به مناسبت سالگرد ۲۰ سالگی Xbox، مایکروسافت نه تنها بازیهای Xbox 360 را به بازیهای Backward Compatibility اضافه نمود، بلکه پکیج افزایش فریم ریت تحت عنوان FPS Boost را نیز برای بازیهای این کنسول در دسترس قرار داد.
این پکیج باعث میشد تا بازیهای Xbox 360 که پیش از این روی کنسول Xbox One X به رزولوشن 4K دستیافته بودند، فریمریتی دو برابر حالت عادی خود را داشته باشند. من از اضافه شدن این پکیج به بازیهای موردعلاقه خودم از سری Sonic بسیار خوشحال بودم و تصمیم گرفتم تا به تجربه این بازیها بیاندازم، تجربهای که باعث شد تا بیشتر آنها را تحسین کنم.
به هنگام این تجربه، من یاد مواردی افتادم که پیش از این زیاد در موردشان فکر نکرده بودم. این که دوران PlayStation 3 / Xbox 360 منجر به ارائه بزرگترین افت عملکردی بازیها شد، البته اگر شما کنسول Nintendo 64 را نادیده بگیرید. با نگاه کردن به این عناوین تازه عرضه شده روی قابلیت FPS Boost، من تصمیم گرفتم به سراغ تعدادی از بازیهای دیگر Xbox 360 نیز بروم، زیرا کنسولهای Series نه تنها فریم ریت و رزولوشن را بسیار بهتر میکنند، بلکه چیزهای بسیار دیگری نیز به بازیکنان ارائه میدهند.
سازگاری کنسولهای Series نه تنها مشکلات عملکردی این کنسولها را حل میکند و به فریم ریت ۳۰ فریم بر ثانیه این بازیها به راحتی دسترسی مییابد. در کنار این موضوع، FPS Boost نیز یک پله جلوتر میرود و به ما گوشزد میکند که ۶۰ فریم بر ثانیه امروزه یک استاندارد در گیمینگ به حساب میآید، نه یک استثنا.
من میخواستم تجربه خود را با بازی کردن هردوی عناوین Sonic Generations (که هم دارای بسته ارتقای فریم ریت است و هم ارتقای رزولوشن) و Sonic Unleashed (که تنها دارای بسته ۶۰ فریم است) شروع کنم. من Generations را خیلی دوست دارم و شاید این بازی نتوانست به موفقیتی که عناوین دو بعدی سری دست یافته بودند برسد، ول حس میکنم این بازی بهترین نمونه از یک بازی سه بعدی از سونیک تا به امروز است. استایل خاص گیمپلی آن ارائه دهنده و نشان دهنده چیزهایی است که سونیک برای انها شناختی میشود و واکنشهای شما را به بهترین شکل ممکن میسنجد.
ترکیب حرکات سریع، راههای زیادی که پیدا کردنشان حس خوبی میدهد و میکس جذاب جلوههای بصری زیبا و موسیقی فوقالعاده، باعث میشوند تا بازی بسیار لذت بخش به نظر برسد. بازی انفجار رنگ و استایل است که حتی امروزه و با استانداردهای امروزی نیز بسیار زیبا به نظر میرسد.
مشکل اینجاست که در حالت اصلیاش، عنوان Sonic Generations به ۳۰ فریم بر ثانیه محدود بود و این رقم حتی تضمین شده نبود! در بحشهای مختلف بازی فریم ریت آن به حدی ضعیف میشد که عملا بازی غیر قابل بازی بود. رخ داد این اتفاق در بازی حس بسیار بدی دارد. یک نسخه PC نیز برای بازی وجود دارد ولی طبق چیزهایی که من فهمیدم، نصب و اجرای آن دردسر زیادی داشت.
عنوان Sonic Generations پیش از این بسته افزایش رزولوشن را نیز دریافت کرده بود و رزولوشن آن نزدیک 4K قرار داشت، این در حالی است که رزولوشن اصلی بازی حدود 880x720 بود و در همین رزولوشن نیز به ۳۰ فریم بر ثانیه محدود میشد. اینجاست که بسته افزایش فریم ریت FPS Boost وارد ماجرا میشود، هنگامی که این عنوان را روی Xbox Series S یا Xbox Series X تجربه میکنید، محدودیت فریمریت برداشته شده است و بازی میتواند به ۶۰ فریم بر ثانیه نیز برسد.
رزولوشن کنسول Xbox Series X مثل Xbox One X نزدیک به 4K است، در حالی که Xbox Series S با رزولوشن 1760x1440 بازی را اجرا میکند. جاهایی که Xbox 360 در اجرای آنها به شدت ناتوان بود، به راحتی در Xbox Series X اجرا میشود و تنها در برخی از بخشهای بازی شاهد افت فریمهای کوچکی بودیم و به طور کلی در سایر بخشها بازی بدون نقص ظاهر شد. سری اس نیز به همین شکل است و تنها رزولوشن پایینتری دارد.
صادقانه بگویم، دوباره بازی کردن این عنوان باعث شد تا بفهمم اجرای آن در وحله اول روی کنسولهای Xbox 360 و PlayStation 3 عملا معجزه بود. سونیک در بازی فوق سریع حرکت میکند و شما در چند ثانیه مسافت زیادی را طی میکنید. Hedgehog Engine که موتور بازی سازی این عنوان بود، طوری طراحی شد تا حمل و نقل سریع را هندل کند و در عین حال جزئیات زیادی را به نمایش بگذارد که این کار را نیز انجام میدهد و بازی حتی امروزه فوقالعاده به نظر میرسد.
جالبتر این است که بازی شامل نورپردازی از پیش حساب شده است و این موضوع در ترکیب با Depth of Field و Motion Blur باعث بوجود آمدن تصاویر زیادی میشود.
تمام این چیزها میتواند در مورد Sonic Unleashed نیز گفته شود، خصوصا بسته افزایش فریمریت زیرا که این عنوان هیچگاه برای PC نیز منتشر نشد. متاسفانه رزولوشن بازی بهبودی نداشته و بازی روی رزولوشن 880x720 اجرا میشود ولی از آن جایی که فریمریت بازی افزایش خوبی داشته، ما میتوانیم این بخش را فاکتور بگیریم. در بخشهایی از بازی افت عملکردی وجود داشت و بخش Adabt در بازی به همین سبب معروف بود ولی Series X به راحتی آن را اجرا میکند و در کل این بخش ما تنها شاهد افت فریمهای کوچکی بودیم. Series S؟ خیلی دوست داشتم آن را هم امتحان کنم ولی راهی وجود ندارد که بتوانم سیو خود را به آن منتقل کنم و این که من بازی را به شکل دیسکی داشتم و برای اجرای آن روی Series S مجبور بودم تا آن را به شکل دیجیتالی بخرم زیرا این کنسول از دیسکها پشتیبانی نمیکند.
من همچنین عنوان Sonic and All Star Racing Transformed را نیز امتحان کردم، عنوانی که یکی از بهترین بازیهای کارتینگ تاریخ به حساب میآید. عملکرد بازی فوقالعاده است و برای کسی که عاشق سگاست، مثل بهشت میماند، بازی همچنین مدهای مختلفی برای بازی کردن دارد و کمتر پیش میآید که تکراری شود.
ولی یک بازی کارتینگ با ۳۰ فریم بر ثانیه؟ این موضوع مشکلساز است! البته بازی FPS Boost را نیز ندارد. رزولوشن بازی هم ارتقا نیافته و بازی روی رزولوشن فوق پایین 1152x544 اجرا میشود ولی به طور کلی عملکرد بازی بسیار خوب است . بازی به خوبی اجرا میگردد. اگر از بازیهای ریسینگ خوشتان میآید، به شدت این عنوان را به شما پیشنهاد میکنم.
به عنوان طرفدار بزرگ بازیهای Sonic، که هدف اصلی من برای این تستها بودند (سری بازیهایی که با ۶۰ فریم اجرا شدن بسیار بهترند و ۳۰ فریم بر ثانیه هیچوقت برایشان کافی به نظر نمیرسد)، باید بگویم بازیهای دیگر نیز از این قابلیتها بهره بسیار زیادی میبرند. عنوان Fallout 3 با رزولوشن 720p و 4x MSAA روی Xbox 360 اجرا میشود ولی از گلوگاههای پردازنده و کارت گرافیک و حتی حافظه رنج میبرد. بخشهایی از بازی وجود دارند که فریم ریت آن به کمتر از ۲۰ میرسد.
ولی با کنسولهای Series، بخش MSAA کال میشود و همچنین بازی روی Series X با 4K و روی Series S با رزولوشن 1440p اجرا میشود و حالت ۶۰ فریم نیز در بازی وجود دارد. دیگر از استاترهای مربوط به حافظه خبری نیست و به طور کلی عملکرد بازی به خاطر ضعفهای سختافزاری آسیب خاصی نمیبیند.
من همچنین پیشنهاد میکنم که Mirror’s Edgeرا نیز بازی کنید، یک عنوان اول شخص پلتفرمینگ که حول محور ایده فری رانینگ ساخته شد. در حالی که بخشهای مبارزه نیز در این عنوان وجود دارد، بازی به طور کلی تمرکز ویژهای را روی حمل و نقل و حرکات روان میگذارد. این عنوان از این که بازیکنان را با کنترل پیچیده به چالش بکشد نیز نمیترسد، بازی بسیار تکنیکی است و به همین دلیل میباشد که امروزه هم بسیار قابل بازی است.
هرچه مهارت شما بیشتر میشود، شما راحتتر در دنیای بازی میروید. البته روی کنسولهای Xbox 360 و PS3، بازی تحت تاثیر عملکرد ضعیف سختافزاری قرار گرفته است. فریمریت آن روی ۳۰ محدود شده ولی هر دو کنسول در دستیابی به این رقم نیز ناتوانند و اصولا فریم ریت به کمتر از این حد رسیده و منجر به پاره شدن صفحه میشود. به همین سبب، بسیاری از بخشهای خوب و جذاب بازی نیز تحت تاثیر عملکرد ضعیف فنی آن قرار میگیرند. نسخه کامپیوتر بازی که البته انیمیشنهای بهتری نیز داشت، این مشکل را حل نمود ولی کسانی که آن را روی کنسولها بازی میکردند، هیچ چارهای نداشتند.
چند سال پیش بازی به طور رسمی از Xbox One X پشتیبانی نمود و رزولوشنش نیز تا 4K افزایش یافت که و همچنین مشکلات عملکردیاش از بین رفت ولی باز هم فریمریت آن روی کنسولها روی ۳۰ محدود بود، ولی حالا اینطور نیست. به لطف بسته FPS Boost.
مثل Fallout 3 و Sonic، Mirror’s Edge رزولوشن بالای خود را نگه میدارند، این رزولوشن روی Xbox Series X حدودا 4K بوده و روی Xbox Series S نیز 1440p است ولی فریمریت آن تا ۶۰ افزایش یافتهاند. نتایج به دست آمده بی نقص نیستند و تقریب در همه مراحل فریم ریت بازی تا ۵۰ پایین میآید ولی خوشبختانه این افت فریم آنقدر کم است که تاثیر خاصی روی روان بودن بازی نمیگذارد.
اگر صفحه نمایش شما توانایی VRRرا دارد، این موضوع به طور کلی از بین میرود پس این را به یاد داشته باشید. نتیجه نهایی فوقالعاده است و در عین حال باعث میشود که ما بفهمیم چرا وقتی FPS Boost را روی بازیها روشن میکنیم، بهبودهای مربوط به Xbox One X خاموش میشود.
ولی صادقانه بگویم، آنها اینجا تصمیم خوبی گرفتند زیرا به جز افت فریمهای جزئی، بقیه تجربه بازی فوق روان است و بارگذاریهای آن نیز بسیار بهتر شدهاند.
من همچنین به تجربه Gears of Wars 3 نیز پرداختم، آخرین عنوان Epic در این فرانچایز و یک تجربه فوقالعاده برای Xbox 360. عملکرد این سری نیز روی Xbox 360 وضعیت متغیری داشت و با وجود این که Gears 3 نسبت به عناوین قبلی سری بهتر شد، باز هم مشکلاتی در دستیابی به ۳۰ فریم بر ثانیه داشت، خصوصا در کاتسینها. Xbox One X یک ارتقای 4Kبرای این عنوان داشت ولی FPS Boost این بار با یک کاستی اضافی برای دارندگان Series X در دسترس قرار گرفت! با روشن کردن FPS Boost هردوی کنسولهای Xbox Series S و Xbox Series X بازی را روی 1440p اجرا میکنند.
انتظار میرود با این وضعیت Series S در قفل کردن بازی روی ۶۰ فریم ضعیفتر عمل کند و همینطور نیز هست ولی اصولا این افت فریمها تنها محدود به کاتسینها میشوند. گیمپلی بازی کاملا خوب است و مشکلی ندارد، به طور کلی ثبات آن از Mirror’s Edge بهتر است و سخت بود مکانهایی را در بازی پیدا کنم که فریم ریت آن افت میکرد.
Series X نیز به طور کلی تجربهای با ثبات و قفل شده روی ۶۰ فریم ارائه میدهد ولی این موضوع باعث شد من به این فکر بیفتم که آیا واقعا آنها نیاز داشتند رزولوشن آن را از 4K به 1400p کم کنند یا خیر. آیا تیم توسعه به یک باگ برخوردند؟ من مطمئن نیستم ولی در کل بازی با FPS Boost روی 60 فریم اجرا نمیشود. به طور گلی FPS Boost بسیار خوب است و همچنین باید گفت که در حاضر حاضر تمامی عناوین سری Gears روی ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا میشوند، تنها Gears 3 است که بسته افزایش رزولوشن نیز دریافت کرده است.
من همچنین خواستم که Assassin’s Creed را نیز امتحان کنم. این بازی نیز مشکلات زیادی داشت ولی به هنگام معرفی و عرضه اولیهاش بسیار اناخابی بود. یک دنیای جهان باز قاتل محور که تمرکز ویژهای روی قتل دارد! Assassin’s Creed میتوانست تبدیل به چیزی شود که امروزه Hitman است و حتی فراتز از آن ولی متاسفانه اوضاع آن طور که باید پیش نرفت و سازندگان هیچوقت نتوانستند آن طور که باید چیزی که در عنوان اول شروع شد را هدایت کنند و از Origins به بعد سری جهتی بسیار متفاوت به خود گرفت.
تکنولوژی استفاده شده در بازی نیز برای زمان خودش بسیار ویژه بود و انیمیشنهای بازی نرمی خاصی به حمل و نقل و جا به جایی در آن داده بودند. اندازه و مقیاس بازی نیز در آن زمان بیشباهت بود.
بازی روی Xbox 360 با رزولوشن 720p و با 2x MSAA اجرا میشد. همچنین بازی یک نوع V-Sync نیز بهره میبرد که میتوانستند به هنگام لودهای مختلف باعث پارگی تصویر شود. البته به طور کلی بازی روی Xbox 360 بد نبود ولی نسخه PS5 عملا غیر قابل بازی به حساب میآید.
با عرضه Xbox One X این بازی نیز پچ 4K دریافت کرد و بهبودهای دیگری مثل تکسچر فیلترینگ نیز در بازی بوجود آمدند.
در نتیجه این کار، بازی شباهت زیادی به نسخه PCپیدا کرد و به لطف FPS Boost، محدودیت فریم آن نیز به ۶۰ فریم بر ثانیه رسید که نتیجه آن نیز جالب توجه است. افت فریمهای بازی بسیار کم است و در ترکیب با بهبود گرافیک، منجر میشوند تا تجربه مجدد بازی بسیار جالب به نظر برسد.
بازی کردن دوباره این عناوین بسیار جالب بود و با توجه به این که مایکروسافت گفته برنامه FPS Boost به انتهای خود رسیده، من معتقدم باز هم چیزهای بیشتری در عناوین Xbox 360 وجود دارند گه می توانند با این بسته بسیار لذت بخش شوند. چیز مهم این است که تیم سازگاری Xbox پیوسته بازیهای مختلف را از زندان عملکردیشان نجات داده و زندگی تازهای به آنها میدمند، حتی به بازیهایی که زمانی غیر قابل بازی بودند.
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.