همه چیز درباره آپگرید لپ تاپ

همه چیز درباره آپگرید لپ تاپ

نوشته‌ی
avatar
2 سال و 3 ماه و 6 روز پیش

فهرست مطالب

ارتقا لپ تاپ بهترین راه برای بهبود عملکرد آن است تا دیگر نیازی به صرف هزینه‌های زیاد برای خرید یک مدل جدیدتر نداشته باشید؛ تنها چند دلار کافی است تا بتوانید مک یا PC خود را از نظر قدرت ارتقا دهید و آن قدر زمان داشته باشید تا بتوانید لپ‌ تاپ جدیدی بگیرید یا به طور کلی نیاز به یک لپتاپ جدید را از بین ببرید؛ با این حال اگر به دنبال  آپگرید لپ تاپ خود هستید اما نمی‌دانید که باید از کجا و کدام قطعه شروع کنید، با راهنمای جامع ارتقا لپ تاپ از اگزو گیم همراه ما باشید...

آیا می‌توان لپ تاپ را ارتقا داد؟

اصلی‌ترین سوالی که بسیاری از کاربران در فرآیند آپگرید لپ تاپ مطرح می‌کنند این است که آیا واقعاً امکان ارتقا قطعات لپ تاپ وجود دارد یا خیر؟ که برای پاسخ به سوال باید بگوییم که هرچه لپ تاپ شما قدیمی‌تر باشد، احتمالش بیشتر است که بتوان قطعاتش را به تنهایی عوض کرد؛ لپتاپ‌های جدیدتر اصولا قطعاتی دارند که به هم چسبیده بوده یا به طور کلی سرهم می‌باشند و نیازمند ابزاری پیشرفته و حرفه‌ای برای تعمیرات یا ارتقا هستند و به طور کلی در صورت داشتن اینگونه لپتاپ‌ها، بهتر است ارتقا را بیخیال شده و به سراغ خرید لپ تاپ جدید بروید. همچنین بدنه لپ تاپ‌ها تنها یک قطعه فلزی است یا بخش‌هایی وجود دارند که بدون صدمه به بدنه لپ تاپ باز نمی‌شوند و در این لپ تاپ‌ها ارتقا دادن عملاً غیر ممکن است.

آیا می‌توان لپ تاپم را خودم ارتقا دهم؟

در فرآیند آپگرید لپ تاپ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که با نگاهی مختصر به زیر لپ تاپ، می‌توانید متوجه شوید که آیا می‌توانید خودتان آن را در خانه ارتقا دهید یا خیر؛ ازاین‌رو به دنبال پنل‌های جدا شونده‌ای که به شما اجازه دسترسی به باتری، رم یا حافظه را می‌دهند بگردید؛ کار بعدی شما گشتن در اینترنت برای پیدا کردن اطلاعاتی در مورد لپ تاپ مختص شما و برند و مدلش می‌باشد تا بفهمید کدام قطعات را می‌توان به آسانی هرچه تمام‌تر تعویض کرد.

اصولا شما می‌توانید دفترچه راهنمای لپ تاپ خود را به شکل آنلاین پیدا کنید (اگر نسخه اصلی را گم کرده‌اید) و نظرات و همچنین ویدیوهای مختلف تعمیر و ارتقای لپتاپ در سراسر اینترنت نیز می‌تواند بسیار برای شما مفید باشد. اصولا این راهنماها و ویدیوها به شما می‌گویند که دقیقا نیاز به چه نوع پیچ‌گوشتی‌هایی دارید.

آپگرید لپ تاپ

کدام قطعات لپ تاپ قابل ارتقا هستند؟

سه قطعه از لپتاپ هستند که به طور عمومی قابل ارتقا هستند:

  • رم
  • حافظه
  • باتری

سایر قطعات لپتاپ مثل پردازنده یا پردازنده گرافیکی (یا اصطلاحا کارت گرافیک) عموما قابل ارتقا نیستند. این موضوع برای پورت‌های داده نیز صادق است و نمی‌توان پورت USB 3.0 را به یک تکنولوژی سریع‌تر مثل Thunderbolt 3 ارتقا داد.

قبل از هرکاری: از محتویات حافظه خود بکاپ بگیرید!

در فرآیند آپگرید لپ تاپ قبل از باز کردن آن، حتما مطمئن شوید که بکاپی کامل از تمام اطلاعات خود دارید. داشتن یک کلون از هارد درایو قدیمی شما می‌تواند در صورت بد پیش رفتن اوضاع، یک ریکاوری و بازیابی بسیار سریع برای سیستم عامل و برنامه‌های شما باشد. البته انتخاب‌های دیگری نیز وجود دارند.

اگر می‌خواهید هارد اصلی لپتاپ را با یک هارد کوچکتر SSD جایگزین کنید، بهتر است بعضی از چیزها مثل موسیقی‌ها، عکس‌ها و فیلم های خود را روی یک درایو دیگر آرشیو نمایید. هنگامی که شما از سیستم عامل و برنامه‌های خود در درایو جدید بکاپ گرفتید و روی لپتاپ شما اجرایی شدند می‌توانید انتخاب کنید که کدام داده‌ها و پوشه‌ها را می‌خواهید بازیابی کنید.

ارتقا رم لپ تاپ

آپگرید لپ تاپ

  • اصولا یک لپ تاپ دارای دو اسلات رم است. بعضی وقت‌ها نیز یک اسلات اضافه برای رم وجود دارد که در آن چیزی وجود ندارد. اگر لپتاپ شما اینطور است، می‌توانید تنها یک رم جدید بخرید و رم قبلی را هم در جای خود بگذارید.
  • حتما به شکل آنلاین چک کرده و رمی را بخرید که دقیقا مثل رم لپ تاپ شما باشد. همچنین ممکن است در زمینه ظرفیت ماژول نصبی خود، محدود باشید پس به این مورد نیز دقت نمایید.

چقدر رم نیاز دارم؟

اگر لپ تاپ شما ۴ گیگابایت رم دارد، ارتقای آن به ۸ گیگابایت می‌تواند ایده خوبی باشد. اگر لپ تاپ شما تنها ۲ گیگابایت رم دارد، بهتر است آن را به ۴ گیگابایت ارتقا دهید، خصوصا اگر تنها استفاده شما از لپ تاپ برای چک کردن ایمیل‌ها و استفاده از آفیس است.

احتمال این که شما نیازمند بیش از ۸ گیگابایت رم باشید بسیار کم است و اکثر برنامه‌ها رم زیادی نمی‌خواهند بلکه تمرکز بیشتری روی پردازنده و پردازنده گرافیکی دارند و شما نمی‌توانید این دو بخش نامبرده را در  آپگرید لپ تاپ خود ارتقا دهید.

رم چیست؟

رم یا Random Access Memory یک حافظه بسیار سریع است که برای برنامه‌های در حال اجرا استفاده می‌شود. رم تنها ذخیره کننده اطلاعات موقت در زمان روشن بودن کامپیوتر است. این موضوع یکی از دلایل اصلی این است که چرا کامپیوترهای قدیمی در اجرای برنامه‌های جدید ناتوان هستند؛ اگر کامپیوتر شما با انجام برنامه‌های مختلف مشکل دارد یا نمی تواند به طور همزمان چند صفحه در مرورگر باز کند، احتمالا رم شما کم است و در نتیجه شما نیاز به  آپگرید لپ تاپ خود دارید.

ارتقا حافظه لپتاپ

آپگرید لپ تاپ

اصولا آسان‌ترین راه برای  آپگرید لپ تاپ جایگزین کردن هارد درایو با SSD می‌باشد که بسیار سریع‌تر است؛ اگر شما یک SSD دارید، باز هم می‌توانید با ارتقای آن، به مزایای قابل توجهی دست‌ یابید. اس اس دی‌های جدیدتر یا بهتر برای لپتاپ شما یافت می‌شوند و اگر SSD شما از نظر اندازه کوچک بوده یا از هر نظر برای شما کافی نیست و عملکرد ضعیفی دارد، می‌توانید آن را عوض کنید. درایوهای حافظه اصولا هرچه فضای بیشتری داشته باشند، سریع‌ترند و گرفتن یک اس اس دی بزرگ‌تر می‌تواند سرعت بیشتری نیز برای شما داشته باشد.

تفاوت میان هارد درایو و اس اس دی

هارد درایوها یک تکنولوژی قدیمی‌تر هستند که محتواهایی با حجم زیاد را برای زمانی زیاد در خود نگه می‌دارند و اصولا از ۱ ترابایت تا ۲ ترابایت در لپ‌اپ‌ها دیده می‌شوند. این قطعات تمام چیزهای داخل کامپیوتر از سیستم عامل تا موسیقی‌ها و عکس‌ها و فایل‌های ویدیویی را در خود دارند. آن‌ها از یک مکانیسم دیسک مغناطیسی استفاده کرده و فضایی بسیار ارزان را به شما ارائه می‌دهند.

اما در مقابل اس اس دی‌ها بسیار سریع‌تر از هارد درایوها هستند ولی قیمت آن‌ها نیز به نسبت بسیار بیشتر می‌باشد. اصولا یک SSD فضای کم‌تری نسبت به هارد درایوی که جایگزینش می‌شود دارد ولی غالبا این کاهش اندازه جهت افزایش عملکرد شما، به صرفه می‌باشد.

در کنار سریع‌تر بودن، SSDها سبک‌تر نیز هستند و برق کم‌تری (عمر باتری کمتری) مصرف می‌کنند و اصولا از هارد درایوها سردتر هستند. در لپ‌تاپ‌ از نظر اندازه، بین هارد درایو و اس اس دی فرق خاصی وجود ندارند و در نتیجه این قطعه را برای  آپگرید لپ تاپ خود می‌توانید به عنوان جانشین مستقیم هارد درایوها به کار بگیرید؛ همچنین دوام SSDها نیز اصولا بیشتر است و ضربه‌ها یا اتصالات برقی لپتاپ شما، مثل زمانی هارد درایو داشتید داده‌های شما را به خطر نمی‌اندازند.

ظرفیت حافظه SSD

آپگرید لپ تاپ

سراغ بزرگ‌ترین حافظه‌ای بروید که می‌توانید بخرید!

در فرآیند آپگرید لپ تاپ اگر تنها به دنبال کار کردن هستید و قصد ذخیره کردن رسانه‌های مختلف را در سیستم ندارید، یک اس اس دی ۲۵۶ گیگابایتی، انتخابی بسیار مناسب است و قیمتی بسیار خوب دارد، اس اس دی‌هایی تا ۵۱۲ گیگابایت نیز می‌توانند بسیار مناسب باشند و این موضوع بستگی به نیازهای شما دارد و اس اس دی‌ها تا ۲ ترابایت یا بیشتر در دسترس هستند ولی به طور کلی افزایش قیمت با افزایش حافظه زیاد بوده و به طور کلی درایوهای بزرگ‌تر اس اس دی کم‌تر به طور عمومی استفاده می‌شوند؛ مگر این که همه چیز را روی سرویس‌های ابری ذخیره داشته باشید، از درایوهای ۱۲۸ گیگابایتی دوری کنید. بعد از احتساب سیستم عامل لپتاپ، برنامه‌های پیش‌فرض، درایوها و سایر نرم افزارهای پس زمینه، شما فضای بسیار کمی برای خود خواهید داشت.

ارتقا باتری لپتاپ

مهم‌ترین بخش آپگرید لپ تاپ باتری آن است چراکه باتری‌ها کم کم از بین می‌روند و جایگزین کردن باتری قدیمی با یک باتری جدید می‌تواند عمر مفید باتری شما را افزایش دهد، حتی اگر مدل جدید همان باتری قبلی را بخرید. البته این بخش عملکرد شما را بهبود نمی‌بخشد، مگر این که مجبور شده باشید تا لپتاپ را Power-Saving Mode بگذارید و با خرید باتری جدید، این کار را نکنید.

آیا باتری قابل جداسازی است؟

در لپ تاپ‌های قدیمی‌تر، باتری‌های قابل جداسازی وجود دارد و  آپگرید لپ تاپ و عوض کردن آن غالبا آسان است. شما تنها باید سنجاق باتری را باز کرده و باتری قدیمی را جدا کنید و سپس باتری جدید را جایگزین ان کنید. متاسفانه بسیاری از لپ تاپ‌های مدرن این ویژگی را ندارند و شما باید کیس لپ تاپ را باز کنید تا بتوانید باتری را جایگزین کنید و در عین حال بسیاری از لپ تاپ‌ها برای این کار ساخته نشدند و شما باید به زور کیس آن‌ها را باز کنید. همچنین بعضی از لپ تاپ‌ها باتری‌هایی دارند که قابل جایگزینی نمی‌باشند. ممکن است این باتری‌ها مخفی بوده یا حتی چسبیده باشند. در این صورت بهتر است که جایگزینی باتری را به شخصی حرفه‌ای بسپرید.

نکات مهم پیش از تعویض باتری لپ تاپ

اگر در فرآیند  آپگرید لپ تاپ خود به سراغ باتری آن رفتید، پیش از تعویض باید به نکات مهمی توجه داشته باشید:

  • حتما باتری‌ای را بخرید که سازگار با کامپیوتر و مدل لپ تاپ شما باشد. باتری‌ها اصولا طوری ساخته شده‌اند تا در لپ تاپ‌های مشخص جای بگیرند و شما باید از خرید باتری‌ای که در لپتاپ شما جا نمی‌شود، خودداری کنید.
  • قابل ارتقا بودن رم و حافظه لپتاپ خود را چک کنید و سپس به سراغ یک باتری جدید بروید. اگر نمی‌توانید، به این دقت کنید که قبل از جایگزینی لپ تاپ خود با یک لپ تاپ دیگر، چقدر می‌توانید از لپ تاپ قدیمی استفاده کنید.

چرا لپتاپ خود را ارتقا دهیم؟

آپگرید لپ تاپ

بوت‌های طولانی، تایم‌اوت‌های فراوان، سیو‌های آهسته و اجرای دیرهنگام برنامه‌های شما نشانگر این موضوع است که لپ تاپ شما در آخرهای عمر خودش قرار دارد و هرچه پیرتر شود، آهسته‌تر عمل می‌کند و درنتیجه شما به  آپگرید لپ تاپ خود نیاز پیدا خواهید کرد؛ اما صرفا به خاطر این که کامپیوتر قدیمی شما بسیار آهسته می‌باشد، لازم نیست آن را دور بیاندازید بلکه می‌توانید با تنها چند ارتقای کوچک، عملکرد سیستم خود را بسیار بهتر کنید. با اطلاعات درست، ابزار درست و مقداری آمادگی، می‌توانید طوری لپتاپ خود را ارتقا دهید که بهتر از قبل کار کند.

بیشتر بخوانید:

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.