معرفی شرکت و بازی‌های ناتی داگ | چرا بازی‌های ناتی داگ محبوب است؟

معرفی شرکت و بازی‌های ناتی داگ | چرا بازی‌های ناتی داگ محبوب است؟

نوشته‌ی
avatar
3 سال و 6 ماه و 28 روز پیش

فهرست مطالب

اکثر شما با استودیوی ناتی داگ آشنا هستید و حتما بارها این اسم را شنیده اید. خوش نامی این استودیو از عناوینی ست که نسل به نسل از بهترین‌ها بودند. فرانچایزهای محبوبی مثل: کرش بندیکت ،‌جک اند دکستر ،‌آنچارتد و دِ لست آف آس. ناتی داگ به عنوان سازنده ی محبوب‌ترین بازی‌ها در هر نسل مشهور است و همیشه یک قدم از روند صنعت گیم جلوتر بوده است. اما این سابقه درخشان، فشار زیادی بر روی دوش naughty dog گذاشته که باید همیشه بهترین باشد. البته بارها نشان داده است که از پس آن بر می آید. برای آشنایی بیشتر با این استودیو در صنعت بازی سازی، با اگزو گیم همراه باشید.

ناتی داگ

تاریخچه‌ ناتی داگ

دو نوجوان دبیرستانی به نام جیسون روبین و اندی گوین که با اصول برنامه نویسی کامپیوتری آشنا بودند، در سال 1984 تیمی به نام JAM تشکیل دادن که مخفف عبارت "Jason and Andy's Magic " به معنی جادوی جیسون و اندی است.

جیسون و اندی که برای برنامه نویسیِ کامپیوتر اپل 2 انتخاب شده بودند ، تصمیم گرفتند یک بازی کامپیوتری با موضوع اسکی روی برف بسازند. در طی مراحل ساخت بازی اندی به اشتباه تمام اطلاعات تنها نسخه­ی کپی از بازیشان را پاک کرد. این اتفاق باعث شد که جیسون دست به کار ساخت یک نسخه­ی جدید بدون مشارکت اندی با نام "اسکیِ دیوانه" شود. نتیجه یک بازی اسکی روی برف بود که کاراکتر آن بسیار کند حرکت می­کرد و تصمیم گرفت برای بهتر شدن کار دوباره با اندی همکاری کند.

اندی دوباره بازی را برنامه نویسی کرد و نتیجه بهتر شد. بعدها این بازی توسط ناشری به نام Baudville به قیمت 250 دلار خریده شد. آن‌ها فقط 16 سال داشتند و این اولین فروش برای استودیو بود. تیم دو نفره­ی JAM دست از کار نکشید و یک عنوان برای کنسول آتاری و آمیگا و همچنین کامپیوترهای شخصی با نام “Dream Zone” در سال 1988 ساخت.

بعد از ساخت یک بازی دیگر به نام Keef The Thief در سال 1989 آن­‌ها نام تیم دو نفره بازی سازی خود را از JAM به Naughty Dog تغییر دادند.همچنین بازی به نام Ring Of Power ‌را در سال 1991 برای سگا ساختند. استودیو به آرامی پله های ترقی را پیمود و در سال 1994 افراد دیگری نیز به گروه خود به عنوان کارمند و برنامه نویس اضافه کردند و با درآمد بازی هایشان امکانات بیشتری برای ساخت عنوان‌­های قوی­تر تهیه کردند. آ‌ن‌ها برای شناخته شدن بازی نیاز به یک کاراکتر جذاب داشتند که به راحتی از یاد نرود.

کراش باندیکوت؛ شاهکار ناتی داگ

برای خلق این کاراکتر این بار از طراحان شخصیات‌های کارتونی در بازی خود استفاده کردند و بعد از 14 ماه از میان تعداد زیادی کاراکتر پیشنهادی، شخصیت بازی کرش بندی کت خلق شد. این بازی برای سونی و کنسول پلی استیشن 1 ساخته شد و پرفروش ترین بازی پی اس 1 در آن زمان شد. بازی کرش بندی کت در مدت کمی به تعداد 6.8 میلیون نسخه به فروش رسید.

کراش باندیکوت

آن­ها به ساختن ورژن های بعدی کرش ادامه دادند و در همه­ی نسخه ها از جمله نسخه اسپین آف Crash Team Racing  به موفقیت در فروش رسیدند. بعد از موفقیت استودیوی ناتی داگ در بازی جک اند دکستر، در سال 2001 بنیان گذاران این استودیو یعنی جیسون و اندی ، ایوان ولز و استفان وایت را به عنوان نایب رئیس و جانشینان خودشان در ناتی داگ قرار دادند. در سال 2007 ناتی داگ تصمیم به ساخت یک عنوان واقع گرایانه بر خلاف عناوین کارتونی کرش و جک اند دکستر گرفت. بازی آنچارتد برخلاف تمام بازی‌­هایی که ناتی داگ تا به آن روز ساخته بود یک عنوان واقع گرایانه بر پایه قصه­‌های ماجراجویانه بود. تا سال 2012 ، آنچارتد بیش از 17 میلیون نسخه به فروش رسید.

این شما و این لست آف آس، نقطع عطف ناتی داگ

این ساختار شکنی ناتی داگ نتیجه داد و پس از آن در سال 2013 با ساخت یکی از محبوب ترین عناوین صنعت گیم یعنی The Last Of Us ، استودیوی ناتی داگ به یکی از موفق ترین استودیوهای بازی سازی در جهان تبدیل شد. در جوایز وی جی ایکس سال 2013 جایزه­ی بهترین استودیوی بازی سازی به ناتی داگ تعلق گرفت. بعد از رفتن بنیان گذاران استودیو، ایون ولز و استفان وایت به رهبری این استودیو در آمدند و بازی ساز و نویسنده­ی محبوب نیل درکمن را به نایب رئیسی برگزیدند.

ناتی داگ

همانطور که گفته شد جیسون روبین و اندی گوین از همان ابتدا در سال 1984 همیشه تمرکز اصلی شان را بر روی تجربه‌های جدید در شیوه ی برنامه نویسی و استفاده از تکنولوژی های جدید گذاشته اند. استودیو ناتی داگ اولین تجربه در استفاده از موشن کپچر برای بازی سازی را دارد. ناتی داگ از زمان تاسیس بارها تا مرز فروپاشی پیش رفته و با چالش‌های زیادی روبرو شده است.اما با تلاش‌های خستگی ناپذیر هر بار از پس این مشکلات بر آمد.

ناتی داگ

لوگوی استودیو naughty dog

آیا واقعا جیسون و اندی به معنای واژه ناتی داگ توجه داشتند؟! لوگوی اولیه آن‌ها یک لوگوی ساده با عبارت JAM بود اما بعد از تغییر نام استودیو به ناتی داگ لوگوی آن‌ها نیز تغییر کرد و به یک سگ با پوزه ی بلند تبدیل شد که عینک‌های دهه ی هشتادی می‌زند! یاید خدارا شکر کنیم که آن‌ها بعد از مدتی دست از این سگ عجیب و غریب برداشتند و به اثر پنجه ی سگ بسنده کردند.

شرکت ناتی داگ

فضای کار در استودیو ناتی داگ

naughty dog در آزاد گذاشتن کامل پرسنل خود معروف است. شاید عجیب به نظر برسد اما فلسفه کاری در ناتی داگ بر مبنای آزادی هر فرد در اضافه کردن سلیقه خود در کار است. جَو استودیو خیلی راحت و آزاد است و هر فرد در هر زمینه ای که فعالیت می‌کند این امکان را دارد که تغییراتی بنا به سلیقه فردی خود در بازی بدهد. نکته جالب دیگر در این استودیو آن است که آن‌ها اعتقادی به سطح بندی مدیریتی ندارند. یعنی به جز مدیران ارشد ناتی داگ اعضای دیگر همه در یک لِول کاری در کنار هم کار می‌کنند و هیچ کارمندی بر دیگری برتری ندارد.

ناتی داگ

وقتی مالکیت اصلی استودیو در سال 2001 به انحصار سونی درآمد، شرکت سونی سعی کرد مدیران رابط برای تسلط بیشتر بر نتیجه کار در استودیو قرار دهد که این امر در همان ابتدا عملی نشد و در نتیجه اختیار کامل سلطنت در ناتی داگ همچنان برای اعضای ناتی داگ باقی ماند.

شاید امتیاز ناتی داگ، وجود چنین آزادی عملی در تمام لایه های کار باشد.

تعداد زیادی از اعضای ناتی داگ حتی یکی از بنیان گذاران، بارها از پروژه‌های اصلی جدا شده و موقتا به استودیوهای دیگر مثل استودیوی Ready at Dawn پیوستند و بازی گاد آف وار بر روی پی اس پی و همچنین بازی The Order:1886 از کارهای موفق آن هاست.

ناتی داگ

زبان برنامه نویسی ناتی داگ

اندی گوین و جیسون روبین هر دو به برنامه نویسی مشهورند. آن‌ها از افرادی هستند که به ارتقای سیستم برنامه نویسی LISP کمک کردند. بعدا با تغییر بر روی این زبان برنامه نویسی از آن برای ساخت کل سری بازی‌های جک اند دکتر و کرش بندی کت استفاده کردند.سیستم برنامه نویسی LISP تغییر یافته که آن را GOAL نامیدند، فقط توسط ناتی داگ استفاده می‌شد. امروزه در این استودیو، برای همسان سازی بیشتر با شرکت سونی از زبان C++ برای برنامه نوسی استفاده می‌شود.

تیم ICE ناتی داگ

در شرکت سونی تیمی به نام آی سی ای وجود دارد که وظیفه اصلی آن تمرکز بر روی گرافیک بازی‌هاست. خانه ی اصلی این تیم در شرکت ناتی داگ است. بیشتر تمرکز تیم آی سی ای بر روی فرانچایزهای ناتی داگ با گرافیک ماورایی آن‌هاست. این تیم متشکل از مهندسین و برنامه نویسان نابغه در تکنولوژی کارت‌های گرافیک است که در زمینه نرم افزار و سخت افزار برای سونی کار می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

با شرکت EA آشنا شوید

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.