تاثیر مادربرد روی پرفورمنس بازی‌ها چیست

تاثیر مادربرد روی پرفورمنس بازی‌ها چیست

نوشته‌ی
avatar
2 سال و 4 ماه و 20 روز پیش

فهرست مطالب

آیا مادربرد روی پرفورمنس‌ و عملکرد بازی‌ها تاثیر دارد؟ آیا مادربرد برای گیمینگ مهم است؟ دیگر لازم نیست جاهای مختلف اینترنت را سرچ کنید، ما در این مقاله به شما می‌گوییم مادربردها چطور با بازی‌ها عمل می‌کنند.

شاید شما صرفا کنجکاو هستید که آیا مادربردها به طور کلی در عملکرد گیمینگ سیستم‌ها تاثیر دارند یا خیر یا حتی لگی را در بازی خود دیده‌اید و حس می‌کنید که از مادربرد است، هر سوالی دارید، ما به سراغ آن رفتیم و در این مقاله از اگزو گیم به شما پاسخ می‌دهیم که آیا مادربرد در زمینه بازی کردن بازی‌ها مهم است یا خیر.

آیا مادربرد برای گیمینگ مهم است؟

پاسخ کوتاه، خیر است. مادربرد هیچ اهمیتی در زمینه عملکرد گیمینگ ندارد. بعضی وقت‌ها افراد این فکر را می‌کنند که مادربرد در زمینه فریم ریت و سرعت لود شدن بازی روی کامپیوتر شما تاثیر دارد. این موضوع درست نیست. مادربرد اصولا تنها مسئول این است که قطعات مختلف کامپیوتر شما را به یکدیگر متصل کند و بین آن‌ها ارتباطات لازم را بوجود بیاورد.

به مادربرد به عنوان فونداسیون و پی سیستم خود نگاه کنید. بدون مادربرد، کارت گرافیک و پردازنده نمی‌توانند به سیستم شما وصل شوند و در نتیجه هیچ عملکردی وجود نخواهد داشت که با آن گیم بزنید. اگر این سوال برایتان پیش آمده که آیا مادربرد می‌تواند سطح عملکرد کامپیوتر شما را بالا ببرد یا خیر، باید نگاهی به اورکلاک کردن سخت‌افزار خود بیاندازید.

مادربرد تمام قطعات مهم سخت‌افزار را به هم وصل می‌کند. عملکرد گیمینگ تحت تاثیر مادربرد به تنهایی قرار نمی‌گیرد ولی اورکلاک‌ کردن از داخل بایوس یک مادربرد می تواند منجر به افزایش عملکرد کلی شود.

اورکلاک کردن پردازنده یا کارت گرافیک شما می‌تواند باعث افزایش عملکرد آن‌ها شود ولی شما تنها در صورتی باید این کار را انجام دهید که آماده ریسک‌های احتمالی‌اش باشید.

راهنماهای ویدیویی زیادی وجود دارد که از پردازنده یا مادربرد شما استفاده می‌کنند و به شما نشان می‌دهد که باید چه کاری کنید تا سخت افزار خود را به بهترین شکل اورکلاک کنید. تنها انواع مشخصی از مادربردها توانایی اورکلاک کردن قطعات را دارند و این کار نیز از طریق محیط کاربری بایوس انجام می‌شود. برای این که اطلاعات بیشتری در مورد بایوس مادربرد خود داشته باشید دفترچه راهنمای همراه آن را مطالعه کنید و همانطور که پیش از این گفتم، حتما ویدیوهای مختلف را تماشا کرده و در مورد اورکلاک کردن با سخت افزارهای مخصوص خود تحقیق کنید و سپس اقدام به انجام این کار نمایید.

حالا بیایید به سراغ بخش‌های مختلف مادربرد برویم و توضیح بدهیم که هرکدام از آن‌ها چطور روی گیمینگ تاثیر گذاشته یا نمی‌گذارند.

بخش‌های مهم مادربرد

بخش‌های مختلفی در یک مادربرد وجود دارند ولی ما تنها به سراغ بخش‌هایی می‌رویم که برای اورکلاک کردن نیاز هستند و به سراغ ویژگی‌هایی می‌رویم که وقتی به عملکرد مادربرد در گیمینگ نگاه می‌کنید، به ذهنتان می‌آیند، بخش‌هایی که به هنگام ارتقای قطعات مختلف نیز تاثیر زیادی در انتخاب‌های شما خواهند گذاشت.

سوکت پردازنده

سوکت پردازنده یک مادربرد، عملا مهم‌ترین بخش آن است. انواع مختف سوکت پردازنده به شما می‌گویند که آیا می‌توانید از نسل خاصی از پردازنده‌ها استفاده کنید یا می‌توانید برای نسل بعدی که در آینده پیش رو عرضه می‌شوند، آماده باشید یا خیر. تعدادی از سوکت‌هایی که امروزه بسیار استفاده می‌شوند شامل AM4 برای پردازنده‌های AMD Ryzen و LGA 1151 برای پردازنده‌های جدید اینتل می‌شوند.

برای مثال اگر شما می‌خواهید با استفاده از پردازنده Ryzen 5 3600 یک کامپیوتر برای خود راه‌اندازی کنید، نیازمند مادربردی با سوکت AM4 خواهید بود. هیچ نوع دیگری از سوکت‌ها از پردازنده Ryzen 5 3600 پشتیبانی نمی‌کند، زیرا پردازنده طوری ساخته شد که با این سوکت سازگار باشد. به طور کلی پردازنده‌ها طوری ساخته می‌شوند تا برای یک نوع خاصی از سوکت‌ها مناسب باشند.

سوکت یک مادربرد مشخص می‌کند که چه پردازنده‌ای می‌تواند با آن استفاده شود.

سوکت‌‌های برپایه اینتل نیز به همین شکل هستند. برای مثال اگر شما برنامه دارید از یک i5-9400 استفاده کنید، نیازمند مادربردی هستید که سوکت LGA 1151 را داشته باشد و در غیر این صورت، این پردازنده با مادربرد شما سازگار نخواهد بود.

سوکت LGA 1511 با خانواده پردازنده‌های Skylake، Kaby Lake و Coffee Lake سازگار خواهد بود. همچنین سوکت AM4 نیز برای خانواده پردازنده‌های Ryzen 3، Ryzen 5، Ryzen 7، Ryzen 9 و Athlon 200 از AMD مناسب است.

این سوکت‌ها پین‌های مخصوصی دارند که طوری طراحی شده‌اند تا پردازنده‌های متفاوت را در خود جای دهند. بدون یک سوکت سازگار، مادربرد نمی‌تواند اطلاعات را به پردازنده یا از سایر بخش‌ها به پردازنده انتقال دهد.

هنوز مشخص نیست که سوکت‌های مختلف چه مدت عمر خواهند کرد ولی اگر بخواهیم برای فهمیدن پاسخ این سوال به تاریخ رجوع کنیم، احتمالا آن‌ها برای مدتی نسبتا طولانی ماندگار خواهند بود.

چیپست

چیپست یک مادربرد همانند هابی برای اطلاعات برد است. چیپست‌ها مسئول هندل کردن اطلاعاتی هستند که از پردازنده ه سایر دستگاه‌ها می‌رود و همچنین ویژگی‌های عمومی برد را نیز مدیریت می‌کنند.

همچنین شما از طریق نوع چیپست می‌توانید بگویید یک مادربرد خاص چه ویژگی‌هایی خواهد داشت. اصولا یک چیپست تعیین می‌کند که چه تعدادی پورت USB روی این بورد قابل استفاده خواهند بود، چه تعداد درگاه SATA روی آن وجود خواهند داشت و تکنولوژی‌های مختلف استفاده شده روی بورد چه چیزهایی خواهند بود.

چیپست اصولا در مورد ویژگی‌های مختلف است. با بعضی چیپست‌ها، شما به ویژگی‌های مختلفی دسترسی نخواهید داشت. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های چیپست که کاربران همیشه در مورد آن سوال می‌کنند، این آست که آیا این چیپست قابلیت اورکلاک کردن دارد یا خیر.

چیپست‌ها قابلیت‌ها و سازگاری مختلفی دارند. همه چیز بستگی به این دارد که چیست چه چیزهایی ارائه می‌دهد.

چیپست‌های مختلفی برای پردازنده‌هایی طراحی شده‌اند که قفل می‌باشند. وقتی یک پردازنده طوری طراحی شده تا هیچوقت اورکلاک نشود، انتخاب چنین محصولات برای خرید مادربرد منطقی‌ترین کار است.

مادربردهای سوکت AM4 که برای اورکلاک کردن نیستند، شامل مادربردهای چیپست A320 می‌شوند. این چیپست تنها برای سری Ryzen 1000 طراحی شده بود و هیچکدام از پردازنده‌های سری 2000 یا 3000 بدون آپدیت بایوس، با این مادربردها و چیپس سازگار نیستند.

مادربردهایی سوکت LGA 1151 که برای پردازنده‌های قفل شده هستند نیس شامل H310، H370، B360 و B365 می‌شوند. البته درست همانطور که چیپست‌‌های AM4 هستند، تنها مادربردهایی با چیپست‌های B365 با پردازنده‌های جدید سری Coffee Lake مثل i3-9100 سازگار خواهند بود.

چیپست‌هایی با سوکت AM4 که قابلیت اورکلاک را به شما می‌دهند شامل چیپست‌های B350، B450، X370، X470 و X570 می‌شوند. چیپست X570 تنها مادربردهای موجود در بازار هستند که با سری Ryzen 3000 سازگار می‌باشند. البته با آپدیت کردن بایوس روی نسل قبلی چیپست‌ها، می‌توانید آن‌ها را با پردازنده‌های سری 3000 نیز سازگار کنید.

پردازنده‌های سری 2000 از X470 و سری 1000 از X370 استفاده می‌کنند. چیپست‌های B450 نیز برای سری 2000 و چیپست‌های B350 نیز برای سری 1000 می‌باشند.

تفاوت میان چیپست‌ها اصولا مربوط به توانایی آن‌ها در اورکلاک کردن می‌شود. برای مثال یک چیپست B450 قطعا نمی‌تواند عملکردی در حد یک مادربرد X470 از پردازنده بگیرد. این موضوع به خاطر تفاوت چیپست‌ها خصوصا در زمینه ولتاژ و همچنین مواردی که در منوی بایوس آن‌ها ارائه می‌شود است.

این تفاوت‌‌ها برای چیپست‌های اینتل نیز صادق هستند. بعضی از آن‌ها برای اورکلاک کردن ساخته شده‌اند و بعضی‌ها خیر. سایر ویژگی‌ در زمینه عملکرد گیمینگ زیاد موثر نیستند و اکثرا در مورد ویژگی‌های Quality of Life می‌باشند.

اسلات‌های PCI-E

چیزهای زیادی برای گفتن در مورد اسلات‌های PCI-E (Peripheral Component Interconnect Express) وجود ندارد و فقط می‌توان گفت این اسلات‌ها جاهایی هستند که کارت گرافیک وارد آن‌ها می‌شوند، بدون یک کارت گرافیک اختصاصی، شما نمی‌توانید عملکرد خوبی در بازی‌ها بگیرید.

اسلات‌های PCIe برای کار‌ت‌های گرافیک و قطعات دیگری مثل انواع مختلف آداپتور‌ها استفاده می‌شوند.

بنابرین از این نظر می‌توان گفت که مادربرد با داشتن قابلبت اتصال کارت گرافیک و ارسال داده‌ها و اطلاعات مختلف به آن، عملکرد بازی‌ها را بهتر می‌کند. کارت گرافیک‌های شما وارد اسلات PCI-E x16 می‌شوند. X16 طوری است که اسلات نامگذاری شده است و که به کابران اعلام می‌کند کدام اسلات مناسب تصب شدن کارت گرافیک است. س

اسلات‌های x1، x4 و x8 نیز وجود دارند که می‌توان قطعات مختلفی مثل کارت صدا و آداپتور‌های وای فای را به آن‌ها متصل نمود. این ویژگی‌ها همچنین مواردی هستند که پیش از خرید مادربرد برای کامپیوترتان نیاز دارید در مورد آن‌ها تحقیق کنید.

اسلات‌های رم یا مموری

این بخش از مادربرد نیز نقش خاصی در گیمینگ ندارد اما ارزش این را دارد که به آن اشاره کنیم؛ امروزه رم استانداردی که بتواند بازی‌های مختلف را هندل کند ۸ یا ۱۶ گیگابایت است.

رم به کامپیوتر شما کمک می‌کند تا چند کار را با هم انجام دهد و بخش‌های تصادفی اطلاعات را ذخیره کند و در عین حال کارهای مختلفی مثل اجرا کردن بازی‌ها و بودن در دیسکورد را نیز انجام دهد.

رم اصولا کمک زیادی به انجام چند کار با هم می‌کند. هرچه رم بیشتری داشته باشید، کامپیوتر شما می‌تواند کارهای بیشتری انجام دهد و چیزهای بیشتری را در یک زمان ذخیره کند.

بعضی از مادربردها تنها می‌توانند ۳۲ گیگابایت رم داشته باشند در حالی که برخی دیگر تا ۶۴ گیگابایت نیز جا دارند. تعدادی از مادربردها همچنین تنها دو اسلات برای رم و تعدادی چهار اسلات برای آن دارند.

به طور کلی تعداد اسلات‌ها در زمینه عملکرد گیمینگ اهمیت خاصی ندارد. یک مادربرد با دو اسلات دارم که از دو ماژول ۸ گیگابایتی استفاده می‌کند، برای گیمینگ در سال‌های جاری کاملا کافی است.

پورت‌های SATA

پورت‌های ساتا مسئول اتصال درایوهای مختلف هستند. هارد درایوهای قدیمی، درایوهای اس‌اس‌دی و درایوهای CD مواردی هستند که به پورت‌های ساتا وصل می‌شوند.

اگر می‌خواهید درایوهای مختلفی داشته باشید، نیازمند پورت‌های ساتای متعددی هستید.

اگر جای شما بودم، حتما یک اس‌اس‌دی در کامپیوتر خود کارگزاری می‌کردم زیرا اس‌اس‌دی‌ها از هارد درایوها سریع‌تر هستند و با این کار لطف زیادی در حق خود می‌کنید.

اصولا چیپست‌ها تعیین می‌کنند یک مادربرد چند پورت ساتا دارد و البته لازم به ذکر است که این مورد نیز تاثیر خاصی در عملکرد گیمینگ شما ندارد ولی اگر بازی‌های زیادی در کامپیوتر خود دارید، نیازمند پورت‌های ساتای زیادی هستید تا چندین هارد درایو را به کامپیوتر خود متصل کنید.

BIOS

یک بایوس، محیط کاربردی‌ای هستند که از آن برای ارتباط با بخش‌های مخلتف مادربرد استفاده می‌شود. سرعت فن سیستم، شناخت هارد درایو‌ها، اورکلاک کردن و جا به جایی کلی داده همه و همه از طریق BIOS انجام می‌شود

شما می‌توانید بخش‌های مختلف کامپیوتر خود را از طریق بایوس تنظیم کنید.

مادربردهای مختلف بایوس‌های مختلفی دارند و این موضوع نیز تاثیر خاصی روی عملکرد گیمینگ شما ندارد ولی از آن‌جایی که برای اورکلاک کردن و افزایش عملکرد قطعات، دسترسی به بایوس الزامی است، این بخش را در مقاله قرار دادیم!

دفعه اول که کامپیوتر خود را سرهم می‌کنید، تنظیماتی را در بایوس انجام خواهید داد ولی پس از آن بعید است که به سراغش بروید. اگر بخواهید وارد Safe Mode شوید یا قطعات را اورکلاک کنید البته نیاز دارید به این بخش برگردید. خارج از این موارد اما بایوس به طور کلی چیز مهمی نیست.

بیشتر بخوانید:

logo
امتیاز این مطلب: 3
امتیاز شما:
مقالات مرتبط
برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد شوید.
محصولات مرتبط