زبان‌های رایج برنامه نویسی در موتورهای بازی‌سازی

زبان‌های رایج برنامه نویسی در موتورهای بازی‌سازی

نوشته‌ی
avatar
3 سال و 7 ماه و 12 روز پیش

فهرست مطالب

بازی‌های ویدئویی سال‌هاست که با ساخت جهان‌های شگفت‌انگیز و تجربیاتی که توسط هیچ مدیوم دیگری ارائه نمی‌شوند، مردم سرتاسر جهان را سحر کرده‌اند. امروزه دیگر شکی وجود ندارد که بازی‌ها نه ‌تنها یکی از درگیر‌کننده‌ترین و پیشروترین شاخه‌های تکنولوژی مدرن بلکه دست‌آوردی جدید در جهان هنر نیز هستند و از برخی جهات میزان تاثیرگذاری آن‌ها بر ذهن مخاطب نسبت‌ به دیگر شاخه‌های هنر برتری دارد.

بنابراین طبیعی است که نظر عده بسیاری از نسل جوان که به دنبال یادگیری حرفه‌ای مناسب برای کسب‌وکار هستند، به سمت این صنعت جدید جلب شود. صنعتی که به لطف جلوه هنری خود جایگاهی مناسب برای بلوغ هنردوستان و به لطف زیرساخت‌های پیچیده و تکنولوژی‌محورش زمینه‌ی درخشیدن اذهان عشاق تکنولوژی را فراهم آورده است.

 

می‌توان گفت نخستین مسئله‌ای که هر تازه‌وارد به جهان بازی‌سازی باید در نظر داشته باشد اهمیت برنامه‌نویسی است. به طور کلی، می‌توان برنامه‌نویسی را به عنوان زیرساخت اصلی تمام بازی‌ها معرفی کرد. این کدها هستند که به هر تکه و ویژگی‌ بازی جان می‌بخشند و باعث پیش رفتن آن می‌شوند. به زبان دیگر، می‌توان کدهای نوشته شده در یک بازی را "روح" آن بازی خواند.

در این مقاله ما پتج زبان رایج برنامه‌نویسی که در موتورهای مختلف به کار می‌روند را به شما معرفی خواهیم کرد. با اگزومگ همراه باشید.

رایج‌ترین زبان‌ها برنامه‌نویسی کدام هستند؟

C++

این زبان محبوب را می‌توان در هر مقاله مرتبط با زبان‌های مناسب بازی‌سازی پیدا کرد و در بسیاری منابع نیز به عنوان زبان پیشروی بازی‌سازی معرفی می‌شود. سی‌پلاس‌پلاس که در ابتدا "سی با کلاس" نامیده می‌شد در واقع نسخه تکامل‌یافته‌ی زبان C است. این زبان از جمله اولین ‌زبان‌های برنامه‌نویسی‌ای بود که از ویژگی "برنامه‌نویسی شئ‌گرا" بهره می‌برد و به همین واسطه، به یکی از کاربردی‌ترین زبان‌های برنامه نویسی برای بازی‌سازی تبدیل شد.

قابلیت کنترل کردن مولفه‌های سطح پایین باعث سرعت کارایی بسیار بالای برنامه‌هایی شده است که توسط سی‌پلاس‌پلاس توسعه یافته‌اند، ویژگی‌ای که در ساخت بازی اهمیت بسیاری دارد. این ویژگی همچنین باعث می‌شود بازی‌ساز کنترل بیشتری نسبت به نحوه اجرا و عمل‌کرد بازی داشته باشد.

یکی دیگر از ویژگی‌های سی‌پلاس‌پلاس که در ساخت بازی بسیار کاربردی است قابلیت مدیریت حافظه است که البته موجب دشواری یادگیری این زبان نیز می‌شود. سی‌پلاس‌پلاس را می‌توان پرکاربردترین زبان برنامه‌نویسی در جهان امروز دانست. بسیاری از بازی‌های بزرگ حداقل در برخی بخش‌ها از آن بهره برده‌اند و موتور‌های اصلی بازی‌سازی نیز با آن هماهنگی بسیار بالایی دارند، برای مثال موتور انقلابی Unreal براساس سی‌پلاس‌پلاس توسعه داده شده.

با وجود این، می‌توان گفت یادگیری این زبان نسبت به دیگر زبان‌های ذکر شده در این لیست دشوارتر است و می‌تواند برای تازه‌کار‌ها طاقت‌فرسا باشد، البته به لطف وب‌سایت‌های اختصاصی و انجمن‌های بسیاری که برای این زبان وجود دارد، می‌توان از شدت این دشواری کمی کاست.

از جمله‌ بازی‌هایی که توسط سی‌پلاس‌پلاس کدنویسی شده‌اند:

Wolfenstein2: The New Colossus _ Kingdom Come: Deliverance _ Gears 5 _ Doom Eternal

C#

سی‌شارپ یک زبان چندکاره بسیار محبوب است که در سال 2000 توسط شرکت مایکروسافت خلق شد. با وجود محبوبیت بالای دو زبان جاوا و سی‌پلاس‌پلاس، قصد این شرکت تولید زبانی بود که بهترین ویژگی‌های هر یک از زبان‌های مذکور را دارا بوده و علاوه بر سادگی در برخی موارد کاربرد بیشتری داشته باشد. در جهان بازی‌سازی نیز سی‌شارپ به دلیل کارایی بالا، سادگی نسبی آن (در مقایسه با زبانی مثل سی‌پلاس‌پلاس) و امکان به‌ کارگیری آن در تقریبا هر سبک بازی، محبوبیت بالایی به دست آورده است.

می‌توان گفت تقریبا تمام برنامه‌نویس‌های بازی‌های ویدئویی با این زبان آشنایی دارند، چرا که به دلیل گستره وسیع کاربرد‌های آن، فارق از زبان اصلی‌ای که برای ساخت یک بازی استفاده می‌شود، ممکن است هر ازگاهی نیازمند سی‌شارپ بشوید.

موتور محبوب یونیتی نیز با این زبان هماهنگی کامل دارد، مسئله‌ای که به اهمیت یادگیری این زبان می‌افزاید. سی‌شارپ از ویژگی سازمان‌دهی خودکار حافظه بهره می‌برد، چیزی که با ساده ساختن پروسه کدنویسی باعث می‌شود افرادی که آشنایی چندانی با برنامه‌نویسی ندارند بتوانند بدون نیاز به دقیق شدن بر ساختار کدها حواس خود را بیشتر متوجه پروسه ساخت بازی بکنند.

با این‌حال باید اشاره کرد که این زبان در مقایسه با سی‌پلاس‌پلاس، کارایی کم‌تری داشته و عموما از آن برای پروژه‌های بزرگی همچون عناوین بلاک‌باستر استفاده نمی‌شود و به همین دلیل، استفاده از آن بیشتر محدود می‌شود به استودیو‌های مستقل و کم جمعیت.

از جمله‌ بازی‌هایی که توسط سی‌شارپ کدنویسی شده‌اند:

Stardew Valley _ Cuphead _ Hearthstone _ Osiris: New Dawn

JavaScript

از جاوااسکریپت به عنوان یکی از ستون‌های اصلی وب یاد می‌شود. این زبان برنامه‌نویسی که در سال 1995 توسعه داده شد در اصل برای گسترش کارایی ECMAScript در زمینه‌های مربوط به وب و مرورگرهای مخصوص وب خلق شده بود و امروزه اصلی‌ترین زبانی است که برای ایجاد تعامل‌پذیری در وب استفاده می‌شود.  پس از ظهور HTML5، جاوااسکریپت به زیرساخت اصلی بازی‌های تبدیل شده است که از HTML5 استفاده می‌کنند.

این زبان از هر دو سیستم شئ‌گرا و رویداد محور پشتیبانی می‌کند، مسئله‌ای که باعث شده به انتخابی مناسب برای بسط دادن تعامل‌پذیری بازی‌ها تبدیل شود. گفتنی است که به دلیل منبع‌محور نبودن جاوااسکریپت، در صورتی که از کامپیوتر قدرتمندی برای ساخت بازی استفاده نمی‌کنید استفاده از این زبان بهترین گزینه است.

با این‌حال باید اشاره کرد که از جاوااسکریپت برای ساخت‌ بازی‌های بزرگ استفاده نمی‌شود و بیشتر عناوین توسعه داده شده توسط آن، عناوین ساده و وب‌محور هستند. با این‌حال این زبان یکی از بهترین زبان‌هایی است که می‌توان برای ساخت بازی‌های آنلاین تعامل‌محور و همچنین عناوینی که از گیم‌پلی و ساختار ساده‌ای برخورداند استفاده کرد.

از جمله‌ بازی‌هایی که توسط جاوااسکریپت کدنویسی شده‌اند:

Doddlejump _ Gods will be Watching _ CrossCode _ Miner Dash

Java

زبان‌برنامه‌نویسی جاوا در سال 1995 ساخته شد و هدف اصلی از ساخت آن ارائه زبانی بود که تا حد ممکن هیچ وابستگی به ساختار‌های خارجی نداشته باشد، ویژگی‌ای که تا امروز هم همراه آن مانده و باعث شده که به یکی از رایج‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در عرصه‌های مختلف تبدیل شود. از ماشین ظرفشویی گرفته تا برنامه‌های کامپیوتری، همه را می‌توان با جاوا کدنویسی کرد. این مسئله باعث شده که جاوا به یکی از اصلی‌ترین‌ زبان‌های مورد استفاده در ساخت برنامه‌ها تبدیل شود.

ساختار و کارکرد این زبان بسیار مشابه به زبان سی‌شارپ است، به‌ همین دلیل عده بسیاری این دو زبان را هم‌زمان یاد می‌گیرند. با این وجود، باید اشاره کرد که کاربرد جاوا در بازی‌سازی محدود است، برای مثال اکثر کنسول‌های مدرن از این زبان پشتیبانی نمی‌کنند و با وجود این‌که بازی‌های موفق بسیاری با آن ساخته شده‌اند، بیشتر بازی‌ساز‌های امروزی آن را زبانی استاندارد برای بازی‌سازی نمی‌دانند و همچنین پشتیبانی موتور‌های بازی‌سازی از آن نیز محدود است.

اما از‌ آن‌جایی که زبان سازنده سیستم‌عامل اندروید  به حساب می‌آید، هنوز هم بسیاری از بازی‌های اندروید به وسیله آن کدنویسی می‌شوند و در کنار جاوااسکریپت، می‌توان آن را بهترین زبان برای توسعه بازی‌ها بر روی اندروید به حساب آورد.

از جمله‌ بازی‌هایی که توسط جاوا کدنویسی شده‌اند:

Minecraft _ Runescape _ FIFA 11 _ God of War: Betrayal

 

این‌ چند زبان را می‌توان بنیادی‌ترین زبان‌های مورد استفاده در بازی‌سازی دانست. با این‌حال باید اشاره کرد که صد ها زبان دیگر نیز وجود دارند که البته بسیاری از آن‌ها، بر اساس یکی از زبان‌های مذکور توسعه داده شده‌اند و تنها کاربرد‌های آن زبان را با توجه به نیاز سازنده‌ها بسط داده‌اند. به عنوان مثال می‌توان به UnrealScript اشاره کرد که یک زبان تخصصی الگو گرفته از سی‌پلاس‌پلاس است که همان‌طور که از نامش پیداست، به طور اختصاصی برای موتور آنریل توسعه داده شده.

 

با این‌حال برای سازنده‌های مستقل و تازه‌کار یادگیری یک زبان پایه مناسب‌تر است چرا که نه تنها این زبان‌ها کاربرد عمومی بیشتری داشته، بلکه در صورت آشنایی با آن‌ها، سازنده می‌تواند نیاز‌های بازی خود را بیشتر شناخته و در صورت نیاز، به سراغ زبان‌های دیگر برود.  

 

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط