همه چیز درباره CRC مودم

همه چیز درباره CRC مودم

نوشته‌ی
avatar
1 سال و 11 ماه و 8 روز پیش

فهرست مطالب

تکنیک Cyclic Redundancy Check یا (CRC) تکنیکی است که برای شناسایی خطاها در داده‌های دیجیتال استفاده می‌شود. به عنوان یک نوع checksum، CRC یک مجموعه داده با طول ثابت را بر اساس ساخت یک فایل یا مجموعه داده بزرگ‌تر تولید می‌کند. از نظر کاربرد، CRC مودم یک تابع hash است که تغییرات تصادفی داده‌های خام رایانه را که معمولاً در شبکه‌های مخابراتی دیجیتال و دستگاه‌های ذخیره‌سازی مانند درایوهای دیسک سخت استفاده می‌شود، شناسایی می‌کند.

این تکنیک توسط شخصی به نام W. Wesley Peterson در سال 1961 ابداع شد و سپس توسط مجموعه CCITT که مختصر شده از (Comité Consultatif International Telegraphique et Telephonique)  می‌باشد، توسعه یافت. تکنیک Cyclic Redundancy Check برای پیاده‌سازی در سخت‌افزار بسیار ساده است و می‌توان آن را به راحتی از نظر ریاضی تجزیه و تحلیل کرد. CRC مودم یکی از بهترین تکنیک‌های است که معمولاً در تشخیص خطاهای رایج انتقال داده استفاده می‌شود.

CRC

تکنیک CRC مودم  بر اساس تقسیم باینری است و به آن "جمع کنترلی کد چند جمله‌ای (polynomial code checksum)" نیز می‌گویند.

در Cyclic Redundancy Check، تعداد ثابتی از چک بیت‌ها که اغلب Checksum نامیده می‌شود، به پیامی که باید ارسال شود اضافه می‌شود. گیرنده‌های داده، داده‌ها را دریافت می‌کنند و چک بیت‌ها را برای هر گونه خطا بررسی می‌کنند.

از نظر ریاضی، گیرنده‌های داده، مقدار چکی را که با یافتن باقیمانده تقسیم چند جمله‌ای مقادیر ارسال‌شده به سایر بیت‌ها متصل می‌شود، ارزیابی می‌کنند. اگر به نظر رسد که خطایی رخ داده است، یک تأیید منفی ارسال می‌شود و درخواست ارسال مجدد داده می‌شود.

تکنیک Cyclic Redundancy Check  برای دستگاه‌های ذخیره‌سازی مانند دیسک‌های سخت نیز اعمال می‌شود و در این زمینه نیز طرفداران و کاربرد مخصوص به خود را دارد. در این حالت، چک بیت‌های مورد نظر به هر بلاک در هارد دیسک اختصاص داده می‌شود. هنگامی که رایانه یک فایل خراب یا ناقص را می‌خواند، یک خطای با مضمون Cyclic Redundancy Check ایجاد می‌شود. CRC می‌تواند از یک دستگاه ذخیره سازی دیگر یا از CD/DVD تهیه شود. دلایل رایج خطاها شامل خرابی سیستم، فایل‌های ناقص یا خراب یا فایل‌هایی با باگ‌های زیاد است.

CRC

طرح‌های چند جمله‌ای CRC به طول بلاکی که قرار است محافظت شود بستگی دارد. ویژگی‌های حفاظت از خطا همچنین می‌تواند نوع طراحی CRC را نیز تعیین کند. منابع موجود برای اجرای CRC می‌توانند بر عملکرد کلی سیستم مورد نظر تأثیر بگذارد.

راه دیگر برای درک CRC مودم، نگاه کردن به کلمات خاص در نام آن است. کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که یک CRC « redundant یا افزونه» نامیده می‌شود زیرا بدون افزودن اطلاعات جدید به اندازه مجموعه داده‌ها می‌افزاید و به دلیل اینکه بر روی یک سیستم پیاده‌سازی چرخه‌ای کار می‌کند، « cyclical  یا چرخه‌ای» نیز نامیده می‌شود.

اشاره به این نکته نیز مفید است که CRC نوع خاصی از checksum است که در آن مجموعه‌های داده با اندازه دلخواه به یک رشته با اندازه ثابت نگاشت می‌شوند، که مهندس ممکن است آن را تابع hash بنامد. برخی سازندگان فناوری استفاده از CRC را به عنوان یک تابع hash در امنیت hash گزارش می‌دهند، اگرچه برخی دیگر آن را ناکافی می‌دانند و استانداردی مانند SHA 256 را پیشنهاد می‌کنند.

CRC

در مقابل، خود checksums می‌توانند بسیار ساده و در عین حال کاربردی باشند. برای مثال، یک checksum اولیه می‌تواند به سادگی مجموع مقادیر بیت مورد نظر باشد. CRC با استفاده از تنظیمات چرخه‌ای خود به طور کلی به عنوان یک استراتژی بسیار خوب برای بررسی خطاها و تأیید صحت داده‌ها شناخته می‌شود. این تکنیک پرکاربرد بخشی از یک جعبه ابزار تکامل یافته در استفاده و hash کردن checksum و به طور کلی در بررسی فایل است.

یکی دیگر از مهارت‌هایی که در دنیای فناوری ارزشمند است، توانایی رفع یا رفع خطاهای CRC است زیرا این خطاها می‌توانند دسترسی به داده‌ها را متوقف کنند. هنگامی که یک خطای CRC مودم رخ می‌دهد، که این موضوع می‌تواند به هر دلیلی باشد و پرداختن به آن خارج از حوصله این مطلب است، رفع آن بخشی از وظایف ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات خواهد بود.

نظر شما در خصوص این تکنیک و مزایای آن چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Techopedia

بیشتر بخوانید:

logo
امتیاز این مطلب: 3.67
امتیاز شما:
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.