امروز کمتر کسی است در دنیای بازی های کامپیوتری به سر ببرد و نام "هیدئو کوجیما" Hideo Kojima)) را نشنیده باشد. حتی اشخاص بزرگ دنیای سینما مانند گلیمور دل تورو و یا رابرت دنیرو با این شخص بزرگ آشنایی دارند. هیدئو کوجیما بیشتر به دلیل ساخت سری بازیهای متال گیر و متال گیر سالید شهرت دارد، و یکی از بزرگترین چهرههای صنعت گیم است. در این مقاله سعی داریم تا نگاهی به زندگی این بازیساز بینظیر و آثار او داشته باشیم. با اگزوگیم همراه باشید.
کودکی و نوجوانی هیدئو کوجیما
کوجیما کوچپکترین فرزند خانواده بود و در 24 آگوست سال 1963 در توکیو چشم به جهان گشود. پدرش فروشندهای بود که با مهاجرت به شهرهای مختلف خرید و فروش میکرد. در چهار سالگی خانواده او از توکیو به شهر اوکاسا مهاجرت کرد. یکی از دلایلی که باعث شد تا کوجیما در سن کم به نبوغ نویسندگی خود دست یابد اجبار خانوادهی او به تماشای فیلمهای سینمایی بود، آن ها هرشب دور هم جمع میشدند و به تماشای فیلم میپرداختند و تا زمانی که فیلم تمام نشده بود کسی حق خوابیدن نداشت.
او تنها 13 سال داشت که پدر خود را از دست داد و از آن زمان به بعد مجبور شد تا مخارج زندگی خود را تامین کند. کوجیما قصد داشت تا هنرمند، فیلمساز یا طراح شود اما بخاطر دیدگاههای اجتماعی که در ژاپن وجود داشت هیچ انگیزه و تشویقی برای انجام این کار پیدا نمیکرد. مرگ پدرش باعث شد تا او به دنبال اقتصاد برود و سعی کرد در این رشته تحصیل کند و همزمان داستانهای خود را برای نشریات ارسال میکرد ولی بخاطر حجم زیاد داستانهای اون این نشریات از چاپ آن امتناع میکردند.
زندگی شغلی کوجیما
طی یک مصاحبه کوجیما عنوان کرد که زمان آزاد خود را به انجام بازیهای کامپیوتری میپرداخته است، و در آخرین سال دانشگاه به استخدام یک شرکت بازیسازی درآمد. بیشتر دوستها و خانواده او سعی داشتند او را از انجام این کار منع کنند زیرا که آن زمان این شغل از درآمد مالی خوب و احترام اجتماعی مناسبی برخوردار نبود. ولی علی رغم درآمد کم او با قدرت بیشتر راه خود را ادامه داد.
دهه هشتاد میلادی
بعد از چنیدن شکست پیاپی برای صعود در این صنعت کوجیما در سال 1986 به عنوان طراح و برنامه ریز به بخشMSX شرکت کونامی ملحق شد. اما علاقهی اصلی او کار در شرکت نینتندو بود زیرا که بازیهای این کمپانی از رنگ آمیزیهای زیباتری بهره میبرد. کوجیما در اوایل سال های کار خود ایدههایی را برای کونامی مطرح کرد اما آنها همیشه ایدههای او را بخاطر اینکه دانش کامپیوتر و برنامه نویسی بلد نبود رد میکردند.
در نهایت از او خواسته شد تا پروژه متال گیر را هدایت و رهبری کند. او تغییراتی را در گیمپلی بازی به وجود آورد و در نهایت این عنوان را با سبک مخفی کاری در سال 1987 میلادی بر روی کنسول MSX2 در ژاپن و بخشهایی از اروپا عرضه کرد. داستان بازی برمحوریت شخصی با نام سالید اسنیک بود که قصد داشت مخفیانه به سازمانی با نام "بهشت خارجی" (Outer Heaven) نفوذ کند و با متوقف کردن سلاحی با نام متال گیر که توانایی پرتاب موشک اتمی داشت از نابودی دنیا جلوگیری کند.
متال گیر جزو اولین بازیهایی بود که سعی داشت تا از درگیری مستقیم با دشمنان اجتناب کند و بیشتر تمرکز این بازی بر روی مخفی کاری بود.
پروژه بعدی که کوجیما مشغول بر انجام آن شد عنوانی با نام "اسنچر" (Snatcher) بود. بازی در سال 1988 بر روی کنسول NEC PC-8801 عرضه شد. داستان بازی بر محوریت دنیای علمی تخیلی و از روی آثاری همچون رمان معروف بلید رانر و انیمه "آکیرا" نوشته شد. بازی در مورد عدهای سایبورگ قاتل بود که بعد از کشتن قربانیان خود با تقلید ظاهر اشخاص کشته شده، بجای آنها زندگی میکردند و نقش اصلی داستان که یک کاراگاه بود سعی داشت تا از این راز پرده بردارد. این عنوان جزو معدود بازیهایی بود که در زمان خود بخاطر داستان سرایی قوی مورد ستایش قرار گرفت.
دهه نود میلادی
دهه نود میلادی بسیار برای کوجیما شلوغ بود زیرا که او درحال کار بر روی قسمت دوم بازی متال گیر با نام "متال گیر: سالید اسنیک" بود. این بار با اضافه شدن قابلیتهایی جدید به گیمپلی و بهبود هوش مصنوعی شاهد عنوانی با داستانی پیچیدهتر و گیمپلی خلاقانه بودیم. در بین سال های 1990 تا 1996 شاهد انتشار بازیهای متعددی از سوی کونامی بودیم که کوجیما نیز دستی برساخت آن ها داشت اما در سال 1996 برای اولین بار در توکیو گیم شو (Tokyo Game Show) شاهد رونمایی از متال گیر سالید برای کنسول پلیاستیشن بودیم.
این عنوان در نهایت پس از دو سال عرضه شد. این بازی اولین نسخه از این سری بود که از گرافیک سه بعدی استفاده میکرد. همچنین صداگذاری حرفهای برای کارکترهای بازی انجام شده بود، و در زمان انتشار خود بسیار مورد ستایش قرار گرفت.
سال های 2000 تا 2010 میلادی؛ دوران درخشان هیدئو کوجیما
سال 2001 آقای کوجیما اولین جزئیات از دنبالهی متال گیر سالید را با نام "متال گیر سالید 2: فرزندان آزادی" (Metal Gear (Solid: Sons Of Liberty برای کنسول پلیاستیشن 2 منتشر کرد. گرافیک پرجزئیات این بازی باعث شده بود تا همه بیصبرانه منتظر انتشار این نسخه باشند. این بار کوجیما فراتر از انتظارات عمل کرد.
گرافیک و گیمپلی بازی بسیار جدید و خلاق بود و داستان بازی با لایههایی از فلسفه، دموکراسی و ریشههایی از دنیای واقعی، همراه با دیالوگهایی بسیار فراموش نشدنی باعث شد تا این عنوان در خاطره ها ثبت شود. در بازه 2001 تا 2004 کوجیما با کمک استودیو "سیلکون نایتز" (Silicon Knights) دو نسخهی دیگر متال گیر را با نام "تویین اسنیکز" (Twin Snakes) و ورژن بازسازی شده متال گیر سالید را برای کنسول گیم کیوب عرضه کرد.
در نهایت درسال 2004 کوجیما “متال گیر سالید 3 : مارخور” (Metal Gear Sold 3: Snake Eater)را برای پلیاستیشن 2 عرضه کرد. این بار برخلاف نسخههای قدیمی داستان بازی در گذشته جریان داشت، و تصویری از روسیه در سال 1964 و اتفاقات جنگ سرد را به تصویر میکشید. این بازی به قدری محبوبیت دست یافت که مادر خود کوجیما نیز به تجربه این اثر پرداخت و یک سال تمام را برای به پایان رساندن این بازی اختصاص داد. در همین دوره بود که نام و چهرهی او در مجلهی تایمز نقش بست و به شهرت و اعتبار جهانی دست یافت.
در نهایت در سال 2008 کوجیما با کمک شویو موراتا (Shuyo Murata) نسخهی چهارم از سری متال گیر سالید را با نام "سلاح میهن پرستان" ( (Metal Gear Solid: Guns of Patriotsعرضه کرد. کوجیما در ابتدا قصد نداشت تا این اثر را بسازد اما بخاطر نامههای تهدید آمیزی که از سوی طرفداران این سری دریافت کرده بود، مجبور به ساخت این اثر شد. در سال 2008 در مراسم "ام تی وی" آلمان (MTV) کوجیما جایزه "دستاورد یک عمر" را دریافت کرد و طی سخنرانی خود گفت که او هیچ وقت بازنشست نخواهد شد و تا آخر عمر دست از ساحت بازیهای رایانهای نخواهد کشید.
با این که کوجیما قصد داشت تا متال گیر ساید 4 آخرین نسخه از این سری باشد، اما در مراسم E3 سال 2009 عنوان کرد که او قصد دارد تا به دو تیمی که درحال ساخت "متال گیر رایزینگ: انتقام" (Metal Gear Rising: Revengeance) و "متال گیر سالید: سفیر صلح" (Metal Gear Solid: Peace Walker) هستند کمک کند. و درنهایت بخاطر سردرگمیهایی که در ساخت "متال گیر: سفیر صلح" وجود داشت او شخصا سکان رهبری و ساخت این بازی را به دست گرفت.
سال 2010 میلادی به بعد
در مراسم E3 2010 کوجیما آخرین پروژه کاری خود "متال گیر رایزینگ: انتقام" را به عموم نشان داد. بازی براساس خط اصلی داستانی سری متال گیر سالید نبود؛ اما با آن مرتبط بود. او همچنین در سال 2011 از نسخهی بازسازی شده متال گیر سالید 3 برای کنسول 3DS رونمایی کرد. در آپریل سال 2011 هیدئو کوجیما به سمت معاون اجرایی استودیو کونامی درآمد. و در اواسط 2012 بود که کوجیما از علاقهی خود به ساخت یک نسخه از سایلنت هیل پرده برداشت و کونامی نیز به او اجازه این کار را داد.
در نهایت در سال 2014 شاهد انتشار PT بر روی کنسول پلیاستیشن 4 بودیم. متاسفانه نسخه عرضه شده فقط تیزری از بازی بود و سپس از روی این کنسول حذف شد و کل این بازی کنسل شد. در سال 2013 کوجیما نسخهی پنجم از متال گیر را با نام "فانتوم پِین" (Metal Gear Solid V: Phantom Pain) معرفی کرد. در میانه سال 2015 اخبار حاکی از آن بود که کوجیما از کونامی جدا شده و نام او از متال گیر حذف شده است. درنهایت کوجیما اعلام کرد که این آخرین نسخه از متال گیر خواهد بود که او سعی در ساخت آن خواهد داشت و بعد از آن کونامی را رسما ترک خواهد کرد.
همین اتفاق افتاد و درسال 2015 پس از عرضه این بازی از این شرکت جدا شد؛ اما بازی اون جایزه بهترین بازی اکشن ماجراجویی را در سال 2015 دریافت کرد. در 16 دسامبر 2015 کوجیما اعلام کرد که استودیو کوجیما پروداکنشز این بار توسط سونی دوباره راه اندازی خواهد شد و درسال 2016 با انتشار تریلی از "Death Stranding" با بازی "نورمن ریداس" (ستارهی سریال مردگان متحرک) از اثر جدید خود رونمایی کرد. اثر جدید آقای کوجیما در سال 2019 منتشر شد و سبک جدیدی را برخلاف سری متال گیر در بر گرفت و با داستان سرایی خاص خود دوباره نام کوجیما را بر سر زبان ها انداخت.
جمع بندی بررسی بازی های هیدئو کوجیما
آقای کوجیما بیشک یکی از قویترین و تحسین شدهترین بازیسازان تاریخ است، و قطعا آثار بیشتری از این نابغهی دنیای گیم خواهیم دید. در آینده نزدیک در اگزومگ عمیقتر و با موشکافیِ بیشتری وارد دنیای کوجیما و جهانبینی او خواهیم شد، و سعی خواهیم کرد که آنچه که در فکر و دل این مرد بزرگ میگذرد را دریابیم. با اگزوگیم همراه باشید..
بیشتر بخوانید:
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.