بازیسازی که این بار به سراغش رفتیم آقای تاد هاوارد میباشد. ایشان برای ساخت بازیهای فالوت 3 و اسکایریم شناخته شده هستند. با اگزوگیم همراه باشید. در این سری مقالات قصد داریم در هر قسمت به معرفی یک فرد شاخص و تأثیرگذار در هنرصنعت بازیهای ویدئویی و رسانه بپردازیم. در قسمتهای قبلی به کن لوین (خالق بایوشاک و کارگردان سیستم شاک 2) و کوری بارلوگ (کارگردان خدای جنگ) پرداختیم.
زندگی تاد هاوارد
تاد هاوارد متولد 1969 میلادی و طراح، کارگردان و تهیهکنندهی بازی میباشد. تاد به عنوان کارگردان و تهیهکنندهی اجرایی در شرکت بزرگ بتزدا کار میکند، جایی که در آنجا هدایت مجموعههای فالوت و الدر اسکرولز را بر عهده داشته است. تاد هاوارد زادهی پنسیلوانیا میباشد و یک برادر بزرگتر به نام جف دارد. عشق و علاقهی تاد به کامپیوتر و به طور به خصوص بازیهای ویدئویی در دوران کودکی شکل گرفته است. او از بازیهای نقشآفرینی دههی هشتاد میلادی مانند ویزاردری و آلتیما 3 به عنوان منابع الهامبخش بازیهایش یاد کرده است.
تاد هاوارد دانش آموختهی رشتهی اقتصاد و بازرگانی است و علارغم عشق و علاقهاش به بازیسازی، اما گفته است که تنها راه خلاصی از دانشگاه رو آوردن به بازیسازی بوده است. تاد در جریان تحصیلات خوش و حتی بعدتر بارها برای استخدام به بتزدا رجوع میکرد، اما هر بار به دلیلی رد میشد. او اولین بار وقتی سال دوم دانشگاه بود به بتزدا رفت و درخواست کار داد، مدیران بتزدا با درخواست او مخالفت کردند و گفتند اول باید درسَت را تمام کنی.
شروع کار تاد هاوارد
هاوارد پس از فارغالتحصیلی نیز به آنجا رفت اما باز با درِ بسته روبهرو شد چرا که در آن مقطع زمانی جایگاه خالی شغلی نداشتند. سرانجام تاد تصمیم گرفت بختش را با کار کردن در استودیوای کوچک در ویرجینیا امتحان کند. مدتی در آنجا مشغول بود، و در نهایت در یکی از نمایشگاههای کامپیوتری که از طرف استودیو به آنجا رفته بود دگربار به بتزدا درخواست داد و اینبار او به آرزوی خودش یعنی استخدام در بتزدا رسید.
هاوارد بالأخره در سال 1994 بود که به استخدام بتزدا در آمده بود و با توجه به مدرک تحصیلی او را در نقش تهیهکنندگی قرار داده بودند. از نخستین پروژههای تاد میشود به طراحی و تهیهکنندگی بازی ترمیناتور فیوچر شاک و الدر اسکرولز 2: دَگر فال اشاره کرد. در ادامه و پس از کار بر روی چند بازی دیگر، در سال 2000 برای اولین بار در نقش رهبر پروژه ظاهر شد و هدایت بازی الدر اسکرولز 3 و بستههای گسترش دهندهاش را بر عهده گرفت. بازی در سال 2002 عرضه شد و موفقیت فوقالعادهای در نزد منتقدان و بازیبازان به دست آورد.
بازی الدر اسکرولز 3 در همان سال چندین جایزهی بازی سال را از آن خود کرد و فروش بالایی را تجربه کرد. در ادامهی فعالیت تاد هاوارد کار بر روی الدر اسکرولز 4 را آغاز کرد و در آنجا به عنوان تهیهکنندهی اجرایی ایفای نقش کرد. بازی موفقیتهای فراوانی به دست آورد و به خاطر هوش مصنوعی بی نظیرش مورد ستایش منتقدان و اهالی این حوزه یعنی هنر-صنعت بازیهای ویدئویی قرار گرفت. در وصف هوش مصنوعی انقلابی همین بس که شخصیتهای بازی برای خودشان به معنای واقعی کلمه زندگی میکردند. و بر خلاف دیگر بازیها رفتار تکراری نداشتند.
بررسی آثار تاد هاوارد
به عنوان مثال یک شخصیت ممکن بود در حال عبور از یک پُل به پائین پرت شود و بمیرد. این شخصیت دیگر زنده نمیشد و شما به ماموریتهای او دسترسی پیدا نمیکردید. یا اینکه ممکن بود به یک دهکده چند بار مراجعه میکردید و دچار تغییرات و کم شدن افراد آنجا میشدید! وقتی تحقیق میکردید میدیدید که دلیل آن جنگ و درگیری با دهکده کناری بوده است که این اشخاص هر از گاهی با هم درگیر میشدند. شاید فکر کنید که این اتفاقات همه برنامهریزی شده و به اصطلاح اسکریپت شده بوده است اما خیر.
رفتار شخصیتهای درون بازی و اتفاقات آن کاملاً تصادفی و زنده روی میداد و اگر چند نفر یک مرحله را انجام میدادند ممکن بود با اتفاقات متفاوتی رو به رو شوند، که این موضوع در آن سال یعنی 2006 فوقالعاده و بی نظیر بود. پس از این تاد هاوارد به عنوان کارگردان و تهیهکنندهی اجرایی فالوت 3 گماشته شد و این بازی نیز مورد تمجید قرار گرفت. این بازی داستان جالبی داشت و شما شخصیت اصلی را که خودتان میساختید از دوران کودکی تا بزرگسالی همراهی میکردید.
و اما میرسیم به گل سر سبد فعالیتهای تاد هاوارد یعنی الدر اسکرولز 5: اسکایریم. این بازی افسانهای در سال 2011 عرضه شد و نقطهی عطفی را در کارنامهی شغلی تاد هاوارد باعث شد. بازی مذکور یک نقشآفرینی جهانباز با دنیایی بزرگ و پر جزئیات بود که دهان همه را به تحسین گشوده بود. این بازی در آن سال تقریباً تمام جوایز را درو کرد و یکی از پر افتخارترین بازیهای تاریخ در هنر-صنعت بازی های ویدئویی میباشد.
آوازهی این بازی به دیگر رسانهها نیز رسید و توسط رسانههای عمومی نیز مورد بررسی قرار گرفت. اسکایریم با بیش از صدها ساعت گیمپلی سنگ محکی برای دیگر بازیهای هم سبک خود شد و حتی بازی بزرگ ویچر 3 نیز از اسکایریم به عنوان منبع الهام و الگو یاد کرده است.
موفقیت بازی به قدری بود که آن را برای کنسولهای نسل حاضر نیز عرضه کردند و حتی کاربران سوئیچ نیز از آن بی بهره نماندهاند. به قول تاد هاوارد هدف ساخت این بازی دادن تجربهی یک زندگی در دنیایی خیالی و فانتزی به بازیبازان بود. و به راستی که به این مهم دست یافت. از دیگر بازیهای تاد هاوارد میتوان به فالوت 4 و فالوت 76 اشاره کرد. فالوت 4 تغییرات زیادی به نسبت عناوین قبلی فالوت به خود دیده بود، از جمله اینکه شخصیت اصلی دیگر صامت نبود.
این موضوع خیلی به مذاق طرفداران خوش نیامد چرا که دیالوگهای بازی را به شدت کاهش داده بود. البته تاد هاوارد نیز این مشکل را قبول کرد و گفت این بخش آن طور که باید خوب از کار در نیامده و طرفداران را درک میکنم.
فالوت 76 نیز یک بازی تمام آنلاين بود که در سال 2018 عرضه شد و با اعتراضات شدیدی همراه شد. جدای از تماماً آنلاین بودن که به خودی خود برای مجموعهی فالوت جالب نبود، بازی مشکلات فراوانی نیز داشت. البته مشکلات بازی در ادامه تا حدودی با ارائه بهروزرسانی رفع و رجوع شد.
در زمینهی افتخارات تاد هاوارد چیزی کم و کسر ندارد. او شانزدهمین دریافت کنندهی جایزهی یک عمر دستاورد از GDC میباشد و به عنوان یکی از 20 بازیساز برتر در طی دو دههی گذشته از او یاد شده است. او همچنین جایزهی بهترین کارگردانی را در سالهای 2012،2014،2016 میلادی از دایس دریافت کرده است. تاد جایزهی نشان افتخار و یک عمر دستاورد را نیز از آلمان دریافت کرده است و در سال 2017 وارد تالار مشاهیر آکادمی هنرهای تعاملی شده است.
جمع بندی بررسی تاد هاوارد
تاد هاوارد در حال حاضر بر روی الدر اسکرولز 6 در حال کار میباشد، عنوانی که طرفداران سالهاست انتظارش را میکشند. باید منتظر ماند و دید تاد هاوارد این بار ما را به کدام دنیا دعوت میکند.
در پایان نظر شما در مورد پروژه بعدی تاد هاوارد چیست؟ آیا بی صبرانه منتظر تجربهی الدر اسکرولز 6 هستید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.
بیشتر بخوانید:
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.