پرداخت درون برنامه ای چیست؟ | علت نفرت گیمرها از آن

پرداخت درون برنامه ای چیست؟ | علت نفرت گیمرها از آن

نوشته‌ی
avatar
4 سال و 2 ماه و 19 روز پیش

فهرست مطالب

Microtransaction، که می‌توان آن را در فارسی به عنوان "پرداخت درون برنامه‌ای" معنا کرد، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ امروز گیمرهاست. به طور کلی، هر بازی‌ای که شما را مجبور به خرج کردن پول واقعی در جهان بازی بکند، شامل پرداخت درون برنامه ای محسوب می‌شود. با اگزوگیم همراه باشید تا در این مقاله نگاهی دقیق‌تر به این مسئله داشته باشیم و توضیح دهیم که چرا گیمرها از این ویژگی متنفرند.

پرداخت درون برنامه‌ای یعنی چه؟

سال‌ها پیش، زمانی که بازی‌ها برای اولین بار وارد بازار شدند، خرید آن‌ها به روندی ساده خلاصه می‌شد. شما می‌توانستید با مراجعه به یک فروشگاه، یک بازی برای کامپیوتر یا کنسول خود خریداری کنید و پس از برگشتن به خانه، آن را به سادگی نصب یا اجرا کنید.

با همه‌گیر شدن اینترنت و محبوبیت روز‌افزون سرویس‌هایی همچون WiFi، خرید بازی‌ از طریق اینترنت امکان‌پذیر شد و فروشگاه‌های اینترنتی بسیاری همچون استیم، eShop و نینتندو و حتی فروشگاه‌های مخصوص موبایل همچون گوگل گلی شروع به فعالیت کردند. روند خرید از این فروشگاه‌ها کاملا هم‌سان روند قبلی بود، با این تفاوت که برای خرید اینترنتی، شما نیازی به ترک خانه خود نداشتید.

اما مسئله به این‌جا ختم نمی‌شود، همه‌گیر شدن اینترنت همچنین باعث شد که روش‌های خرید جدیدی به دنیای بازی‌ها اضافه شود که شما را به روش‌های مختلف مجبور به خرید در خود بازی می‌کند، محصولات فروشی در این زمینه تنوع بسیاری دارند، همچون سلاح‌ها، لباس‌ها، آپگرید‌هایی که بر روی تجربه بازی تاثیر می‌گذارند و بسیاری چیزهای دیگر. زمانی که شما برای هر یک از این چیزها پول پرداخت کنید، در واقع یک خرید درون برنامه ای انجام داده‌اید.

افزایش غیرمنطقی میزان پرداخت‌های درون برنامه ای

بسیاری از عناوینی که از پرداخت‌های درون برنامه ای استفاده می‌کنند شامل یک سیستم مخصوص این کار هستند که به عنوانRandom Number Generator  شناخته می‌شود. در این سیستم، بسته‌هایی تعبیه شده‌اند که بازیکن با باز کردن آن‌ها می‌تواند لوازم جدیدی همچون سلاح‌ها و وسایل مختلف به دست بیاورد. این‌که شما در هر بسته چه چیزی پیدا خواهید کرد، یک مسئله کاملا اتفاقی است و هیچ‌کدام از این بسته‌ها شامل یک نوع وسیله خاص نمی‌شوند. برخی از بازی‌ها به روش‌های مختلف این‌گونه بسته‌ها را به بازیکن هدیه می‌دهند، اما در بسیاری بازی‌ها امکان خرید این بسته‌ها نیز تعبیه شده.

پرداخت درون برنامه ای

تعداد این نوع بازی‌ها به جایی رسیده که این روز‌ها نامی جدید به آن‌ها اختصاص داده‌اند: “Gacha Games” این‌گونه بازی‌ها معمولا مخصوص موبایل هستند و پروسه نصب آن‌ها کاملا رایگان است. منبع الهام اصلی این بازی‌ها، یک نوع ماشین تعاملی ژاپنی است که پر از جعبه‌های مختلف با محتویات متفاوت است. شما با انداختن پول درون این ماشین، می‌توانید یکی از این بسته‌ها را از ماشین تحویل بگیرید و از آن‌جا که محتویات هر بسته کاملا متفاوت است، این عقیده به ذهن شخص خواهد رسید که ممکن است بسته بعدی محتوای بهتری داشته باشد و به همین طریق وسوسه خواهد شد که به دریافت بسته‌ها ادامه دهد و در نتیجه پول بیشتری را نیز به باد دهد.

اما پرداخت‌های درون برنامه ای، همان‌طور که گفته شد، تنها محدود به بازی‌های رایگان نمی‌شود و بسیاری بازی‌ها، از جمله FIFA و NBA 2k که دارای قیمت 60 دلاری هستند نیز شامل پرداخت‌های درون‌ برنامه‌ای می‌شوند. به عقیده بسیاری گیمر‌ها، درخواست پول بیشتر از مخاطب در بخش‌های مختلف بازی، آن‌ هم زمانی که وی 60 دلار برای خرید بازی پرداخت کرده کار بسیار ناعادلانه‌ای است.

 

پرداخت‌های درون برنامه ای می‌توانند بر روی روند بازی تاثیر بگذارند

یکی دیگر از مسائلی‌ که گیمر‌ها را آزار می‌دهد این است که این‌گونه پرداخت‌ها تاثیری عمیق بر روی روند بازی دارند. بسیاری بازی‌ها به گونه‌ای ساخته می‌شوند که بازیکن را به راه‌های مختلف تشویق و یا مجبور به این خرید‌ها کنند. برای مثال، برخی بخش‌ها و ویژگی‌های بازی ممکن است برای مخاطبینی که زیر بار پرداخت درون برنامه ای نمی‌روند مسدود باشد و یا بازیکن برای ادامه دادن بازی خود مجبور به تماشای انواع تبلیغ‌ها بشود. برخی بازی‌ها، خصوصا بازی‌های موبایل، از روش‌های دیگری نیز استفاده می‌کنند، برای مثال با قراردهی تنظیم‌شده‌ی کلید‌ها در بازی، بازیکن را ناخواسته به صفحه خرید می‌کشانند و یا با کشاندن تمرکز مخاطب بر روی وسایل پولی، وی را مشتاق به خرید آن می‌کنند.

این ویژگی‌ها منحصر به بازی‌های کوچک نمی‌شوند، بسیاری عناوین بزرگ نیز از ترفند‌هایی که در بالا ذکر شد استفاده می‌کنند،‌ برای مثال دسترسی بازیکن به یک سری مناطق خاص در بازی را محدود کرده و یا قابلیت استفاده از بسیاری وسایل را به وی نمی‌دهند، این مسئله خصوصا درباره بازی‌های سبک MMO صدق می‌کند.

یکی از بزرگ‌ترین مثال‌ها در این زمینه، عنوان جدید شرکت بتسدا، یعنی Fallout 76 است. این بازی در زمان عرضه از مشکلات تکنیکی بسیاری رنج می‌برد، اما این‌ تنها مسئله‌ای نبود که طرفداران از آن گله داشتند، مشکل بزرگ دیگر این‌جا بود که شدت خرید‌های درون برنامه‌ای در این بازی بسیار بالا بوده و قیمت‌های مربوط به آن نیز بسیار غیرمنطقی بود. برای مثال تنها یک لباس بابانوئل حدود 20 دلار در بازی قیمت دارد. علاوه بر این، برخی از وسایلی که در بازی به فروش می‌رسند، به خریداران کمک می‌کنند تا قدرت بیشتری در بازی به دست آورده و در نتیجه از توانایی‌های بیشتری نسبت به بازیکنانی که زیر بار خرید کردن نمی‌روند داشته باشند. این پدیده را معمولا Pay to win، یا "خریدن برای بردن" می‌نامند و از جمله مسائلی است که بسیاری گیمرها را آزار می‌دهد.

پرداخت درون برنامه ای

بنابراین فرقی نخواهد داشت که چقدر در بازی کردن تجربه داشته باشید و یا در کل بازیکن بهتری باشید، کسی که با خرید‌های درون برنامه‌ای خود را مجهز کرده، بدون نیاز به هیچ‌یک از توانایی‌های شما،‌ می‌تواند شما را شکست دهد. در برخی موارد، این مسئله تا جایی پیش می‌رود که برای مثال بازیکنانی که حاضر به پرداخت پول نیستند، باید حدود 10 ساعت برای ساخت و تقویت شخصیت خود در بازی وقت بگذارند و این در حالی است که شخصی که پول پرداخت کرده می‌تواند به راحتی از دست 10 ساعت تقلا فرار کند.

 

همه پرداخت‌های درون برنامه ای به این شدت منفور نیستند

باید اضافه کرد که تمام پردا‌خت‌های درون برنامه ای تا این حد منفور و مورد سرزنش نیستند، دلیل این موضوع نیز این است که در برخی بازی‌ها، پرداخت‌های درون برنامه ای محدود می‌شوند به وسایل و لباس‌هایی که صرفا ارزش تزیینی داشته و هیچ تاثیر مستقیمی بر روی روند و نحوه تجربه بازی ندارند. بازیکنان در این‌گونه بازی‌ها کاملا برابر پنداشته می‌شوند و راهی وجود ندارد که بتوان با پرداخت پول بیشتر، قدرت بیشتری به دست آورد. برای مثال می‌توان عنوان اکشن فورتنایت، که یکی از محبوب‌ترین عناوین امروزی محسوب می‌شود را نام برد، در این بازی‌ بازیکنان تنها می‌توانند برای خرید لباس‌های جدید، رقص‌های جدید و چیز‌هایی از این قبیل پول بپردازند که تنها جنبه تزیینی دارند. همچنین می‌توان به مثال‌های دیگری همچون دوتا و Counter Strike: Go نیز اشاره کرد.

پرداخت درون برنامه ای

 

فروشگاه اگزو گیم عرضه کننده تمامی تجهیزات و کالاهای گیمینگ است و همچنین در کنار آن، خدماتی نظیر مشاوره رایگان فنی نیز به گیمرهای ایرانی ارائه می‌دهد. برای دریافت مشاوره و یا هرگونه سوالی می‌توانید با شماره ۸۸۹۴۶۵۶۱ تماس گرفته و یا به بخش دایرکت اینستاگرامِ اگزو گیم مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.