آشنایی با ری تریسینگ و تاثیر آن در بازی ها

آشنایی با ری تریسینگ و تاثیر آن در بازی ها

نوشته‌ی
avatar
1 سال و 8 ماه و 2 روز پیش

فهرست مطالب

از زمانی که معماری Nvidia Turing در نمایشگاه گیمزکام سال ۲۰۱۸ معرفی شد، ری تریسینگ موضوع اصلی دنیای گیم بوده است. این متد رندرینگ مدت‌هاست که هدف اصلی تکنولوژی‌های گرافیکی بود و هنگامی که بالاخره کارت گرافیک‌هایی مثل Nvidia GeForce RTX 2080 عرضه شدند، می‌شد که تاثیر این تکنولوژی را در بازی‌های کامپیوتری مشاهده نمود؛ ری تریسینگ شاید یکی از مهم‌ترین ارتقاهایی باشد که ما در چند سال اخیر در افق گیمینگ دیده‌ایم، خصوصا با افزایش روز افزون استفاده آن در بازی‌های مختلف...

ری تریسینگ چیست؟

ری تریسینگ چیست؟

حالا به این سوال می‌رسیم که ری تریسینگ چیست؟ و برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که Ray Tracing نوعی تکنولوژی پیشرفته برای رندر کردن نور و سایه‌های یک صحنه به شکل دنیای واقعی است! فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی از این تکنولوژی استفاده می‌کنند تا کارهای CG فوق‌العاده‌ای بسازند که شباهت زیادی به واقعیت دارند. البته بخاطر این که ری تریسینگ با شبیه‌سازی و دنبال کردن تک تک پرتوهای نوری که توسط یک منبع نور تولید می‌شوند کار می‌کند، نیازمند قدرت زیادی برای رندر شدن است و به همین دلیل ما تا چند سال پیش این تکنولوژی را در بازی‌ها نمی‌دیدیم.

امروزه ری تریسینگ در بازی‌های کامپیوتری و کنسولی ممکن می‌باشد ولی بعضی بازی‌ها هستند که از این تکنولوژی به شکل محدود‌تر، جهت رندر کردن سایه‌ها و رفلکشن‌های واقع‌گرایانه استفاده می‌کنند و کم‌تر اتفاق افتاده عنوانی را ببینیم که کاملا ری تریسینگ را در خود داشته باشد؛ البته به سبب رقابت DXR Spotlight که توسط انویدیا برگزار شد، استودیوهای مختلف توانستند با ساخته‌های خود نشان دهند که این تکنولوژی چه تواناهایی دارد. از سایه‌ها و رفلکشن‌های ری‌تریسد گرفته تا Ambient Occlusion و نورپردازی‌هایی که منجر به تولید شدن افکت‌هایی شبیه به دنیای واقعی می‌شوند، حتی در حالت ریل تایم.

حالا که ری تریسینگ یک تکنولوژی محبوب پشت بزرگ‌ترین بازی‌های کامپیوتری است، ما تصمیم گرفتیم تا به طور دقیق‌تر کاربرد آن را به شما شرح داده و بهترین بازی‌های ری‌تریسینگی را معرفی کنیم.

ری تریسینگ چه تاثیری در بازی ها دارد؟

تاثیر ری تریسینگ در بازی ها

ری تریسینگ درواقع یک تکنیک رندر کردن است که می‌تواند افکت‌های نورپردازی را به شکل فوق‌ واقعی رندر کند. در این تکنولوژی نهایتا یک الگوریتم می‌تواند مسیر نور را دنبال کرده و نوعی که نور با اشیای مجازی مختلف در دنیای بازی رفتار می‌کند راه شبیه‌سازی کند؛ همه ما در طی چند سال اخیر دیدیم که نورپردازی بازی‌های مختلف بهتر و واقع‌گرایانه‌تر می‌شود ولی مزایای ری تریسینگ کم‌تر مربوط به نورپردازی بوده و بیشتر مربوط به چگونگی فعل و انفعالات آن با دنیای بازی می‌باشند. 

ری تریسینگ اجازه می‌دهد تا سایه‌ها و بازتاب‌ها به شکل قابل توجهی واقع‌گرایانه‌تر بوده و در عین حال شفافیت سطوح و پراکندگی نور نیز بسیار بهتر باشد. این الگوریتم در نظر می‌گیرد که نور به کجا می‌خورد و فعل و انفعالات آن را طوری پردازش می‌کند که چشم انسان مواردی مثل نور واقعی، سایه‌ها و بازتاب‌ها را پردازش می‌کند. طوری که نور در دنیا به اشیا می‌خورد. همچنین رنگ‌هایی که شما می‌بیند را تغییر می‌دهد.

با قدرت کافی، می‌توان با استفاده از CG تصاویری فوق‌العاده واقع‌گرایانه تولید کرد که تشخیص آن‌ها از دنیای واقعی واقعا سخت است. ولی مشکل اینجاست که یک کامپیوتر گیمینگ بسیار قدرتمند آنقدر توانایی ندارد که بتواند آن کار را انجام بدهد، چه رسد به کنسول‌های گیمینگ؛ ری تریسینگ به طور گسترده‌ای در زمان تولید تصاویر گرافیکی برای فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی استفاده می‌شود ولی این موضوع تنها به این سبب قابل دسترسی است که در آن سازندگان می‌توانند قدرت کامل یک سرور فارم را در اختیار خود داشته باشند تا بتوانند این کار را انجام دهند و حتی آن زمان نیز این کار می‌تواند بسیار طاقت‌فرصا و طولانی باشد. انجام دادن آن به شکل امروزی نیز برای گیمرها بسیار گران تمام شده است.

اصولا بازی‌های کامپیوتری به جای ری تریسینگ از شطرنجی‌سازی استفاده می‌کردند. این راه پردازش گرافیک کامپیوتر را به شدت سریع‌تر می‌کند. این قابلیت گرافیک و تصاویر سه بعدی را به پیکسل‌های دو بعدی ترکیب می‌کند تا روی صفحه شما نمایش شما نشان داده شوند ولی شطرنجی‌سازی، نیازمند Shaderها برای به تصویر کشیدن نورپردازی واقعی است. خوشبختانه ما امروزه بازی‌های کامپیوتری زیادی را می‌بینیم که از کارت گرافیک انویدیا استفاده می‌کنند تا به جای این کار از ری تریسینگ ریل‌تایم استفاده کنند ولی باز هم شطرنجی‌سازی در اکثر بازی‌ها نیاز خواهد بود، حداقل تا زمانی که ری تریسینگ به طور کامل در همه موتورهای بازی‌سازی پیاده شود.

معرفی بازی‌های ری تریسینگ

معرفی بازی های ری تریسینگ

در حال حاضر بازی‌های زیادی هستند که از قابلیت ری تریسینگ استفاده می‌کنند و تقریبا می‌توان گفت اکثر بازی‌های AAA امروزی که عرضه می‌شوند، این قابلیت را تا حدودی در خود دارند و انتظار می‌رود با گذر زمان، کم کم این قابلیت را در همه بازی‌ها ببینیم. همچنین کنسول‌های PS5 و Xbox Series S|X نیز دارای این قابلیت می‌باشند و به همین سبب اکثر بازی‌های امروزی تا حد امکان از این قابلیت بهره می‌برند. از اولین بازی‌هایی که از این قابلیت پشتیبانی کردند می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • Battlefield V – بازتاب‌های ری تریسینگ
  • Metro Exodus – نورپردازی کلی ری تریسینگ
  • Shadow of the Tomb Raider – سایه‌های ری تریسینگ
  • Stay in the Light – نورپردازی کلی و بازتاب‌ها
  • Quake II RTX – نورپردازی کلی ری تریسینگ

در آینده تعداد بازی‌هایی که از این تکنولوژی انویدیا استفاده خواهند کرد، بیشتر نیز خواهد شد و در گذر زمان، قطعا استفاده‌ی بازی‌های مختلف از این تکنولوژی نیز بیشتر خواهد شد و علاوه بر بخش‌های سایه‌ها، بازتاب‌ها و نورپردازی کلی، در بخش‌های دیگر گرافیکی نیز می‌توانیم انتظار ری تریسینگ را داشته باشیم تا بازی‌های کامپیوتری بسیار زیباتر شوند و در عین حال کامپیوتر شما را ذوب کنند!

در نمایشگاه‌های پیش رو بازی‌های بسیاری معرفی خواهند شد که از ری تریسینگ استفاده می‌کنند و قطعا نمایش‌هایی خواهیم داشت که نشان می‌دهند این تکنولوژی در هر بازی چطور به نمایش خواهد آمد. انویدیا هیچ مانعی برای سازندگان ایجاد نمی کند و ما کم کم در حال مشاهده استفاده‌هایی قدرتمند از این تکنولوژی هستیم. برای مثال عنوان Minecraft دارای ری تریسینگ کامل برای نورپردازی است؛ به طور کلی طبق بازی‌هایی که به دست ما رسیده، می‌توان صادقانه گفت که این تکنولوژی تا حد زیادی بازی‌ها را از نظر بصری تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در حال حاضر که بازی‌های بسیاری با این تکنولوژی منتشر شده و بازی‌های زیادی نیز در راه می‌باشند، ما ایده بسیار بهتری داریم که ری تریسینگ به چه شکل است؛ در هر صورت باز هم باید گفت که این تکنولوژی تازه و جدید می‌باشد و و ما مطمئنیم که سازندگان می‌توانند راه‌های مختلفی پیدا کنند تا با استفاده از این تکنولوژی ما را سوپرایز کنند! تا آن زمان، می‌توان از بازی‌های زیر که از جمله عناوین مختلف دارای ری تریسینگ هستند لذت برد.

  • Cyberpunk 2077
  •  Call of Duty: Modern Warfare- سایه‌های ری‌تریسنگی و Ambient Occlusion
  • Control – بازتاب‌های ری تریسنگی به همراه نورپردازی و سایه‌ها
  • Justice Online MechWarrior V
  • Wolfenstein Youngblood – بازتاب‌های ری‌تریسینگی
  • Watch Dogs: Legion – بازتاب‌های ری‌تریسنگی
  • Minecraft – نورپردازی ری‌تریسنگی
  • Synched: Off Planet – سایه‌ها و بازتاب‌های ری‌تریسینگی

کارت گرافیک ری تریسینگ

کارت گرافیک ری تریسینگ

در سال ۲۰۲۲ کارت گرافیک‌های زیادی وجود دارند که از ری تریسینگ پشتیبانی می‌کنند و توسط هردو کمپانی Nvidia و AMD عرضه می‌شوند. البته کارت گرافیک‌های Nvidia عملکرد نسبی بهتری دارند و از آن جایی که این کمپانی زودتر وارد عرضه ری تریسینگ شد، این موضوع طبیعی به نظر می‌رسد.

کارت گرافیک پیشنهادی ما به شما برای انجام بازی‌های ری‌تریسنگ مدل Nvidia GeForce RTX 3060 است و با این کارت شما می‌توانید تا حد بسیار خوبی از ری تریسینگ لذت ببرید. البته اگر بودجه شما اجازه می‌دهد، کارت RTX 3080 Ti که یک هیولاست می‌تواند انتخاب بسیار خوبی برای شما باشد و قطعا تجربه‌ای بسیار بهتر با آن خواهید داشت، البته کیف پول خود را نیز با این کار سوراخ خواهید کرد!

کارت گرافیک‌های زیر نیز بهترین کارت گرافیک‌هایی هستند که از ری تریسینگ پشتیبانی می‌کنند:

  • Nvidia GeForce RTX 2060 | 30 RT cores | 6GB GDDR6
  • Nvidia GeForce RTX 2060 Super | 34 RT cores | 8GB GDDR6
  • Nvidia GeForce RTX 2070 | 36 RT cores | 8GB GDDR6
  • Nvidia GeForce RTX 2070 Super | 40 RT cores | 8GB GDDR6
  • Nvidia GeForce RTX 2080 | 46 RT cores | 8GB GDDR6
  • Nvidia GeForce RTX 2080 Super | 48 RT cores | 8GB GDDR6
  • Nvidia GeForce RTX 2080 Ti | 68 RT cores | 11GB GDDR6
  • Nvidia Titan RTX | 72 RT cores | 24GB GDDR6
  • Nvidia GeForce RTX 3050 | 20 RT cores | 8GB GDDR6
  • Nvidia GeForce RTX 3060 | 28 RT cores | 12GB GDDR6
  • Nvidia GeForce RTX 3060 Ti | 38 RT cores | 8GB GDDR6
  • Nvidia GeForce RTX 3070 | 46 RT cores | 8GB GDDR6
  • Nvidia GeForce RTX 3070 Ti | 48 RT cores | 8GB GDDR6
  • Nvidia GeForce RTX 3080 | 70 RT cores | 10GB GDDR6
  • Nvidia GeForce RTX 3080 Ti | 80 RT cores | 12GB GDDR6

عملکرد ری تریسینگ در بازی

عملکرد ری تریسینگ

بدون وارد شدن به جدول‌ها و آمار و ارقام، آسان است که ببینیم روشن کردن این افکت زیبا تاثیر بسیار زیادی روی عملکرد گیمینگ شما می‌گذارد و طبیعتا زیاد پیش می‌آید که افت فریم زیادی در زمان روشن کردن این افکت ببینیم؛ برای مثال، عنوان Metro Exodus با رزولوشن 3440x1440 روی تنظیمات Extreme با کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 2080 Ti فریم ریت ۴۱ را نشان می‌دهد. هنگامی که ما ری تریسینگ را روشن کرده و تنظیمات آن را روی Ultra قرار دادیم، عملکرد بازی بسیار ضعیف شد و به ۲۳ فریم بر ثانیه رسید. بازی مشخصا با این فریم ریت قابل بازی است ولی احساس خوبی به شما نمی‌دهد.

خوشبختانه این بازی از تکنولوژی DLSS نیز استفاده می‌کند، تکنولوژی‌ای که به AI اجازه می‌دهد تا رزولوشن پایین‌تر را آپ‌اسکیل کند و اگر این گزینه را روشن کنید، فریم‌ریت بیشتری خواهید گرفت. برای مثال، در این تست برای عنوان Metro Exodus، ما با تنظیمات Extreme و با ری‌تریسنگ روی Ultra با DLSS روشن، به فریم‌ریت ۴۴ فریم بر ثانیه رسیدیم؛ بنابرین نهایتا اگر به دنبال روشن کردن ری تریسینگ هستید، بهتر است از رزولوشن پایین‌تر استفاده کنید. اگر خواهان بازی کردن عناوین مختلف روی 4K هستید، قطعا حداقل نیازمند RTX 2080 Ti هستید. البته اگر شما خواهان خرید یک RTX 2060 هستید، پس بهتر است به دنبال بازی کردن بازی‌های ری تریسینگی با رزولوشن 1080p باشید!

 

منبع: Techradar

بیشتر بخوانید:

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.