چه انتظاراتی می‌توان از عنوان جدید Metro داشت؟

چه انتظاراتی می‌توان از عنوان جدید Metro داشت؟

نوشته‌ی
avatar
1 سال و 7 ماه و 24 روز پیش

فهرست مطالب

فرنچایز Metro توانسته به یکی از شناخته شده‌ترین عناوین ژانر پسا آخرالزمانی تبدیل شود و علت محبوبیت آن میان طرفداران بازی‌های شوتر اول شخص و ترس و بقا کاملاً به حق است. اولین عنوان این فرنچایز، Metro 2033، در سال 2010 منتشر شد و پایه و اساس عناصر گیم‌پلی واقع‌گرایانه فرنچایز را برای توسعه دهندگان این سری را تعیین کرد. به عبارت دقیق‌تر، سری Metro با هر عنوان موفق به ایجاد تعادل میان گیم‌پلی جذاب، طراحی نقشۀ خطی، داستان و اتمسفری گیرا شده است و احتمالاً از این ابزارها برای عنوان بعدی نیز استفاده خواهد شد.

سازندگان سری Metro، استودیوی Games 4A، تایید کرده‌اند که آن‌ها در حال کار بر روی یک عنوان دیگر از فرنچایز Metro می‌باشند. البته هنوز اطلاعات زیادی در مورد اینکه این سری از نظر داستان یا گیم پلی به چه سمت و سویی خواهد رفت مشخص نیست، اما 4A اعلام کرده است که سعی خواهد کرد قابلیت مالتی‌پلیر را در دنیای Metro بگنجاند.

چگونه Metro موفق به ایجاد دنیایی پسا آخرالزمانی جذاب شد؟

بخشی از موفقیت Metro 2033 را می‌توان از ترکیب عالی عناصر بقا و گیم‌پلی گیرای بازی دانست. مهمات، بسته‌های دارویی و فیلترهای ماسک شیمیایی در Metro کمیاب هستند، که به بازیکن کمک می‌کنند تا بیشتر با محیط تاریک و غم‌انگیز بازی ارتباط برقرار کند. بسیاری از بازی‌های ترس و بقای موفق دیگر،  مانند سری‌های Resident Evil و The Evil Within، نیز از شیوۀ محدودیت منابع برای جلب انگیزۀ بازیکن استفاده می‌کنند.

اگرچه نقشه‌‌ی دو بازی اول عمدتاً خطی بودند، اما همیشه برخی مناطق کوچک فرعی نیز وجود داشتند که به بازیکنان مشتاق با اطلاعات و منابع پاداش می‌دادند و یا یک مسیر مخفیانه برای دور زدن دشمنان ارائه می‌کردند. این عناصر، فضای مناسبی را برای طرفداران ترس و بقا ایجاد می‌کنند. با این حال، این مجموعه برای اینکه بازیکنان را بیشتر در دنیای خود غرق کنند، توانسته این عناصر را به سطح حتی بالاتری ببرد.

سری Metro از مکانیک‌های جذاب و درگیر کننده به روش ظریفی استفاده می‌کند، که نشان می‌دهد چقدر 4A برای طراحی بازی‌هایش تلاش می‌کند. به عنوان مثال، ماسک‌های شیمیایی شما ممکن است در نبرد آسیب ببینند و در نهایت شکسته شوند و یا اینکه بازیکن مجبور است فیلترهای ماسک شیمیایی را به صورت دستی تغییر دهد تا از آسیب مواد اشعه‌زای موجود در هوا جلوگیری کند. جزئیات کوچکی مانند اینها، لایه‌ای از واقع‌گرایی را به تجربۀ Metro اضافه می‌کنند و هر سه عنوان Metro به روش‌های مختلفی از عناصر واقع‌گرایانه استفاده می‌کنند: برای مثال، بازیکن باید در Metro: Last Light آلودگی را از روی ماسک خود پاک کند، یا مکانیک تمیز کردن اسلحه‌ها در Metro Exodus و شارژ دستی باتری‌ها برای ابزارهای مختلف در هر سه عنوان.

این مکانیک‌ها یک حلقه گیم‌پلی جذابی ایجاد می‌کنند که تعادل ظریفی را بین گیم‌پلی گیرا و واقع‌گرایی ایجاد می‌کنند و به بازیکن اجازه می‌دهند تا تعمیر، نگهداری و مدیریت منابع واقعی را تجربه کند، اما بدون اینکه این واقع‌گرایی به تجربه نهایی آسیب بزند.

آینده بازی‌های Metro

هر یک از عناوین Metro ایده‌های جدیدی را به گیم پلی و دنیای آن اضافه کرده‌اند. آخرین عنوان این فرنچایز، Metro Exodus، مکانیک‌هایی داشت که به بازیکن اجازه می‌داد اسلحه‌ها را در هر لحظه از گیم‌پلی شخصی‌سازی کند و حتی از نقشه‌های جهان باز بیشتری استفاده کرد. هر دوی این ویژگی‌ها در میان طرفداران این سری مورد استقبال قرار گرفتند و بازی بعدی می‌تواند این عناصر را حتی بهتر از قبل بازگرداند.

قابلیت مالتی‌پلیری که 4A Games راجع به آن گفت، می‌تواند پویایی جدیدی را در مدیریت منابع ایجاد کند و حتی شاید بازیکنان را تشویق کند تا منابع جمع‌آوری شده را به اشتراک بگذارند و برای تکمیل یکسری اهداف با دیگران همکاری کنند. این قابلیت همچنین می‌تواند بر بزرگ‌تر شدن طراحی نقشه نیز تأثیر بگذارد و به بازیکنان اجازه دهد تا اهداف جداگانه‌ای را برای رسیدن به یک هدف مشترک دنبال کنند. چنین مکانیک‌های همکاری، در سایر بازی‌های ترس و بقای محبوب قدیمی مانند سری Left 4 Dead و Hunt: Showdown بطور موثر به کار برده شده است.

همچنین با توجه به پایان Metro Exodus، ممکن است سری Metro در بازی بعدی یک شخصیت اصلی جدیدی را معرفی کند. سری بازی‌های Metro براساس رمان‌هایی با همین نام، به نوشتۀ "دیمیتری گلوکوفسکی" (Dmitry Glukhovsky) ساخته شده‌اند، هم بازی‌ها و هم کتاب‌های Metro از قهرمانان اصلی مختلفی در روایت داستان خود استفاده کرده‌اند. بنابراین معرفی شخصیت‌های اصلی جدید می‌تواند به خوبی با قابلیت چندنفره در Metro سازگار باشد. در واقع، Metro Exodus در هر دو بسته‌های الحاقی Sam's Story و The Two Colonels نشان داده است که تمایل به دنبال کردن شخصیت‌هایی غیر از "آرتیوم" (Artyom) دارد.

احتمالاً در عناوین بعدی Metro، شاهد اصلاحات بیشتر و گیم‌پلی جذاب‌تری خواهیم بود و 4A Games خواهد توانست تا این عناصر را به شکل موثری در حالت چند نفرۀ خود پیاده‌سازی کند. در حال حاضر نمی‌توان بطور قطع حدس زد که بازی جدید Metro چه زمانی وارد بازار خواهد شد، اما امیدواریم که هرچه زودتر استودیوی 4A Games اطلاعات جدیدی را به اشتراک بگذارد.

منبع: Gamerant

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط