راهنمای خرید کولر مناسب برای پردازنده؛ انتخاب کولر CPU مناسب

راهنمای خرید کولر مناسب برای پردازنده؛ انتخاب کولر CPU مناسب

نوشته‌ی
avatar
2 سال و 5 ماه و 27 روز پیش

فهرست مطالب

یکی از مهم‌ترین تصمیاتی که به هنگام خرید و ساخت کامپیوتر خود می‌گیرید، خصوصا اگر قصد اورکلاک کردن داشته باشید، انتخاب و خرید کولر مناسب برای پردازنده است. کولر اصولا یکی از فاکتورهایی است که پتانسیل اورکلاک شما را تحت‌الشعاع قرار می دهد، خصوصا در کارهای سنگین. در مطلب راهنمای خرید کولر مناسب برای پردازنده نیز می‌خواهیم راهنمای شما در انتخاب و خرید کولر مناسب برای پردازنده باشیم.

انتخاب کولر مناسب پردازنده همچنین می‌تواند تفاوت قابل توجهی زمینه صدا و نویز خروجی سیستم شما نیز داشته باشد و در مجموع خرید یک کولر که به تواند به بهترین شکل ممکن خروجی حرارتی پردازنده شما را خنثی کند، برای جلوگیری از وجود گلوگاه و دست‌یابی به بهترین عملکرد سیستم و در عین حال کاهش صدای سیستم، بسیار مهم است.

راهنمای خرید کولر مناسب برای پردازنده

اگر در حال حاضر کولری را در ذهن خود دارید، بهتر است که به سایت‌های مختلف رفته و عملکرد کولرهای مختلف را چک کنید ولی اگر چیزی در ذهنتان نیست، نگران نباشید. ما به شما کمک می‌کنیم تا بهترین نوع کولر را براساس پردازنده کامپیوتر خود و کارهایی که با آن انجام می‌دهید انتخاب کنید. چه خواهان اورکلاک سنگین هستید یا خواهان یک سیستم آرام و ساکت یا هردو، یا چه خواهان ظاهر زیبای کیس خود با تعداد زیادی از نورهای RGB، می‌توانید با این راهنما، کولر مناسب خود را انتخاب کنید.

کولر پردازنده‌‌ها در انواع و اقسام اندازه‌ها و شکل‌ها دیده می‌شوند اما به طور کلی در سه دسته قرار می‌گیرند، بادی، مدار بسته یا همه‌کاره AIO یا کاستوم (ستاپ‌های خنک کننده مدار باز.) به یاد داشته باشید که کولر‌های مدر باز یا Open-Loop پیچیده‌ترین و گران ترین انتخاب‌ها هستند اما در عین خنک‌کنندگی بسیار بالا و در ظاهری فوق‌العاده دارند.

بهترین کار برای کسانی که خواهان یک کولر Open-Loop هستند، چک کردن لاین‌اپ HyrdoX از Corsair می‌باشد. شما می‌توانید با استفاده از این لاین‌آپ به راحتی بهترین قطعات را برای کیس خود انتخاب کنید و ویدیوهای آموزشی نصب آن‌ها را نیز ببینید. البته انتظار نداشته باشید که ستاپ HydroX به ارزانی و در دسترس بودن کولرهای Closed-Loop یا بادی باشد. هر قطعاتی بخرید، ستاپ‌های کاستوم کولر بسیار گران در می‌آید.

راهنمای خرید کولر مناسب برای پردازنده

کولرهای بادی ترکیبی از هیت‌سینک‌های فلزی و فن‌ها هستند. این کولرها در همه اشکال و اندازه و ظرفیت اتلاف دمایی یا اصطلاحا TDP وجود دارند. کولرهای بادی سطح بالا می‌توانند رقیب خوبی برای کولرهای مایع AIO باشند و در چند سال اخیر نیز بسیار در بازار محبوب شده‌اند.

کولرهای AIO یا Closed-Loop می‌توانند (البته همیشه اینطور نیست) آرام‌تر از کولرهای بادی باشند و در عین حال نیازی به پیچیدگی‌ها و دردسرهای جا کردن لوله‌ها و کولرهای کاستوم در ستاپ ندارد. کولر‌های AIO همچنین در برابر خطر نشتی بسیار مقاوم‌اند و آسان‌تر نصب می‌شوند اما نیازمند فضایی برای رادیاتورهستند و ممکن است برای استفاده از این کولرها نیازمند کیس‌های بزرگی باشید.

اگر یک کولر بادی سطح بالا یا یک کولر AIO برای فرکانس کلاکی که شما در نظر دارید کاف ینیست، قدم بعدی گرفتند یک مدار خنک کننده کاستوم با رادیاتورهای بزرگ است تا بتوانید گرمای بیشتری را از فضای سیستم بکاهید.

راهنمای خرید کولر مناسب برای پردازنده

به طور کلی، رادیاتورهای بزرگ روی AIO یا کولرهای کاستوم منجر به عملکرد بهتر می‌شوند (البته گاهی برخی موارد مثل جریان هوا و تعدد پره‌ها نیز مهم هستند.) اگر به دنبال انجام اورکلاک‌های سنگین و دست‌یابی به بهترین کلاک ممکن با پردازنده کامپیوتر قدرتمند خود نیستید، دلیلی ندارد که به دنبال کولری با یک رادیاتور بزرگ سه فن بروید. برای اکثر پلتفرم‌های مین‌استریم، یک چیز معمولی کافی است.

البته عملکرد تنها چیزی نیست که کاربران به هنگام خرید یک قطعه برای PC به آن فکر می‌کنند و در راهنمای خرید کولر مناسب برای پردازنده اهمیت می دهند. اصولا سکوت و داشتن یک سیستم ساکت برای بسیاری مهم است، خصوصا که اگر به دننبال ارتقای کامپیوتر خود هستید و آن کامپیوتر در دفتر کاری شما یا هال خانه شما قرار دارد، جاهایی که صدای فن می‌تواند بسیار اذیت کننده باشد. بسیاری از گیمرها و علاقه‌مندان به سیستم‌های قوی، یک سیستم ساکت را ترجیح می‌دهند.

کولرهایی که امروزه همراه با اکثر پردازنده‌های Intel و AMD وجود دارند (البته پردازنده‌های Intel که دارای پسوند K می‌باشند همراه خود کولر ندارند) اصولا کار لازم را انجام می‌دهند اما کولرهای همراه پردازنده‌های اینتل، آنقدری که شما می‌خواهید ساکت نیستند، حتی در تنظیمات پیش‌فرض پردازنده.

در موارد پایین شما مقایسه‌ای میان مزایا و معایب کولرهای بادی و کولرهای مایع می‌بینید تا بتوانید تصمیم بهتری بگیرید. اگر می‌دانید که به دنبال چه کولری هستید، می‌توانید آن را از فروشگاه ما در اگزوگیم بخرید. شما می‌توانید انواع و اقسام کولرهای مایع و بادی را انتخاب کرده و خریداری نمایید.

مزایای کولرهای مایع

  • خنک‌کنندگی بیشتر
  • کم شدن مشکلات مربوط به گرد و خاک و نظافت در کنار سوکت‌های پردازنده

معایب کولرهای مایع

  • قیمت آن بیشتر است و نسبت قیمت به کاربرد نیز چندان خوب نیست
  • احتمال کم وجود نشت آب و صدمه دیدن قطعات

مزایای کولرهای بادی

  • قیمت آن‌ها اصولا کم‌تر بوده و نسبت قیمت به عملکرد بسیار خوب است
  • نیازمند نصب و پیچیدگی خاصی نیست
  • احتمال هیچگونه نشتی ای وجود ندارد

معایب کولرهای بادی

  • پتانسیل خنک کنندگی محددود
  • مشکلات جایگذاری اطراف سوکت به دلیل وجود حافظه، فن و قطعات دیگر
  • سنگینی برای قراردهی روی پردازنده

نکات ریزی که باید به هنگام خرید کولر رعایت کنید

دارای یکی از پردازنده‌های جدید Ryzen هستید؟ ممکن است نیازی به خرید یک کولر نداشته باشید، حتی برای اورکلاک کردن. تمام پردازنده‌های سری 3000 و 2000 و تعدادی از مدل‌های قدیمی این پردازنده همراه با کولر عرضه می‌شوند و بسیاری از آن‌ها حتی می‌توانند با همان کولرها اورکلاک نیز بشوند. البته اگر می‌خواهید به بهترین فرکانس ممکن دست‌یابید، باز هم نیاز دارید تا یک کولر دیگر بخرید اما قطعا بسیاری از صاحبان پردازنده‌های Ryzen نیازی به این کار ندارند.

قبل خرید کولر حتما چیزهای مختلف را چک کنید. کولرهای بادی بزرگ و بعضی مدل‌های ضعیف‌تر ممکن است بعضی وقت‌ها با RAM یا هیت‌سینک VRM شما برخورد کنند. همچنین کولرهای بلند ممکن است به در یا پنجره کیس مشا برخورد داشته باشند. مطمئن باشید که ابعاد مدنظر را قبل خرید چک کنید و قطعه‌ای را بخرید که مناسب سیستم شما باشد.

راهنمای خرید کولر مناسب برای پردازنده

فن‌های بیشتر = خنک‌کردن بهتر ولی صدای بیشتر. کولرها بهترین تلاش خود را می‌:نند تا هوای گرم را از پردازنده و کیس شما دور کنند و اصولا صدای زیادی دارند. اگر صدای فن برای شما اذیت کننده است، کولری نیاز دارید که تعادل خوبی بین صدا و خنک‌کنندگی‌اش داشته باشد.

مطمئن شوید که می‌توانید نورپردازی کولر را خاموش کنید. بسیاری از کولرها همراه خود نورپردازی‌ یا فن‌های RGB دارند. این موضوع می‌تواند روش جالبی برای شخصی‌سازی ظاهر کامپیوتر شما باشد اما در هر صورت بهتر است که مطمئن شوید این نورپردازی از یک طریق خاموش می‌شود، چه از طریق کنترلر باشد یا چه از طریق جداسازی کابل مربوط به نورپردازی از مادربرد.

راهنمای خرید کولر مناسب برای پردازنده

چقدر می‌توانید هزینه کنید؟

احتمالا بودجه اولین فاکتوری است که باید به آن  در راهنمای خرید کولر مناسب برای پردازنده توجه کنید. به طور کلی کولرهای بادی قیمت پایین‌تری دارند و حدودا از قیمت ۲۵ دلار شروع می‌شوند، بسیار کم‌تر از کولرهای AIO. گران‌ترین کولر بادی نیز حدودا ۱۰۰ دلار قیمت دارد که می‌تواند ارزان‌تر از کولرهای AIO هم‌سطح خود باشد. به طور کلی اصولا با پولی که پرداخت می‌کنید، عملکردی بیشتری از کولر بادی می‌گیرید تا کولر مایع.

کولرهای AIO مقداری گران‌تر هستند و از ۶۰ دلار شروع می‌شوند و تا ۱۵۰ دلار می‌روند، قیمت آن‌ها بستگی به برند، اندازه و ویژگی‌های آن‌ها دارد. به طور کلی هرچه رادیاتور بیشتر باشد و نورها و چراغ‌های RGB فن‌ها بیشتر باشند، قیمت کولر نیز بیشتر خواهد بود. به طور کلی کولرهای AIO با اکوسیستم‌های RGB خوب ترکیب می‌شوند و فن‌های آن‌ها نه تنها با اکوسیستم‌های برند خودشان، بلکه با نرم‌افزارهای سایر کمپانی‌ها نیز سازگار هستند.

در نهایت نیز باید مجددا به سراغ کولرهای مایع کاستوم برویم و بگوییم که آن‌ها بیشترین پول را از شما می‌گیرند. در میان رادیاتور، پمپ، لوله‌ها، قطعات دیگه و بلاک پردازنده، قیمت نهایی بسیار بیشتر از چیزیست که یک کولر Closed-Loop در می‌آید. ولی خاصیت این افزایش قیمت چیست؟ بسته به تنظیماتتان، می‌توانید عملکرد بهتری بگیرید و ستاپ خود را به طور کامل شخصی‌سازی کنید و از انواع کولرها و لوله‌های مدنظر خودتان استفاده نمایید یا حتی خنک‌کنندگی را به سایر قطعات مثل گرافیک نیز وصل نمایید.

راهنمای خرید کولر مناسب برای پردازنده

اما باز هم کولرهای مایع کاستوم، فارغ از بحث قیمت برای همه مناسب نیستند. احتمال نشت آب در این کولرها بیشتر از کولرهای بسته است، خصوصا اگر پیش از این تجربه ساخت یک کولر کاستوم را نداشته باشید. البته اگر همه چیز درست انجام شود، ریسک موجود نیز کم است.

چطور بدانم که کدام کولر در سیستمم جای می‌گیرد؟

سوال بالا یکی از مهم ترین مسائل در راهنمای خرید کولر مناسب برای پردازنده است. چه به دنبال کولرهای بادی باشید یا کولرهای AIO یا کاستوم، باید مطمئن شوید که برای سیستمتان بیش از حد بزرگ نیست. فاکتورهای مختلفی در این مورد دخیل هستند که شامل سوکت پردازنده و اندازه کیس برای چیزهایی مثل ارتفاع کولر یا اندازه رادیاتور می‌شوند. اکثر کولرهای بادی و کولر‌های Closed-Loop، رنج زیادی از پشتیبانی را برای سوکت‌های Intel و AMD ارائه می‌دهند.

اصولا این دستگاه‌ها شامل یک پایه سخت‌افزاری برای سوکت‌های مختلف می‌شوند که منجر به سازگاری آن‌ها با انواع مختلفی از سوکت‌ها خواهد شد. برای اینتل ما اصولا سوکت‌های 1200، 115x، 2066‌ و 2011 -v3 را می‌بینیم در حالی که در AMD، این پشتیبانی شامل سوکت‌های AM2/AM2+، AM3، AM3+ و AM4 می‌شود.

راهنمای خرید کولر مناسب برای پردازنده

پردازنده‌های بزرگ‌تر Threadripper اصولا پایه‌های مربوط به خود را دارند تا گرمای بیشتر را جذب کنند و پشتیبانی از این پردازنده‌ها نسبتا محدود به کولرهای مخصوص آنان است و این کولرها نیز غالبا نام سوکت TR4 را در خود دارند.

در زمینه کیس نیز باید به سایز هیت‌سینک یا رادیاتور دقت کنید. اصولا کارخانه‌های سازنده کیس سعی می‌کنند تا بیشترین ارتفاع ممکن را برای کولرها خالی بگارند و سازندگات هیت‌سینک نیز همیشه ابعاد کولر خود را لیست می‌کنند. نکته دیگر این است که کولرهای بادی ممکن است فضایی را از اسلات‌های رم اشغال کنند. بنابرین اگر شما برنامه دارید ماژول‌های DIMM که قد بلندی دارند را استفاده نمایید، باید دقت کنید که آیا کولر شما با این موضوع سازگار خواهد بود و فضای کافی برای حافظه شما باقی خواهد گذاشت یا خیر.

در تصویر زیر نمونه‌ای از ابعاد لیست شده برای یک کولر را می‌بینید:

راهنمای خرید کولر مناسب برای پردازنده

برای خنک‌کننده‌های مایع، چه AIO و چه کاستوم، تعداد و اندازه رادیاتورهای کیس شما یک فاکتور کلیدی است زیرا باید براساس آن انتخاب کنید که کولر شما چند رادیاتور داشته باشد و چه اندازه‌ای باشند. اصولا کارخانه‌های سازنده کیس اینگونه موارد و اندازه‌ها را لیست می‌کنند.

همچنین در مورد رادیاتورهایی که در بالای کیس متصل می‌شوند نیز مراقب باشید زیرا ارتفاع کلی رادیاتور و فن‌های منتخب شما ممکن است است با مادربرد و پاور کانکتورهای ۸ پین آن برخورد داشته باشد. حتی اگر مطمئن هستید که جای کافی دارید، حتما پیش از نصب رادیاتورها و فن‌ها چک کنید که پاور کانکتورها متصل هستند.

کدام مدل کولر برای من بهتر است، بادی یا مایع؟

به مرحله انتخاب از راهنمای خرید کولر مناسب برای پردازنده رسیدیم؛ اگر قیمت و آسانی نصب مهم‌ترین دغدغه‌های شما هستند، یک کولر بادی بهترین انتخاب می‌باشد. اما اگر خواهان یک کامپیوتر کم سروصداتر با دمای کم‌تری برای پردازنده هستید، یک کولر مایع برای شما بهتر است.

راهنمای خرید کولر مناسب برای پردازنده

کیت‌های توسعه مختلفی نیز مثل Switftech Drive x3 AIO نیز در بازار هستند که CLC یا Closed Loop Cooler را گسترش داده و به شما اجازه می‌دهند تا خنک‌کنندگی را به سایر قطعات نیز متصل کنید، درست عین یک کولر کاستوم.

اگر خواهان قیمت متوسط هستید و نمی‌خواهید رکورد بزنید، هردوی کولرهای بادی و مایع AIO می‌توانند اکثر پردازنده‌ها را در حد مناسب خنک کنند، حتی به هنگام اورکلاک کردن. تفاوت‌های کلیدی اصولا مربوط به ظواهر و قیمت می‌باشند.

قصد خرید هر کولری را که دارید، حتما TDP آن را چک کنید. در اکثر مواقع مشخصات کولرهای بادی و AIO شامل لیستی دارای نمرات TDP می‌شود که راه خوبی برای انتخاب و خرید یک کولر است. اگر TPD پردازنده شما بیشتر از چیزیست که در کولر ذکر شده، احتمالش زیاد است که CPU دچار گلوگاه شود یا فن همیشه روشن باشد. اما اگر کولر TDP بیشتری دارد، دمای پردازنده کم‌تر بوده و صدای کم‌تری هم خواهد داشت.

حرف نهایی

به انتهای مطلب راهنمای خرید کولر مناسب برای پردازنده رسیدیم؛ چه دنبال اورکلاک کردن سیستم خود هستید یا چه تنها می‌خواهید پردازنده شما دچار گلوگاه نشود، باید به کولر پردازنده دقت کنید. اگر جاه‌طلبی‌های بزرگی نداشته و از یک چیپ Ryzen استفاده می‌کنید، می‌توانید پولی خرج نکرده و با کولر همراه پردازنده بسازید اما در غیر این صورت باید نیازمندی‌های فضا و TDP پردازنده خود را چک کرده و سریعا به سراغ یک راه حل بروید.

بیشتر بخوانید:

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.