بازی Raji یادآوری می‌کند که زئوس و اودین تنها اساطیر تاریخ نیستند!

بازی Raji یادآوری می‌کند که زئوس و اودین تنها اساطیر تاریخ نیستند!

نوشته‌ی
avatar
1 سال و 11 ماه و 18 روز پیش

فهرست مطالب

عنوان Raji: An Ancient Epic یک بازی خلاقانه در سبک «اکشن ماجراجویی» می‌باشد که توسط استودیوی هندی Nodding Heads Games توسعه یافته است. این بازی در اواخر سال 2020 ابتدا برای کنسول دستی Nintendo Switch و سپس رایانه‌های شخصی و کنسول‌های نسل هشتمی Xbox One و PS4 منتشر گردید. این بازی موفق شد تا جوایز متعددی را دریافت کند و همچنین توانست بعد از مدتی، برروی سرویس اشتراکی Xbox Game Pass قرار گیرد. متاسفانه این بازی هنوز هیچ آپدیت گرافیکی‌ای برای کنسول‌های نسل نهمی دریافت نکرده اما این مسئله نباید مانع شما از تجربه‌ی آن شود! با این مطلب از اگزوگیم همراه باشید تا به معرفی این بازی زیبا و منحصر به فرد بپردازیم.

جهان بازی Raji: An Ancient Epic بر مبنای اسطوره شناسی هندی (Hindu) می‌باشد. سازندگان در خلق این اثر از افسانه‌های مشهور هندی، نظیر «مهابهاراتا» (Mahabharata) و «رامایانا» (Ramayana) الهام گرفته‌اند. طراحی‌های جهان بازی و استایل گرافیکی آن، بر مبنای نقاشی‌های «پاهاری» (Pahari» هستند. علاوه بر این، معماری‌های محیط‌های بازی نیز از بناهای قرون وسطی‌ای ایالت «راجستان» (Rajasthan) (ایالتی در شمال هند) برگرفته شده‌اند. در مجموع می‌توان گفت که بازی Raji: An Ancient Epic، اثری کاملا مبتنی بر تاریخ، اساطیر، و هنر هندی است که به گونه‌ای فوق‌العاده شما را به گذشته‌ی این سرزمین می‌برد.

در سال‌های اخیر شاهد آثار بسیار گوناگونی با مزمون اساطیر یونانی یا نوردیک در صنعت ویدئوگیم، سینما، موسیقی، و غیره بوده‌ایم. این درحالیست که بیشترِ سایر اسطوره‌شناسی‌های باستانی همواره نادیده گرفته می‌شوند و بسیار کمتر شاهد استفاده از آن‌ها در آثار روز هستیم. در همین میان، اعضای استودیوی Nodding Heads Games به بهترین شکل ممکن با بهره‌گیری از تاریخ، افسانه‌ها، و نقاشی‌های تاریخ سرزمین‌های هندی توانسته‌اند اثری خلق کنند که به طرز جذابی اساطیر هندی را به تصویر می‌کشد و به دنیا یادآوری می‌کند که زئوس و اودین و سایر خدایان شناخته شده‌ی یونانی و نوردیک، تنها اساطیر موجود در تاریخ نیستند!

گرافیک و آرت استایل بازی Raji بسیار زیبا و دوست داشتنی است. در بازی طیف وسیعی از محیط‌های متنوع در موقعیت‌های مختلف و رنگامیزی‌های متفاوت وجود دارند که هر یک به زیبایی تمام به تصویر کشیده شده‌اند. چه در صحراهای شنی باشید و چه در کوهستان‌های سرسبز و سنگی، بدون شک مناظر بسیار زیبا و چشم‌گیری را تماشا خواهید کرد. این بازی به زیبایی تمام، هنر سرزمین‌های هند باستان را به تصویر می‌کشد. اما چگونه؟

از جمله مواردی که سازندگان در خلق این اثر به آن‌ها دقت کرده‌اند، هنر معماری و نقاشی بوده‌اند. محیط‌ها و بناهای دنیای Raji از معماری فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند. آن‌ها نه تنها تا حد زیادی بر مبنای تاریخ هند طراحی شده‌اند، بلکه از ظاهر بسیار زیبا و دوست‌داشتنی‌ای برخوردار هستند. اما خب، معماری به تنهایی کافی نیست، درست است؟ هر شکل و نقشی، به یک ظاهر هم نیاز دارد؛ جامه‌ای که در عین حفظ فرم زیبایی که با معماری هنرمندانه تراشیده شده، رنگ و طرحی زیبا به آن ببخشد.

اینجاست که نقاشی‌های زیبای هندی راه خود را به دنیای عنوان Raji باز می‌کنند! سازندگان این اثر، در ادامه، بیرون و درون بناهایی که خلق کرده بودند را با نقاشی‌های اصیل هندی تزئین می‌کنند. آن‌ها به طرز بسیار دقیق و چشمگیری این بناها را نقاشی می‌کنند و آن را به اثری تبدیل می‌کنند که به روشنی هنر هند باستان را به تصویر می‌کشد! به صورت خلاصه، دستاورد گرافیکی Raji برای تیم سازنده‌ی کوچکی که داشته، واقعا ستودنی است.

در بسیاری از قسمت‌های بازی، شما با تعامل داشتن با نقاشی‌های باستانی نقش بسته بر دیوارهای بناها، می‌توانید خلاصه‌ی مختصر و مفیدی از قصه‌ی پشت آن اثر هنری را از زبان راوی داستان بشنوید. حقیقتا یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های بازی برای من همین بود؛ آشنایی بیشتر با اسطوره‌ها و قصه‌های باستانی سرزمین هند. مخصوصا با در نظر گرفتن این حقیقت که در مدیای روز، ما بسیار کمتر شاهد استفاده از تمدن‌های قدرتمند باستانی نظیر پرشیا (ایران)، هند، مایان، و غیره هستیم. پس اثری که ذره‌ای از تاریخ، فرهنگ، و اسطوره‌شناسی این سرزمین‌ها را به تصویر می‌کشد را باید غنیمت شماریم.

نکته‌ای که تمام طول بازی Raji: An Ancient Epic حس می‌کنید، ذوق و اشتیاق فراوان سازندگان در ساخت این اثر است! بسیاری از قسمت‌های مختلف دنیای Raji، چندان پولیش شده و پرذرق و برق نیستند و مشخص است که هنوز جای کار داشته‌اند. طبیعتا، هزینه‌های بیشتری نیاز بوده تا آن قسمت‌ها ظاهر بی‌نقصی داشته باشند. آن‌ها می‌توانستند یک سری از موارد را به بازی خود اضافه نکنند تا وقت خود را صرف بهبود ظاهر بخش‌های پیشین بازی خود کنند. اما این موارد باعث نشده که سازندگان یک مسیر صاف و ساده را طی کنند و اثری را تحویل دهند که کم‌ریسک، اما بی‌نقص باشد.

بلکه سازندگان با وجود تیم و بودجه‌ی محدودی که داشته‌اند، مدام دست به افزودن ویژگی‌های جالب و متنوعی زده‌اند و سعی داشته‌اند که بخش‌های جدید و خلاقانه‌ای به بازی خود اضافه کنند. مثلا در یکی از قسمت‌ها، یک مار بزرگ (Serpent) وجود دارد که باید مخفیانه از دست وی فرار کنید. گرافیک ظاهر این مار، لول‌دیزاین بخشی که این مار در آن وجود دارد، و طراحی‌ها و معماری‌های محیط مربوطه، دارای ضعف‌های متعددی هستند و به مراتب می‌توانستند بهتر و باکیفیت‌تر باشند.

اما این باعث نشده که سازندگان این بخش را حذف کنند. آن‌ها دوست داشته‌اند که در بازی Raji یک رویارویی با مار وجود داشته باشد. بنابراین با وجود تمام کمبودها و سختی‌ها، این کار را کرده‌اند. شاید این کار را به بهترین شکل ممکن انجام نداده‌باشد، اما به بهترین شکلی که از توانشان بر می‌آمده، انجامش داده‌اند؛ و این بسیار بسیار باارزش است. از نظر من، این وجود این حجم از ذوق و شوق گیمری در میان سازندگان این اثر، واقعا جای تحسین دارد.

با این وجود، برخی از قسمت‌های بازی هم هستند که علارغم ذوق سازندگان، در نهایت ضعیف و مشکل‌دار هستند... و این موضوع، ما را وارد بحث گیم‌پلی می‌کند! گیم‌پلی و سیستم مبارزات بازی Raji: An Ancient Epic در سطح نسبتا خوبی قرار دارد. سازندگان طیف وسیعی از قابلیت‌ها و مکانیک‌های مختلف را به سیستم مبارزات اضافه کرده‌اند که مقدار آن‌ها حقیقتا برای مقیاس این اثر بسیار بیشتر از میزان نیاز است! اما مشکل در نحوه‌ی قرار گیری این مکانیک‌ها در بطن گیم‌پلی است.

از طرفی، به قدری قدرت‌های مختلف وجود دارد که شاید هرگز از برخی از آن‌ها استفاده نکنید، و از طرف دیگر، همین قابلیت‌ها و قدرت‌ها، بعد از مدتی تکراری می‌شوند. درواقع ایراد اصلی این است که انسجام کافی بین قابلیت‌های مختلف وجود ندارد. این باعث می‌شود که اثر نهایی، دارای ده‌ها قدرت مختلف باشد ولی نتوان آن‌ها را با یکدیگر ترکیب کرده و در کنار هم استفاده کرد. در نتیجه، بازیکن با توجه به استایل بازی خود، در نهایت تنها از تعداد محدودی از قابلیت‌ها استفاده خواهد کرد و بقیه‌ی آن‌ها بی‌کاربرد می‌مانند. یعنی بسیاری از قابلیت‌ها هرگز استفاده نمی‌شوند و قدرت‌های دیگر به قدری استفاده می‌شوند که بعد از مدتی حس تکراری و خسته‌کننده‌ای را القا می‌کنند.

مشکل دیگری که وجود دارد، غیر نرم و روان بودن سیستم مبارزات است. به عبارت دیگر، مکانیک‌های گیم‌پلی اصطلاحا کمی Clunky هستند. زاویه‌ی دوربین بازی و حالت مبارزات شبیه به سری بازی‌های Diablo و امثال آن هستند و انتظار می‌رود که مبارزات تقریبا در همان حد نرم و روان باشند. لازم نیست که مثل Diablo کلاس‌های متنوع و قدرت‌های فراوانی وجود داشته باشند، بلکه همان توانایی‌های محدود، نرم و روان اجرا شوند. اما متاسفانه بازی Raji هرگز نمی‌تواند در این زمینه عملکرد خوبی ارائه دهد.

در نهایت، متاسفانه برخلاف جهان‌سازی زیبا و داستانی نسبتا خوب، گیم‌پلی عنوان Raji هرگز آنقدرها نمی‌درخشد. سیستم مبارزات چندان روان نیست و نحوه‌ی پیاده‌سازی قابلیت‌ها و قدرت‌های مختلف به درستی انجام نشده است. به همین سبب، مبارزات در بازی Raji بعد از مدتی خسته‌کننده و تکراری می‌شوند. البته، خوشبختانه مدت زمان این بازی کمتر از 10 ساعت است. درواقع شما می‌توانید این بازی را در حدود 6 ساعت به اتمام برسانید. پس کنار آمدن با گیم‌پلی و سیستم مبارزات، آنقدرها هم سخت نیست.

مورد دیگری که در بازی Raji به خوبی پیاده سازی شده، طراحی موسیقی اصلی و آهنگ‌های جهان آن است. سازندگان بیش از 10 ترک آهنگ مختلف را برای بخش‌های مختلف بازی خود آماده کرده‌اند. این موسیقی‌ها، نوای بسیار زیبایی دارند و حس تجربه‌ی مراحل را به طرز قابل توجهی جذاب‌تر می‌سازند. همانطور که انتظار می‌رفت، این آهنگ‌ها نیز کاملا بر مبنای هنر هندی ساخته شده‌اند و به بهترین شکل ممکن، حس و حال سرزمین‌های باستانی هند را القا می‌کنند.

کلام پایانی

عنوان Raji: An Ancient Epic یک بازی زیبا، دوست داشتنی، و بسیار ارزشمند است که توسطی یک تیم بازیسازی هندی بسیار خوش ذوق ساخته شده است و به بهترین شکل ممکن، تاریخ و اسطوره‌شناسی سرزمین هند را به تصویر می‌کشد. این بازی با وجود ضعف‌ها و کاستی‌های متعدد، همچنان یک اثر بی‌نظیر است که حتما باید تجربه شود. پس اگر به اساطیر باستانی علاقه‌مند هستید یا حداقل از شنیدن قصه‌های جالب بدتان نمی‌آید، آن را از دست ندهید.

شما هم‌اکنون می‌توانید بازی Raji را برروی PC، مجموعه کنسول‌های نسل هشتمی Xbox One و PS4، کنسول دستی Nintendo Switch،  و حتی کنسول‌های نسل نهمی Xbox Series X | S و PS5 (با استفاده از قابلیت بکوارد) تجربه کنید.

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط