برترین ناشرین صنعت گیم – یوبی‌سافت - قسمت دوم

برترین ناشرین صنعت گیم – یوبی‌سافت - قسمت دوم

نوشته‌ی
avatar
3 سال و 8 ماه و 20 روز پیش

فهرست مطالب

آشنایی با برند یوبی‌سافت قسمت دوم

در مقاله قبلی شما را با داستان شکل‌گیری و تشکیل این برند آشنا کردیم، در این مقاله به بررسی فعالیت این شرکت در دهه اخیر می‌پردازیم. با ما در اگزومگ همراه باشید.

 

آغاز چالش‌های جدی

بازی‌های این کمپانی در برخی از موارد باعث ایجاد دردسر برای بازی‌کنان شده بودند. به عنوان مثال تا سال 2006 يوبي‌سافت برای جلوگیری از کپی شدن بازی‌هایش و رایت غیر قانونی از الگوریتم‌های زِد کپی نظیر Starforce استفاده می‌کرد . این سیستم رمزنگار در کنار مزایایی که داشت در مواردی باعث ایجاد مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری برای کاربران بازی می شد. این مشکلات تا حدی زیاد بود که صدای کاربران را در آورد و سر انجام‌ پس از شکايات متعدد، در 14 آوريل سال 2006 يوبی سافت قبول کرد که ديگر از Starforce در بازی‌هايش استفاده نکند.

اما مشکلات آن سال‌های یوبی سافت هیچ‌گاه تمام نشدند و این کمپانی هم‌واره زیر بار انتقادهایی از این دست بوده است. در سال 2012 و با گسترش هر چه بیشتر بازی‌های آنلاین این ضعف‌های یوبی سافت هرچه بیشر نمایان گشت. این مشکلات با معرفی عناوین جدید رفته رفته افزایش یافتند، از افزایش چیترها در بازی گرفته تا وجود باگ‌های بسیار زیاد در بازی‌های تحت شبکه و نبود سرورهایی مناسب از بازرترین مشکلات یوبی سافت بودند.

تاثیر استراتژی برند بر بازی‌ها

یکی دیگر از مشکلاتی که یوبی سافت با آن مواجه بود، تبلیغات گسترده‌ای بود که بر روی عناوین جدید انجام می‌داد. به عنوان مثال بازی Watch Dogs، می‌توان گفت که بازی یکی از قربانیان این موضوع است. برای انتشار این بازی تبلیغات گسترده‌ای صورت گرفته و انتظارات گیمرها و منتقدین را بسیار بالا برد و چیزی را در ذهن آنان تجسم کرد که با بازی اصلی بسیار متفاوت بود. اگر این بازی با مانور تبلیغاتی کمتری منتشر می‌شد، مشکلات ریز و درشتش تا حدی قابل چشم پوشی بودند.  

صرف نظر از عملکرد برند در سال‌های قبل از 2017 باید گفت که این کمپانی از آن سال به بعد تغییرات گسترده‌ای را در سیاست‌های کلان خود اعمال کرد. در سال 2017، یوبی‌سافت اعلام کرده است که قصد دارد بازی‌های کمتری در آینده تولید کند.

یوبی‌سافت که زمانی اعتقاد داشت باید هر ساله نسخه‌ای جدید از عناوین محبوبش را ارائه کند، اکنون بر این عقیده است که به صورت بلند مدت از عناوین پر مخاطب پشتیبانی کند. نمونه‌ی چنین سیاستی را می‌توان در بازی Rainbow Six: Siege مشاهده کرد. این بازی که در سال 2015 عرضه شد و هنوز هم برای یوبی‌سافت درآمدزا است.

البته مشخص نیست در کنار این درآمد هنگفت چرا یوبی سافت توجهی به باگ‌ها و چیترهای این بازی ندارد، به طوری که اخیرا تعدادی از استریمرهایی این بازی از ان دست کشیده‌اند. عدم توجه یوبی سافت به الگوریتم بتل‌آی و بروز نبودن، درکنار ریورک‌های غیر ضروری و اسلحه‌هایی تکراری، باعث ایجاد تاثیر منفی در تجربه بازی‌کنان شده است.

 

گام آخر: پشتیبانی دائمی

بازیTom Clancy’SRainbow Six  از موفق‌ترین عناوین یوبی‌سافت در زمینه‌ی پشتیبانی بوده است. اما چرا یوبی سافت بجای عرضه عناوین جدید باید از بازی‌های قدیمی در دراز مدت پشتیبانی کند؟ شاید آن‌ها چیزی را متوجه شده‌اند که راک استار سال‌هاست می‌داند.

یوبی‌سافت در گزارش مالی خود اشاره کرده: یک بازی معمولی در سال دوم عرضه خود، تنها حدود 13 درصد از درآمد سال اول را نصیب سازندگان می‌کند. این عدد برای عناوینی که از سیاست Game as Service یا همان پشیبانی دائمی استفاده می‌کنند به عددی درحدود 52 درصد می‌رسد که رقم خارق‌العاده‌ای محسوب می‌شود. بازی‌هایی همچون Division و Siege برای مدتی طولانی حتی پس از عرضه نیز توجه بازی‌کنان را به خود جلب می‌نمایند که همین امر فروش بالای بازی در سال‌های پس از عرضه را تضمین می‌کند.

یوبی‌سافت با وجود تمام چالش‌ها و فراز و نشیب‌ها بی‌شک یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین ناشرین صنعت گیم و صاحب برخی از تحسین شده‌ترین و مشهورترین فرانچایزهای این صنعت است. آیا شما هم یوبی‌سافت را دوست دارید و این نام را تحسین می‌کنید؟ نظر خود را با ما در بخش کامنت‌ها در میان بگذارید.

 

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط