نکاتی برای استریمر‌های تازه‌کار در توئیچ

نکاتی برای استریمر‌های تازه‌کار در توئیچ

نوشته‌ی
avatar
3 سال و 11 ماه و 20 روز پیش

فهرست مطالب

توئیچ به خانه‌ای برای استریمرهای بزرگ تبدیل شده است، استریمرهایی که سلبریتی‌های دنیای گیم هستند، و از طریق پخش زنده‌ی بازی کردن‌هایشان (و اغلب صحبت‌ها و عکس العمل‌های خودشان هنگام بازی) به شهرت و ثروت رسیده‌اند. علت این شهرت و موفقیت تنها داشتنِ سیستم‌های گران قیمت یا نمایشِ بازی‌های مشهور نیست، بلکه بسیار فراتر از این‌هاست. استریمرهای برتر دنیای گیم به معنای واقعی کلام "سرگرمی‌ساز" هستند. برخی به خاطر هدشات‌های زیبا در بازی‌های شوتر آنلاین شناخته می‌شوند و برخی هم با اسپین‌ ران‌هایی که طی آن مثلا بازی‌های زلدا (Legend of Zelda) را تنها در 20 دقیقا تمام می‌کنند.

اما علاوه بر تمام این‌ها و شاید مهم‌تر از هرچیز، شخصیتِ آن‌هاست! و نحوه‌ی برخوردشان با مخاطب. آن‌ها بسیار متواضع و فروتن هستند، برخوردشان دوستانه و راحت است، مخاطبِ خود را کاملا درگیر می‌کنند و طوری نشان می‌دهند که انگار ستاره‌های واقعیِ استریم بینندگان‌ِ آن‌ هستند.

طی این مقاله می‌خواهیم با استفاده از نظر و تجربه‌ی بهترین استریمرهای توئیچ، نکاتی برای جذاب‌تر کردن استریم‌ها و جذب مخاطب بیشتر را برای شما شرح دهیم. با اگزوگیم همراه باشید.

جایگاه خود را پیدا کنید

چطور باید بتوانید از بین بیش از دو میلیون استریمرِ شبکه توئیچ، جای خود را پیدا کنید و دیده شوید؟ بروک بلَک یکی از استریمرهای موفق می‌گوید که دو عامل او را به این هدف رساند: یک کلاه با تِم دزدان دریایی و یک دریا صبر و حوصله! پس از دو سال تلاش و پیگیری، بلَک اکنون یک استریمر موفق با بیش از 23 هزار دنبال کننده‌ است که شب‌ها با اشتیاق بیدار می‌مانند تا استریم‌های جذاب با شوخی‌های منحصر بفرد او را تماشا کنند.

اگر استریم‌های او را دنبال کنید،‌ با یک مرد 36 ساله روبرو می‌شوید که همیشه یک کُت قهوه‌ای رنگ به تن دارد و آن را با یک دستمال گردن مزین کرده است. او درواقع با ظاهر خود، از مدل ریش و کلاهش گرفته تا مدل لباس‌ها، یک دزد دریایی را تداعی کرده و از این طریق توانسته در ذهن مخاطب خود جای بگیرد. از GTA V گرفته تا Pirates، او همیشه مشغول بازی کردن و چت با دنبال کنندگانش است.

بلَک در مورد نگاهش به پدیده استریم چنین توضیح می‌دهد: "من کل کار را به چشم یک نمایشِ جذاب می‌بینم، و می‌خواهم که دیگران هم کاملا با آن تمایل داشته باشند، نه این که فقط استریمر بنشیند و تصاویری از بازی کردنِ خود را به دیگران نشان دهد. مردم سراغ استریم‌های من می‌آیند چرا که فضای آن را می‌پسندند، و حس می‌کنند که می‌توانند ساعتی کنار دیگران لذت ببرند و اوقات خوبی را تجربه کنند".

تبدیل شدن به یک دزد دریایی تنها راه متفاوت شدن در توئیچ نیست! شاید تخصص شما در زمینه‌ی ژانر یا بازی خاصی باشد، یا یک حیوان خانگی خیلی دوست داشتنی دارید که نشان دادنش جلوی دوربین استریم برای مخاطب جالب است! شما هم باید بگردید، فکر کنید و راه خاص خود را برای متمایز شدن از دیگران در توئیچ پیدا کنید.

آهسته و پیوسته حرکت کنید!

نظم و پیوستگی امری حیاتی است. همان‌طور که مخاطبین یک سریال تلویزیونی هر هفته یا هر روز دقیقا در ساعت مشخصی پای برنامه حاضر می‌شوند، دنبال کنندگان شما در توئیچ نیز باید بدانند که چه زمانی باید برای تماشای استریم لایو شما آماده شوند. یک ساعت مشخص از شبانه روز را انتخاب کنید و بعد سعی کنید به آن پایبند بمانید. اطمینان حاصل کنید که زمانِ ثابت استریمِ شما در صفحه توئیچ و شبکه‌های اجتماعی‌تان درج شده باشد.

استریمر 26 ساله “That’s Cat” با بیش از سی هزار فالور در این مورد چنین نظری دارد: "اگر بدون نظم و کاملا تصادفی در ساعاتِ پراکنده از روز استریم کنید، هرگز مخاطبینِ ثابتی برای خود نخواهید داشت".

دوست پیدا کنید

خانم رِید استریمر کانادایی با بیش از 700 هزار فالور یکی از بزرگ‌ترین ستاره‌های توئیچ است و حتی فروشگاه مخصوص به خود را دارد. موفقتِ او از شوخی طبعی‌اش می‌آید، و رابطه‌ی دوستانه و متقابلی که با دنبال کنندگانش دارد. یکی از بزرگ‌ترین عوامل محبوبیت او، روحیه‌ی دوستانه و همکاری‌اش با دیگران است.

او می‌گوید: "ما در ابتدا صرفا قصد داشتیم که هر روز ماینکرفت بازی کنیم و آن‌را استریم کنیم. هدف این بود که خیلی ساده و در فضایی دوستانه و راحت با هم بازی‌ کنیم. استریمرهای دیگر نیز به این تیم پیوستند و رفته رفته این برنامه به یک سری بزرگ پرطرف‌دار تبدیل شد."

خانم رِید حتی پیش از این که اولین لایو استریم خود را پخش کند بیش از 500 دنبال کننده داشت! چرا که فقط با دوستی با دیگر استریمرها توانسته بود شهرت پیدا کند. او تنها پس از سه ماه از شروع استریم در توئیچ توانست اولین قرداد اسپانسرینگ خود را ببندد.

با مخاطب خود تعامل داشته باشید

آن‌چه که توئیچ را از دیگر مدیاهای سرگرمی متمایز می‌کند، در برقرار تعامل میان استریمر با مخاطب نهفته است. در استریم‌های محبوبِ توئیچ، دنبال کنندگان تقریبا همیشه نقشی کلیدی در اجرای برنامه‌های لایو دارند. تمام برادکست‌های توئیچ در یک چت روم انجام می‌شود، جایی که استریمرها می‌توانند مستقیما با دنبال کنندگان خود ارتباط برقرار کنند. اگر بتوانید این حس را در مخاطبِ خود ایجاد کنید که گویی کنار شما حضور دارد و عضوی فعال و مهم در نمایش و استریم است، بهتر می‌توانید برای خود یک جمعیتِ طرف‌دار و وفادار بسازید.

رِید از دنبال کنندگان خود با عنوان خانواده فاکس (Foxx Family) یاد می‌کند! با وجود صدها هزار دنبال کننده، اون همچنان تلاش می‌کند که ارتباط عمیق و انسانی با آن‌ها داشته باشد. نباید این طور القا کنید که تنها ستاره‌ و عنصر مهم در استریم فقط شما هستید و دیگران صرفا یک جمعیت بی هویت و بی اهمیت هستند که باید به تماشا بنشینند تا شما به پول و شهرت برسید!

سونیا رِید در این مورد می‌گوید: "من واقعا چیزهای زیادی در مورد خیلی از مخاطبین خودم می‌دانم!‌ سعی می‌کنم حرف‌هایی که از خودشان و زندگیِ شخصی‌شان می‌زنند را به خاطر بسپارم و هنگام چت در استریم با آن‌ها در مورد دغدغه‌هایشان صحبت کنیم. داشتن یک جمع دوستانه و صمیمی برای من بسیار مهم است".

ابتدای کار روی تجهیزا‌ت‌خود زیاد وسواس نداشته باشید

این که استریمر محبوب شما از وب‌کم‌های گران قیمت یا پرده‌ی سبز و جلوه‌های دیجیتالی استفاده می‌کند لزوما به این معنا نیست که شما نیز باید از همان شروعِ کار سراغ این لوازم بروید! بهتر است ابتدا تمرکز خود را روی جذب مخاطب بگذارید و برای میلیون‌ها هزینه کردن برای تجهیزاتِ لوکس عجله نداشته باشید.

خانم رِید تعریف می‌کند که اوایل زمانی که به تازگی استریم را شروع کرده، تنها از یک لپ تاپ ساده‌ی اِچ‌پی و یک صندلی معمولی شروع کرده است، سپس رفته رفته با پیشرفت کار و افزایش مخاطب، برای خود تجهیزات بهتری تهیه کرده است.

 

صبور باشید و سخت نگیرید!

مانند هر راهِ دیگری، مسیر رسیدن به موفقیت در عرصه‌ی استریم تلاش فراوان و صبرِ بالایی می‌خواهد. بلَک استریمر موفق (که در ابتدای این مقاله به او اشاره کردیم) می‌گوید که اگر تنها به هدف پول درآوردن استریم می‌کنید، دیر یا زود بالاخره خسته خواهید شد و کنار می‌کشید! او همچنین اضافه می‌کند: "در شش ماه اولِ کار من واقعا گیج بودم و حتی به درستی نمی‌دانستم که دارم چه کار می‌کنم! اجازه ندهید که ترس و تردید شما را متوقف کند! چرا که هر استریمی هنگام شروع کار با توئیچ این حس را تجربه کرده است" او همچنین اضافه می‌کند: "دنبال کنندگان شما چه 300 نفر باشند، 30 نفر یا حتی تنها 3 نفر، همیشه کسی هست که پیگیرانه می‌خواد استریم شما رو دنبال کند".

 

صبر و حوصله‌ی بلَک اما در نهایت نتیجه داده است! اون اکنون فن بیسی با بیش از 24 هزار دنبال کننده دارد، و صفحه‌ی توئیتر او پُر است از تصویر کسانی که تی‌شرت‌هایی با تِم دزدان دریایی و نام بلَک به تن کرده‌اند! او در حال حاضر مشغول عکاسیِ حرفه‌ای است که و عده‌ی زیادی از دنبال کنندگان او هم مبالغی را برای مشارکت به او پرداخت می‌کنند. او تصمیم گرفته در صورتی که تعداد این افراد در استریم‌هایش به 500 نفر برسد، به طور کامل و تمام وقت به استریمینگ مشغول شود.

در نهایت باید گفت که چه استریم کنیم و چه نکنیم، همه‌ی ما در درجه‌ی اول گیمر هستیم و به گیم علاقه‌مندیم. چه به استریم به عنوان یک پدیده‌ی جدی نگاه کنید و چه یک سرگرمیِ مفرح، فراموش نکنید که در حال بازی هستید. هرچه شاداب‌تر باشید و بیش‌تر از آن لذت ببرید، دیگران هم از تماشای بازی کردن شما بیشتر لذت می‌برند و مشتاقانِ بیشتری خواهید یافت.

 

فروشگاه اگزو گیم عرضه کننده تمامی تجهیزات و کالاهای گیمینگ است و همچنین در کنار آن، خدماتی نظیر مشاوره رایگان فنی نیز به گیمرهای ایرانی ارائه می‌دهد. برای دریافت مشاوره و یا هرگونه سوالی می‌توانید با شماره ۸۸۹۴۶۵۶۱ تماس گرفته و یا به بخش دایرکت اینستاگرامِ اگزوگیم مراجعه کنید.

 

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط