نگاهی به سبک‌ها و زیرسبک‌ها در بازی‌های ویدئویی (قسمت سوم)

نگاهی به سبک‌ها و زیرسبک‌ها در بازی‌های ویدئویی (قسمت سوم)

نوشته‌ی
avatar
3 سال و 9 ماه و 15 روز پیش

فهرست مطالب

بازی‌های ویدئویی اکنون محبوب‌تر از هر زمان دیگری هستند. آن‌ها بخش مهمی از اخبار روزانه را به خود اختصاص داده‌اند. تنور شبکه‌های اجتماعی را گرم نگه داشته‌اند و از همه مهم‌تر برای ساعت‌های متمادی مارا سرگرم کرده‌اند. بازی‌های ویدئویی نه تنها امروزه بیشتر به چشم می‌آیند، بلکه از گستردگی فراوانی نیز برخوردار هستند.

ما در اگزو گیم قصد داریم شما را با دریای بی‌کران سبک‌ها و زیرسبک‌های بازی‌های ویدئویی آشنا کنیم. لطفاً با ما همراه باشید. ما در قسمت‌های قبلی شما رو با سبک‌های اصلی و زیرسبک‌های اکشن (حادثه‌ای) آشنا کردیم، در این مقاله شما را با دیگر زیرسبک‌ها آشنا خواهیم کرد.

 

زیرسبک‌های اکشن - ماجراجویی

همانطور که در مقاله اول اشاره کردیم، این سبک یعنی اکشن - ماجراجویی ترکیبی از دو سبک اکشن و ماجراجویی است و امروزه تبديل به سبک متداولی شده که طرفداران زیادی نیز دارد، از جمله عناوين شاخص این سبک می‌توان به مجموعه پرطرفدار آنچارتد و البته مجموعه بی‌نظیر افسانه‌ی زلدا اشاره کرد. حال نگاهی خواهیم داشت به زیرسبک‌های اکشن – ماجراجویی. با ما همراه باشید.

زیرسبک ترس و بقا (survival horror)

بازی‌های این زیرسبک تمرکز اصلی خود را بر ارائه و منتقل کردن ترس می‌گذارند، و معمولا این کار را با به‌کارگیری عناصری چون: مرگ، نامیراها، خون و چیزهایی از این دست انجام می‌دهند. یکی از خصیصه‌های بارز در گیم‌پلی این عناوين معمولا کمبود مهمات و منابع هستند. از بازی‌های شاخص این دسته می‌توان به مجموعه Resident Evil و Silent Hill اشاره کرد.

از جمله عناوین اولیه که پیشگام این دسته یعنی ترس و بقا بودند، می‌توان به بازی Nostromo اشاره کرد. بازی مذکور ساخته شده توسط آقای Akira Takiguch می‌باشد و حوالی دهه هشتاد میلادی عرضه شده است.

زیرسبک متروییدوانیا (Metroidvania)

این زیرسبک جذاب و پرطرفدار را در حقیقت می‌توان زيرمجموعه سکوبازی (پلتفرمر) قلمداد کرد. همان‌طور که از اسم آن نیز مشخص است، بازی‌های این دسته دارای عناصر بازی‌های پرطرفداری چون Metroid و Castlevania هستند. طراحی این‌گونه بازی‌ها معمولا به گونه‌ای است که دارای نقشه پیچیده، چند لایه و تو در تو می‌باشند.

شیوه پیش‌روی شما در این عناوین مبتنی بر حل معما و یافتن ابزاری است که با کمک آن دسترسی به مناطق مختلف نقشه و دنیای بازی برای شما فراهم شود. این دسته بازی‌ها معمولا دارای ارزش تکرار بالا و تنوع خوبی هستند، از بازی‌های شاخص این دسته می‌توان به Hollow Knight و مجموعه بازی‌های Metroid اشاره کرد.

همچنین شایان ذکر است که معمولا این‌گونه بازی‌ها دارای گیم‌پلی غیر خطی و آزادانه هستند و پیش‌روی در بازی را برعهده خود بازیکن گذاشته‌اند. به عنوان مثال چندین مسیر مختلف را در پیش پای بازیکن می‌گذارند که در عین تفاوت ظاهری فراوان اما در باطن کاملا به همدیگر مرتبط و متکی هستند.

زیرسبک‌های ماجراجویی (Adventure)

بازی‌های ماجراجویی از جمله نخستین بازی‌های ساخته شده هستند، از این رو سبک ماجراجویی از جمله نخستین سبک‌ها می‌باشد. بر خلاف سینما و فیلم‌ها، بازی‌های ماجراجویی بر اساس محتوا و داستان خود زیر این سبک طبقه‌بندی نمی‌شوند، بلکه این لفظ به بازی‌هایی اطلاق می‌شود که گیم‌پلی آن‌ها مبتنی بر حل معما، اکتشاف در محیط و تعامل با شخصیت‌ها و محیط بازی است.

زیرسبک ماجراجویی نوشتاری (Text Adventure)

نخستین عناوین سبک ماجراجویی در این دسته یعنی ماجراجویی نوشتاری قرار داشتند. از محبوب‌ترین این عناوین می‌توان به مجموعه بازی Zork اشاره کرد که در دهه 70 میلادی و اوایل دهه هشتاد عرضه می‌شدند. با توجه به ساختار نوشتاری این بازی‌ها، به آن‌ها داستان تعاملی نیز می‌گفتند.

شیوه گیم‌پلی این عناوین بدین شکل بود که شما برای پیش‌روی در این بازی‌ها از نوشتن استفاده می‌کردید. به عنوان مثال دستورات "برو چپ" یا "طناب را بگیر" را می‌نوشتید و کامپیوتر آن‌ها را پردازش می‌کرد و داستان به پیش می‌رفت. شایان ذکر است که حجم برنامه‌نویسی زیادی برای تجزیه و تحلیل نوشته‌های بازیکنان صورت می‌گرفت تا بازی به درستی بتواند دستور وارد شده توسط بازیکن را درک کند.

زیرسبک ماجراجویی گرافیکی

بازی‌های ماجراجویی گرافیکی بالطبع با رواج بیشتر گرافیک و کارهای گرافیکی رونق گرفتند. با رواج هر چه بیشتر این بازی‌ها و قدرت‌مندتر شدن کامپیوترها این بازی‌ها جای عناوين ماجراجویی نوشتاری را گرفتند. البته این اتفاق پله پله صورت گرفت و ابتدا از تصویر به جای توضیحات نوشتاری استفاده شد، ولی کماکان برای تعامل با بازی نیاز به استفاده از دستورات نوشتاری بود.

بالاخره با متداول شدن استفاده از موس کم کم دستورات نوشتاری حذف، و بازی‌های "اشاره و کلیک" متولد شدند. در این بازی‌ها دیگر نیازی به نوشتن دستوراتی از قبیل "طناب را بگیر" نبود و شما می‌توانستید با کلیک بر روی دست و طناب، آن عمل را انجام دهید.

از نخستین بازی‌های ماجراجویی گرافیکی می‌توان به Mystery House اشاره کرد که در سالیان بسیار دور برای Apple II عرضه شده است. از بازی‌های جدید اشاره و کلیکی نیز می‌توان به مجموعه محبوب جزیره میمون (Monkey Island) اشاره کرد.

زیرسبک‌ رُمان تصویری (Visual Novel)

این دسته از بازی‌ها در واقع نوع پيشرفته‌تر همان ماجراجویی گرافیکی هستند، با این تفاوت که معمولا از طراحی ژاپنی و انیمه‌وار برخوردارند. این دست بازی‌ها اکثرا در ژاپن محبوبیت بالایی دارند، به گونه‌اي که بیش از 70% عناوین سالیانه بازار بازی‌های پی‌سی را در ژاپن به خود اختصاص داده‌اند.

معمولا این عناوین از گیم‌پلی آنچنانی برخوردار نیستند و در حد همان اشاره و کلیک می‌باشند، اما در عوض داراي داستان‌های جذاب و درگیرکننده‌‌ای هستند. از معروف‌ترین عناوین این دسته می‌توان به مجموعه پرطرفدار Ace Attorney اشاره کرد، که از معدود عناوین رُمان تصویری بوده که توانسته‌ راهی کنسول‌ها نیز بشود.

فیلم‌های تعاملی (Interactive Movie)

این دسته از بازی‌ها با اختراع دیسک‌های لیزری پدید آمدند. در ابتدا این عناوین تشکیل شده بودند از ویدئوهای موشن کپچر شده و فیلم‌برداری شده‌ای که شما کنترل ناچیزی بر حرکات شخصیت‌های داخل بازی داشتید. به عنوان مثال وقتی شخصیت اصلی بازی در خطر می‌افتاد شما می‌توانستید انتخاب کنید که به کدام سمت حرکت کند یا چه عملی را انجام دهد.

البته معمولا انتخاب‌های شما بسیار محدود بودند، به سبب این‌که تمام اتفاقات درون بازی ضبط شده و فیلم‌برداری شده بودند و مثل بازی‌های معمول نبود که مدل‌سازی کامپیوتری شده باشند و تمام حرکاتشان را می‌توانستید کنترل کنید. طبیعتا با پیشرفت روزافزون گرافیک‌های کامپیوتری دیگر لزومی به استفاده از تصاویر فیلم‌برداری شده صرف نبود و بازی‌سازان می‌توانستند با طراحی کامپیوتری کیفیت قابل قبول و باور پذیری را ارائه دهند.

بهترین مثال برای این‌گونه آثار کارهای دیوید کیج خالق عناوینی چون Fahrenheit و Heavy Rain است. دیوید کیج از این کیفیت بالا در جهت باورپذیری بیشتر و بیان داستان درگیرکننده‌تر استفاده کرد. شایان ذکر است که معمولا گیم‌پلی این عناوین بسیار ساده و سطحی طراحی شده است و بیشتر در جهت پیشبرد داستان کار می‌کند.

زیرسبک ماجراجویی سه بعدی با گیم‌پلی در لحظه (Real Time)

این دسته از بازی‌ها به مراتب نوین‌تر و به نوعی معاصر محسوب می‌شوند. بازی‌هایی چون Nightfall محصول 1998، Shenmue محصول 1999، RealMyst محصول 2000 و دیگر عناوين مشابه. این بازی‌ها در حقیقت ترکیبی از عناصر گیم‌پلی کلاسیک بازی‌های ماجراجویی و عناوین اکشن (حادثه‌ای) هستند. به عنوان مثال دارای آزادی در حرکت و تعامل با معماهای مبتنی بر فیزیک می‌باشند.

این‌ها همه زیرسبک‌های مهم در سبک ادونچر و اکشن ادونچر بودند. در آینده به ژانرها و زیرسبک‌های بیشتری خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید..

 

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط