در این مقاله قصد داریم تا شما را با یکی از محبوبترین ژانرهای صنعت گیم یعنی استراتژی همزمان Real-Time Strategy یا به صورت مخفف RTS آشنا کنیم. پس تا انتهای این مطلب همراه اگزوگیم باشید.
ژانر استراتژی همزمان یکی از محبوبترین ژانرهای گیم محسوب میشود. با این که این ژانر شاخهای از استراتژی نوبتی محسوب میشود، اما طی چندین سال اخیر توانسه خود را به یک سبک تبدیل کند. در زمان قدیم سبک استراتژی نوبتی به گونهای بود که شما پس از انجام حرکت خود باید صبر میکردید تا رقیب شما حرکت خود را انجام دهد. این سبک به اصطلاح با نام Turn-Based Strategy یا TBS معرفی میشد.
بازیهای استراتژی همزمان در گیمپلی خود المانهایی دارند که در عنوانهای نوبتی وجود نداشت. در این سبک پلیرها سعی میکنند تا با قرار دادن ساختمانها و نیروهای مختلف در نقشه بازی رقیب خود را از بین ببرند یا نقشهی بازی را به تصاحب خود دربیاورند. ساختار بازیهای استراتژی همزمان به این گونه است که شما باید سعی کنید تا طی پروسه بازی ابتدا منابع مورد نیاز خود را در نقشه جمع آوری کنید، سپس با منابع به دست آمده ساختمان و کارخانههای مختلفی را تاسیس کنید و با کمک این ساختمانها و کارخانهها نیروهای جنگی خود را مجهز کنید و دشمنان را شکست دهید.
تکنیک بازیهای استراتژی و سیستم ارتباط با این بازیها معمولا دشوارتر از بقیه بازیهاست. بیشتر رابط کاربری بازی از دسکتاپ ویندوز کمک گرفته به طوری که شما به کمک اشارهگر موس و کلیک کردن اکثر فعالیتهای خود را در بازی انجام میدهید.
تاریخچه بازیهای استراتژی همزمان
درسال 1981 آقای تیم بری (Tim Barry) اولین بازی استراتژی همزمان با نام InfoWorld را که سبکی فضایی و علمی تخیلی داشت بر روی کامپیوترهای IBM عرضه کرد. اما بعضیها عقیده داشتند که اولین بازی که در سبک استراتژی همزمان، عنوانی بود با نام Utopia که در همان سال همراه با InfoWorld عرضه شد، اما به علت این که این بازی از تعداد زیادی از المانهای استراتژی نوبتی استفاده میکرد هیچگاه به عنوان یک بازی استراتژی همزمان شناخته نشد.
اما بحث این که اولین بازی استراتژی همزمان توسط چه شرکتی و در چه زمانی عرضه شد هیچ وقت به درستی خاتمه نیافت. انگلیسی ها معتقد بودند که اولین بازی استراتژی همزمان عنوانی با نام Stonkers است که توسط جان گیبسون در سال 1983 برای دستگاه ZX Spectrum ساخته و عرضه شد. در آمریکای شمالی قدیمیترین بازی شناخته شده در این سبک عنوانی بود که در سال 1984 با نام The Ancient Art Of War توسط دو شخص با نامهای دیو و بری موری عرضه شد.
این دو شخص درنهایت نسخهی دوم این بازی را با نام The Ancient Art of War at Sea در سال 1987 میلادی عرضه کردند. اما در ژاپن معتقد بودند که اولین بازی استراتژی همزمان عنوانی است با نام Bokosuka Wars که در سال 1983 عرضه شد. با این که بازی بیشتر سبکی مشابه بازیهای RPG داشت اما به خاطر المانهایی مانند کنترل ارتش در نقشه و ... بیشتر به سبک استراتژی همزمان شبیه بود.
به هر حال همانطور که ملاحظه کردید هر بخشی از دنیا اعتقاد داشت که اولین بازی در سبک استزاتژی همزمان توسط آنها ساخته شده است. در نهایت IGN ادعا کرد که اولین بازی استراتژی همزمان برای سگا جنسیس و سگا مگا درایو در سال 1989 عرضه شده است. عنوانی با نام Herzog Zwei که گیمپلی سنتی استراتژی را با قابلیت بازی به صورت همزمان و گیمپلی اکشن سرعتی ترکیب کرده بود و به دو پلیر اجازه میداد تا همزمان در دو صفحه مجزا با یکدیگر به مبارزه بپردازند.
به گفته خیلیها این بازی از اولین عنوانهایی بود که مفاهیمی مانند ساختن پایگاه در بازی یا انتخاب واحدهای جنگی برای درگیری یا حتی پول درآوردن و خرج کردن را در قالب سبک استراتژی به وجود آورده بود.
سال های 1992 – 1998 ورود بیلزارد و اولین عنوانهای استراتژی همزمان
درسال 1992 کمپانی بیلزار سعی کرد تا با کمک استودیو وستوود و کمک گیری از المانهای بازی Herzog Zwei اولین بازی استراتژی همزمان را که دارای نوآوریهای جدید بود به بازار عرضه کند. این بازی نسخهی دوم بازی Dune بود که قبلتر شاهد عرضه نسخهی اول آن در سبک استراتژی نوبتی بودیم، اما این بار Dune II: The Building of a Dynasty توسط این دو کمپانی عرضه شد و از تمامی عناصر بازیهای استراتژی همزمان امروزی بهره میبرد. در بازی شما باید با موس به نیروهای خود دستور میدادید و آنها را جا به جا میکردید و با کسب منابع مورد نیاز و ساخت نیروهای جنگی با دشمنان درگیر میشدید.
موفقیت Dune باعث شد تا خیلی از بازیها با تقلید از این اثر پا به عرصه استراتژی همزمان بگذارند. درنهایت عنوان Warcraft: Orcs & Humans در سال 1994 توسط بلیزارد به تنهایی عرضه شد و توانست موفقیتهای بسیاری را کسب کند. بازی از المانهای تخیلی مانند اورگها، سحر و جادو بهره میبرد و در نوع خود خیلی خاص و نوآورانه به شمار میآمد.
در ادامه شاهد عرضه بازی Command & Conquer بودیم که بعد از مدتی نسخهی دوم آن با نام Command and Conquer: Red Alert عرضه شد که محبوبترین بازی استراتژی همزمان در آن دهه لقب گرفت. درنهایت با عرضه نسخه دوم وارکرفت با نام Tides of Darkness در سال 1995 رقابتی بین دو بازی Command & Conquer و وارکرفت شکل گرفت، که باعث شد تا کیفیت بازیهای استرتژی همزمان به خاطر این رقابت افزایش یابد.
بهبود بازیهای استراتژی همزمان با گرافیک سه بعدی
با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی و افزایش گرافیک بازیها، عنوانهای استراتژی نیز شروع به پیشرفت گرافیگی کردند. در سال 1997 شاهد عرضهی اثری با نام Total Annihilation بودیم که به عقیده خیلیها اولین بازی استراتژی به شمار میرفت که در آن شاهد گرافیک سه بعدی بودیم، با این حال طولی نکشید که مابقی بازیهای این ژانر به گرافیک سه بعدی روی آوردند و عنوانهایی مانند Age of Empires II: Age of Kings، Warzone 2100، Dark Reign 2 و ... همگی از گرافیک سه بعدی استفاده میکردند.
تقریبا در سال 2002 بود که گرافیک سه بعدی در بازیهای استراتژی به عنوان یک استاندارد شناخته شد و از آن به بعد شاهد هیچ بازی استراتژی دو بعدی نبودیم. بازی های مانند Warcraft III و Age of Mythology همگی بر روی انجینهای تمام سه بعدی ساخته شده بودند و دیگر اثری از بازیهای دوبعدی در این سبک نبود.
با کمال تعجب سبک استراتژی همزمان همیشه زیرسایه انتقاد بوده است. تعداد زیادی از منتقدان و مخاطبین اعتقاد داشتند که این سبک تنها کپی از ژانر استراتژی نوبتی است و هیچگونه ارزشی را بر سبک استراتژی نمیافزاید. گیمپلی سرعتی بازی و پیچیدگیهایی که در این سبک وجود داشت از جمله تاکتیک مبارزه متفاوت نسبت به استراتژی نوبتی باعث شده بود تا این سبک در اوایل شروع کار خود مورد انتقاد شدیدی قرار بگیرد، اما با گذشت زمان توانست تا جایگاه خود را میان علاقه مندان پیدا کند، و با پیدایش عنوان هایی مانند جنرالز و سری وارکرفت محبوبیت این ژانر جهانی شد.
برای درک بهتر انواع ژانرها و سبکهای فرعی هر ژانر پیشنهاد میکنیم مطالب زیر را از دست ندهید:
نگاهی به ژانرهای بازیهای ویدئویی (قسمت اول)
نگاهی به ژانرهای بازیهای ویدئویی (قسمت دوم)
نگاهی به سبکها و زیرسبکها در بازیهای ویدئویی (قسمت سوم)
معرفی ژانرهای دنیای گیم: شوتر اول شخص
معرفی ژانرهای دنیای گیم: استراتژیک - MOBA
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.