معرفی ژانرهای دنیای گیم: استراتژیک - MOBA

معرفی ژانرهای دنیای گیم: استراتژیک - MOBA

نوشته‌ی
avatar
3 سال و 9 ماه و 8 روز پیش

فهرست مطالب

در این مقاله سعی داریم تا شما را با یکی دیگر از سبک‌های بازی‌های کامپیوتری یعنی موبا یا Multiplayer Online Battle Arena آشنا کنیم. پس در ادامه این مطلب همراه اگزوگیم باشید.

 

اساس و ساختار بازی موبا

در اکثر بازی‌های موبا ما شاهد نمایی ایزومتریک هستیم که در آن 5 پلیر که هرکدام با قابلیت‌های خاص و منحصر به فرد خود همراه هستند به مبارزه با 5 پلیر دیگر می‌پردازند. در بازی شاهد به وجود آمدن مینیون‌هایی هستیم که توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شوند و هدف شما این است که به کمک هم تیمی‌های خود و این مینیون ها برجهای دشمن را نابود کنید. هرتیمی که زودتر برج‌های تیم مقابل و در نهایت پایگاه حریف را نابود کند برنده بازی است.

در بازی آیتم‌های زیادی برای خرید وجود دارند که به شما در پیش‌روی و رسیدن به پیروزی کمک می‌کنند آیتم‌هایی مانند معجون‌های سلامتی، مانا و غیره. ساختار بازی‌های موبا هیچ وقت از اول مشابه این سبک کنونی نبوده و با گذر زمان و تغییرات مداومی که در این ژانر ایجاد شده باعث شده است که بازی‌های موبا مشابه چیزی باشند که ما امروزه شاهد آن هستیم.

تاریخچه بازی‌های موبا

ریشه و تاریخ پدیدار شدن سبک موبا بازمی‌گردد به سال 1989 میلادی و پیدایش کنسول‌های سگا. یکی از اولین عنوان‌هایی که ساختارهای سبک موبا را در خود قرار داد Herzog Zwei نام داشت. با این که بازی بیشتر شبیه یک عنوان استراتژی همزمان بود اما قطعا در پدید آمدن سبک موبا نقش مهمی داشت. سپس در سال 1998 شاهد عرضه اولین بازی موبا بودیم: Future Cop: LAPD، اثری که در آن می‌توانستید همانند بازی‌های موبای امروزی همراه با مینیون‌هایی که توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شدند به مبارزه با دشمنان بپردازید.

همچنین در نسخه‌ی رایانه‌های شخصی این بازی شاهد اضافه شدن بخش رقابتی آنلاین بودیم که باعث شد تا این بازی بیش از حد به عنوان‌های امروزی شباهت پیدا کند. درنهایت در سال 1999 کمپانی بلیزارد یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های استراتژی هم‌زمان به نام استارکرفت(Starcraft)  را عرضه کرد. در بازی ابزاری با نام استارادیت (Star Edit) وجود داشت که به پلیرها اجازه می‌داد تا نقشه‌های دلخواه خود را در بازی طراحی کنند. در آن زمان شخصی با نام Aeon64 نقشه‌ای با نام Aeon of Strife را در بازی طراحی کرد که بسیار محبوب شد.

در این نقشه همانند بازی‌های موبای امروزی دارای 3 لاین یا مسیر اصلی بودیم و برخلاف ورژن عادی بازی که کاملا استراتژی محور بود، در این مود هر پلیر قابلیت کنترل یک شخصیت جداگانه و قدرت‌مند را داشت که در نهایت باعث شد این مود به شدت مورد استقبال قرار بگیرد.

سال 2000 میلادی و پایه گذاری بازی‌های موبا

در سال 2002 میلادی استودیو بیلیزارد بازی Warcraft III: Reign of Chaos را همراه با Warcraft III World Editor عرضه کرد. در همین زمان‌ شخصی با نام Eul شروع به انتقال مود Aeon of Strife از بازی استارکرفت به این بازی کرد، و اسم آن را از Aeon of Strife به Defense of the Ancients تغییر داد که به مخفف از آن با نام دوتا (DotA) یاد می‌شود.

در دوتا شاهد پیشرفت در گیم‌پلی و اضافه شدن المان‌هایی مانند برجک‌های دفاعی در بازی بودیم. در نهایت Eul از ساخت مود برای این بازی کناره گیری کرد، اما طرف‌داران این مود به ساخت نقشه‌های متفاوت برای دوتا ادامه دادند. در نهایت پس از عرضه Warcraft III: The Frozen Throne شخصی با نام Steve "Guinsoo" Feak تمامی شخصیت‌های موجود در مود‌های قبلی وارکرفت و شخصیت‌های جدید در Warcraft III: The Frozen Throne را جمع آوری کرد و آن ها را در مودی با نام DotA: Allstars قرار داد.

این مود به محبوبیت خیلی زیادی دست یافت به طوری که در سال‌های بعد تمامی بازی‌های موبا عرضه شده همگی از گیم‌پلی و سبک DotA: Allstars الهام گرفتند و المان‌های اصلی این بازی را در بازی خود قرار دادند.

سال 2008 میلادی و محبوبیت سبک موبا

با فرا رسیدن سال 2008 میلادی محبوبیت بازی دوتا به حد زیادی رسید، به طوری که شاهد عنوان‌های مختلفی بودیم که سعی داشتند از این بازی کپی کنند. به عنوان مثال بازی مانند Minions که براساس موتور فلش و تحت وب ساخته شده بود یا عنوانی با نام Demigod که در سال 2009 عرضه شد و خیلی به دوتا شباهت داشت.

در اواخر سال 2009 استودیو Riot Games یکی از محبوب‌ترین بازی های سبک موبا تا به امروز را عرضه کرد. لیگ قهرمان‌های افسانه‌‌ای یا League of Legends توسط Steve Feak ساخته شد، شخصی که در ابتدا پدید آورنده مود DotA Allstars بود. استودیو رایوت گیمز تصمیم گرفت این نوع از بازی‌ها را موبا یا Multiplayer Online Battle Arena نام گذاری کند.

در ادامه این حرکت از سوی رایوت گیمز، استودیو بازی سازی والو آقای IceFrog که هنوز بر روی DotA Allstars فعالیت داشت را به استخدام خود در آورد تا بر روی ساخت بازی جدید آن‌ها یعنی دوتا 2 (DOTA 2) فعالیت کند.

در نهایت در سال 2010 شاهد معرفی دوتا 2 از سوی استودیو والو بودیم. والو سعی کرد تا با عرضه دوتا 2 تمام حق مالکیت سری دوتا را از آن خود کند. بخاطر این حرکت از سوی والو یک سری درگیری‌هایی بین والو و رایوت گیمز پیش آمد که در نهایت در سال 2012 استودیو Activision Blizzard طی قراردادی با والو تمام اختلافات سر حق مالکیت دوتا را حل کرد؛ و کمی بعد عنوان انحصاری خود در این سبک یعنی Heroes of the Storm را معرفی کرد.

دوتا 2 در سال 2013 عرضه شد و والو تصمیم گرفت تا سبک دوتا را بجای موبا، استراتژی همزمان معرفی کند. بعد از انتشار دو بازی محبوب در سبک موبا استودیوهای دیگری شروع به انتشار بازی‌های مختلف در این سبک و سیاق کردند. در سال 2014 استودیو Hi-Rez عنوان موبای خود با نام Smite را عرضه کرد که برخلاف دیگر بازی‌های این سبک از زاویه دوربین سوم شخص استفاده می‌کرد. در سال 2015 بلیزارد Heroes of the Storm را عرضه کرد.

بلیزارد سپس طی یک حرکت غافل‌گیرانه در انتهای سال 2015 بازی اورواچ (Overwatch) را منتشر کرد. بازی از المان‌های موبا تبعیت نمی‌کرد اما با این حال جایگاه خود را به عنوان یک بازی هم در سبک موبا و هم در سبک شوتر اول شخص ثبت کرد و موفق شد عنوان بهترین بازی سال 2016 را از آن خود کند.

آیا شما هم اهل بازی‌های سبک موبا هستید؟ عنوان محبوب خود را با ما در بخش کامنت‌ها در میان بگذارید.

اگر اهل موبا هستید بهتر است این مقاله را نیز از دست ندهید:

انتخاب موس و کیبورد مناسب برای بازی‌های MOBA

 

مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.