آموزش تست پینگ وای فای مودم و راه‌های کاهش آن

آموزش تست پینگ وای فای مودم و راه‌های کاهش آن

نوشته‌ی
avatar
2 سال و 4 ماه و 1 روز پیش

فهرست مطالب

هنگام تست پینگ وای فای و سرعت Wi-Fi، اصولا اندازه‌گیری پینگ تحت‌الشعاع توجه ویژه به سرعت دانلود قرار می‌گیرد. ولی پینگ شما تعیین کننده ثبات فعالیت‌هایی مثل گیمینگ و کنفرانس‌های ویدیویی می‌باشد، درست همانطور که فاصله، ایستگاه و موانع غیرمنتظره می‌توانند باعث زیاد شدن ترافیک وسایل نقلیه شوند، ترافیک شبکه نیاز میان نقطه آغازین و نقطه نهایی خود، موانعی را می‌بیند. ما در این مقاله نگاهی به پینگ در شبکه و ماهیت آن و چگونگی تاثیر آن روی عملکرد وای فای و همچنین چگونگی کاهش لگ داخل شبکه انداختیم پس با ماه همراه باشید.

پینگ چیست؟

نامگذاری شده مثل صدای تکنولوژی سونار که اصولا در زیردریایی‌ها برای تشخیص فواصل استفاده می‌شد، پینگ به زمانی اشاره می‌کند که در آن طول می‌کشد داده از کامپیوتر شما به یک کامپیوتر دیگر برود. یک تست پینگ وای فای اندازه گیرنده «تاخیر» بر واحد میلی‌ثانیه است تا به یک کاربر نشان دهد چقدر طول می‌کشد تا داده‌هایش به اینترنت رفته و سپس به کامپیوترش برگردند.

تاخیر بالاتر به معنای بارگذاری‌های کندتر و تاخیر کم‌تر به معنای بارگذاری‌های سریع‌تر خواهد بود. به یاد داشته باشید با توجه به این که کلمه استفاده شده در اینجا «تاخیر» است، اصولا مفهوم پینگ و تاخیر با یک معنی استفاده می‌شود.

هربار که یک کاربر از یک وب‌سایت بازدید می‌کند، دستگاه آن درخواستی به سرور شبکه ارسال می‌کند که این سرور از نظر فیزیکی در راه دوری قرار دارد. داده‌های مربوط به این درخواست‌ها، به شکل «پکت» یا Packet ارسال می‌شوند. مکان‌های جغرافیایی برای سرور‌های وب، براساس کمپانی‌های مختلف متفاوت هستند و زمان بسیار بیشتری طول می‌کشد تا یک پکت به یک سایت خارجی برسد تا یک سایت داخلی و محلی.

بعضی از برنامه‌ها مواردی پیش‌گیرانه از پیش مهندسی شده دارند تا آثار منفی تاخیر را نادیده بگیرند؛ برای مثال سرویس‌های استریم ویدیو از یک بافر برای بخش بعدی ویدیو استفاده می‌کنند. پینگ به هنگام فعالیت‌هایی مثل بازی کردن و ویدیوکال، بسیار مهم می‌باشد. تاخیر زیاد می‌تواند باعث عدم ثبات ویدیوچت‌ها شده و همچنین باعث بیرون پرت شدن بازیکنان از بازی‌هایشان به دلیل اتصالی ضعیف شود.

چطور یک تست پینگ وای فای بگیریم؟

اپلیکیشن‌های زیادی مثل Minim دارای تست سرعت هستند که داخل خود نیز نرم افزار اندازه‌گیری پینگ هم دارند. کاربران همچنین می‌توانند از تست‌های سرعت آنلاین استفاده کنند که از طریق مرورگرها در لپ‌تاپ‌ها یا کامپیوترها در دسترس می‌باشد. برای دسترسی به نگاهی دقیق‌تر از اتصالتان به یک سرویس مشخص، یک ترمینال CMD باز کرده و موارد زیر را  برای تست پینگ وای فای دنبال کنید:

برای ویندوز

  • دکمه ویندوز یا دکمه منوی استارت ویندوز را بفشارید
  • در بخش جست و جو CMD را تایپ کرده و Command Prompt را باز کنید

برای macOS

  •  روی آیکن Spotlight کلیک کنید
  • درس بخش جست و جو Terminal را بنویسید
  • روی نتیجه به دست آمده دبل کلیک کنید

برای Ubuntu Linux (ممکن است سیستم‌های لینوکسی دیگر متفاوت باشند.)

  • دکمه‌های CRTL+ALT+T را فشار دهید

هنگامی که ترمینال باز شد، در آن ping  را تایپ کنید و سپس Enter را بفشارید. برای مثال، ما در تصویر پایین می‌بینیم که پینگ ما در Google.com چقدر است؛ این یک راه تست پینگ وای فای است. هر دامنه معتبری در این بخش کار می‌کند ولی بهتر است پینگ سرویسی را چک کنید که می‌خواهید به سراغش بروید.

تست پینگ وای فای

کامپیوترها یک پکت پینگ را به دامنه ارسال کرده و سپس حساب می‌کنند تا ببینند چقدر طول می‌کشد تا آن داده از منبع اصلی به مقصد خود در سرور رفته و برمی‌گردد. در حالی که بایت‌های ارائه دهنده اندازه داده می‌باشند، مهم‌ترین فاکتور با زمان اندازه‌ گرفته می‌شود.

در این مثال، میانگین زمان صرف شده ۱۹ میلی‌ٍانیه بود. شکست خوردن هرکدام از این پکت‌ها در ماموریتشان برای رفت و برگشت، روایت‌گر قطعی اینترنت می‌باشد.

پینگ خوب چیست؟

به بخش مهمی در مطلب تست پینگ وای فای رسیدیم؛ در مقاله‌ای که HP در رابطه با مشکلاتی که معمولا باعث پینگ ضعیف می‌شوند نوشته، شما می‌توانید ببینید که کدام رنج پینگ نشان دهنده یک اتصال سالم می‌باشد.

تست پینگ وای فای

لطفا به یاد داشته باشید که این ارقام، مربوط به اتصال‌های Broadband می‌باشند و اینترنت ماهواره‌ای اصولا پینگی میان ۵۹۴ الی ۶۲۴ میلی‌ثانیه دارد و به همین سبب، اصولا در این مقیاس‌ها حساب نمی‌شود.

چه چیزی باعت تاخیر بالا می‌شود؟

اکثر درخواست‌های داده‌ای انجام شده به شکل آنلاین، مسیری مستقیم از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر را طی نمی‌کنند و فاصله فیزیکی میان کامپیوتر منبع و سرور درخواست شده نیز می‌تواند باعث تاخیر شود. این فاصله به واسطه تعداد انتقال‌هایی که پکت باید انجام دهد، بیشتر می‌شود.

به جای سفری از نقطه آ‌ به نقطه ب، اصولا اینطور است که از نقطه آ به ب به ج به د به ه به و و سپس بازگشت به نقطه اصلی. در واقع شما می‌توانید در تست TTL یا Time-to-Live ببینید که یک پینگ پکت چند مسیر را طی می‌کند.

هر ایستگاه در مسیر داده شما با نشانگر Tracert روی ویندوز یا Traceroute روی Linux و macOS دیده می‌شود. به طور کلی قانونی وجود دارد که طبق آن هرچه ایستگاه‌ها بیشتر باشد، تاخیر نیز بیشتر است.

تست پینگ وای فای

در مثال بالا، پکت پینگ در هشت آی پی مختلف جا به جا شده و در نهایت در جایگاه نهم به گوگل رسیده است. خروجی هرکدام از دستورها با یم سفر سه مرحله‌ای، با واحد میلی‌ثانیه اندازه گرفته شده است.

سیگنال‌های وایرلس نیز نسبت به فاکتورهای محیطی آسیب‌پذیر هستند. تعداد دستگاه‌هایی که در شبکه خود دارید و همچنین نوع آن‌ها، می‌تواند روی این که داده شما میان کامپیوتر و مودمتان چطور جا به جا می‌شود نیز تاثیر داشته باشد.

برای مثال، مایکرویو در همان فرکانسی فعالیت می‌کند که یک مودم ۲.۴ گیگاهرتزی فعالیت دارد و برای همین موضوع، از قدیم همیشه وجود این دستگاه‌ها نزدیک هم باعث مشکل می‌شده است. همچنین مواردی مثل دیوارهای ضخیم و یا وسایل دیگر نیز می‌توانند روی کیفیت اتصال شما با مودم تاثیر بگذارند، پس تنها علت موجود فقط دخالت‌های الکترونیکی نیست.

چطور پینگ خود را بهبود ببخشیم؟

فاصله جغرافیایی چیزی نیست که کاربران بتوانند به راحتی آن را تغییر دهند ولی سخت افزارهای شبکه و ستاپ نتورک شما قابل تغییر هستند. به کمک موارد زیر، کاربران می‌توانند پینگ خود را کاهش دهند.

  1. قدرت سیگنال وای فای خود را افزایش دهید
  2. بهترین فرکانس ممکن وای فای را برای مودم خود انتخاب کنید
  3. ترجیحا با یک اتصال اینترنت وصل شوید
  4. سخت افزار شبکه خود را ارتقا دهید

بهبود بخشیدن قدرت سیگنال وای فای شما می‌تواند حرکتی بسیار ساده باشد و حتی با حرکتی مثل چک کردن اتصال به به بهترین فرکانس وای فای یا قرار دادن مودم در مکانی مناسب، قابل انجام است. قطع کردن اتصال دستگاه‌هایی که در حال استفاده از اینترنت نیستند برای آزاد کردن پهنای باند و کاهش آلودگی سیگنال در دفتر یا خانه نیز بسیار موثر است.

اصولا پینگ پایین برای فعالیت‌های زیادی در شبکه موثر می‌باشند و اینگونه کارها نیز اصولا با اتصال‌های سیمی باثبات‌تر و بهتر می‌باشند. سیمی کردن اتصال شما بهبودی قابل توجه در زمنه پینگ را به شما می‌دهد و سرعتتان را نیز بالا می‌برد. این متد همچنین قابل‌اتکا‌ترین متد اتصال اینترنت به سیستم می‌باشد.

شاید اتصال یک کابل به مودم شما چیز قشنگی نباشد ولی کیفیت ویدیویی که تماشا می‌کنید قطعا زیبا خواهد بود!

جمع‌بندی بررسی تست پینگ وای فای

به طور کلی سلامت شبکه اینترنت خود را بهبود ببخشید و از نکات بالا استفاده کنید. اگر هنوز هم تاخیر برای شما وجود دارد، بهتر است نگاهی دقیق به سخت افزار خود بیاندازید و مطمئن باشید که مودم شما به آخرین نسخه Firmware خود آپدیت شده است. یک مودم قدیمی، می‌تواند دلیل پینگ بالای شما باشد. البته اولین حرکت شما در این لحظه نیز نباید جایگزین کردن و خرید یک مودم جدید باشد!

قبل از این که سخت افزار جدیدی بخرید، حتما همه چیز را چک کرده و شبکه خود را با روش‌های مختلف تست کنید.

بیشتر بخوانید:

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.