نگاهی به سبک‌ها و زیرسبک‌ها در بازی‌های ویدئویی - شبیه سازی

نگاهی به سبک‌ها و زیرسبک‌ها در بازی‌های ویدئویی - شبیه سازی

نوشته‌ی
avatar
3 سال و 8 ماه و 10 روز پیش

فهرست مطالب

بازی‌های ویدئویی اکنون محبوب‌تر از هر زمان دیگری هستند. آن‌ها بخش مهمی از اخبار روزانه را به خود اختصاص داده‌اند. تنور شبکه‌های اجتماعی را گرم نگه داشته‌اند و از همه مهم‌تر برای ساعت‌های متمادی مارا سرگرم کرده‌اند. بازی‌های ویدئویی نه تنها امروزه بیشتر به چشم می‌آیند، بلکه از گستردگی فراوانی نیز برخوردار هستند.

ما در اگزوگیم قصد داریم شما را با دریای بی‌کران سبک‌ها و زیرسبک‌های بازی‌های ویدئویی آشنا کنیم. لطفا با ما همراه باشید. ما در قسمت‌های قبلی شما رو با سبک‌های اصلی و زیرسبک‌های نقش‌آفرینی (RPG) آشنا کردیم، در این مقاله شما را با دیگر زیرسبک‌ها آشنا خواهیم کرد.

زیرسبک‌های شبیه‌سازی (Simulation)

سبک شبیه‌سازی شامل بخش گسترده‌ای از بازی‌ها می‌شود که سعی در شبیه‌سازی تجربه یک چیز حقیقی یا خیالی را دارند.

 

شبیه‌ساز میدان جنگ

این بازی‌ها سعی در شبیه سازی محیط جنگ و میدان نبرد به واقع‌گرایانه‌ترین حالت ممکن دارند. مانند مجموعه بازی‌های آرما (Arma) که میدان جنگ در آن بسیار واقعی به تصویر کشیده شده است. به عنوان مثال در این بازی اگر تیر به نقاط حساس بدن برخورد کند شما در جا می‌میرید یا اگر در دیگر نقاط غیر کشنده برخورد کند، شما دچار خونریزی می‌شوید و اگر جلوی آن را نگیرید، باز هم از شدت خونریزی کشته خواهید شد.

همچنین این بازی‌ها معمولا گرافیک و کیفیت بصری فوق‌العاده‌ای نیز دارند و محیط‌ها را به بهترین شکل ممکن شبیه‌سازی می‌کنند. به علاوه این که ادوات جنگی نیز در حد توان شبیه‌سازی شده‌اند و هر سلاح به نسبت دیگری حس متفاوتی را منتقل می‌کند.

 

زیرسبک شبیه‌ساز ساخت‌وساز و مدیریت (Construction and management simulation)

بازی‌های شبیه‌ساز ساخت و ساز و مدیریت که به اختصار (CMS) خوانده می‌شوند، گونه‌ای از بازی‌ها هستند که بازیکن در آن‌ها وظيفه ساخت، گسترش و مدیریت یک جامعه‌ی خیالی را با منابع محدود بر عهده می‌گیرد.

در بازی‌های شهرسازی بازیکن باید با منابع محدودی که دارد به نیازهای آن جامعه خیالی جامه‌ی عمل بپوشاند و برای شهروندان این شهر مجازی، خوراک، پناهگاه و انرژی مورد نیاز را فراهم کند. از جمله معروف‌ترین نمونه‌ها می‌توان به SimCity اشاره کرد.

بازی‌های مدیریتی و شبیه‌ساز مشاغل هم همان‌گونه که از اسمشان مشخص است بر شبیه‌سازی اداره و مدیریت یک کسب و کار تمرکز دارند، مانند بازی‌های مدیریت کافه و رستوران.

دسته‌ی دیگری نیز وجود دارد که بر شبیه‌سازی مدیریت کشور تمرکز دارند. در این بازی‌ها شما علاوه بر مسائل شهرسازی و ساخت و ساز، باید مسائل سیاسی را نیز مدیریت کنید، مانند مجموعه بازی Tropico. معمولا به این‌گونه عناوین بازی‌های جدی نیز می‌گویند.

زیرسبک شبیه‌ساز زندگی (Life simulation)

بازی‌های این دسته بر شبیه‌سازی زندگی انسان تمرکز دارند و هدایت یک یا چند شخصیت مجازی را بر عهده بازیکن می‌گذارند. معمولا برد و باخت در این عناوین معنی ندارد و گیم‌پلی این عناوین شامل انجام کارهای روزمره می‌شود. مانند مجموعه بازی سیمز (Sims).

یک گونه‌ی دیگر از این زیرسبک نیز وجود دارد که به شبیه‌سازی زندگی حیوانات می‌پردازند، مانند مجموعه Petz.

زیرسبک شبیه‌ساز وسایل نقلیه (Vehicle simulation)

بازی‌های شبیه‌ساز وسایل نقلیه، گونه‌ای هستند که سعی در ارائه یک تجربه واقع‌گرایانه‌ از انواع و اقسام ماشین آلات را دارند. بازی‌های شبیه‌ساز پرواز، هدایت یک هواپیما را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهند. البته شبیه‌ساز هواپیماهای جنگنده از محبوبیت بالاتری به نسبت دیگر شبیه‌ساز‌ها برخوردارند.

در این گونه بازی‌ها، بازیکنان علاوه بر هدایت پرواز، مبارزات را نیز مدیریت می‌کنند. مانند مجموعه بازی Ace Combat. یک گونه دیگر نیز وجود دارد که در آن هدایت یک هواپیمای مسافربری را بر عهده دارید، مانند Microsoft Flight Simulator که جنبه آموزشی نیز دارد.

شبیه‌ساز مسابقات رانندگی، همان‌طور که از اسمشان مشخص است، شما را در جایگاه راننده قرار می‌دهند و به شما امکان تجربه رانندگی در مسابقات حرفه‌ای را به صورت مجازی می‌دهند. نمونه این بازی‌ها Nascar, Formula 1 و Gran Turismo هستند.

یک نوع دیگر نیز وجود دارد که مسابقات خیالی و غیر واقعی را شامل می‌شوند، مانند مجموعه Need for Speed، Mario Kart و Forza Horizon، که معمولا به آن‌ها بازی‌های مسابقه‌ای آرکید می‌گویند که بیشتر جنبه سرگرمی دارند تا شبیه‌سازی واقعی. اما به هر حال از جنبه شبیه‌سازی رانندگی و طراحی ماشین‌ها، می‌توان آن‌ها را شبیه‌سازی به حساب آورد.

از گونه‌های دیگر شبیه‌ساز‌ها می‌توان به شبیه‌ساز پرواز با سفینه فضایی اشاره کرد. البته این بازی‌ها معمولا شبیه‌ساز به حساب نمی‌آیند چرا که اساسا قوانین فیزیک را درست در بازی تعبیه نمی‌کنند تا لذت بازی را بیشتر کنند. برای نمونه می‌توان به Spacecraft اشاره کرد. شبیه‌ساز قطار هم دسته‌ی دیگر از این نوع بازی‌ها هستند که باربری و هدایت قطار را شبیه‌سازی می‌کنند.

در آخر هم می‌شود به شبیه‌ساز ماشین‌آلات جنگی و نظامی اشاره کرد. برای نمونه بازی‌های World of Tanks اشاره کرد یک تانک را شبیه‌سازی می‌کند،یا بازی‌های ژاپنی Armored Core که ربات‌های جنگی و خیالی را شبیه‌سازی می‌کنند و اصطلاح بازی‌های Mecha را خلق کرده‌اند.

این‌ها همه زیرسبک‌های مهم در سبک شبیه‌سازی (Simulation) بودند. در آینده به ژانرها و زیرسبک‌های بیشتری خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید...

 

برای درک بهتر انواع ژانرها و سبک‌های فرعی هر ژانر پیشنهاد می‌کنیم مطالب زیر را از دست ندهید:

نگاهی بر ژانرهای بازی‌های ویدئویی (قسمت اول)

نگاهی بر ژانرهای بازی‌های ویدئویی (قسمت دوم)

نگاهی بر سبک‌ها و زیرسبک‌های بازی‌های ویدئویی (قسمت سوم)

نگاهی بر سبک‌ها و زیرسبک‌های بازی‌های ویدئویی (قسمت چهارم)

معرفی ژانرهای دنیای گیم: شوتر اول شخص

معرفی ژانرهای دنیای گیم: استراتژیک - MOBA

معرفی ژانرهای دنیای گیم: استراتژیک - RTS

 

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.