل دیگر منسوخ شده باشد. این پدیده را در همین نسل هم شاهد بودیم، و دیدیم که دو کمپانی سونی و مایکروسافت برای جبران ضعف قدرت سخت افزاری و پشتیبانی از رزولوشن 4K، پلتفرمهای میان نسلی را تولید و عرضه کردند: ایکس باکس وان ایکس و پلی استیشن فور پرو.
بازیهای روی موبایل
کمپانی نینتندو دارد به طور جدی وارد بازار موبایل گیمینگ میشود. در ابتدای همین مقاله نیز دیدیم که چطور بازی پوکیمان گو توانست موجی عظیم در میان عموم مردم ایجاد کند. بررسی ترندها نشان میدهد که بازیهای محبوبِ تحت گوشیهای همراه، همچنین در این صنعت محبوب باقی ماندهاند! و بازیهای جدید نتوانستند جای آنها را بگیرند. از این جمله بازیها میتوان از کلش آو کلنز نام برد که قطعا برای همه آشناست.
هرچه زمان میگذرد، ساخت بازی و ارائهی آن برای انواع پلتفرمها آسانتر میشود، اما جلب نظر گیمرها و دست یافتن به یک فَن بیس بزرگ سختتر..
هایپ!
همه با اصطلاح هایپ (یا همان ایجاد انتظار و هیجان برای عرضهی بازیهای جدید) آشنا هستید. اما سوال اینجاست که آیا در آینده شاهد کوتاه کردنِ زمانِ هایپ خواهیم بود؟ در گذشته هم دیدهایم که چطور هایپ بیش از حد میتواند در عمل به بازی ضربه بزند (مانند No Man’s Sky و Destiny). وقتی که زمانِ انتظار زیاد میشود و تبلیغات و معرفی بازی هم این انتظار را تشدید میکنند، عموم گیمرها تصورات و فانتزیهایی از بازی در ذهن خود میسازند که میتواند از واقعیت بسیار دور باشد.
بازیهای مستقل
رفته رفته پلتفرمهای ساخت و توسعهی بازیها ارزانتر و دسترس پذیرتر میشوند، و حتی تیمهای کوچک و با بودجه و امکانات محدود نیز میتوانند ذوق خود را برای خلق بازیهای مستقل یا اصطلاحا "ایندی" (Indie یا Independent) امتحان کنند. از طرفی به علت بالا رفتن حجم بازیهای ایندی (و قفدان بودجهی کافی برای تبلیغات توسط تیمهای کوچک) جلب نظر گیمرها میتواند دشوار باشد..
Apple TV
یکی از پلتفرمهای گیمینگ که احتمالا در آینده شاید بازیهای بیشتر و بیشتری برای آن خواهیم بود، نمایشگر ویژهی کمپانی اپل است.
استریمینگ
با پیشرفت سرویسهای استریم مانند توئیچ، و رشد استریمرها و شهرتِ آنها، روز به روز دنیای استریم و لایم استریم محبوبتر و رایجتر میشود. شاید استریم هیچ وقت به این سادگی در دسترس نبوده است! سرعت اینترنت نسبه به دههی گذشته پیشرفت داشته و انواع سخت افزار و نرم افزار لازم برای گیمرها در دسترس است. بدون شک در آینده شاهد رشد و رواجِ بیشتر استریمیمنگ خواهیم بود.
طراحی بازیها مبتنی بر "احساسات"
روشی غیر معمول در طراحیِ بازی هست که طی آن تیم بازی سازی ابتدا احساس یا حسی که میخواهند خلق کنند را در نظر میگیرند، بعد با طراحی فضا، گیمپلی، داستان و دیگر المانهای بازی سعی میکنند آن حس را به گیمر القا کند. این نوع طراحی اساسا خلافِ جریان رایج است، که طی آن ابتدا تمام الِمانهای بازی کنار هم قرار میگیرند و سپس در نهایت حس بخصوصی از دلِ آنها خلق میشود. در آینده بیشتر شاهد بازیهایی خواهیم بود که حس مخاطب را درگیر کرده و تاثیری عمیق روی عاطفهی ما میگذارند.
فروشگاه اگزو گیم عرضه کننده تمامی تجهیزات و کالاهای گیمینگ است و همچنین در کنار آن، خدماتی نظیر مشاوره رایگان فنی نیز به گیمرهای ایرانی ارائه میدهد. برای دریافت مشاوره و یا هرگونه سوالی میتوانید با شماره ۸۸۹۴۶۵۶۱ تماس گرفته و یا به بخش دایرکت اینستاگرامِ اگزوگیم مراجعه کنید.
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.