نگاهی به ژانرهای بازی‌های ویدئویی (قسمت دوم)

نگاهی به ژانرهای بازی‌های ویدئویی (قسمت دوم)

نوشته‌ی
avatar
3 سال و 9 ماه و 17 روز پیش

فهرست مطالب

بازی‌های ویدئویی اکنون محبوب‌تر از هر زمان دیگری هستند. آن‌ها بخش مهمی از اخبار روزانه را به خود اختصاص داده‌اند. تنور شبکه‌های اجتماعی را گرم نگه داشته‌اند و از همه مهم‌تر برای ساعت‌های متمادی مارا سرگرم کرده‌اند. بازی‌های ویدئویی نه تنها امروزه بیشتر به چشم می‌آیند، بلکه از گستردگی فراوانی نیز برخوردار هستند.

ما در اگزو گیم قصد داریم شما را با دریای بی‌کران سبک‌ها و زیرسبک‌های بازی‌های ویدئویی آشنا کنیم. با ما همراه باشید. در قسمت قبلی به تعريف کلی مفهوم سبک‌ها در بازی‌های ویدئویی پرداختیم و رایج‌ترین آن‌ها را نام بردیم، در این قسمت به معرفی زیرسبک‌های آن‌ها خواهيم پرداخت.

زیرسبک‌های اکشن (حادثه‌ای):

همان‌طور که در قسمت قبلی اشاره کردیم، سبک اکشن از جمله بزرگترین و متداول‌ترین سبک‌ها در بازی‌های ویدئویی می‌باشد.

 

- زیرسبک‌ سکوبازی (Platformer)

بازی‌های این دسته همان‌طور که از اسم‌شان برمی‌آید دارای گیم‌پلی متمرکز بر پرش و صخره‌نوردی هستند. این بازی‌ها ممکن است شامل مبارزات یا موانع محیطی نیز باشند، و یا این‌ که فقط معماهای پرشی صِرف باشند. معمولا شخصیت‌های اصلی این بازی‌ها دارای توان پرش‌های بلند هستند و بازیکن نیز قابلیت کنترل جهت و بلندی پرش را دارد. از جمله نخستین و پیش‌تازان این سبک می‌توان به مجموعه Donkey Kong وSuper Mario bros اشاره کرد.

زیرسبک تیراندازی (Shooter)

در بازی‌های تیراندازی، بازیکن از اسلحه‌های دوربرد استفاده می‌کند، و معمولا مبارزات با فاصله صورت می‌گیرد. اکثر بازی‌های تیراندازی دارای گیم‌پلی خشن و کشنده هستند که در آن به حریفان خود صدمه وارد می‌کنید. البته بعضی از بازی‌های این دسته نیز هستند که گیم‌پلی و عناصر غیر خشن نیز دارند، مانند مجموعه بازی Splatoon.

جدای از این‌که بازی‌های تیراندازی (Shooter) خود زیرسبک هستند اما باز هم می‌توان آن‌ها را به دسته‌های مختلف تفکیک کرد، مانند تیراندازی اول شخص و تیراندازی سوم شخص. در بازی‌های تیراندازی اول شخص شما بازی را از دید (نمای دوربین) شخصیت اصلی بازی (شخصیتی که شما هدایت آن را بر عهده دارید) تجربه می‌کنید. مانند مجموعه بازی‌های Call of Duty و Battlefield.

در بازی‌های تیراندازی سوم شخص شما دید کاملی بر بدن شخصیت اصلی دارید و محیط بازی پردازش بیشتری به خود می‌بیند. مانند بازی‌های Uncharted و Gears of War. بعضی از بازی‌ها هم هستند که هر دو نمای اول شخص و سوم شخص را ارائه می‌دهند.

بازی‌های تیراندازی قهرمان محور (Hero Shooter)

این دسته بازی‌ها که خود زیر مجموعه زیرسبک شوتر هستند، دارای دید اول شخص یا سوم شخص می‌باشند که گیم‌پلی آن‌ها متمرکز بر کار گروهی و بازی‌های آنلاین و چندنفره است. شخصیت‌های اصلی این بازی‌ها که به اصطلاح قهرمان (Hero) نامیده می‌شوند، معمولاً دارای قدرت‌ها و قابلیت‌های ویژه‌ای هستند که هر کدام با دیگری متفاوت است. این دسته از بازی‌ها در اصل الهام گرفته از بازی‌های MOBA و بازی‌های چندنفره محبوب مانند Team Fortress 2 هستند.

برای این که دید واضحی از بازی‌های قهرمان محور (Hero Shooter) داشته باشید، می‌توان به بازی‌های Overwatch, Paladins و Apex Legends اشاره کرد.

بازی‌های تیراندازی مبتنی بر تفنگ‌های نوری (Light Gun Shooters)

این دسته بازی‌ها همان‌هایی هستند که با دسته شبیه به تفنگ هدایت می‌شوند و از طريق حسگر نوری دستورها را به بازی منتقل می‌کنند. این تکنولوژی از سال 1920 موجود بود که البته در آن زمان هنوز بازی‌های ویدئویی خلق نشده بودند. مثال‌های این جور بازی‌ها بیشتر به دوران دستگاه‌های آرکید بر می‌گردد که هم‌اکنون نیز در برخی شهربازی‌ها موجود هستند و شما با یک وسیله شبیه به تفنگ، رو به صفحه نمایشگر نشانه می‌گیرید و به اهداف شلیک می‌کنید. این نوع بازی‌ها با دستگاه Playstation Move شکل جدیدتری به خود گرفته بودند که خب با عدم استقبال بازار کنار رفتند.

بازی‌های Shoot 'em Up

مثال بارز این دست بازی‌ها همان بازی‌های کلاسیک فضایی است که شما هدایت یک سفینه را در اختیار دارید و با موج زیادی از دشمنان مبارزه می‌کنید و باید ضمن پیش‌روی سریع از شلیک‌های آنان نیز جا خالی دهید.

از دهه 90 میلادی بازی‌های تیراندازی و به طور اخص تیراندازی‌های اول شخص (First Person Shooter) به عناوین بسیار محبوب و پر فروشی بدل گشته‌اند که هر ساله درصد بالایی از فروش و سود هنر - صنعت بازی‌های ویدئویی را به خود اختصاص می‌دهند. بازی Wollfenstein 3D محصول سال 1992 شرکت id Software که از آن به عنوان پیشگامان این سبک یاد می‌کنند، در زمان خود از گیم‌پلی و کیفیت بصری فوق‌العاده‌ای برخوردار بود و مورد الهام عناوين بعد از خود قرار گرفت.

همچنين دیگر بازی این شرکت که یک سال بعد از Wollfenstein 3D عرضه شد، یعنی بازی Doom، که از آن به عنوان تأثیرگذارترین بازی در طول تاریخ یاد می‌کنند، عنوانی که کماکان بعد از گذشت چند دهه هنوز هم پابرجاست و طرفداران زیادی دارد. از دیگر بازی‌های شاخص اکشن تیراندازی می‌توان به مجموعه‌های موفق Half-Life و Call of Duty اشاره کرد، که با ترکیب داستان جذاب و درگیرکننده‌ با گیم‌پلی هیجان‌انگیز و چالشی طرفداران زیادی را برای خود دست و پا کردند.

زیرسبک بازی‌های مبارزه‌ای (Fighting)

بازی‌های مبارزه‌ای عموما تمرکز اصلی خود را به مبارزات نزدیک و رو در رو یا با تعداد محدودی حریف که قدرت مشابهی دارند، می‌گذارند. معمولا این دسته از بازی‌ها دارای حرکات و ضربات خشن و اغراق شده هستند. بیشتر بازی‌های مبارزه‌ای دارای تعداد زیادی شخصیت قابل بازی هستند، با این که عموما این بازی‌ها بر گیم‌پلی و مبارزات بدون سلاح تکیه دارند، اما برخی از بازی‌ها مثل مجموعه Soulcalibur و Samurai Showdown نیز هستند که بر مبارزات با سلاح سرد تمرکز می‌کنند.

از جمله بازی‌های شاخص و مهم این زیرسبک می‌توان به مجموعه‌های Mortal Kombat, Street Fighter, Super Smash Bros و البته Tekken اشاره کرد.

- زیرسبک Beat 'em Up

این دسته از بازی‌ها گرچه شباهتی به بازی‌های مبارزه‌ای دارند، اما تفاوت‌های عمده‌ای نیز با آن‌ها دارند. این بازی‌ها معمولا از گرافیک 2 بعدی استفاده می‌کردند و گیم‌پلی این عناوین شامل همان مبارزات نزدیک بود، البته در برابر خیل عظیمی از دشمنان. از بازی‌های شاخص این زیرسبک می‌توان به مجموعه خاطره انگیز "شورش در شهر" (Streat of Rage) اشاره کرد.

 

این دسته از بازی‌ها معمولا بر همکاری و بازی چندنفره نیز تأکید داشتند. با عرضه بازی‌های مبارزه‌ای 3 بعدی، از دهه 90 میلادی به بعد شاهد افت محبوبیت این زیرسبک شدیم، هر چند بازی‌های Hack and Slash که به بازی‌های اسلحه محورِ Beat 'em Up اطلاق می‌شود توانسته‌اند این زیرسبک را کماکان زنده نگه دارند.

زیرسبک مخفی‌کاری (Stealth Game)

این دسته بازی‌ها بر عناصر مخفی‌کاری و دوری از درگیری مستقیم تأکید دارند. به عنوان مثال مجموعه بازی‌های Metal Gear و Sly Cooper. البته معمولا در این دسته از بازی‌ها بازیکن امکان درگیری مستقیم و رو در رو با دشمنان را دارد اما استفاده از آن عموما با مجازات‌هایی همراه است. در برخی بازی‌ها همچون Dishonored بازیکن توان انجام بازی به شیوه مخفی‌کاری یا غیر مخفی‌کاری را دارد اما شیوه مخفی‌کاری ارجحيت داده شده است، چرا که بازیکن به نسبت دشمنان ضعیف‌تر است و دشمنان بازی به صورت گروهی حمله می‌کنند.

همان‌طور که قبلا اشاره کردیم مجموعه بازی Metal Gear ساخته دست استاد هیدئو کوجیما از عناوین پایه‌گذار این زیرسبک و از پیشگامان آن بود، این مجموعه با ارائه عناصر مختلف از جمله سنگرگیری (کاور گیری) و دیگر بخش‌ها، به پویایی بازی‌های مخفی‌کاری کمک شایانی کرد.

- زیرسبک بقا (Survival)

عناوین این زیرسبک، بازیکن را با منابع محدود در یک دنیای وحشی و خشن رها می‌سازند. بازیکن در این نوع بازی‌ها ناچار به جمع‌آوری منابع و ساخت و ساز وسائل مورد نیاز خود می‌باشد. از جمله بازی‌های شاخص و جدید این زیرسبک می‌توان به The Long Dark و Don't Starve اشاره کرد، که بازیکن را با منابع ناچیز در یک محیط خشن و بسیار گسترده رها می‌کنند.

این زیرسبک یک زیرمجموعه به نام ترس - بقا (Survival Horror) نیز دارد، که عناصر بقا را با ترس و موارد ماورائی مانند زامبی، آخرالزمان و مسائل از این دست، ترکیب کرده است. شاخص‌ترین بازی این زیرمجموعه هم که احتمالا معرف حضور همه است: مجموعه بازی‌ Resident Evil.

- زیرسبک بتل رویال (Battle Royal)

این شاخه که به تازگی توجه زیادی را از آن خود کرده است، عناصر بقا، اکتشاف، جمع آوری مهمات و منابع را با هم ترکیب کرده است. گیم‌پلی این دست بازی‌ها از این قرار است که تعداد زیادی بازیکن در یک نقشه فرود می‌آیند و به جمع‌آوری مهمات و منابع می‌پردازند، در جریان این اتفاقات باید ضمن زنده نگه داشتن خود، دیگر رقبا را از میان بردارند. برنده نهایی آخرین شخص یا گروه باقی مانده است.

البته این نوع بازی‌ها حالت‌های مختلف دیگری نیز دارند ولی کلیت کار همین است. از عناوين شاخصی که تنور این زیرسبک را گرم کردند می‌توان به PUBG, Fortnite, Apex Legends و Call of Duty: Warzone اشاره کرد. هر کدام از این بازی‌ها در مدت زمان کوتاهی بازیکنان میلیونی به خود جذب کرده‌اند و در سرورهای خود جای داده‌اند.

- زیرسبک ریتمیک (بازی‌های Rhythm)

همان‌طور که از اسمشان مشخص است، بازی‌های این دسته بر عنصر موزیک و موسیقی متمرکز هستند. گیم‌پلی این دست عناوین هم عمدتا بر دقت در دکمه‌زنی تمرکز دارد و باید سر ضرب دکمه مورد نیاز را فشار دهید. از معروف‌ترین بازی‌های این زیرسبک می‌توان به مجموعه Guitar Hero و ParaPa the Rapper اشاره کرد. البته شایان ذکر است که این دست بازی‌ها دیگر آن اقبال سابق را ندارند و در بازار محجور مانده‌اند.

خب دوستان در این مقاله شما را با مهم‌ترین زیرسبک‌های اکشن(حادثه‌ای) آشنا کردیم، امیدواریم که مورد توجهتان قرار گرفته باشد. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. آیا زیرسبک مهمی را از قلم انداخته‌ایم!؟

 

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.