برای راحتتر شدن انتخاب CPU بین پردازندههای 6 هسته / 12 رشته بهروز برای کاربران اگزوگیم، باید Ryzen 5 5600X را به مجموعه پردازندههای تست شده اضافه کنیم. از اطلاعاتی که اخیراً از آزمایش Core i5-10400F و Ryzen 5 3600 جمعآوری کردهایم استفاده خواهیم کرد.
این تستها با استفاده از Radeon RX 6800 در طیف وسیعی از بازیهای رایانههای شخصی با وضوح 1080p ، 1440p و 4K صورتگرفته پس پیشنهاد میکنیم این پست اگزوگیم را از دست ندهید.
اگر از این دادهها بهعنوان راهنمای خرید استفاده کنید، ممکن است کمی گمراه شوید. در این تست از پردازنده گرافیکی RX 6800 استفاده شده که قدرت پردازش بالا و توان مناسب برای اجرای بازیهای روز را داراست اما در نهایت ضعیفتر از محصولاتی مانند RTX 3090 است.
در نتیجه با پردازندههای پرچمدار و استفاده از گرافیکی مثل RX 6800 در بعضی از بازیها سیستم به GPU محدود خواهد شد پس اگر قصد خرید این پردازندههای پرچمدار در کنار گرافیکهای پرچمدار را دارید این مقایسه را ملاک خرید خود قرار ندهید.
در ادامه فریم ریت 16 بازی را در کیفیتهای 1080p ، 1440p و 4K با استفاده از Radeon RX 6800 بررسی خواهیم کرد. (سیستم مورداستفاده از 32 گیگابایت حافظه DDR4-3200 CL14 بهره میبرد)
بنچمارکها
با Godfall شروع میکنیم و در این بازی میبینیم که 5600X 17 درصد سریعتر از 3600 در 1080p و فقط کمی سریعتر از 10400F است درحالیکه با اختلاف ناچیزی از 10900K عقب میماند (در بررسی فریم ریت میانگین 1٪ و در حداقل فریم ریت 9٪ کندتر بود.)
بااینحال، وقتی وضوح تصویر را به 1440p افزایش دادیم، دیگر هیچ تفاوتی در عملکرد پردازندههای 5600X و Intel نداریم.
5600X هنوز 12٪ سریعتر از 3600 است که یک اختلاف عملکرد قابلتوجه است، اگرچه برای بسیاری از کاربران توجیه 50٪ افزایش قیمت کار سختی خواهد بود. همانطور که احتمالاً انتظار دارید، در 4K کاملاً به پردازنده گرافیکی محدود شدیم، بنابراین در این شرایط هر یک از این پردازندهها تجربه بازی یکسانی را ارائه میدهند.
Watch Dogs: Legion یک بازی متکی بر CPU نیست و در اینجا میبینیم که حتی در 1080p ، 3950X ، 5600X و 10900K میتوانند بیشترین بهره را از RX 6800 ببرند. 5600X 8٪ سریعتر از 3600 و 10400F بود که باتوجهبه اختلاف قیمت یک افزایش عملکرد منطقی است، اگرچه زمانی که به 1440p و 4K رسیدیم این اختلاف از بین رفت.
Dirt 5 مانند اکثر بازیهای اتومبیلرانی نیاز زیادی به پردازنده ندارد و حتی در 1080p تفاوت کمی بین پردازندههای آزمایش شده مشاهده میکنیم. 5600X 6٪ سریعتر از 3600 بود و با 10900K مطابقت داشت. در رزولوشن 1440p به بالا هم فریم ریت در همه پردازندهها یکسان بود.
Assassin's Creed Valhalla عملکرد مشابهی را در تمام پردازندههای آزمایش شده نشان داد، نتایج حداقل فریم ریت 10400F کمی پایینتر از سایرین بود، درحالیکه 5600X با 10900K مطابقت داشت.
Shadow of the Tomb Raider حساسیت بیشتری نسبت به پردازنده از خود نشان میدهد. در این بازی شاهد 23٪ افزایش حداقل فریم ریت از 3600 به 5600X هستیم. بهعبارتدیگر، 5600X با 10900K مطابقت دارد و بهتر از سایر پردازندههای 6 هستهای موجود در این آزمایش عمل میکند.
اگرچه شایانذکر است که این اختلافها در 1440p کاملا نابود میشوند، بنابراین افرادی که این بازی را با کیفیت 1440p و با RX 6800 یا یک پردازنده گرافیکی همرده انجام دهند، هنگام ارتقا پردازنده از 3600 به 5600X تفاوتی در فریم ریت نخواهند دید.
پس از انتشار Cyberpunk 2077 بسیاری گزارش دادند که این بازی نیاز زیادی به پردازنده دارد و نزدیک بود پردازندههایی مانند Ryzen 5 3600 را ازردهخارج کنند.
با اینوجود، چندین اصلاح روی این بازی انجام شد و اکنون با پردازنده 6 هستهای Zen 2 همراه با Intel Core i5 بسیار راحت کار میکند (در حقیقت 10400F، 5600X و 10400F عملکرد یکسانی دارند که اساساً همان چیزی است که با 10900K نیز مشاهده خواهید کرد).
5600X با 10900K در Rainbow Six Siege هم مطابقت دارد و 453 فریم بر ثانیه را در 1080p ارائه میدهد که آن را کسری سریعتر از 3950X و 7٪ سریعتر از 3600 میکند. اگرچه وقتی رزولوشن را به 1440p تغییر میدهیم، متوجه میشویم اختلاف بین عملکرد پردازندههای ما کمتر از دو درصد است.
هرچند شاهد اختلاف عملکرد 10400F هستیم اما در کلWolfenstein: Youngblood نیاز زیادی به پردازنده ندارد پس احتمالاً این اختلاف نتیجه فرکانس 4.3 گیگاهرتز است. هرچند که این اختلافها بسیار ناچیز است اما 5600X با 2٪ اختلاف از 10900K و 9 درصد از R5 3600 جلوتر بود.
مانند Dirt 5 ، F1 2020 نیز CPU محور نیست و حتی با استفاده از یک پردازنده چهار هستهای مناسب هم بسیار خوب اجرا میشود، بنابراین 3600 ، 10400F و 5600X با RX 6800 هیچ مشکلی در ارائه بیش از 200 فریم در ثانیه نخواهند داشت.
در Horizon Zero Dawn هم چیز زیادی برای دیدن نیست، 5600X در تست 1080p فقط 5٪ سریعتر از 3600 و 3٪ کندتر از 10900K بود.5600X 3٪ کندتر از 10900K در 1440p و 7٪ سریعتر از 3600 ظاهر شده، اما توجه داشته باشید که ما در مورد تفاوت 106 FPS با 113 FPS صحبت میکنیم و در عمل تشخیص این دو از هم، کار چندان سادهای نیست.
Red Dead Redemption 2 یکی دیگر از بازیهای CPU محور است، اما بهشرط داشتن یک پردازنده مدرن 6 هسته / 12 رشتهای در کنار پردازنده گرافیکی گرانقیمت مانند RX 6800 عملکرد بسیار خوبی را مشاهده خواهید کرد.
در رزولوشن1080p ، 5600X با چند فریم جلوتر از 10900K قرار گرفت و این بدان معناست که تا 11٪ سریعتر از R5 3600 است. در 1440p به بالا دیگر تفاوت قابلتوجهی در هیچکدام از پردازندهها دیده نمیشود.
Resident Evil 3 یکی دیگر از بازیهایی است نیاز چندانی به پردازنده قدرتمند ندارد. نتایج این بازی حرفی برای گفتن باقی نمیگذارند، بهغیراز اینکه هر پنج پردازنده آزمایش شده، فریم ریت یکسانی را در تمام رزولوشنها ارائه میدهند.
Doom Eternal با فریمریت بالا در هر پردازنده مدرن Ryzen یا Core اجرا خواهد شد. بهعنوانمثال R5 3600 333 فریم بر ثانیه را در 1080p ارائه میکند، در حالیکه R5 5600X با جلوتر زدن از 10900K ، 363 فریم در ثانیه را در اختیار کاربر میگذارد.
اکنون به سراغ بازی ای میرویم که میتواند از بیش از 6 هسته استفاده کند (اما این بدان معنا نیست که حتماً به بیش از آن نیاز دارد) ، همانطور که میبینید، 5600X با 10900K مطابقت دارد و حتی 2-3 فریم در ثانیه از آن جلو میزند.
این بازی یک مثال عالی است که چرا تعداد هسته همه چیز نیست، علیرغم این واقعیت که این بازی تا 12 هسته مقیاسبندی میشود، اگر هستهها تا حدی کند باشند میتواند نتیجه تغییر کند. در مورد 5600X دارای 6 هسته بسیار سریع ، قادر است نسل قبلی خود، R5 3600 را با 32٪ در 1080p شکست دهد.
همچنین با وجود داشتن 40٪ هسته کمتر، میتواند با 10900K مطابقت داشته باشد.
در 1440p تا حدودی این اختلافها کمتر میشود و در اینجا 5600X در مقایسه با متوسط فریم ریت فقط 5٪ سریعتر از 3600 است، اگرچه در حداقل فریم ریت همچنان 12٪ جلو است.
Hitman 2 یکی دیگر از بازیهایی است که میتواند با پشتیبانی بیش از 6 هسته در مقایسه به ما کمک کند. پردازندههای 3600 و 3950X را بهعنوانمثال در نظر بگیرید، جایی که پردازنده 16 هستهای 27٪ سریعتر است.
با اینحال، اگر هستهها را قویت کنیم (مانند کاری که AMD با 5600X انجام داده) پردازندههای 6 هستهای میتوانند به همان سرعت مدلهای 16 هستهای نسل قبل، سریع باشند حتی در اینجا کمی سریعتر هم هستند.
Ryzen 5 5600X هنوز 7٪ کندتر از 10900K در 1080p بود، اگرچه این اختلاف در 1440p کاملاً از بین میرود و در این سناریو Zen 3 فقط 9٪ سریعتر از نسخه Zen 2 است.
سرانجام War Thunder داریم که نیاز خیلی زیادی به قدرت بالای پردازنده ندارد. Core i5-10400F در این عنوان از سایر پردازندهها عقب میماند و این احتمالاً به دلیل ظرفیت حافظه نهان L3 کوچک و فرکانس کلاک کمتر مربوط میشود. سه پردازنده Ryzen عملکرد یکسانی دارند که قابلمقایسه با 10900K است.
خلاصه عملکرد
باید اعتراف کنیم که نتایج در بیشتر قسمتها بهنوعی خستهکننده بودند. 5600X به طور معمول با سایر پردازندههای آزمایش شده در 1440p برابر است درحالیکه بهطورکلی در 1080p دقیقاً مطابق با 10900K است. با این اوصاف، بیایید به بررسی میانگین دادههای جمعآوریشده از 16 بازی دقت کنیم.
5600X در هر سه رزولوشن آزمایش شده تقریباً میتواند با 10900K مطابقت داشته باشد و همچنین فقط کمی از Ryzen 9 3950X و در 1080p حدود 12٪ سریعتر از Ryzen 5 3600 است، این تفاوت در 1440p به 4٪ کاهش مییابد و در 4K اختلافها از بین میرود.
آنچه یاد گرفتیم
اگرچه این مقایسه چندان هیجانانگیز و با اختلافهای زیاد نبود اما چند نکته داشت که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.
اولاً، در بیشتر موارد هنوز هم یک پردازنده مرکزی 6 هستهای / 12 رشتهای مدرن پاسخگوی نیاز شما برای اجرا بازیها خواهد بود. اگر با رایانه شخصی خود کارهای دیگری مانند استریم هم انجام میدهید، ممکن است نیاز به ارتقا به 8 یا 12 هسته یا حتی بیشتر داشته باشید، اما معمولاً برای بازی 6 هسته کافی است.
این تستها با Radeon RX 6800 انجام شد که بههیچوجه GPU کندی نیست. حتی در 1080p اختلاف بین Ryzen 5 3600 و Core i9-10990K کم بود و تقریباً هیچ چیزی 5600X و 10900K جدید را از هم جدا نمیکرد.
میتوانید استدلال کنید که هیچ دلیلی وجود ندارد که صرفاً برای بازی هزینه زیادی برای خرید CPU با بیش از 8 هسته کنید، مگر اینکه کار اضافیای مانند استریم روی پردازنده خود انجام دهید.
برای مثال Ryzen 5 5600X را در مقابل Ryzen 7 5800X در نظر بگیرید. پردازنده 8 هستهای 150 دلار بیشتر هزینه دارد، بهعبارتیدیگر 50 درصد مبلغ بیشتر برای 33 درصد هسته بیشتر. بااینحال بیشترین اختلافی که ما در هر بازی توانستهایم پیدا کنیم 8٪ در Death Stranding 1080p با RTX 3090 بود ... فقط 8٪!
در نهایت، بهعنوان نظر شخصی میخواهم از Core i5-10400F یا Ryzen 5 3600 طرفداری کنم زیرا هر دو تجربه مشابهی را در کنار RTX 3070 یا RX 6800 ارائه میدهند و در مقایسه با 5600X 100دلار ارزانتر هستند. علاوه بر این، در شرایط واقعی بازی، 5600X به اندازه هزینه بیشتری که صرف آن میکنید سریعتر نخواهد بود (البته با توجه به قیمت این محصولات در زمان نگارش).
توجه داشته باشید که این نتایج و بنچمارکها صرفاً بر روی بازیهای فعلی بود و اگر قصد خرید و نگهداری سیستم خود برای مدت طولانی یا استفاده برای پردازشهای سنگین را دارید شاید پرداخت هزینههای بیشتر برای CPU بهتر، چندان غیر منطقی نباشد.
فروشگاه اگزوگیم عرضه کننده تمامی تجهیزات و کالاهای گیمینگ است و همچنین در کنار آن، خدماتی نظیر مشاوره رایگان فنی نیز به گیمرهای ایرانی ارائه میدهد. برای دریافت مشاوره یا هرگونه سوالی میتوانید با شماره 88226531 تماس گرفته یا به بخش دایرکت اینستاگرامِ اگزوگیم مراجعه کنید.
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.