فیل اسپنسر: کار Xbox با خرید استودیوها تمام نشده است
مدتی است که هزینههای متوالی مایکروسافت در زمینه خرید استودیوهای مختلف متوقف شده است و آخرین خرید قابل توجهی که ما دیدیم مربووط به خرید استودیو ZeniMax Media، کمپانی مادر Bethesda Softworks بود. مایکروسافت چندین بار اشاره کرد که آنها قصد دارند این روند خرید را پیش ببرند تا توسعه دهندگان بیشتری به لیست استودیوهای انحصاری ساز خود اضافه کنند و حالا اخیرا رئيس بخش Xbox یعنی آقای "فیل اسپنسر" (Phil Spencer) نیز دوباره این موضوع را تکرار کرده است.
در مصاحبهای که در رویداد WSJ Tech Live با Wall Street Journal انجام شد، اسپنسر اظهار داشت که مثل همیشه مایکروسافت به دنبال توسعه استودیوها و تیمهای توسعهای میباشد که برای برند Xbox خوب هستند و به طور کلی کار مایکروسافت با خرید استودیوها تکام نشده است.
«ما همیشه به دنبال کسانی هستیم که فکر میکنیم مکملی خوب و تیمی همگام با استراتژی ما هستند، بنابرین قطعا کار ما تمام نشده است.»
او همچنین اضافه کرد که محدودیت زمانیای برای بخش خرید استودیوها وجود ندارد و اگر فرصتش پیش بیاید و استودیویی خوب دیده شود، مایکروسافت از آن نمیگذرد.
«هیچ سهمیه یا محدودیت زمانیای وجود ندارد که مثلا ما باید در این زمین مخصوص استودیو بخریم، اگر استودیویی پیدا کنیم که با ما همگام باشد، به سراغ آنها میرویم و اگر ببینیم که با همکاری هم میتوانیم تیم بسیار بهتری شویم، این کار را میکنیم.»
«یکی از خوبیهای این که ما مایکروسافت هستیم، توانایی تصمیمگیری برای آینده است اضافه کردن سازندگان و تیمهای با استعداد به پورتفولیو Xbox Game Studios است.»
البته رقیب Xbox و مایکروسافت یعنی PlayStation نیز در این مدت بیکار نبوده و خریدهایی را انجام داد و تعدادی استودیو جدید را به لاینآپ PlayStatio Studios اضافه نمود، استودیوهایی که از آنها میتوان Housemarque، Nixxes Software، Firesprite و Bluepoint Games را نام برد.
نسخه نسل نهمی The Witcher 3: Wild Hunt برای توسط PEGI ردهبندی شد
انتظار میرود که به زودی عنوان The Witcher 3: Wild Hunt برای پلتفرمهای PS5 و Xbox Series X|S عرضه شود. وبسایت Gematsu در صفحه توییتر خود اعلام نمود که نسخه Game of the Year Edition از این بازی در وبسایت PEGI برای هردوی این کنسولها ردهبندی شد. این موضوع میتواند نشانهای از عرضه زودهنگام این عنوان روی این پلتفرمها باشد.
نسخه نسل جدید بازی نوید ارتقاهای بصری و تکنیکی بسیاری را میدهد که از آنها میتوان به بارگذاری سریعتر و ریتریسینگ اضافه کرد. همچنین طبیعیست که انتظار برود رزولوشن 4K و فریمریت ۶۰ فریم بر ثانیه نیز به بازی اضافه شوند. این آپدیت توسط استودیو Saber Interactive توسعه مییابد، استودیویی که پورت عنوان The Witcher 3: Wild Hunt – Game of the Year Edition روی Switch را ساخته بود.
در حالی که نسخههای Xbox Series X|S و PS5 در کنار نسخه ارتقا یافته PC میتوانند خریداری شوند، کسانی که بازی را در حال حاضر روی پلتفرمهای Xbox One / PS4 / PC دارند میتوانند این آپدیت را به شکل رایگان دریافت کنند.
بخش دوم بازیهای جدید Game Pass برای ماه اکتبر معرفی شدند
مایکروسافت بخش جدید بازیهای اضافه شده به سرویس Xbox Game Pass در ماه اکتبر را معرفی نمود و اینطور که به نظر میرسد، بازیهای خوبی در راه هستند. عنوان اول شخص روگلایک یعنی Into the Pit از تاریخ ۱۹ اکتبر (۲۷ مهر) روی همه پلتفرمها در دسترس قرار گرفت و همانطور که پیش از این اعلام شده بود Outriders نیز به کاتالوگ بازیهای Xbox Game Pass روی PC اضافه شد.
در تاریخ ۲۱ اکتبر (۲۹ مهر) نیستم عنوان محبوب استودیو Arc System Works یعنی Dragon Ball FighterZ برای سرویس ابری و کنسولها به Game Pass اضافه شد و عنوان Echo Generation نیز در همان روز برای همه پلتفرمها در دسترس قرار گرفت. عنوان Everspace 2 نیز برای پلتفرم PC به Game Pass اضافه گشت، عنوانی که در حال حاضر در حالت Early Access قرار دارد.
بزرگترین عرضه جدید برای این سرویس اما عنوان Age of Empires 4 به حساب میآید که در تاریخ ۲۸ اکتبر (۶ آبان) برای PC عرضه میشود و از اولین روز انتشار نیز برای Xbox Game Pass در دسترس خواهد بود.
عناوین Alan Wake’s America Nightmare (PC و کنسول)، Backbone (کنسول)، Bassmaster Fishing 2022 (سرویس ابری، PC و کنسول)، Nongunz: Doppelganger Edition (سرویس ابری، PC و کنسول) و The Forgotten City (سرویس ابری، PC و کنسول) نیز در همان روز ۲۸ اکتبر در دسترس قرار میگیرند.
کمپانی Valve در حال تست کردن تمام بازیهای Steam Library برای Steam Deck است
عرضه Steam Deck نسبتا نزدیک میباشد و با توجه به وعدههای Valve مبنی بر ارائه یک تجربه دستی از PC Gaming، قطعا هایپ زیادی در مورد آن وجود دارد. البته با توجه به سیستم عامل این دستگاه و همچنین نرمافزار همگام سازی Proton، این سوال پیش میآید که چه بازیهایی در Steam Library روی این کنسول اجرا میشوند و چه بازیهایی اجرا نمیشوند. حالا خود کمپانی دست به کار شده تا متوجه این موضوع شود.
آنها اعلام کردند که برنامه Steam Deck Compatibility آغاز شده است و همانگونه که از نامش پیداست، شاهد این میباشد که Valve تمام بازیهای موجود در Steam Library را برای تست کرده و نقد میکند تا ببیند آیا آنها روی Steam Deck اجرا میشوند یا خیر.
«در حالی که خیلی از بازیها ممکن است روی Deck عملکردی عالی داشته باشند، در عین حال بازیهایی وجود دارند که روی یک PC عالی اجرا میشوند ولی روی Steam Deck بهترین عملکرد را ندارند. ما میخواهیم پیدا کردن تجربههای گیمینگ عالی روی Steam Deck برای شما آسان باشد بنابرین سیستمی طراحی کردیم تا این کار را انجام دهد.»
به هنگام بررسی این بازیها، Valve هرکدام از بازیها را در چهار دستهبندی مشخص قرار میدهد. اولین آنها Verified است (که میگوید بازی به بهترین حالت ممکن روی Steam Deck اجرا میشود)، دومین Playable میباشد (که بازی در آن قابل بازیست ولی نیازمند انجام تنظیماتی توسط بازیکنان برای اجرا در بهترین حالت میباشد)، Unsupported سومی دسته است (بازیهایی که در حال حاضر روی این پلتفرم اجرا نمیشوند، مثل Half-Life: Alyx و Unknown (بازیهایی که هنوز تست نشده است).
برای این که یک بازی Verified بشود، باید از چهار مرحله عبور کند. طبق گفته Valve، این چهار مرحله شامل:
- ورودی: بازی باید دارای پشتیبانی کامل از کنترل باشد و از آیکنهای مناسب استفاده کند و در عین حال به هنگام نیاز به شکل اتوماتیک On-Screen Keyboard را اجرا نماید.
- نمایش: بازی باید رزولوشن پیشفرض Steam Deck یعنی 1280×800 یا 1280×720 را اجرا کند، تنظیمات خوبی داشته باشد و متنها نیز مشخص باشند.
- سازگاری: بازی نباید هیچگونه خطا یا هشداری مبنی بر سازگاری نشان دهد و اگر یک لانچر وجود دارد، با استفاده از کنترلر قابل تنظیم باشد.
- پشتیبانی از سیستم: اگر بازی از طریق Proton اجرا میشود، تمام بخشهای آن بازی باید از Proton پشتیبانی کنند. این بخش شامل پشتیبانی از آنتی چیت نیز میشود.
- در عین حال، هر بازیای در صفحه فروشگاه Steam Deck به شما اطلاعاتی در مورد تستهای Valve میدهد.
«ما در حال حاضر آغاز به بررسی بازیها کردیم و تا زمان عرضه کنسول و پس از آن نیز به این پروسه ادامه میدهیم. این پروسه در جال اجراست و ممکن است وضعیت بازیها در آینده تغییر کند، پیرو انتشار آپدیتهای مختلف برای بازیها یا آپدیتهای نرمافزاری Steam Deck، این عناوین مجددا بازنگری میشوند.
تعداد بازیکنان عنوان Sea of Thieves از ۲۵ نفر گذشت
عنوان Sea of Thieves به هنگام عرضه در ۲۰۱۸ وضعیت خوبی نداشت اما پس از آن ماجرا بسیار تغییر کرد. استودیو Rare موفق شد تا با عرضه آپدیتهای مختلف برای بازی و پایبند ماندن به قولهایش، اوضاع را تغییر بدهد و این موضوع باعث موفقیت فوقالعاده این عنوان چندنفره دزد دریایی محور شد و حالا بازی به رکورد تازهای دست یافته است.
مایکروسافت و استودیو Rare اظهار داشتند که تعداد بازیکنان عنوان Sea of Thieves روی همه پلتفرمها از سال ۲۰۱۸ تاکنون به بیش از ۲۵ میلیون نفر رسیده است. در مارس گذشته این رقم به ۲۰ میلیون واحد رسیده بود. لازم به ذکر است این رقم نشان دهنده فروش بازی نیست، خصوصا که Sea of Thieves در میان بازیهای Xbox Game Pass هم وجود دارد اما در صورت این که ۲۵ میلیون نفر به انجام این بازی پرداخته باشند، موفقیتی بزرگ برای بازی به حساب میآید.
به مناسبت این رکورد، استودیو Rare به کسانی که از تا ۱۹ اکتبر (۲۷ مهر) تا ۲۶ اکتبر (۴ آبان) در بازی لاگین کنند ۲۵۰۰۰ گلد و ۲۵ عدد Doubloons میدهد.
در ماه ژوئن سال جاری، عرضه افزونه A Pirate’s Life شاهد این بود که Sea of Thieves بهترین ماه خود را سپری میکند، ماهی که در آن بازی ۴.۸ میلیون نفر بازیکن داشت. در عین حال ماه گذشته نیز فصل چهارم بازی عرضه شد و دارای محتواهای مختلفی برای طرفداران بود.
عنوان Microsoft Flight Simulator Game of the Year Edition معرفی شد؛ عرضه در ۱۸ نوامبر
عنوان Microsoft Flight Simulator با عرضه خود روی پلتفرم PC در سال گذشته، فرانچایز محبوب مایکروسافت را از مرگ برگرداند و بسیار بهتر از چیزی شد که بازیکنان انتظار داشتند. پیش از این در سال جاری، نسخه کنسولی بازی نیز منتشر شد و حالا ظاهرا قرار است یک عرضه دیگر نیز برای بازی داشته باشیم.
مایکروسافت عنوان Microsoft Flight Simulator Game of the Year Edition را معرفی کرد. این عنوان شامل بازی اصلی و تمام آپدیتهایی که از زمان عرضهاش در سال گذشته منشتر شدند میشود و در کنار اینها نیز باز هم محتواهای جدید وجود خواهند داشت که بازیکنان به سراغ آنها بروند.
این محتواهای جدید شامل پنج هواپیمای جدید Boeing F/A-18 Super Hornet، VoloCity، Pilatus PC-6 Porter، CubCrafters NX Cub و Aviat Pitts Special S1S و هشت فرودگاه جدید Leipzig/Halle Airport، Allgäu Airport Memmingen و Kassel Airport در آلمان Lugano Airport، Zurich Airport و Luzern-Beromunster Airport در سوئیس و Patrick Space Force Base و Marine Corps Air Station Miramar در آمریکا میشوند.
همچنین مراحل جدیدی در بخش Discovery Flight در طول ۶ مکان مختلف Helsinki، Freiburg im Breisgau، Mecca، Monument Valley، Singapore و Mount Cook در دسترس خواهند بود و مجموعا ۱۴ بخشی آموزشی جدید، ویژگیهای تازه جدید (مثل سیستم آب و هوای آپدیت شده و دسترسی زودهنگام به DX12و همچنین یک سیستم بازپخش) و همچنین شهرهای فتوگرامتری جدید مثل Helsinki (فنلاند)، Freiburg im Breisgau (آلمان)، Brighton، Derby، Eastbourne، Newcastle و Nottingham (بریتانیا) و اوترخت (هلند) نیز به بازی اضافه شدهاند.
در عین حال کسانی که عنوان Microsoft Flight Simulator را روی PC یا Xbox Series X|S دارند، میتوانند به طور رایگان بازی خود را به نسخه GOTY ارتقا دهند. نسخه GOTY در تاریخ ۱۸ نوامبر (۲۷ آبان) عرضه میشود.
حجم عنوان Marvel’s Guardian of the Galaxy روی PC تنها ۸۰ گیگابایت است؛ تبلیغات تلویزیونی جدید بازی نشان دهنده اهمیت کار تیمی میباشد
کمپانی Square Enix و استودیو Eidos Montreal اخیرا سیستم مشخصات نسخه PC عنوان Marvel’s Guardian of the Galaxy را منتشر کردند و یکی از جزئياتی که مورد توجه همگان قرار گرفت، حجم مورد نیاز بازی بود. در سیستم مورد نیاز بازی ذکر شده بود که این عنوان ۱۵۰ گیگابایت حجم دارد، این میزان از حجم حتی با وجود استانداردهای امروزی هم رقم بسیار بالایی است اما حالا اینطور که به نظر میرسد، حجم بازی بسیار کمتر میباشد.
کمپانی Eidos Montreal اخیرا تایید کرد که آنها در آخرین مراحل بهینه کردن بازی میباشند حجم بازی روی PC به هنگام عرضه حدودا ۸۰ گیگابایت خواهد بود، این یعنی تقریبا نصف چیزی که در سیستم مورد نیاز PC گفته شده بود. البته ۸۰ گیگابایت نیز حجم کمی نمیباشد ولی نسبت به ۱۵۰ گیگابایت، بسیار قابل هضمتر است.
همچنین تبلیغات تلویزیونی جددیی که برای بازی منتشر شده است، نشان دهنده یکی از مکانیکهای اصلی بازی یعنی Huddle میباشد. برخلاف عنوان Marvel’s Avengers، عنوان Marvel’s Guardian of the Galaxy یک بازی تکنفره میباشد و در آن بازیکنان در نقش Star-Lord قرار دارند. او تنها کرکتر قابل بازی در این عنوان است در حالی که سایر اعضای گاردینز مثل Gamora، Groot، Rocket و Drax توسط هوش مصنوعی کنترل میشوند.
بازیکن میتواند در مبارزات دستورهایی را به یاران خود بدهد و از آنها استفاده کند، همچنین براساس تصمیمات گرفته شده در داستان اصلی، روابط میان اعضای گروه شما نیز تغییر خواهد کرد.
عنوان Marvel’s Guardian of the Galaxy در تاریخ ۲۶ اکتبر (۴ آبان) برای پلتفرمهای Xbox One / Xbox Series X|S / PS4 / PS5 / PC عرضه خواهد شد.
سری Danganronpa بیش از پنج میلیون واحد فروخته است
بازیهای Danganronpa همیشه زو عناوین خاص به حساب میآیند اما در طول سالها موفق شدند تا مخاطبین قابل توجه و وفاداری برای خود جذب کنند و تاکنون نیز فروش خوبی داشتهاند. اخیرا نیز سری موفق شد به رکورد جدیدی در زمینه فروش دستیابد و طبق آمارهای منتشر شده، تا پایان سپتامبر ۲۰۲۱ این سری ۵ میلیون واحد فروخته است.
از این ۵ میلیون واحد، حدودا نصف (کمی بیشتر، حدودا ۳ میلیون واحد) روی پلتفرم PC به فروش رفتهاند. از این ۳ میلیون همچنین عناوین Danganronpa: Trigger Happy Havoc و Danganronpa 2: Goodbye Despair هرکدام بیش از یک میلیون واحد فروختهاند.
عنوان Danganronpa Decadence نیز در تاریخ ۳ دسامبر (۱۳ آذر) برای پلتفرم Nintendo Switch در دسترس قرار میگیرد و احتمال میرود که تعداد فروشهای این سری نیز در آینده نزدیک بسیار بیشتر شود. این مجوعه شامل سه بازی اصلی بازی در کنار عنوان بردگیم جدید یعنی Danganronpa S: Ultimate Summer Camp میباشد. به هنگام عرضه همچنین هرکدام از این عناوین به شکل جدا از طریق Nintendo Switch eShop در دسترس خواهند بود.
عنوان Assassin’s Creed Valhalla – Discovery Tour: Viking Age در دسترس قرار گرفت
هردوی عناوین Assassin’s Creed Origins و Odyssey دارای بخش Discovery Tour بودند که به بازیکنان اجازه میداد تا جهان باز بازی را بدون هیچ گونه مبارزات یا مانع دیگری کاوش کنند. این حالت از بازی به عنوان یک وسیله آموزشی استفاده میشد، در واقع مدی توریستی براساس تاریخ که در هردو عنوان نیز بسیا موفق ظاهر شد و حالا عنوان Assassin’s Creed Valhalla نیز این مسیر را دنبال کرده است و Discovery Tour: Viking Age در دسترس طرفداران قرار گرفت.
این نسخه نسبت به نسخه قبلی مقداری متفاوت است و حالا بازیکنان پا در کفش سایر کرکترها میگذارند و به جای آنها به انجام مراحل و ماموریتها میپردازند. به گفته یوبیسافت، این بخش طوری طراحی شد تا هم به عنوان یک بازی ویدیویی و هم یک وسیله آموزشی کاربردی باشد.
بخش Discovery Tour: Viking Age به عنوان یک آپدیت رایگان برای Assassin’s Creed Valhalla عرضه میشود ولی شما میتوانید آن را به عنوان یک بازی رایگان روی PC از طریق Ubisoft Connect یا Epic Game Store با قیمت ۲۰ دلار بخرید. عرضه مستقل آن برای سایر پلتفرمها از اوایل ۲۰۲۲ در دسترس قرار خواهد گرفت.
فیل اسپنسر میگوید که Xbox به این زودیها وارد بخش VR نخواهد شد
در حالی که VR آن طوری که خیلیها انتظار داشتند عمل نکرد، هنوز کمپانیهای بسیاری هستند که امید خاصی به این تکنولوژی دارند. Valve و Facebook هردو در حال کار کردن روی نسخههای خودشان از این فناوری میباشند و در صحنه کنسولی نیز Sony پیگیر این بخش است و انتظار میرود که هدست جدید این کمپانی نیز سال آینده معرفی شود. حالا اما یکی از کمپانیهایی که علاقه خاصی به این موضوع نشان نداده، Microsoft است و به نظر میرسد قرار نیست این رویکرد به این زودیها عوض شود.
فیل اسپنسر در مصاحبهاش با Wall Street Journal صحبتهای زیادی انجام داد و هنگامی که از او پرسیده شد چه نظری در مورد VR دارد و آیا به نظرش این فناوری تفاوت اصلی میان کاری که مایکروسافت با Xbox انجام میدهد با کاری که سونی با PlayStation انجا میدهد، میباشد یا نه، او گفت که موشق کارهایی که سونی و دیگران در آن فضا انجام میدهند میباشد ولی مایکروسافت در حال حاضر هیچ برنامهای برای وارد شدن به فضای VRندارد و در عوض میخواهد تمرکز بهتری روی سختافزارهای سنتی و نرمافزارهایش داشته باشد.
«ما به فضای VR و نرمافزارهایش باور داریم ولی در حال حاضر تمرکز ویژهای روی بخشهای دیگری داریم. وقتی من در مورد دنیاهای تعاملی و ارتباط بازیکنان با جامعه فکر میکنم، استفاده از VR در بالای لیست سرمایهگذاریهای من قرار دارد.
«فکر میکنم با دستگاههایی که در حال حاضر در دسترس هستند، ما با بازیکنان بسیاری ارتباط برقرار میکنیم. کسانی که این سختافزارها را میسازند از ویندوز استفاده میکنند و ما نیز چیزهای زیادی را با آنها آزمایش میکنیم و با آنها صحبت مینماییم.»
«فکر میکنم که نوآوری سختافزاری در این زمینه بسیار عالی و حتی تا حدی ضروری است ولی در حال حاضر ما بیشتر سعی داریم در سخت نرمافزاری بمانیم و معتقدم در آینده وضعیت بسیار بهتر خواهد شد.
اسپنسر در چند سال اخیر نظرهای مختلفی در مورد VR داده است، گاها حتی این ایده را کاملا رد کرده و گاهی دیگر گفته که امیدوار است تا این تکنولوژی به قدری گسترش یابد که در همه جا دیده شود. در حال حاضر اما به نظر نمیرسد که بتوان به این زودیها هدست واقعیت مجازی Xbox را ببینیم!
تعداد مشترکین Xbox Game Pass از هدف مایکروسافت کمتر بود
سرویس Xbox Game Pass به عنوان استراتژی اصلی مایکروسافت در زمینه گیمینگ به حساب میآید. چه این سرویس را روی یکی از کنسولهای Xbox داشته باشید یا PC یا حتی سرویسهای ابری، این سرویس اشتراکی چیزی بوده که کمپانی پیوسته آن را برای آینده تبلیغ کرده است.
مثل سایر چیزهای مختلف، به دست آوردن اعداد و ارقام رسمی کمپانی مایکروسافت بسیار سخت است زیرا مدتهاست که مایکروسافت گزارشهای فروش سختافزاری و نرمافزاری خود را منتشر نمیکند. اما آخرین باری که ما در مورد Xbox Game Pass شنیدیم، اوایل سال جاری بود و در آن زمان سیستم ۱۸ میلیون مشترک داشت. حالا اما به نظر میرسد که این رقم انتظارات کمپانی را برآورده نکرده بود!
طبق چیزهایی که در لیستهای مالی کمپانی دیده شده، مایکروسافت نتوانست که به هدف برنامهریزی شده خود در بازه زمانی اواسط ۲۰۲۰ تا اواسط ۲۰۲۱ برسد. آنها خواهان افزایش ۴۸ درصدی مشترکین بودند ولی افزایش سرویس تنها ۳۷ درصد بود. این موضوع یعنی چه در زمینه رسیدن به هدف و چه در زمینه رشد، این سرویس نسبت به پارسال ضعیفتر کار کرده است. مایکروسافت پیش از این موفق شده بود از هدف رشد ۷۱ درصدی خود بگذرد و رشدی ۸۶ درصدی را در تعداد مشترکین داشته باشد.
حالا البته طبق چیزی که بالا گفته شد، سخت است بگوییم که این اعداد و ارقام دقیقا در مورد چه چیزی هستند زیرا هیچ جا گفته نشده که این رقم، رقم اصلی تعداد مشترکین است.
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.