در قسمت اول با تاسیس ولو و چالشهای ابتداییِ آن آشنا شدیم. در قسمت دوم به تاثیر این کمپانی طی دهه اخیر، بازیهای جدیدتر و همچنین سیستم خاص مدیریتِ آن خواهیم پرداخت. با اگزومگ همراه باشید.
سالهای 2010 تا 2015 - ساختار صفحهای کمپانی ولو و تبدیل شدن به یک کمپانی خدماتدهی
در سال 2011 ولو شروع به عرضه نسخهی بتای بازی دوتا 2 کرد و درسال 2013 نسخهی کامل این بازی را در دسترس عموم قرار داد و همراه با عرضهی بازی ولو تصمیم گرفت تا مسابقات حرفهای را برای این بازی تدارک ببیند. جایزه این مسابقات از سوی خود شرکت ولو تامین میشد. بعد از گذشت چند ماه ولو تصمیم گرفت تا با همکاری جی جی آبراهامز(J.J. Abrams) سازنده فیلمهایی همچون جنگ ستارگان و استارترک فیلمهایی را براساس پورتال و نیمه عمر تهیه کند.
با این حال از سال 2010 به بعد فعالیت ولو در عرصه ساخت بازی کم رنگ و کم رنگتر شد و بیشتر وقت آنها صرف فروشگاه استیم میشد، همچنین آنها سعی داشتند تا پا به دنیای سخت افزار بگذارند و با عرضهی وسایلی مانند استیم ماشین که کنسولی برمبنای استیم بود یا دستگاه واقعیت مجازی که به کمک اچتیسی با نام اچتیسی وایو خود را به عنوان یک تولید کننده سخت افزار ثابت کنند. تا به اینجا به نظر میرسید که دلیل اصلی درآمد زایی استیم ساخت بازی نباشد بلکه فروش محصولات از طریق استیم منبع درآمد اصلی کمپانی استیم بود.
با این که ولو ادعا داشت درآمد سالانه آنها از فروش بازی از طریق استیم تنها 100 الی 200 میلیون دلار است اما خیلی از نشریات و خبرگزاریهای متعدد باور داشتند که فروش استیم چیزی معادل 3 الی 4 میلیارد دلار در سال است. در این بازه زمانی تعداد زیادی از پلیرها منتظر عرضه اپیزود نهایی نیمه عمر 2 و یا عرضه نیمه عمر 3 بودند درحالی که ولو ادعا داشت به دلیل خارج شدن کسانی که در ساخت نسخههای اول و دوم این بازی فعالیت داشتند ساخت این بازی عملا متوقف شده است.
با این حال یکی از دلایل خارج شدن بازی سازها از کمپانی ولو نحوهی عملکرد شرکت بود. شرکت ولو از ساختار فلت یا صفحهای استفاده میکند و برخلاف تمامی شرکتهای بازیسازی یا حتی غیر بازی سازی در آمریکا، در شرکت ولو شاهد هیچ رئیس و هیئت مدیره ای نیستیم. مدیریت شرکت توسط کارکنان شرکت و گیب نیول صورت میگیرد و هر شخصی میتواند بنا به سلیقهی شخصی خود در بخشهای مختلف شرکت فعالیت کند.
همچنین برای ساخت بازیها هیچ وقت تاریخ خاصی مشخص نمیشود و هروقت بازی یا عنوانی آماده عرضه بود این شرکت آن را عرضه میکند. درنهایت اگر کسی مشکلی در ساختار شرکت به وجود بیاورد به اندازه ضرر از سوی بقیه کارکنان شرکت مورد باز خواست قرار میگیرد. این نوع ساختاری که در کمپانی ولو برقرار است باعث شده تا ما خیلی کم شاهد عرضه هرگونه بازی از سوی استودیو ولو باشیم.
گیب نیول که رئیس اصلی کمپانی به حساب میآید به شدت از این روش خرسند است و آن را قبول دارد و طبق گفتهی او این نوع ساختار تنها بر روی یک سری از شرکتهای خاص کاربرد دارد و در همه جا عملی نیست. اما خیلی ها قبول دارند که این روش بخاطر کمبود مدیریت و چارچوبهای اساسی تولید در بازار روش مناسبی نیست و تعداد زیادی از استودیو و شرکتهای بزرگ بازیسازی معتقدند که این نوع روش راهکار بدی برای مدریت یک شرکت چندین میلیارد دلاری است.
جف کیلی (Geoff Keighley)یکی از بزرگان صنعت گیم مستندی را تهیه کرد و در آن به این قضه اشاره کرد و گفت تنها به دلیل این روش مدیریتی ولو تاکنون بازی هایی مانند نیمه عمر 3 ، لفت فور دد 3 عنوانی با نام RPG و چندین و چند بازی دیگر کنسل شدهاند. با گذشت زمان اعضای کمپانی متوجه شدند که این روش ساختار اشتباهی برای تولید یک بازی است، برای همین سعی کردند تا به صورت جدیتر بر روی پروژههای خود متمرکز شوند. یکی از موقفیتهای ولو بعد از این تصمیم انجین بازیسازی سورس 2 بود که پس ساخت آن بازی دوتا 2 را بر روی این انجین انتقال دادند و اکنون سعی دارند تا در آیندهای نزدیک بازیهایی نظیر کانتر استرایک را نیز بر روی آن پیاده کنند.
سال 2015 به بعد - عرضه دستگاه واقعیت مجازی، انجین سورس 2 و بازیهای جدید
در سال 2015 ولو به طور رسمی انجین سورس 2 را معرفی کرد و مدتی بعد تمام بازی دوتا 2 را بر روی این انجین انتقال داد. سپس همکاری خود را با اچتیسی اعلام کرد و به کمک آنها هدست واقعیت مجازی HTC Vive را برای بخش مخصوص واقعیت مجازی استیم عرضه کرد. در ادامه در سال 2018 شاهد عرضه عنوانی با نام Artifact بودیم که سبک دیجیتالی جمع آوری کارت براساس بازی دوتا 2 بود.
متاسفانه بازی مقدار زیادی از مکانیک پرداخت پول برای خرید کارت استفاده میکرد، برای همین تعداد خیلی کمی گیمر را به خود جذب کرد. ولو سپس اعلام کرد که آنها فعلا بازی را از بازار جمع آوری کردهاند تا در آینده با بهبود آن دوباره آن را عرضه کنند. بعد از مدتی بازی دوتا آندرلورد (Dota Underlords) را منتشر کردند که براساس کاراکترهای دوتا بود اما گیمپلی آن شباهت بیشتری به بازی شطرنج داشت.
در آپریل سال 2019 ولو اعلام کرد که قرار است دومین دستگاه واقعیت مجازی خود را به بازار معرفی کنند. این بار شاهد دستگاهی با نام ولو ایندکس (Valve Index) بودیم. ولو ایندکس طی بازهای چند ماهه عرضه شد، اما بازی از سوی ولو برای آن عرضه نشد. تا این که علی رغم تلاشهای ناکام ولو برای ساخت نسخهای جدید از نیمه عمر، این بار بالاخره در ماه مارچ سال 2020 میلادی شاهد عرضه عنوانی درخورد نام نیمه عمر بودیم.
Half-Life: Alyx عنوانی براساس واقعیت مجازی بر روی استیم عرضه شد؛ بازی تماما براساس موتور بازی سازی ولو یعنی سورس 2 ساخته شده بود و نقدهای بسیار مثبتی از سوی طرفداران، گیمرها و منتقدان دریافت کرد و بلاخره نشان داد که پس از این همه سال ولو هنوز توانایی ساخت بازیهایی انقلابی و شکوهمند را دارد.
نظر شما در مورد نام بزرگ ولو چیست؟ آیا شما هم از طرفداران پر و پا قرص بازیهای این کمپانی هستید؟ در مورد تجربهی کار با استیم چه نظری دارید؟ دیدگاه خود را با من در بخش کامنتها در میان بگذارید.
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.